Guest AnnWP

Hestesko

4 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Min veninde skal giftes (kirkelig velsignes) med sin mand om 14 dage.... Jeg vil gerne lægge en hestesko til når de går ud af kirken...

Men hvor finder jeg sådan en henne? og hvordan pynter man den? Nogen der har nogle billeder??

Du kan vel finde en på et loppemarked eller måske i en marskandiser? Jeg ved desværre ikke hvordan den pyntes - jeg anede faktisk ikke, at det var noget, man gjorde?

0

Del dette indlæg

Min veninde skal giftes (kirkelig velsignes) med sin mand om 14 dage.... Jeg vil gerne lægge en hestesko til når de går ud af kirken...

Men hvor finder jeg sådan en henne? og hvordan pynter man den? Nogen der har nogle billeder??

Du kan vel finde en på et loppemarked eller måske i en marskandiser? Jeg ved desværre ikke hvordan den pyntes - jeg anede faktisk ikke, at det var noget, man gjorde?

"Det er en forholdsvis ny tradition at placere en blomsterpyntet hestesko i kirkens midtergang nær udgangen. Hesteskoen symboliserer lykken og skal placeres således, at man træder ind i lykken. Når brudeparret efter vielsen er på vej ud af kirken og når hesteskoen, samler brudgommen denne op.

Hesteskoen er som regel pyntet med de blomster, som findes i brudebuketten, eller farver i samme nuance.

Det vil være en god idé at forhøre sig hos præsten, om han/hun har noget imod, at man ligger hesteskoen i kirken. Det er nemlig ikke alle præster, der vil give tilladelse til det.

Hvis man får tilladelse fra præsten, så husk at det skal være en gammel og godt brugt hestesko, og bestemt ikke en fin blankpoleret hestesko."

Meeen SÅ ny erden heller ikke... ved at man i hvert fald gjorde det i min farmor og farfars generation :ilovebryllupsklar:

0

Del dette indlæg

Hmmm så lige dette om det også....

"Kommentar fra en sognepræst, der ikke vil have hestesko i kirken

Overtro = folketro d.v.s., at udenfor kirken betyder hesteskoen lykke, hvorimod inde i kirken, er hesteskoen et billede på Fanden.

Lægges hesteskoen inde i kirken og brudgommen tager den op, rækker han sin brud Fandens "velsignelse", som vi på dansk, kalder en forbandelse.

Derfor er der mange af os præster, der ikke kan acceptere dette. Skulle der alligevel have forvildet sig en hestesko ind i kirken, fatter man om den med pege- og tommelfinger og lægger den udenfor, hvor betydningen forhåbentlig passer bedre med giverens ønske for brudeparret.

Det er ikke for at være på tværs, men billedet har faktisk en betydning og betydningen kan skifte efter stedet."

Så nu ved jeg da ikke lige om jeg har lyst til det alligevel... Er selv rimelig kristen.... Så tror jo netop på sådan noget der har med kirken at gøre... :ilovebryllupsklar:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer