pernillek80

Navn efter brylluppet

8 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Vi har lige været på rådhuset for at udfylde ægteskabserklæringen, og der fandt jeg ud af, at man ved en vielse ikke kan tage ægtefællens efternavn som mellemnavn. Det stod i papirerne - og så spurgte jeg også, idet det ærgede mig ret meget... -HAHA- Jeg ville nemlig også gerne tage hans efternavn som mellemnavn og beholde mit eget efternavn. Men det er der altså ikke bemyndigelse til ved vielsen(dvs. hverken i kirke eller rådhus). Så det lader til, at vi må betale os fra det...

Så vi er i samme båd, og må ærge os sammen.

Mange hilsner Isa. -HAHA-

Redigeret af isen
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tror faktisk ikke det koster noget når først i er gift. Det var i hvert fald den besked jeg fik på bryllupskontoret på rådhuset. Godt nok kan det ikke klares i forbindelse med selve vielsen, men i kan efterfølgende kontakte folkeregisteret, som så vil fixe det for jer. Jeg skal have min kommende mands efternavn og han skal have mit som mellemnavn (så vi hedder det samme som vores datter).

Kh cutex

0

Del dette indlæg

Hejhej,

der har snart været mange tråde med navne -HAHA-

Man kan ikke lave andres efternavne om til mellemnavne, men man kan tage andres mellemnavne som "adresseringsnavn", hvilket lidt svarer til at man lader som man hedder det, dog så meget at man hedder det i folkeregisteret (men ikke i virkeligheden.. hehe) Hvis man vil sammensætte et nyt efternavn af to efternavne med bindestreg imellem koster det 3000 kr.

Navneloven kan man blandt andet se her ved familieadvokaten, og i deres brevkasse er der beskrevet forskellige scenarier, med mellemnavne, efternavne etc...

Min forlovede vil heldigvis gerne ha' mit efternavn og beholde sit eget mellemnavn, så jeg kan ikke klage -HAHA-

-Tiks

0

Del dette indlæg

Man kan ikke lave andres efternavne om til mellemnavne, men man kan tage andres mellemnavne som "adresseringsnavn", hvilket lidt svarer til at man lader som man hedder det, dog så meget at man hedder det i folkeregisteret (men ikke i virkeligheden.. hehe) Hvis man vil sammensætte et nyt efternavn af to efternavne med bindestreg imellem koster det 3000 kr.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er NÆSTEN rigtigt. Du kan kun tage en andens mellemnavn som adresseringsnavn, hvis du OGSÅ tager efternavnet. Man kan (da et mellemnavn er et fornavn nu om dage) kalde sig den andens mellemnavn ligeså tosset man vil, men man kan ikke hedde det officielt nogen steder - heller ikke i folkeregistret - medmindre man også tager efternavnet som sagt.

Personligt sletter jeg mit nuværende mellemnavn efter vielsen så jeg kun hedder fornavn efternavn. Jeg kalder mig så derudover min mands efternavn, og vores børn - hvis vi skulle få disse - bliver døbt med hans mellemnavn og mit efternavn. Min mand tager selvfølgelig mit efternavn ved vielsen, så han også kommer til at hedde det samme - dog legalt.

Ydermere kan jeg fortælle, at den nye navnelov skulle gøre det muligt at jonglere med navnene som man vil - så man også kan få det i pas etc. Denne skulle blive vedtaget pr. 1/1 2006 -HAHA- så det er bare med at holde øje med det.

Sidste ting: selv hvis du punger ud, kan du ikke komme til at hedde hans mellemnavn, da det er efternavne man kan betale sig til. Hvis I opfinder et nyt navn (hans mellemnavn og dit efternavn med bindestreg imellem), kan I betale jer til det.

Håber den lange småre hjalp ;)

Redigeret af DiDDiS
0

Del dette indlæg

Jeg var selv ved at rive håret ud af hovedet på mig selv, ang. den noget komplicerede navnelov.

Jeg ville nemlig også meget gerne have min kommende mands mellemnavn til efternavn. Så vi troede at hvis han fik fjernet sit efternavn, kunne det lykkes..... Men så ringede jeg til kirkekontoret, som fortalte, at han slet ikke har mulighed for at hedde mellemnavnet som efternavn, da hans mellemnavn ikke har været brugt som efternavn i minimum 3 generationer i hans familie. Desuden var der noget med, at minimum 1000 skal hedde det (mellemnavnet), hvis han skulle have mulighed for at fjerne efternavnet. Men det kan man søge om i Statsamtet, og det er det der koster 3000 kr.

Til gengæld fandt jeg så ud af, at jeg kan få både mellemnavn og efternavn. Mellemnavnet bliver så bare det man kalder et adresseringsnavn.

Det kommer til at stå på de fleste papirer, (sygesikring osv.) men ikke på f.eks. vielsesattesten. Desuden kan man først søge om at få adresseringsnavnet efter vielsen, og det skal man gøre ved Folkeregisteret (kommunen).

Håber det gav mening!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer