Jette1989

Fly candle Fly

4 indlæg i dette emne

Jeg har opdaget, at lysene "Fly Candle Fly" er meget omtalte her i forummet, men jeg har også lagt mærke til, at en hel del finder dem for dyre.. (Forståeligt, de koster jo 400 kr styk!!)

Derfor har jeg valgt at dele min erfaring for alvor.. Jeg har nemlig lavet mine egne.. :D

Det du skal bruge er:

• En ildfast smelteform.. (Det kan være en høj kasserolle i metal med hældetud og sort plastikhåndtag på siden, som dem mormor varmede mælk i på komfuret.. Ellers noget andet metallisk som kan tåle varmen, og som ikke umiddelbart skal bruges til andet bagefter..)
  • Ren stearin eller voks (voks foretrækkes, da det drypper minimalt).
  • Færdigkøbte lys i voks eller stearin. Det er meget vigtigt, at lysene er af god kvalitet, og ikke billige lys fra f.eks. bilka, hvor hele yderskallen ligesom kan vrides af i store stykker.. Desuden skal man sikre sig, at lysenes brændetid er 11 timer +, da det ville være træls, at de brændte i bund inden festens afslutning!
  • Rustfri stålwire.. Dette kan købes forskellige steder på nettet.. Maksimal tykkelse vil jeg sige 0.30 mm.. IKKE TYKKERE.. så bliver wiren for tydelig.. Gerne meget tyndere hvis muligt.. Jeg har set, at man kan købes stål garn på nettet i tykkelser helt ned til 0.01 mm.. Dog vil jeg anbefale, at minimums tykkelsen er 0.06-0,1.. Hvor mange meter osv anhænger naturligvis af, hvor mange lys man ønsker, hvor langt nede fra loftet de skal hænge osv..
  • En blyant, strikkepind eller andet til at holde lysets vægt under arbejdet.
  • En sikkerhedsnål
  • Ekstra snor, væge eller andet, som kan sættes i forlængelse af den allerede eksisterende væge.
  • En tang til at klippe i metal med.
  • En saks til snoren.
  • En kniv til at snitte i lyset med. Helst en skarp én.
  • Et sted hvor lyset kan hænge og hærde i ca. 1-2 timer, før det pakkes væk.
  • Noget blødt papir, som lyset kan pakkes ind i. Evt. det grønne blomsterpapir, man kan få det gratis ved føtex gaveindpakning bord..
  • En kasse eller noget, hvor lyset kan opbevares.

Fremgangsmåde:

1. Start med at snitte lyset.. det du gør er, at du starter med at snitte i bunden. Snittet skal være helt lige så start med at lave et kryds i bunden af lyset (IKKE FOR DYBT!) Mål lysets diameter, og vær omhyggelig med at finde lysets centrum i bunden. Man skal forestille sig, at snoren skal kunne løbe i en helt lige rille, hele vejen til tops.. Jo mere lige der er, jo mindre skævt vil det hænge, og jo mindre vil det spilde.. Det er jo logisk.!
  2. Når det er gjort skal to af snittene i bunden, som er overfor hinanden gøres dybere... Wiren skal blive helt skjult deri! Lav snittet så wiren også kommer ind og sidder i kanterne hvor bunden bliver til sider.. På selve bunden er snittet lige, og på kanterne op mod siden bliver i skrå opad mod siderne, da lyset så vil hvile bedre i wiren.
  3. Så skal lyset snittes op ad siderne i forlængelse af snittene fra bunden.. Disse snit skal KUN LIGE være på dybde med tykkelsen af wiren.. Så er din wire 0.30, skal snittet være tilsvarende.. Dette gøres for at lyset kan blive helt jævnt til sidst.. Snittet føres op til, hvor lyset krænger indad ved toppen igen..
  4. Nu smeltes voksen/stearinen - opvarmes til ca 70 grader. Hvis det er for koldt, så stivner det for hurtigt. Behold det over varmet, når man tilfører stearinen/voksen til lyset.

Mens det smelter, så forberedes de resterende materialer..

• Wiren måles og klippes - det skal være i ET stykke.. Forestil dig, at snoren skal gå fra loftet, ned langs lyset, under lyset og hele vejen op til loftet igen på den anden side af lyset..
  • Vægen på det indkøbte lys sættes sammen med det nye snor ved hjælp af sikkerhedsnålen, og bindes på strikkepinden, eller hvad man vælger at bruge.

5. Det klargjorte lys skal nu dyppes i stearinen/voksen. Hold ved strikkepinden med den ene hånd, og ved gryden med

den anden..

6. Dyp én gang, og vent så 40 - 60 sek før du dypper igen.. Det er afhængig af selve smeltematerialets tykkelse, hvor

længe man venter.. Bedøm selv. Venter man for kort tid, så vil det med høj sandsynlighed klumpe... :(

7. Hvor mange dyp der skal til, før lyset er helt jævnt, og wiren er skjult, er ligeledes afhængig af farve og tykkelse.. Jeg

vil skyde på ca 6 dyp ved et hvidt lys..

8. Når det er tørret, skal den forlængende snor, sikkerhedsnål osv fjernes. Derpå kan det pakkes ind, så det derved

beskyttes mod ridser osv.. Og så ned i en kasse.. :)

Ved ophængning påstår der et nyt problem, for man kan ikke bare binde wiren sammen i toppen.. Alternativt kan man lodde enderne sammen, og så købe noget ekstra snor, som kan kan binde omkring det lysene skal hænge i..

Det var det vi gjorde med de lys jeg lavede, men det er jo ikke alle, som ligger inde med et loddejern......

Andre ideer til ophængning er velkomne!

Og ja.. Sådan fik man så sit eget hjemmelavede Fly Candle Fly..

Jeg har kun prøvet det med to lys indtil videre.. Og dem har jeg foræret væk (selvfølgelig..) :blush: Så jeg fik jo ingen billeder taget af det færdige resultat.. Men.. skal snart igang med at lave igen, så jeg kan få dem til vores eget bryllup..

Man skal sætte god tid og tålmodighed af hertil, for der skal et par forsøg til.. Dog kan det sagtens lykkes med lidt øvelse..

En forklarende billedserie skal nok forefalde, når tid kommer.. Indtil da, må i meget gerne stille spørgsmål herom, og så skal jeg gøre mit bedste for at svare herpå..

GOD arbejdslyst.. :)

2

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har ihvertfald forsøgt at gøre den gennemført og forståelig! :)

Egentligt vil jeg sige, at det ikke tager så lang tid når man lige har taget på det, og man ikke er helt ukendt på det kreative område..

Skal nok opdatere med nogle gode hjemmesider hvor disse ting kan købes osv.. men det er hovedsageligt engelsk/amerikanske firmaer som gør i den slags... En google søgning på steel wire 0.012 inch kan give mange bud på udbydere.. :) eksempelvis..

Og billederne kommer en dag.. :rolleyes:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer