REBECCAROBERT

Tale eller ej?

13 indlæg i dette emne

Jeg er i tvivl om jeg skal holde tale for Robert eller ej.

I lang tid har jeg tænkt at jeg ville holde en tale - i solidaritet med at han skal holde tale, og fordi min søster og jeg havde et væddemål, og fordi jeg føler at jeg må sige et eller andet..

Omvendt hader jeg at stå og tale foran mange mennesker (i hvert når det ikke er arbejde) og jeg ved jeg vil være nervøs over det hele dagen. Det vil sågar nok endda ødelægge en hel masse for mig.

Forleden talte jeg med en veninde om det, og hun sagde hvorfor jeg ikke bare lænede mig tilbage, og slappede af uden at holde tale. Som hun sagde, er der ingen der forventer bruden holder tale - og at hvis hun gør - måske endda kommer til at overskygge gommens tale - hvilket jo vil være synd, da talen traditionelt er "hans" tale... Så nu er jeg i tvivl!

:blush:

Anyways, herinde har jeg det indtryk at de fleste holder tale eller skriver en sang.. Men hvad er egentligt jeres holdning? Bør bruden holde tale? I ligestilllingens navn? Eller er det rent faktisk mere romantisk hvis gommen får lov til at slå sig ud uden "konkurrence"? Er det ok, at bruden bare sidder og er yndig? Jeg kan ikke blive enig med mig selv!! :blush:

(Det skal lige siges, at jeg ikke er så vild med festsange og det derfor er udelukket)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

I lang tid har jeg tænkt at jeg ville holde en tale - i solidaritet med at han skal holde tale, og fordi min søster og jeg havde et væddemål, og fordi jeg føler at jeg må sige et eller andet..

Omvendt hader jeg at stå og tale foran mange mennesker (i hvert når det ikke er arbejde) og jeg ved jeg vil være nervøs over det hele dagen. Det vil sågar nok endda ødelægge en hel masse for mig.

Forleden talte jeg med en veninde om det, og hun sagde hvorfor jeg ikke bare lænede mig tilbage, og slappede af uden at holde tale. Som hun sagde, er der ingen der forventer bruden holder tale - og at hvis hun gør - måske endda kommer til at overskygge gommens tale - hvilket jo vil være synd, da talen traditionelt er "hans" tale... Så nu er jeg i tvivl!

Anyways, herinde har jeg det indtryk at de fleste holder tale eller skriver en sang.. Men hvad er egentligt jeres holdning? Bør bruden holde tale? I ligestilllingens navn? Eller er det rent faktisk mere romantisk hvis gommen får lov til at slå sig ud uden "konkurrence"? Er det ok, at bruden bare sidder og er yndig? Jeg kan ikke blive enig med mig selv!! :blush: 

(Det skal lige siges, at jeg ikke er så vild med festsange og det derfor er udelukket)

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg holder tale for Tim. Ikke p.g.a. ligestilling, men fordi der er et par ting jeg gerne vil sige til ham. Jeg synes selv, at du giver svaret på, hvorvidt du bør holde en tale eller ej, idet du skriver, at det vil ødelægge en masse for dig. Derfor synes jeg ikke, at du skal gøre det blot, fordi han gør. Der er altså rigtig mange bryullppet, hvor bruden "kun" sidder og ser godt ud hele dagen. Lav en sang i stedet, den kan sige lige så meget (eller du kan skrive et brev til ham og give ham det dagen efter sammen med morgengaven).

0

Del dette indlæg

Jeg synes hvis brude ikke føler sig hel tilpas at snakke foran mennesker behøver hun ikke - heller ikke for ligestillings skyld. Du skal kunne nyde dagen og ikke side svedende ved middag og tænker på talen.

Så heller få skrivet lidt af dine følelser ned og give det til ham næste morgen i sengen - så får du de hele fortalt uden at stresse over tale.

Der er ingen der bliver sur hvis du ikke holder tale. Gør det du har det bedst med.

:blush: Sandra

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har det præcis på samme måde som dig - vil få hele min dag ødelagt pga. nervøsitet, og først begynde at nyde dagen når talen er overstået.

Jeg har derfor gjort op med mig selv, at jeg ikke holder tale, synger eller lignende - men har i stedet aftalt med en solist, at hun kommer i kirken og synger uden min kæreste og vores gæster ved det. :band:

Da vi så "scenen er din" var min kæreste ret vild med en af solisterne - og det er hende jeg er kommet i kontakt med. Håber min kæreste vil synes om min "tale" til ham.

Efter jeg har fået dette på plads, er jeg meget lettet og ved jeg vil nyde HELE dagen uden en klump i maven pga. en tale....

Håber du også finder en løsning!!!

:blush: Brudebørn

0

Del dette indlæg

Jeg synes hvis brude ikke føler sig hel tilpas at snakke foran mennesker behøver hun ikke - heller ikke for ligestillings skyld. Du skal kunne nyde dagen og ikke side svedende ved middag og tænker på talen.

Så heller få skrivet lidt af dine følelser ned og give det til ham næste morgen i sengen - så får du de hele fortalt uden at stresse over tale.

Der er ingen der bliver sur hvis du ikke holder tale. Gør det du har det bedst med.

:blush: Sandra

<{POST_SNAPBACK}>

jeg er helt enig, gør det du har det bedst med, jeg har ingen problemer med at stilel mig op foran en forsamling og snakke og gør det gerne og glæder mig faktisk til at holde tale for min kommende mand når den tid kommer - men der er jo ingen ide i, at det skal ødelægge noget af dagen, så heleree skriv et brev omkring dine følelser og giv ham det dagen efter ...

0

Del dette indlæg

Jeg holder ingen tale ell. lign., synes absolut ikke at man skal gøre noget hvis ikke det falder naturligt.

De to sidste bryllupper jeg har været til har der ikke været hverken tale, sang eller andet fra bruden og det har ikke været mit indtryk at gæsterne har undret sig over det.

/Stine :blush:

0

Del dette indlæg

Tak for alle jeres svar - det var rart at få vejret holdningen til brudens tale. Jeg tror jeg følger jeres råd og undlader at "planlægge" en tale. Jeg vil nok skrive et par taksigelser ned (til ham, til mine forældre og svigerforældre) som jeg kan hive op hvis jeg skulle føle for det (eller hvis han glemmer at takke dem!!). Det kan jo være jeg får lyst efter et par glas vin!!!! :blush:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er absolut heller ikke god til det der med tale, og har ikke lyst til at stille mig op, men jeg har stadig nogle ting jeg gerne vil sige til min kommende mand.

Hen hader også at skulle holde tale, men det er jo forventet at gør det, så jeg er kommet frem til at jeg for hans skyld stiller mig op og siger nogle få ord, men ellers lader en sang jeg har fundet blive spillet, den siger alle de ting jeg gerne vil sige. Men efter at have læst lidt her inde er jeg blevet i tvivl, vil det overskygge hans tale??

Jeg er meget forvirret, så hvis i har en mening så skriv den lige..

0

Del dette indlæg

Jeg er absolut heller ikke god til det der med tale, og har ikke lyst til at stille mig op, men jeg har stadig nogle ting jeg gerne vil sige til min kommende mand.

Hen hader også at skulle holde tale, men det er jo forventet at gør det, så jeg er kommet frem til at jeg for hans skyld stiller mig op og siger nogle få ord, men ellers lader en sang jeg har fundet blive spillet, den siger alle de ting jeg gerne vil sige. Men efter at have læst lidt her inde er jeg blevet i tvivl, vil det overskygge hans tale??

Jeg er meget forvirret, så hvis i har en mening så skriv den lige..

Ja efter jeg startede denne tråd og fik nogle svar, besluttede jeg mig egentligt for ikke at holde tale. Men jeg har det lidt som dig, jeg føler der er nogle ting jeg gerne vil sige til ham. Samtidigt synes jeg måske også lidt det hører sig til eller ville være tomt uden.. Så nu er det blevet til, at jeg forbereder en lille tale til ham, og hæmmer jeg helt og bliver for nervøs, jamen så dropper jeg det og siger det til ham in private. Jeg har faktisk talt med mange veninder og bekendte om det, og alle er enige om, at ingen skal holde tale fordi man "bør" men fordi man har lyst. Pligt-taler er altså ikke populære, så du kan måske overveje at udtrykke det på en anden måde end ved en tale? Fx ved at spille en bestemt sang, ved et brev eller noget andet... Held og lykke med det!

0

Del dette indlæg

Jeg holder tale for min mand.

Det gør jeg fordi at der er så meget jeg gerne vil takke ham for og fortælle ham. Og så i samme tale vil jeg også takke mine forældre, min søster og mine venner.

Men størstedelen af talen er selvfølgelig koncentreret om ham.

-HAHA-

Mette

0

Del dette indlæg

Der er allerede sagt mange kloge ord og en tale skal komme fra hjertet - af lyst og ikke af pligt.

Jeg var også meget i tvivl inden dagen og frygtede at dårlige nerver ville ødelægge min dag.....så jeg gjorde, som du nu også planlægger, nemlig at forberede en tale og så aftalte jeg med toastmasteren, at det kun var måske jeg ville sige noget...og svigtede modet ville jeg give min mand talen sammen med morgengaven.

Det fungerede super godt for mig. Ved ikke om det var bevidstheden om, at jeg kunne springe fra i sidste øjeblik eller de helt specielle følelser jeg havde den dag, som gjorde at jeg overhovedet ikke var nervøs....eller om jeg bare havde for travlt med at nyde alle de dejlige indtryk....I hvert fald var jeg helt rolig, da toastmasteren spurgte om jeg var klar.....havde slet ikke skænket det en tanke før da....og selvfølgelig var jeg klar.

Min mand havde lige holdt den smukkeste tale til mig og jeg havde en enorm trang til også at sige noget til ham.

talen gik så godt og jeg er glad for, at jeg ikke lod nervøsiteten afholde mig fra at sige hvad jeg havde på hjertet den dag.....godt nok blev det til mange tårer undervejs, men der var ingen dirrende ben, ingen sammensnøret hals eller andre ubehageligheder tværtimod....det var så fedt. Glemte fuldstændig at der var 70 andre mennesker til stede og så bare min mand.

Så go for it girl ;)

Ditte

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej

Jeg holder en tale for Jacob. Men jeg gør det fordi jeg har lyst til at få sagt nogle af de ting som jeg ellers ikke for sagt. Så lad være med at planlægge en tale, hvis det vil stresse dig - det kommer der ikke noget godt ud af.

Held og lykke med beslutningen http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/balloons.gif

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer