Dinna

Krokant og abrikoser

6 indlæg i dette emne

Opskriften rækker her til ca. 40 pers.

Bunde(9 stk):

150 gr hvedemel

300 gr finthakkede mandler

440 gr sukker

15 æggehvider

Fremgangsmåde:

Kom hvedemel, mandler og 2/3 af sukkeret i en skål. Pisk æggehviderne i en skål og tilsæt resten af sukkeret lidt efter lidt til æggehviderne. Med en dejskraber vendes melbalndingen med æggehviderne.

Smør dejen ud på 9 tegnede cirkelr på bagepapir, der smurt med smør, 3 af hver i størrelserne, 12, 20 og 28 cm.

Bag bundene ved 200 grader på midterste ovnribbe i ca. 8 min. til de er gyldne. Afkøl bundene.

Mørk krokant-chokoladecreme(til alle kagerne):

3/4 kg mørk chokolade

3/4 L piskefløde

200 gr sukker

100 gr groft hakkede mandler

3/4 dl cognac

Fremgangsmåde:

Smelt chokoladen i fløden. Afkøl det natten over i køleskab. Pisk det igennem med en håndmikser, så konsistensen bliver som en luftig smørcreme.

Smelt sukkeret på en pande, til det er gyldent. Hæld mandlerne i og rør rundt. Fordel sukkermassen på bagepapir på en bageplade. Når det er koldt, knuses det med en kagerulle. Rør krokanten i ovennævnte chokoladecreme.

Hvid chokoladecreme med abrikoser(til alle kagerne):

2½ dl sødmælk

4 spsk sukker

1 spsk revet appelsinskal

1 stang vanille

400 gr hvid chokolade

1 1/4 dl frisk presset appelsinsaft

4 blade husblas

½ dl piskefløde 4 spsk Cointreau

200 gr bløde, tørrede abrikoser

Fremgangsmåde:

Kom mælk, flækket og udskrabet vanillestang, vanillekorn, appelsinskal og sukker op i en gryde, og varm det op til kogepunktet. Udblød husbalssen i koldt vand i 10 min., tag denop, og smelt den i den varme mælk.

Hak chokoladen fint, og kom den op i en skål. Fjern vanillestangen fra mælkeblandingen, og hæld den over chokoladen. Rør til chokoladen er smeltet. Rør derefter appelsinsaften i.

Køl cremen af i køleskab i ca. ½ time, rør undervejs i cremen.

Pisk fløden til skum, og vend den i chokoladen massen sammen med abrikoserne (i tern). Smag til med cointreau. Stil cremen i køleskabet igen i ca. 4 timer.

Forslag til pyntning:

Denne bryllupskage er pyntet med glasur og sølvkugler udenpå marcipanen. Vil du også pynte din kage sådan, skal du bruge:

2½ kg ren rå marcipan

Sølvkugler

1 hvid rode og lidt brudeslør (blomst)

Evt et brudepar

Glasur:

1400 gr flormelis

Ca. 3 små bægre pasteuriserede æggehvider (svarer til ca. 4½ æggehvider)

5 tsk. citronsaft

Det er bedst at røre glasuren til icing på en køkkenmaskine med dejkroge. Pisk hviderne lidt inden citronsaft og flormelis røres i. Massen skal røres i ca. 8 min. til den ligner en blanding af sej marengs ogmodellervoks. Virker den for tør, tilsættes der lidt mere æggehvide. Virker den for fugtig, tilsættes der lidt mere flormelis. Icingen opbevares under et fugtigt klæde for at undgå udtørring.

Fremgangsmåde:

Fordel et lag mørkt crme og et lag lyst creme mellem de forskellige kagebunde, så du får 3 lagkager med hver 2 slags fyld. Udrul marcipanen mellem 2 stykker bagepapir i 3 cirkler, der passer til kagernes top, og læg dem på. Udrul kanter og sæt dem på. Lad kagerne tørre 1-2 timer et køligt sted.

Rør herefter icingen sammen og overtræk kagerne med noget af den. Lad icingen stivne. Stil kagerne ovenpå hinanden på et fad. Pynt nu den mellemste kagedel med icinghjerter sprøjtet på med en stjernetylle. Heri "stikkes" sølvkuglerne (Man kan også sprøjte hjerterne ud på bagepapir, lade dem størkne og "lime" dem på kagen med icing). Øberste og nederste kagedel pyntes med "blomster" sprøjtet på med stjernetylle og en"bort" lavet med en fladtylle. Kagen "kantes" med en tynd "bort" lavet med stjernetylle. Lad kagen stå køligt natten over. Tag evt. en tylle med icing med hvis kagen skal transporteres, da da noget af icingen kan brække af... Pynt med blomster og evt. brudepar.

Opskriften er fundet i "Hendes Verden" nr. 6, 3. februar 2003 hvori der var en lille "Festbog" Har du mulighed for at få fat i dette festhæfte, så er der mange gode råd og ideer til alt fra indbydelser til desserter.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

hej.. jeg er super ny på siden.. og skal slet ikke giftes, endnu, men er her af den simple grund.. min veninde skal giftes.. jubii

og som jeg nu engang er, ønsker jeg kun det bedste for hende på hendes store dag.. Og her er grunden til mit ???, jeg skal lave bryllups kagen og det jeg er rigtig rigtig glad for, men også nervøs. Hun vil ha 3 kager med forskellig fyld og der en million opskrifter og jeg er total forvirred....

Men er din kage sådan rigtig super god??

:bearhug: monica7

0

Del dette indlæg

Hej med jer

Jeg har først lige set jeres spørgsmål nu, så jeg håber I bærer over med det sene svar.

Pernille: Jeg har ikke brugt opskriften til mit bryllup men til en fødselsdagskage i 2 lag. Alle synes den var rigtig god og spændende, men prøv endelig at lave en prøvekage så du er 110% sikker på, at det er noget for jer! Mht tiden så kan du bage bundene i forvejen og smide dem i fryseren og cremerne laver du torsdag og samler så kagen og pynter den fredag. Jeg lavede selv min bryllupskage og jeg skal ikke lyve: det er et kæmpe arbejde! Men det er også sjovt og dejligt når man til sit bryllup kan sige at man selv har lavet kagen :D Få en god veninde eller lign. til at hjælpe og køb fx. det pynt du kan færdigt så du er fri for at bruge en masse tid på det også. Alternativt kan du sagtens lave fx. marcipanroser i god tid og så bare opbevare dem tildækket i stuetemperatur. Håber det var tilstrækkeligt svar.

Monica /: Om kagen er rigtig super god er jo altid en smagssag. Som sagt lavede jeg den til en fødselsdag og der var alle begejstrede for den. Men jeg vil også råde dig til at lave prøvekager af de opskrifter som du/din veninde synes lyder lækre - så har du også en ide om hvordan opskriften er at arbejde med og om der skal justeres en smule for at være lige i øjet......

God fornøjelse :D

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer