Guest Anne-Metchen

Gavekoordinator?? WHAT?

17 indlæg i dette emne

I tråden om ønskeseddel kan jeg se, at de fleste bruger en gavekoordinator... WHAT? Det har jeg da aldrig hørt om, at man gør i Danmark? Det er næsten FOR amerikansk, er det ikke?! Og det der med at oprette en ønskeseddel i Inspiration, det kan jeg da slet ikke forholde mig til...

Hvor går grænsen mellem ØNSKEseddel og BESTILLINGSseddel?

(for julefredens skyld: jeg er ikke ude på at angribe nogen eller at sige, at min ide er rigtig og jeres forkerte... Jeg undrer mig bare, og kunne godt tænke mig at diskutere det med jer!) :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tja, jeg skal ikke kunne sige hvor grænsen går mellem "bestillings seddel" eller "ønskeseddel"

Du bruger vendingen " næsten FOR amerikansk".... Er det dårligt hvis det er amerikansk ? Det er tit som om at det er "bad taste" eller at være for stor i slaget at bruge amerikanske "traditioner" ik ?

Nogen har det fint med at ønske sig nogle ting, på den for os traditionelle måde, ved at fortælle ønskerne når folk ringer for at sige ja tak til invitationen..

Ellr ved at vedhæfte ønskerne på indbydelsen.

Andre synes så at det er bedre at have en eller anden til at være koordinator på gaveønskerne. Derved minimeres risikoen for dobbeltpakker jo også lidt .

Ps; Vi ved godt at du ikke vil skabe ju-hule-ufred :)

det er fedt med nogle emner som alle har meget forskellige meninger om.

0

Del dette indlæg

Hej

Vi har ikke valgt at lave en ønskeliste ved imerco eller kop og kande, men istedet valgt at min svigerinde får vores ønsker og man kan derved snakke med hende om det. Det er foruden også hende som skal pakke vores gaver op - der er jo nok af ting vi skal tænke på - så vil hun notere hvad de forskellige har givet.

Hvis jeg skal vælge vil jeg langt hellere have en ønskeseddel ved en isenkramsforretning istedet for at sende sine ønsker mig i indbydelsen...

Men det er jo forskelligt hvad folk ønsker...

Knus S. :hjerte:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tjaaa....der er jo næsten lige så mange meninger om dette som der er religioner :)

Men personligt har jeg intet imod gavekoordinatorer, men trækker selv grænsen ved "ønskesedler " hos diverse forretninger.

Selv har vi valgt 2 gavekoordinatorer til vores bryllup - for også derved at slippe for at sende en ønskeliste ud sammen med invitationen (personligt synews jeg nemlig det virker lidt for krævende). Derfor har vi valgt ovenstående - og synes vi lidt mere diskrete metode.

Grunden til at vi har valgt to (vores respektive mødre) er for at gøre det nemmere for familien at benytte sig af koordinatorerne, når de kan vælge den "mor" som de kender bedst/snakker mest med.

knus

badutski

0

Del dette indlæg

Hej piger

Vi har også valgt en gavekoordinator - én som alle kender, som er nær familie til os, og som vi kan snakke med. Flere grunde kunne nævnes på hvorfor det lige skal være ham...

... men én ting synes jeg nu er vigtig at nævne i denne sammenhæng. Jeg synes det er direkte pinligt, hvis gæsterne skal ringe til os personligt og udbede sig en ønskeliste, da vi ikke kender deres budget. Hvis vi begynder at nævne gaver som koster flere tusind kroner, hvor gæsterne forestiller sig en gave til måske et par hundrede, så er man ude i noget skidt. Det er også at sætte gæsterne i forlegenhed at de skal spørge om der noget på listen til et par hundrede.

Med en gavekoordinator som ikke har nogen vinding i sagen er det lidt nemmere. Samtidig kan han også langsomt få listen tyndet ud, hvis gæsterne fortæller hvad de køber. På den måde kommer der ikke to af samme slags på gavebordet.

Vores gavekoordinator er samtidig koordinator på div. indslag gæsterne måtte ønske at fremstille (f.eks. sange, taler). Han kan så få tilpasset det hele med kokken måske flere dage i forvejen. (Selvfølgelig er der nogle der først melder deres indslag på dagen, men alligevel...

Ønskelister hos div. isenkramer butikker er for så vidt ok, men vær lige opmærksom på deres byttepolitik inden i låser jer fast. Den er vist ikke alt for go', da man jo selv har sat tingene på listen. Check det lige!

Jeg ved godt negativ kritik af forhandlere ikke er at ønske herinde, men kritik er vel ok?!

rafraf

0

Del dette indlæg

Faktisk er der mange traditioner, som jeg mener er amerikanske, som vi har taget til os - før brugte danskere kransekage, nu er det mere bryllupskagen der slår igennem, strømpebåndet er en kæmpe tradition i staterne, faktisk et helt ritualt... vi drikker vin til maden - kan forestille mig, at det var danske pilsner der kom på bordet i gamle dage... Mange vælger nu også lejlighedssangene fra og beder gæster om ikke holde dårlige taler, og sådan kan man blive ved. Det er også amerikansk at åbne gaverne dagen efter. :banned: Men jeg kunne nu godt fristes til at gøre det, så vi ikke står med ryggen til festen en ½ aften.

Egentlig tror jeg, at man tilpasser bryllupper efter ens egne behov for ikke at blive stresset. Vi skal f.eks sove sammen natten inden, vi skal have bryllupskage, jeg skal have hvid kjole på hvor man i gamle dage havde sort i DK. Vi have gavekoordinator da vi bor i udlandet og helst vil undgå at bytte gaverne, Tiderne ændrer sig! Og heldigvis kan man gøre som man vil. :) Bare man får en uforglemmelig fest og har tid at nyde det.

0

Del dette indlæg

Hej Anne Metchen

Som nogle af de andre er inde på, er der allerede så mange at vores bryllupstraditioner, der IKKE er danske, så den med gavekoordinatoren, synes jeg nu kun er én af mange traditioner, der måske egentlig ikke hører sig til i DK. :) Fx er gaveæsker også en amerikansk tradition som først i de sneste år har sneget sig ind DK

Det vigtigste er jo, at man får et bryllup helt efter sit eget hoved, og personligt er jeg bange for, at det vil blive et rent kaos mht. gaver, hvis der ikke er en, der overordnet styrer dette. Der er så mange ting at tænke på som brud og brudgom, så for mig handler det mest om at få lettet opgaverne mest muligt og have mindst muligt at tænke på, og da vi tager på bryllupsrejse to dage efter festen og ikke kan nå at bytte inden, synes jeg det er rarest, hjvis man ikke kommer hjem til en laaang liste af ting, der skal byttes

Det er blot min mening

k.h. Hyacinth

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi havde en gavekoordinator, men det var en fejl kun at have én! Jeg kan anbefale at man vælger en fra hver familie, for ellers benytter halvdelen sig ikke af det :baa: Og at man pointerer at man ønsker at folk virkelig benytter den!!!

Resultat: Vi endte med at have tilgodebeviser for 4500,- til diverse issenkræmmer-kæder, EFTER at vi havde byttet til de ting vi ikke havde fået!!

Og de andre ting vi havde ønsket os, og ikke fået, kunne ikke købes de steder vi har tilgodebeviser til!!! :)

Jeg er lidt muggen over at folk ikke har respekteret at vi havde en gavekoordinator, for nu står vi med disse tilgodebeviser, og en masse gæster, som vi ikke kan sige at vi har en gave fra....eller også kan vi sige at kaffekanden er fra hele tre hold gæster!!!!

Vi har nu sagt til vores søskende og forældre, at hvis de skal købe noget hos nogle af disse kæder (f.eks. til julegaver) så må de gerne købe for vores tilgodebeviser, og så får vi bare pengene af dem, så nu er vi nede på godt 2000,- kr i tilgodebeviser, og har fået købt nogle gaver andre steder til os selv!

Jeg håber at I kan bruge mine erfaringer til noget!

God jul :jul7:

Slot

0

Del dette indlæg

Amerikansk, dansk, russisk eller spansk?! Ved ikke hvor det kommer fra, og jeg ved ikke om vi kalder det en gavekoordinator, men vi har planer om at lave en ønskeliste i Inspiration med de ting vi ønsker os der samt en ønskeliste som sendes sammen med invitationerne. Så bliver min kommende svigermor sat på som kontakt person i forbindelse med spørgsmål med gavekøb osv. Det er skam ikke tænkt om en gavekoordinator, men mere som en hjælp fordi vi ikke selv skal tænke på det.

Synes det er fint, at man låner lidt fra hinanden - lige som vi gør herinde!

Om det er lån af ideer fra en anden kultur, en hjemmeside eller noget andet er efter min mening lige meget - så længe det virker for en selv så er det fint med mig.

I det hele taget synes jeg det er bedst hvis man er utrolig tro mod sig selv både som person og som par, og gør det der virker for en.

Håber alt dette giver mening?! Det er i hvert fald den bedste måde jeg kan forklare mit syn på sagen :jul9:

Og glædelig jul til jer alle sammen :jul13:

0

Del dette indlæg

Hej

Vi valgte at bruge en gavekoordinator og det var en rigtig god beslutning. Der var kun enkelte ting der skulle byttes og det kunne klares med en enkelt tur i Inspiration. Så jeg kan virkelig anbefale det.

Op til brylluppet har man rigtig travlt, så alt der kan outsources er en gevinst rent tidsmæssigt. Det var min svigermor der stod for at fordele gaveønskerne og holde styr på de ting, der var "taget". Det gjorde hun glimrende :)

Hilsner

Anne

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Okay, jeg har måske fået det til at lyde som om, jeg hader alt amerikansk, og det er overhovedet ikke tilfældet! Jeg har selv boet i New York og har taget nogle traditioner med hjem til Danmark - bl.a. fejrer jeg Thanksgiving. :)

Jeg prøver lige at omformulere mig... En gavekoordinator virker lidt for materilistisk for mig. Jeg har ikke lyst til at "bestemme", hvilke gaver mine gæster skal købe. Det er måske ikke så sjovt at være nr.3 der giver en Alto-vase, men er det sjovt at ringe til en gavekoordinator og få at vide, at vasen er "taget" og at man kun kan vælge mellem at købe bestik eller dækkeservietter?

Vi har både inviteret gæster, som giver gaver for 100 kr og nogle som giver for flere tusinde kroner, så vores ønskeseddel indeholder ting i forskellige prisklasser, fx. en Georg Jensen dug (1500 kr) og en holder til Grand Cru-dimserne (ca.100 kr). Derudover har vi også ønsker med valgfrit beløb som fx. gavekort, billetter til en koncert, og oplevelser. Så der bliver noget for enhver smag, og hvis vi så får 3 Grand Cru-holdere, så ta'r vi ud og bytter dem til noget andet - er det ikke også en del af brylluppet? Jeg synes ikke, at det er så forfærdeligt at skulle bytte nogle af tingene - så kan man jo vælge præcis hvad man vil! Og de gæster, som ABSOLUT ikke vil gi' vase nr.3 er typisk lidt mere "opfindsomme" og vælger alligevel ikke den "nemmeste" gave på listen.

Så vi skal ikke ha' en gavekoordinator... Og vi pakker selv alle gaverne op om eftermiddagen - det fungerer jo fint til konfirmationer! :) Og så er det ikke så vigtigt for os, om vi får 3 ens gaver - bare vi får en dejlig fest med vores familie og venner!

Jeg skal nok skrive om 8 mdr og sige hvordan det gik! :mar:

Glædelig jul til alle bridezillas... :jul6:

0

Del dette indlæg

Vi ønskede at fokusere så lidt på gaverne som overhovedet muligt - for det var ikke derfor, vi holdt fest. Når folk spurgte efter en ønskeseddel, fik de den - og det var så det.

Personligt synes jeg ikke, man kan tillade sig andet end at sige tak for en gave, når man får den. Og at være glad for, at folk vil give en noget. Og det er så det. At man kan være nødt til at bytte ting, kan vel ikke være jordens undergang - og jeg tvivler på, gæsterne har ment det som en personlig fornærmelse, når de undlader at bruge en evt. koordinator.

Edited to add: Må hellere lige præcisere, at jeg ikke er imod koordinator-konceptet - det var bare ikke noget for os.

Redigeret af Kelly
0

Del dette indlæg

Uha, det var et stort emne at komme ind på!

Er en ønskeseddel ikke altid en form for bestillingsseddel?!

Jeg har selv boet i USA og været til flere amerikanske bryllupper og ja, du har ret der er flere traditioner vi har taget med til Danmark, men vores danske bryllupper er dog stadig forskellige nok til at være vores egne :)

Jeg har købt bryllupsgave flere gange gennem ønskelisterne i USA, som f.eks Inspiration og Imerco nu har, og det er da dejligt at man kan se på listen, finde noget til de penge man vil gi' for og vide at du er den eneste der køber det!

Og egentlig er der vel ikke så stor forskel på listen og gavekoordinatoren, er der?

Ender det ikke med at komme ud på det samme, bortset fra at koordinatoren er en person?

Sender man ønskeseddel med invitationen, så er der enorm stor chance for at samme ting bliver købt mange gange og har man tid og lyst til at bytte efter brylluppet?

Som mange andre har sagt, må man gøre op hvad der passer bedst for lige netop ens eget bryllup.

Men nu har jeg så et spørgsmål: Åbner man gaverne under bryllupsfesten? Hvad er der tradition for i Danmark? :jul8:

:) fra Jane

0

Del dette indlæg

Uha, det var et stort emne at komme ind på!

Er en ønskeseddel ikke altid en form for bestillingsseddel?!

Jeg har selv boet i USA og været til flere amerikanske bryllupper og ja, du har ret der er flere traditioner vi har taget med til Danmark, men vores danske bryllupper er dog stadig forskellige nok til at være vores egne :)

Jeg har købt bryllupsgave flere gange gennem ønskelisterne i USA, som f.eks Inspiration og Imerco nu har, og det er da dejligt at man kan se på listen, finde noget til de penge man vil gi' for og vide at du er den eneste der køber det!

Og egentlig er der vel ikke så stor forskel på listen og gavekoordinatoren, er der?

Ender det ikke med at komme ud på det samme, bortset fra at koordinatoren er en person?

Sender man ønskeseddel med invitationen, så er der enorm stor chance for at samme ting bliver købt mange gange og har man tid og lyst til at bytte efter brylluppet?

Som mange andre har sagt, må man gøre op hvad der passer bedst for lige netop ens eget bryllup.

Men nu har jeg så et spørgsmål: Åbner man gaverne under bryllupsfesten? Hvad er der tradition for i Danmark?  :jul8:

hejsa  -HAHA-

jeg ved ikke en det er en tradition i DK. men til de bryllupper, vi har været til, har brudeparret åbnet gaverne under festen, og jeg regner med at vi gør det samme..

knus fra victati

:) fra Jane

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville også sige, at man åbner gaverne under festen - fx. om eftermiddagen, inden middagen. Jeg har læst meget i Politikkens store bryllupsbog, og der står noget med, at det kan virke uhøfligt, hvis gaverne ikke bliver åbnet på selve dagen - det vil jeg godt gi' dem ret i! :)

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer