teatea

Brudebuketten

21 indlæg i dette emne

Min gamle farmor er desværre blevet lidt for syg og svagelig til at rejse fra Bornholm til København, hvor jeg skal giftes. Nu fortryder jeg, at vi ikke er blevet gift lidt tidligere - bare for et halvt år siden ville hun have været frisk nok.

Nu hvor hun ikke kan komme med, ville jeg give hende brudebuketten, sådan at hun fik noget "frisk importeret" fra dagen.

Men, men jeg har siden hørt, at der er en tradition for, at man lægger brudebuketten på en afdød slægtnings grav.

Hvor udbredt er denne tradition?

Jeg har ikke snakket med min farmor om, at hun skulle have buketten og jeg er bange for at hun kunne tolke det som om, at jeg opfatter hende som en "levende død".

Skal jeg hellere lægge buketten på min morfars grav?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes det er en rigtig sød idé!

Altså nogen kaster den som i USA, nogle steder i Spanien er der faktisk tradition for at man giver buketten væk til en ugift veninde eller et kært familiemedlem og andre vælger at lægge den på et familiemedlems grav.

Så jeg synes roligt at du kan give hende buketten for at fortælle hende, at du gerne ville have haft hende til at være en del af dagen!

:cheerleader3: Gitte

0

Del dette indlæg

Synes også at det er en rigtig sød idé.

Jeg tror ikke, at din farmor vil betragte det som om, du allerede anser hende for død.

Man skal jo ikke blande traditionerne. At kaste buketten er jo heller ikke et tegn på at griberen er "halv-død" - hvis man skal vende den om (ja ja - jeg ved det - lidt langt ude, men jeg håber du forstår hvad jeg mener.)

Jeg tror, at din farmor vil blive glad for, at du tænker på hende og giver hende buketten.

:cheerleader3:

/W2B

0

Del dette indlæg

altså hvis du bare fortæller hende at hun får den fordi du holder meget af hende, så er der ingen ko på isen. jeg gav min til min mor (eller rettere sagt- jeg dumbede den i skødet på hende med besken du greb buketten, så er du den næste brud!") og hun blev meget glad for den.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes det med traditionerne er overvuderet og man kan ikke holde sig til alle, da nogle traditioner siger lige det modsætte. Så derfor synes jeg det er en utrolig sødt tanke at give buketten til din mormor - hun bliver sikker glad for det - og måske kan i jo hvis i er fixe allerede have en udskrevet billede fra bryllupet taget med digital kamera klar til hende.

:blush: Sandra

0

Del dette indlæg

Synes tanken er god, men hvordan gør du rent praktisk?? Skal den sendes samme dag som i bliver gift eller hvad? Tænker bare på at jeg personligt ville være meget ked af at give buketten fra mig på selve dagen, da det virkelig er noget specielt at få sin buket i hånden

:blush: Rikke

Rent praktisk bliver den sendt hjem med mine forældre (som også bor på Bornholm) dagen efter brylluppet.

Tak for alle svarene -HAHA-

Nu har jeg besluttet mig for at hun skal have den og ringer til hende i aften. Håber nu stadig ikke hun kender til den tradition med graven, men selv hvis hun gør, skal hun nok blive glad alligevel :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har selv lagt min buket på mine bedsteforældres grav - men jeg har aldrig tænkt over det som en TRADITION - selvom der er en del herinde der også har gjort det... -HAHA-

Jeg synes det er den flotteste tanke, idè og gave - det bedste du kan gi' hende, som minde! :loveshower:

Det må da vel også siges, at det er bedre at få buketten mens man er i live... :) (Ikke ment så grotesk som det lyder...)

Flot tanke! :blush:

0

Del dette indlæg

Jeg tog ikke så meget hensyn til traditioner, jeg valgte at lægge min buket på min farmors grav fordi hun betød utroligt meget for mig, og jeg ville vildt gerne ha´haft hende med til mit bryllup. Og så har hun arbejdet med blomster stort set hele hendes liv så hun skulle ha´min brudebuket for den var bare så sindsygt flot.

Mie

0

Del dette indlæg

Jeg gav min mormor min brudebuket med hjem efter festen. hun skulle have den, da hun betyder meget for mig. Hun takkede og tog det som en stor gestus at modtage buketten..

Giv den til din farmor, hun vil blive glad.

Knus fra Stine

0

Del dette indlæg

Jeg synes at du skal give din mormor den , det bestemmer jo kun DU.

Min lillesøsters kæreste og faderen til deres første barn hun ventede blev kørt ihjel i november sidste år .2 måneder før min søster skulle nedkomme og jeg har valgt at min buket skal op på hans grav.

:bearhug: katrine

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har besluttet at lægge buketten på min svigerfars grav. Derudover overvejer vi, at droppe den traditionelle brudebuket og i stedet bede alle gæster i kirken medbringe én blomst hver, som vi så vil få en blomsterbinder til at binde sammen på stedet. Dermed vil gæsterne være direkte med til at inddrage Majkens far i ceremonien når vi efter vielsen går ud på gravstedet og sætter den fra os.

Grunden til vores beslutning handler ikke overhovedet om traditioner, men derimod om, at vi har et fælles ønske om at inddrage ham, og da han har lidt svært ved at følge Majken op ad gulvet og give hende bort, jamen så må vi jo tænke en smule alternativt

/Jesper :frizz2:

0

Del dette indlæg

Vi har besluttet at lægge buketten på min svigerfars grav. Derudover overvejer vi, at droppe den traditionelle brudebuket og i stedet bede alle gæster i kirken medbringe én blomst hver, som vi så vil få en blomsterbinder til at binde sammen på stedet. Dermed vil gæsterne være direkte med til at inddrage Majkens far i ceremonien når vi efter vielsen går ud på gravstedet og sætter den fra os.

Grunden til vores beslutning handler ikke overhovedet om traditioner, men derimod om, at vi har et fælles ønske om at inddrage ham, og da han har lidt svært ved at følge Majken op ad gulvet og give hende bort, jamen så må vi jo tænke en smule alternativt

/Jesper  :frizz2:

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Jesper

Jeg vil sige at det du/i overvejer med at gæsterne tage en blomst med og der er en blomsterbinder... er en stor ting, min svoger og svigerinde gjorde det samme til deres store dag og lagde blomsterne på gommens fars grav for at han også skulle være med på deres store dag super super smuk tanke synes jeg og meget meget persolig.... :loveshower::loveshower:

0

Del dette indlæg

Jeg har heller ikke set det som en tradition!

Jeg synes det er en rigtig smuk tanke og jeg tror din farmor vil blive rigtig glad for buketten! Du kan jo prøve at spørge mine forældre om de har en ide om hvad din farmor vil sige til det.

0

Del dette indlæg

/Jesper  :frizz2:

Syntes virkelig , at den ide er utrolig smuk, dyb, personlig og jah.... :cheerleader3: .Min allerstørste :l31: for det!!!

:bearhug::):)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi skal vies kl. 14.. Derefter skal vi have taget billeder, og så kører gæsterne til fest stedet.. Så vil jeg, min mand og min datter køre ud til min mors grav og lægge min buket der.. Hun døde da jeg var 8 år gammel og jeg ville så gerne have haft hende med på den store dag, men så føler jeg ligesom at hun er med alligevel :balloons:

0

Del dette indlæg

Vi lægger også buketten på Tonnys mor's grav.

Også for at hun er lidt med i festen.

Det var ellers min pigedrøm, at den skulle kastes, men efter at være fundet sammen med en, der mistede sin mor i en sejler ulykke i 1995, har vi sammen fundet ud af, at buketten helt klart skal op til hende.

Men ellers ville jeg nok også give den til min gamle mormor - det ved jeg hun ville blive meget rørt over!

-HAHA- Trine

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer