17 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Vi har snakket om at hejse baade det danske og australske, men ved ikke om man maa det. Mor mener der er noget med at man ikke maa hejse to flag paa en flagstang.

Er der nogen der ved om man maa det?

:cheerleader3: Louise

Jeg er ABSOLUT ikke sikker, men er der ikke noget med at hvis man som privatperson skal hejse et fremmed flag her i Danmark så SKAL det hejses sammen med Dannebrog, således at Dannebrog hænger øverst?!

Jeg synes jeg har hørt noget om det engang....

:bearhug: Tina

0

Del dette indlæg

Vi har snakket om at hejse baade det danske og australske, men ved ikke om man maa det. Mor mener der er noget med at man ikke maa hejse to flag paa en flagstang.

Er der nogen der ved om man maa det?

:cheerleader3: Louise

Jeg er ABSOLUT ikke sikker, men er der ikke noget med at hvis man som privatperson skal hejse et fremmed flag her i Danmark så SKAL det hejses sammen med Dannebrog, således at Dannebrog hænger øverst?!

Jeg synes jeg har hørt noget om det engang....

:bearhug: Tina

Og noget med at såfremt man vil hænge et udenlandsk flag op skal man have tilladelse til dette fra det pågældende lands ambassade i Danmark?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Følgende er fundet på nettet:

Flagning med fremmede flag

Når det gælder flagning med fremmede flag, er reglerne derimod ganske nøje beskrevet i cirkulærer og bekendtgørelser.

Tilladelse til at flage med andre nationers flag gives af den lokale politi-mester (i København af politidirektøren), idet der normalt gives tilladelse til at flage med de af Danmark anerkendte staters flag i forbindelse med af-holdelse af internationale kongresser, udstillinger, stævner, indvielser og ved andre særlige lejligheder.

Normalt vil en tilladelse til flagning med en fremmed nations flag være betinget af, at der samtidig flages med dansk flag af mindst samme stør-relse og anbragt på en ikke mindre fremtrædende plads. Såfremt man kun råder over én flagstang kan der i visse tilfælde fraviges fra denne regel.

Der er generel tilladelse til flagning med de nordiske landes flag, herunder det færøske og grønlandske, ligesom det også er tilladt at flage med FN-flaget og det europæiske flag.

Du må IKKE flage med to flag på samme flagstang, men KAN få dispensation til ikke at hejse det danske flag - husk dog at søge tilladelse hos politiet.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja lidt jura-nørd er man vel altid, så her kommer den ordrette (og stadigt gældende) bekendtgørelse om at flage med andre nationers flag:

Bekendtgørelse om Forbud mod at benytte fremmede Nationsflag.

I Tilslutning til de gældende Bestemmelser, jfr. kgl. Resolution af 7de Juli 1854, bekendtgjort ved Justitsministeriets Cirkulære af 2den Augut 1854, forbydes det her i Landet af hejse andet Flag end Dannebrog , ligesom det forbydes under aaben Himmel, samt i Gæstgiverier, Beværtninger og andre offentligt tilgængelige Lokaler at benytte Krifsførende Magters Flag, være sig til Udsmykning eller paa anden Maade.

Forbudet omfatter ikke:

a. Fremmede Staters Gesandter, Konsuler og Vicekonsuler. Disse er berettigede til at hejse vedkommende fremmede Stats Flag fra Embedskontoerer her i Landet samt for Gesandternes Vedkommende tillige fra deres Boliger.

b. Personer, der har faaet Tilladelse af Justitsministeriet til at hejse fremmed Nationssflag.

Overtrædelse af nærværende Bekendtgørelse straffes efter Lov Nr. 200 af 9de September 1914, Tillæg til almindelig borgerlig Straffelov af 10de Februar 1866.

Den, der overtræder Bekendtgørelsen, er pligtig til paa Opfordring af vedkommende Politimyndighed at udlevere det ulovlig benyttede Flag, og dette kan da tages i Forvaring af det offentlige, indtil den Sag, som snarest vil være at anlægge i Anledning af Overtrædelsen, er endelig afsluttet.

Denne Bekendtgørelse træder straks i Kraft.

Justitsministeriet, den 10de April 1915.

Zahle.

Chr. Lundbye.

:cheerleader3: Lene

0

Del dette indlæg

Ja lidt jura-nørd er man vel altid, så her kommer den ordrette (og stadigt gældende) bekendtgørelse om at flage med andre nationers flag:

Bekendtgørelse om Forbud mod at benytte fremmede Nationsflag.

I Tilslutning til de gældende Bestemmelser, jfr. kgl. Resolution af 7de Juli 1854, bekendtgjort ved Justitsministeriets Cirkulære af 2den Augut 1854, forbydes det her i Landet af hejse andet Flag end Dannebrog , ligesom det forbydes under aaben Himmel, samt i Gæstgiverier, Beværtninger og andre offentligt tilgængelige Lokaler at benytte Krifsførende Magters Flag, være sig til Udsmykning eller paa anden Maade.

Forbudet omfatter ikke:

a. Fremmede Staters Gesandter, Konsuler og Vicekonsuler. Disse er berettigede til at hejse vedkommende fremmede Stats Flag fra Embedskontoerer her i Landet samt for Gesandternes Vedkommende tillige fra deres Boliger.

b. Personer, der har faaet Tilladelse af Justitsministeriet til at hejse fremmed Nationssflag.

Overtrædelse af nærværende Bekendtgørelse straffes efter Lov Nr. 200 af 9de September 1914, Tillæg til almindelig borgerlig Straffelov af 10de Februar 1866.

Den, der overtræder Bekendtgørelsen, er pligtig til paa Opfordring af vedkommende Politimyndighed at udlevere det ulovlig benyttede Flag, og dette kan da tages i Forvaring af det offentlige, indtil den Sag, som snarest vil være at anlægge i Anledning af Overtrædelsen, er endelig afsluttet.

Denne Bekendtgørelse træder straks i Kraft.

Justitsministeriet, den 10de April 1915.

Zahle.

Chr. Lundbye.

Dette gælder dog ikke de nordiske lande, da dette blev lavet om i 1957:

I tilslutning til kongelig resolution ad 7. juli 1854, bekendtgjort i cirkulære af 2. august s.å., samt bekendtgørelse nr. 103 af 10. april 1915 om forbud mod at benytte fremmede nationsflag er det ved kongelig resolution af 18. oktober 1957 bestemt, at det fremtidig skal være tilladt private at flage med finsk, islandsk, norsk og svensk flag, uden at det er nødvendigt at indhente særlig tilladelse hertil.

Det gælder heller ikke EU flaget, ændret i 1989:

I tilslutning til kongelig resolution af 7. juli 1854, bekendtgjort i cirkulære af 2. august 1854, samt bekendtgørelse nr. 103 af 10. april 1915 om forbud mod at benytte fremmede nationsflag er det ved kongelig resolution af 5. september 1989 bestemt, at det fremtidig skal være tilladt at flage med det europæiske flag uden særlig tilladelse i de enkelte tilfælde.

:cheerleader3: Lene

0

Del dette indlæg

SERIØST!!!!!

Det skal i undersøge nøje.

Der var en i tv for et lille års tid siden der havde hejst hans kommende hustrus lands flag til ære for hende familie. Han fik en bøde!!!!!

Hilsen Tina

Vi er flere der har besvaret indlægget netop efter en ordentlig undersøgelse, og hvis du læser svarene vil du se, at konklusion er, at det kræver en godkendelse fra det lokale politi :bearhug:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hold da op hvor er jeg glad for at jeg læste det her!!!

vi havde netop tænkt os at hejse både det danske og hollandske flag på samme flagstang. Jeg troede da, at det var ok når bare det danske hang øverst.

Det vil vi nu lade være med da vi helst ikke vil stormes af politiet på bryllupsdagen.-) :)

Men hvad med de små papirflag, som man stikker i jorden. Dem må man vel gerne have i både danske og udenlandske side om side ik?!?

0

Del dette indlæg

Ja regner godt nok at de smaa papirs flag er ok, for dem har vi plus smaa flagstaenger. Har taenkt paa at proeve at faa fat i de flagstaenger man bruger til byfester, og saa hejse det australske flag idem. Det lyder ikke til at det er saerlig svaert at faa tilladelse til at hejse en fremmed flag, saa maa proeve at snakke med politiet naar jeg kommer hjem.

Tak for alt jeres hjaelp.

:) Louise

0

Del dette indlæg

Det kunne ellers se godt ud med begge flad på sammen flagstang, men jeg ville nu nok prøve at skaffe en ekstra flagstang og så få en tilladelse. og så ellers sætte de små papirsflag rundt omkring både de danske og austalske.

:)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer