Tina25

Ægteskabserklæring

16 indlæg i dette emne

Jeg er forvirrede og af gode grunde da jeg aldrig har været gift før.

Men jeg ved man skal ha noget papir med til præsten, men er det ægteskabserklæringen eller prøvelsesattesten eller er det begge dele. Og hvo længe er gyldige, og hvorfor skal de bruges???

Redigeret af Tina25
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej Tina!!

Ja du skal have erklæringerne med til præsten, det er for at de kan se at du gerne må gifte dig....altså at du ikke er i gang med at blive skilt eller stadig er gift! Når du har udfyldt den vare den kun i 4 måneder! Du kan skrive dem ud fra din kommunes hjemmeside!

Knuz L -HAHA-

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har lige fået brev fra "vores" kirke. De skriver:

"Der skal laves en prøvelsesattest. Man henvender sig på Vielseskontoret, Rådhuset, medbringende dåbsattester og andre nødvendige papirer, fx. bevis for navenændring. Prøvelsesattesten må ikke være mere end 4 måneder gammel, når vielsen finder sted. Når prøvelsesattesten bliver sendt til jer, skal den afleveres her på kordegnekontoret. Det skal ske allersenest 14 dage før vielsen."

Der står ikke noget om nogen ægteskabserklæring... Er det mon 2 navne for samme ting?

0

Del dette indlæg

Kan man godt ringe til præsten og bestille sin vielse mere end 4 måneder før dagen ( som prøvelsesattesten ik må være mere end)

Skal han ik have papirene første gang man mødes med ham???

Dette står der på ægteskabserlæringen som jeg har hentet på min kommunes hjemmesie:

Udfyldelse af erklæringen

Til brug for prøvelsen af ægteskabsbetingelserne bedes

De besvare alle spørgsmål på ægteskabserklæringens

side 1, 2 og 3 og aflevere/fremvise de dokumenter, der

er nævnt på side 4. Mangelfulde eller forkerte oplysninger

kan hindre, at prøvelsen gennemføres.

Hvis der inden vielsen sker ændringer i de oplysninger,

som De har givet kommunen, skal De straks kontakte

kommunen.

Og længere ned i vejledningen står der:

Prøvelsesattest

Skal vielsen foretages af en anden myndighed end den,

der har foretaget prøvelsen, udleverer prøvelsesmyndigheden

(kommunen) en attest om, at ægteskabsbetingelserne

er opfyldt.

Parterne indleverer prøvelsesattesten til vielsesmyndigheden.

Prøvelsesattesten må højst være udstedt 4 måneder

inden vielsen.

Så jeg er stadigvæk lige forvirrede.....

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej Tina.

Da vi skulle giftes ringede vi til vores kommune som så sendte en ægteskabserklæring som vi udfyldte og sendte tilbage.

Kommunen sendte så en prøvelsesattest til os som vi havde med til præsten da vi var oppe og snakke med ham.

I prøvelsesattesten står der hvad navn man har valgt efter vielsen, så det er det eneste præsten skal have for at lave vielsesattest til jer.

Håber du fik noget ud af det.

0

Del dette indlæg

Aha nu faldt 10 øren -HAHA-

Man får en ægteskabserklæring fra kommunen som man skal udfylde, og den tager man så med ned til kommune med div. beviser. Og de udfærdigere så et vielsesattest som de sender til mig, og det er så DET jeg skal ahve med til præsten- er det ik forstået ret.?

Så jeg kan altså i princippet godt ringe til præsten nu og evt. kommer til samtale med ham snarest ( jeg ved ik hvor hurtigt man kommer til samtale) og så kan jeg bare sende prøvelsesattesten til præsten seneste 14 før vielsen - er det korrekt?

0

Del dette indlæg

Så jeg kan altså i princippet godt ringe til præsten nu og evt. kommer til samtale med ham snarest ( jeg ved ik hvor hurtigt man kommer til samtale) og så kan jeg bare sende prøvelsesattesten til præsten seneste 14 før vielsen - er det korrekt?

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan sagtens ringe og "booke" en dato hos kirken. Samtalen kommer først laaaangt senere. Der hvor vi bor, er samtalen med præsten først en uges tid inden brylluppet. Jeg er nu ved at lave en liste med spørgsmål til kordegnen... (blomster, musik osv.) -HAHA-

0

Del dette indlæg

Aha nu faldt 10 øren -HAHA-

Man får en ægteskabserklæring fra kommunen som man skal udfylde, og den tager man så med ned til kommune med div. beviser. Og de udfærdigere så et vielsesattest som de sender til mig, og det er så DET jeg skal ahve med til præsten- er det ik forstået ret.?

Ja når I har udfyldt ægteskabserklæringen fra kommunen skal den og kopi af dåbsattest sendes tilbage og så er det bare den prøvelsesattest I får tilbage som skal med til præsten.

Mht at ringe til præsten, kan I sagtens bestille kirken nu, men samtalen er først 14 dage før brylluppet ca.

Vi ringede og bestilte kirken i januar sidste år, og der fik vi at vide at vi skulle ringe 14 dage før og få et tidspunkt for samtale som blev om mandagen som vi skulle giftes lørdag den 17/7-04.

Så du kan bare vente til der er 4 mdr tilbage inden du bestiller ægteskabserklæringen.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej

Vi skal nu først vies i april næste år... men vi har allerede booket kirken da vi ik ska vies i den kirke som vi oprindelig tilhører.......

Vi har valgt at vi ringer efter ægteskabserklæringen i december og sender den retur i Januar md...næste år så passer det med at vi når at blive viet inden prøvelsesattesten udløber.....?

Håber at det kan hjælpe lidt ....

knuz mariemusen

0

Del dette indlæg

Hej Jeg har også ringet og bestilt kirken her i januar og det var lige før vi ikke kunne få kirken den dag, men det lykkedes og du kan sagtens ringe til præsten også det har jeg gjort og han har sat dagen af og så ringer han til os en gang i juni måned hvor vi så skal aftale nærmere, hernede skal vi vist nok til præsten 3 gange, det ved jeg da fra andre der er blevet gift en gammel kollega de var hos præsten 3 gange og fik snakket, og så har jeg printet erklæringen ud fra kommunens hjemmeside så den er klar til at blive afleveret i juni/juli måned da vi skal giftes til september, så du kan roligt bestille både kirke og præst

0

Del dette indlæg

Hej Tina!!

Ja du skal have erklæringerne med til præsten, det er for at de kan se at du gerne må gifte dig....altså at du ikke er i gang med at blive skilt eller stadig er gift! Når du har udfyldt den vare den kun i 4 måneder! Du kan skrive dem ud fra din kommunes hjemmeside!

Knuz L :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg prøvede også at finde erklæringen på min hjemkommunes hjemmeside, men der stod at jeg skulle ringe til et nummer for at få den. Prøvede istedet Kommunernes Landsforening www.kl.dk. Der var alle de erklæringer man skulle bruge o.m.a.

0

Del dette indlæg

Hejsa.

Du skal udfylde en ægteskabserklæring som skal afleveres på Rådhuset. Her vil de behandle den og tilsende dig/jer en prøvelses attest som er gyldig i 4 mdr.

Det er denne prøvelses attest du skal ha med til præsten.

Annette

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer