vildal

Medlem
  • Content count

    21
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About vildal

  • Rank
    Ny bruger
  • Birthday 11/14/1978

Profile Information

  • Vielses dato
    04.09.2010
  • Type vielse
    Kirke (Christians Kirke, Christianshavn)
  • Køn
    Kvinde
  • Lokation
    København
  1. Hejsa.. Må jeg høre HVEM det er i har brugt af renserier - jer fra Københavns-området? Jeg skal have min brudekjole sendt til rens nu, og jeg tør ikke bare tage et tilfældigt renseri. Tak for hjælpen /Kristina
  2. Kære alle brude Er der nogen, som kan anbefale et godt sted i Kbh eller Amager til rens af brudekjolen!? Lige præcis på denne kjole tør jeg ikke bare sende den ned til hvem som helst. Så hvis nogle har en anbefaling vil det være fantastisk Og selvom det efterhånden er mange måneder siden jeg lovede et billede af min brudekjole herinde så kommer det nu, bedre sent end aldrig. Jeg havde jo køb en kjole jeg fortrød, efterfølgende viste det sig der var fejl på kjolen og der var en masse ballade med butikken. MEN det lykkedes at få den kjole jeg ville have - denne: ..og skoene ;) ...beklager at billederne er så store, kan ikke lige finde ud af at gøre dem mindre når jeg lægger dem ind som links. Go' dag til alle /Kristina
  3. Enig i at du skal gøre hvad du - og ikke mindst I har lyst til og bliver enige om, men nej hesten må absolut ikke tage fokus. Men som du selv skriver er det jo også kun nogle af billederne hvor i vil have hesten med, og det er jo et fint minde at have. Om så langt de fleste billeder folk ser er alle de andre billeder bare af jer, så har du/i jo et eller flere billeder med hesten, som i to kan tage frem og kigge på, og mindes dagen med også, udover alle de andre flotte billeder. Så jeg synes da absolut du skal gøre det hvis det betyder noget for dig, uanset hvad andre synes - og som flere skriver så er det jo forskelligt hvad man gerne vil have med på billederne. Nogle vil have deres bil, deres børn, deres hest -eller noget helt andet. Det er også et super fint billede taget af Marco, som Miss-Mette har lagt ind. Noget i den stil med jer begge to, evt. med din kommende mand stående ved hesten og med dig siddende/liggende ovenpå vil da være super flot. Held og lykke - og jeg glæder mig til at se billederne!! /Kristina
  4. Jeg synes sagtens du kan tage nogle fine billeder med hesten! Jeg regner ikke med at tage billeder med min hest, men tidligere havde vi overvejet at lære min kæreste at ride, så vi kunne ride væk fra kirken sammen. Det kunne være en sjov gimmick - det ville så være en stor sort spansk hest til min kæreste og en hvid spansk hingst til mig. Havde overvejet at tilkøre min egen spanske hingst - men da det hele er gået så stærkt (frieriet var først i marts!) så har jeg ikke villet gøre det da den jo skal kunne nå at være stabil nok til at køre i København centrum, og det vil jeg ikke udsætte den for med så kort varsel. Men som sagt synes jeg sagtens du kan tage nogle billeder af dig og hesten, dig, gommen og hesten - og så selvfølgelig bare jer to (altså gommen og dig ). Hvis i tager nogle med hesten så find et rigtig idyllisk sted, se fx de to billeder jeg lige har vedhæftet, nogle billeder af min hest og jeg (modelbilleder for noget klassisk ridetøj). Bortset fra at jeg står med ryggen til på det ene billede, så er den type billede med masser af flot natur jo altid fint på billeder. Og alt efter hvordan hesten er kan i jo hoppe op på den begge to på en gang, evt. med dig siddene bagerst med benene til samme side (som de gør til Feira i Spanien, se silhuetbilledet her) Go' weekend
  5. Helt enig - der er jo ingen der kan spise noget efter en 3 retters middag! Og det er synd når man får så god (og dyr!) en kage.. Vi har besluttet at servere vores bryllupskage til receptionen kl. 16 i stedet. Så vi bruger den som det primære og laver så lidt frugt og snacks + drikkevarer (nok cava og selvfølgelig øl, vand, vin). Go' weekend /Kristina
  6. Jeg synes jeg er lidt bagud i forhold til mange - men jeg føler mig på ingen måde stresset over det dog! Jeg har nu endelig fået brudekjolen på plads (efter en masse besvær - se evt. min tråd om dette vedr. Service ved køb af kjole), og jeg har også skoene. Dato: 4/9/10 Tjek Kirke: Christians Kirke, Christianshavn Tjek Reception: Ocean Club, Kbh Ø Tjek Fest: Ocean Club, Kbh Ø Tjek Kjole: Linea Raffaelli Tjek Sko: Karen Millen Tjek Invitation: Er sendt Tjek Alt andet mangler pt. Men det skal nok gå, i min verden er de store ting på plads. Så skal mad, vine, blomster og alle de andre mindre ting selvfølgelig på plads. Så det vil jeg så bruge de næste knap 2 måneder på. Vi har iøvrigt fået af vide at vi først skal have møde med præsten dagen før brylluppet - er det normalt? Jeg troede man skulle mødes med denne meget tidligere, og evt. også flere gange. Jeg vil dog gerne tale med ham noget tidligere da vi har en speciel sang vi gerne vil have spillet i kirken om muligt - har andre ønsket specielle sange enten "bare" til kirken, eller til at gå ind til? Og laver i små gaver til gæsterne? Jeg har aldrig hørt om dette før jeg har læst et par brudemagasiner og været herinde.. Men jeg har aldrig selv været til et bryllup hvor gæsterne fik gaver. Det synes jeg umiddelbart er lidt "fjollet" - det handler jo ikke om at give gæsterne gaver, men om at have en fantastisk dag sammen - allesammen. Og åhh brudekage - det har jeg slet ikke kigget så meget på endnu. Har gjort mig en masse overvejelser - inkl. alternative kager såsom evt. at lave en masse fantastiske muffins pyntet til ukendelighed, og så have dem flot sat i en opsats. Det hele behøver jo ikke at være så traditionelt hele vejen igennem (ikke til mit bryllup i hvertfald :carrot: ) Vi overvejer desuden at køre lidt spansk, eller latinamerikansk tema, da vi begge har en forkærlighed for Spanien (specielt Barcelona). Det er dog ikke helt på plads endnu, så nu må vi se hvad vi ender med kh Kristina
  7. Tillykke med at datoen er sat Jeg kender det ikke personligt, men ved at min søster som bor lidt uden for Hobro har været der, og hyn syntes det var et rigtig fint sted! /Kristina
  8. Hej alle Tilbage efter et par dage væk fra BK - og nettet generelt (dejligt engang i mellem!) Og ja, det er helt fantastisk at det lykkedes og at jeg nu kan blive gift en en kjole jeg har det godt i, som jeg jeg synes er super flot - og som bare føles meget mere rigtig Tror at hvis man kan holde sig fra at hidse sig for meget op (råb og skrig over det hjemme, så er det ude af kroppen ), så er det lettere at være cool og bare være kontant/konsekvent, men rolig (eller ihvertfald virke relativt rolig) når man er i butikken. Tror helt sikket det var det, der gjorde at jeg fandt en løsning. Jeg var bare konsekvent, og fortalte på en ordentlig måde om lovgivningen på området + at jeg følte jeg havde købt en 2. rangs kjole pga. deres svar om at "udsalgsvarer jo netop er ting der måske er blevet behandlet hårdt og derfor er sat ned" (Det er jo i min verden ikke udsalg, men salg pga. fejl/mangler/2.sortering). "Christa & 270" - for at besvare dit spørgsmål, ja de tog den anden kjole retur, og jeg købte så en anden kjole (Linea-kjolen), som er en 2010 model og derfor ikke var sat ned. Den betalte jeg så fuld pris for. Ved ikke om jeg kunne have fået rabat, men det er jo en ny model, så jeg går ikke ud fra det. Det var ikke det vigtigste for mig, det der var essentielt var at jeg fik en kjole jeg faktisk havde lyst til at blive gift i - og det fik jeg :) Beate007 - jeg prøvede jo den anden Linea-kjole (den første jeg var så vild med) og den sad helt fantastisk! Den jeg har købt er meget lig den i snittet - og også i looket, og den sidder også super. Har desværre ikke nogle billeder af den på mig endnu, det må jeg tage når jeg skal til fitting Håber du har fundet en anden kjole, der passer dig perfekt i stedet?? ...og KÆMPE TILLYKKE TIL ALLE JER DER BLEV VIET I WEEKENDEN! Sommerlige hilsner Kristina
  9. Ja vi fik også bare nogle tidspunkter at vælge imellem hos de kirker vi talte med. Havde først besluttet os for at holde det i Islands Brygge kirke da vi bor på Bryggen og her kunne vi kun få kl 14. Den er dog lidt kedelig syntes vi så vi kiggede videre og ringede bl.a. til Christians kirke på Christianshavn - som vi faktisk troede var helt umulig at komme ind i pga. højsæson og vi ringede først dertil for ca. 4-5 uger siden. Men det lykkedes at komme ind kl. 13 og endda hos Flemming Pless som vi umiddelbart virker som ham vi helst vi have, så det er jo perfekt Tror man kan vælge mere frit hvis man bestiller plads i god tid - og ellers må man nok bare tage den tid der er ledig Vi var bare heldige at tiden og præsten der var mulighe var præcis det vi ville have /Kristina
  10. Ja det er virkelig dejligt at det er lykkedes! Lidt en skam at man skal igennem så meget FØR det lykkedes, men det var værd at kæmpe for Det har været lidt svært at finde et ordentligt billede af kjolen. Den er meget i stil med den Linea Raffaelli kjole jeg lagde billede ind af tidligere (se billedet her, som ligner det er taget i en gård). Dog ikke så stor i selve halterneck'en - billedet snyder dog lidt da "kraven" ser ud til at være lagt mere ned her. Derudover er snittet op hvor man kan se tyl'et ikke helt så højt på den kjole jeg har købt - det er dog muligt at jeg gør det lidt højere selv (skrædderen) De to billeder hvor hun sidder er af kjolen jeg har købt, der er desværre ikke umiddelbart bedre billeder af den. Den minder meget om den på billedet hvor hun står, der er dog knap så meget pynt (det har jeg så selv - Rikke Gudnitz brocher med fjer, perler, hestehår mv. ;) ) - men ellers minder den meget om. Jeg må tage et billede når jeg skal prøve den igen - enten til fitting, eller når jeg skal have købt bh der til. Der skal jo sandsynligvis 2-3 beige farvede Rikke Gudnitz brocher på kjolen, så dem må jeg også lige prøve at få sat på så den færdige kjole kan vises frem på et tidspunkt Og ja, lad os håbe at jeg har slået et slag for retfærdigheden - og at den varer lidt længere så andre også får gavn af det! /Kristina
  11. Hej alle Så har jeg været forbi butikken og talt med dem. Først blot til info, så fik jeg jo kigget lidt mere på købeloven, forbrugerstyrelsen mv. i dag – og ”købt som beset” er der reelt ikke noget der hedder. Selvom det står på et skilt på disken, på bon’en etc. – så er dette ikke gældende. Se her: http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettig...sikon/forbehold Men tilbage til butikken… Jeg forklarede situationen og først virkede de lidt afvisende – ok at tale med, men med lidt samme holdning som jeg også havde forventet og netop fordi jeg ikke regnede med at der ville ske andet end at jeg kunne få repareret kjolen. Jeg har dog tænkt og tænkt den sidste lille uge og har bare fået en så negativ oplevelse at jeg slet ikke har lyst til at beholde kjolen jo – også derfor jeg havde sat den til salg nogle steder. Da vi fik talt nærmere om det og jeg fik forklaret mere om hvordan jeg havde oplevet det – og at jeg synes det er rigtig ærgerligt fordi jeg jo netop havde en god oplevelse ved mit 1. besøg. Jeg fik talt videre med butiksejeren og hun var heldigvis indstillet på at vi skulle finde en løsning så alle var glade – og så jeg ikke skulle holde bryllup i en kjole jeg ikke mere har lyst til at have på. Jeg fik faktisk en rigtig god service – og vi kiggede (og prøvede) 3 Linea kjoler og hun tog sig den tid der skulle til. Så situationen – efter at have forklaret hvordan jeg havde oplevet det hele – er nu blevet vendt til en positiv oplevelse. Jeg er rigtig glad for at jeg valgte at køre derud igen og at jeg trods alt fik en god dialog med butikken. Og jeg står nu med en kjole (Linea Raffaelli) som jeg glæder mig rigtig meget til at blive gift i. Det er ikke den jeg har lagt billede ind af – men én der minder rigtig meget om den. Må se om jeg kan finde et billede af den. Jeg er super glad for at jeg sammen med butikken fandt en løsning så alle er glade (jeg fik min kjole – og de tjente lidt ekstra – og fik en glad kunde!). Så D’damer – det kan godt lade sig gøre at kæmpe (på en konstruktiv og fornuftig måde) for det man gerne vil Go’ aften til alle! …..og ja der er nok nogle (inkl. mig selv, som havde håbet på – men ikke forventet denne løsning) som blev overraskede når i læser dette indlæg
  12. Aaargh - har siddet i møde og arbejde til op over begge ører hele formiddagen. Da jeg så ringer til Forbrugerstyrelsen kl. 12.25, så finder jeg ud af at de lukker kl. 12.00! Og forsgøte Forbrugerrådet også, men der er kun åbent på telefon man-tirsdag. Jeg må bare forsøge det bedste jeg kan alene, og så evt. tage kontakt til Forbrugerstyrelsen imorgen hvis jeg ikke selv finder en løsning idag. ...blot en lille update herfra /Kristina
  13. Ja det er rigtigt ærgeligt at få sådan en oplevelse - havde jeg dog bare haft et par kloge veninder, som VAR blevet gift og kunne råde mig om hvor man skal og skal ikke købe kjole, og ikke mindst hvad man skal være opmærksom på helt generelt. Nu må jeg så være veninden med "skrækscenariet", der kan advare kommende brude om virkelig at være obs på alt når de skal ud og købe kjole. Jeg har netop også tænkt mig at give forbrugerstyrelsen et kald idag inden jeg tager ud i butikken - bare for lige at høre hvad de siger til sådan en historie, og om de kan give noget vejledning. Millstarn - tusind tak for råd om skrædder. Jeg havde faktisk tænkt på de sidste dage, at jeg ville se om jeg kunne finde en alternativ skrædder - også fordi jeg allerede har tid på Frb. i slutningen af juli. Vil hellere lige have det et par uger senere, så vil da lige prøve at ringe til dem du har nævnt - det er også tættere på mig (bor på Islands Brygge) Og håber du får et fantastisk bryllup på lørdag - i en fantastisk kjole! (Linea Raffaelli KAN bare noget med kjoler - hun er absolut min favorit, Jenny Packham har dog også lavet nogle fine kjoler, men en anden stil end Linea, der er unik.) /Kristina
  14. Hej igen Så har jeg talt med butikken – og hende jeg købte kjolen af. Fortalte at jeg syntes jeg havde haft en god oplevelse ved mit 1. besøg i butikken, hvilket jeg var glad for! Men at jeg omvendt havde haft en helt utrolig dårlig oplevelse ved mit 2. besøg – og at jeg var meget chokeret over den behandling jeg havde fået. Derudover sagde jeg at jeg på nuværende tidspunkt ikke ville anbefale nogen overhovedet at besøge butikken, og at jeg synes det er rigtig ærgerligt for butikken fordi jeg jo faktisk havde fået en ok behandling ved 1. besøg. Jeg forklarer igen ekspedienten (havde jo ringet til hende inden jeg tog til butikken 2. gang i torsdags, og hun kunne i telefonen godt huske mig og tjekkede endda om de havde den kjole jeg egentlig havde været i tvivl om tilbage endnu.) hvad det drejer sig om – at jeg jo har været meget i tvivl om den kjole jeg har købt og den anden kjole som hun (ekspedienten) jo vidste jeg havde været meget i tvivl om. Hendes svar er at det jo er en udsalgskjole jeg har købt, så det er der ikke noget at komme efter, man kan jo ikke bytte en udsalgsvare. Jeg forklarer, at jeg jo havde håbet at de ville være villige til at finde en eller anden løsning hvor vi alle kunne være tilfredse.. Da jeg så nævner at kjolen har to små ting, som ikke er helt ok – så får jeg af vide at det er jo derfor den er på udsalg og at den er købt som beset! Jeg siger, at jeg da går stærkt ud fra at udsalg betyder det samme i alle tøjbutikker – og at det jo typisk er en sidste års/sæsons vare og at det er derfor man sætter varen ned. Jeg får det svar, at grunden til at de holder udsalg jo er at nogle kjoler jo ”har haft det hårdt” med prøvninger – så det er derfor de sættes ned. Så siger jeg til hende, at hvis jeg køber en 2. rangs kjole/et produkt, der er sat ned pga. fejl – så skal jeg gøres opmærksom på dette. Jeg har handlet i god tro om at varen er en almindelig udsalgsvare – og gøres der ikke opmærksom på at der tilsyneladende gælder andre regler i en brudebutik (nemlig at udsalgsvarer tilsyneladende er sat ned fordi der sandsynligvis er fejl/småting i stykker på), så er det altså butikken der er gal på den. Jeg har da aldrig hørt om at en butik holder udsalg for at sælge varer, som "nok" har taget skade. Det er da fordi det er sidste års/sæsons kollektion – ellers er det jo 2. sortering. Hvis man er på udsalg hos Hugo Boss er det jo heller ikke fordi de givne ting, der er sat ned – er gået i stykker. Jeg nævner, at jeg forventer at de to ting, som ikke er ok på kjolen repareres da jeg har købt en kjole jeg forventede var i orden. Enhver anden butik, der havde solgt en vare (og især til den pris!!) havde taget den retur og givet mig en anden eller repareret den. Anyway – hun skulle tale med chefen om hvad der kunne lade sig gøre. Hun ringede så tilbage og sagde at de godt kunne reparere de to ting – men at jeg selvfølgelig lige skal derud så de kan se hvor meget det er. Og det ER ikke meget – under normale omstændigheder havde jeg nok fundet en anden og lettere løsning, men når de er så forstokkede og uflexible så holder jeg altså også på min ret. Er dog spændt på hvad de siger i morgen – de synes sikkert jeg er verdens største idiot. Synes dog selv at jeg har tacklet det fornuftigt indtil nu – har på intet tidspunkt hævet stemmen, blot været kontant i min kommunikation. Og det må jeg så være i morgen også – krydser fingre for at min veninde kan tage med da jeg gerne vil have en ekstra person med til at bevidne hvad der sker og bliver sagt! Og overvejer også om jeg skal starte ud med at forsøge at få dem til at tage kjolen retur – det var jo faktisk slet ikke det der var hensigten da jeg tog derud torsdag (ville bare bytte den over til en anden og dyrere kjole!), men efter den behandling jeg fik i butikken torsdag + også lidt holdningen hos ekspedienten i telefonen i går (om at jeg jo burde vide at kjolen kunne være i stykker når den nu var købt på udsalg!!) gør at jeg faktisk ikke har specielt meget lyst til at beholde den. Hmm lang smøre – hvis nogle har nogle gode råd inden jeg tager til butikken i morgen kl 16.30 så modtages de med kyshånd (….en skam jeg ikke lige har en advokatveninde jeg kan tage med, som måske kunne lire et par paragraffer af – det hjælper nogle gange). Go’ aften /Kristina
  15. Hej igen Maria25 - tak for tippet om skrædder! Jeg har lige kigget lidt på forbrugerrådet + i købeloven. Har ringet til butikken og vil først tale med hende jeg købte kjolen af (som jeg jo kun har mødt den éne dag, hun havde fri da jeg tog derud i sidste uge). Måske HUN er til at tale med... Men hun var optaget med en kunde, så jeg forsøger igen senere og så må vi se hvad de siger. Nu har jeg ihvertfald tjekket lovgivningen lidt mere igennem.... Mvh Kristina ;) Her er lidt info fra forbrugerrådet: http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/kobelov/ http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/al...nsret/?ref=2022 Udsnit fra købeloven Salgsgenstandens overensstemmelse med aftalen (mangler) § 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen skal i forbindelse med købet have de fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse, opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden. Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal salgsgenstanden 1) have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt emballering, som køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at forvente, 2) være egnet til formål, som genstande af den pågældende type sædvanligvis anvendes til, 3) være egnet til køberens særlige formål, hvis sælgeren har bestyrket køberens forventning herom, og 4) have samme egenskaber som en vareprøve eller model, som sælger har forelagt køberen ved købets indgåelse. § 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis 1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt, eller sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller vildledende oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at have haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, 2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som nævnt i nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der er beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab, 3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende, eller (Her skulle de have oplyst at kjolen HVERKEN kunne returneres eller byttes!) 4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er opfyldt. Stk. 2. Køberen kan ikke påberåbe sig en urigtig eller vildledende oplysning, der er rettet senest ved indgåelsen af aftalen. Stk. 3. Forhold ved materialer fremskaffet af køberen kan ikke påberåbes som en mangel, medmindre sælgeren har tilsidesat sin vejledningspligt. § 77. Bestemmelser i aftalen om, at køberen ikke kan påberåbe sig mangler ved salgsgenstanden og andre almindelige forbehold, såsom at salgsgenstanden er solgt, som den er og forefindes, kan ikke gøres gældende over for køberen. Stk. 2. Ved køb af brugte genstande på offentlig auktion, hvor køberen har mulighed for selv at være til stede, kan køberen kun påberåbe sig, at der foreligger en mangel, hvis dette følger af § 76, stk. 1, nr. 1-3, eller hvis genstanden er i væsentlig ringere stand, end køberen under hensyn til omstændighederne havde grund til at regne med. § 77 a. Afgørelsen af, om salgsgenstanden lider af en mangel, træffes ud fra dens beskaffenhed på tidspunktet for risikoens overgang. Forelå der på dette tidspunkt en mangel, hæfter sælgeren herfor, også selv om den først viser sig senere. Stk. 2. Svarer salgsgenstanden ikke til, hvad der kan kræves efter §§ 75 a-77, og skyldes dette, at sælgeren ikke har opfyldt sine forpligtelser efter aftalen, foreligger der uanset stk. 1 altid en mangel. Stk. 3. Viser salgsgenstandens manglende overensstemmelse med kravene i §§ 75 a og 76 sig inden seks måneder efter leveringen, formodes den manglende overensstemmelse at have været til stede på det i stk. 1 nævnte tidspunkt, medmindre denne formodning er uforenelig med salgsgenstandens eller den manglende overensstemmelses art. § 77 b. Køberen kan ikke påberåbe sig en mangel, som køberen var eller måtte være bekendt med ved aftalens indgåelse, medmindre der er holdepunkt herfor i aftalen eller sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed. Køberens mangelsbeføjelser § 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem 1) afhjælpning af mangelen, 2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering), 3) et passende afslag i købesummen eller 4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig. Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen. Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet. Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning. § 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed. Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for uvæsentlig, kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad det vil koste at afhjælpe mangelen.