Guest jane-san

Bryllupstraditioner -AROUND THE WORLD-

17 indlæg i dette emne

Her er forskellige traditioner i forbindelse med bryllup rundt omkring i verden.

Tilføj flere i denne tråd, hvis du kender nogle:

I Kashmir sender brudens forældre gommens familie mindst 40 traditionelle retter af ged, kylling og ris for at markere forlovelsen.

I Indonesien får gæsterne serveret en lille skål med sticky gurkemejeris og en gul, krydret kyllingeret. Brudeparret skal trække i hver sin del af en kylling og den, der får den størstee del, skal bringe den største del af sin slægts arv og formue ind i ægteskabet. Farven gul symboliserer evig kærlighed. Ved et hindubryllup vil man blive præsenteret for en lang række vegetariske retter og eksotiske, ikke alkoholiske drikke, fx krydret eller saltet kærnemælk.

I Sudan og Ægypten er det tradition blandt ørkenbeduinerne, at bruden 7 dage efter brylluppet besøger sine forældre, medbringende et får, smør, sukker og ris for at afspejle sin lykke og velstand i det nye ægteskab. Ris er altid et symbol på frugtbarhed.

I Afrika indgår 12 symbolske gaver i brudeceremonien, som er centrale i afrikansk kultur. Fx vin, ris eller hvede, peber, salt, bitre urter, honning, vand, en kost, krukke og ske, Bibel eller Koran samt et skjold og endeligt et spyd, som symboliserer gommens styrke til at forsvare sin nye familie.

I Tyrkiet dekorerer man dørtærsklen til parrets nye hjem med smør, honning og søde sager for at symbolisere sødme og harmoni i ægteskabet. Efter vielsen kaster gæsterne småmønter, sukker, nødder og tørret frugt over brudens hoved.

I Yemen er det en festleg, at gommens far kaster en bunke rosiner på gulvtæppet, som gæsterne skal skynde sig at samle så mange som muligt Jo flere rosiner, jo større velstand i det nye ægteskab.

I Skandinavien og i øvrigt i hele den vestlige verden er det bryllupskagen, der skæres for af både brud og brudgom, og så gemmer man det øverste lag af kagen til det første barns barnedåb.

I Australien, New Zealand og Tasmanien holder man bryllup efter de engelske og amerikanske traditioner med en tung frugtkage i flere etager og med tyk, hvid glasur. Den hvide kage symboliserer uskyld. Kagerne er tit meget overpyntede og kan være i form af sommerfugle, blomsteropsatser, hvide duer eller bryllupsklokker samt masser af sukkerpynt, kunstige blomster og tyl. I gammel-kristen og jødisk tradition skulle kagen brydes over brudens hoved og være et frugtbarhedssymbol. Gæsterne skulle så fange stykker af kagen, og de største stykker kage symboliserede lykke og held.

I Iran venter den hvidklædte brud på sin gom i et smukt dekoreret rum. På gulvet står fade med frø og krydderier som nigellafrø og birkes, som skal jage de onde ånder væk. Der står også bakker med sukkerglaserede mandler og baklava, en fillodejskage i mange lag med sirup og nødder. Desuden et sødet fladbrød med en velsignelse, skrevet med safran eller bladguld. En brudepige bryder det søde brød over parrets hoveder under vielsen for at symbolisere frugtbarhed. Under vielsen dypper brudeparret lillefingrene i honning og mader hinanden med det med ønsket om en fælles, sød fremtid.

Kilde: arla.dk

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

"I Skandinavien og i øvrigt i hele den vestlige verden er det bryllupskagen, der skæres for af både brud og brudgom, og så gemmer man det øverste lag af kagen til det første barns barnedåb. "

hmm den kendte jeg ikke.. troede man bare skulle gemme det til første bryllupsdag.

Her hos os vil det være svært at gemme det til første barns barnedåb, da den var for over 2 år siden :)

Knuz Vinni

0

Del dette indlæg

Ihh, sikke en god tråd...især, når man som jeg giver los i mange dårlige danske traditioner...så er det rart med lidt input fra World Wide...tror lige, at jeg skal snakke med min mor om 40 retter med ged :)

Jeg har fundet en tyrkisk tradition, der går ud på,

at ugifte kvindelige gæster skriver deres navn under

brudens sko. Det navn, der er slidt mest af, når festen er

slut, bliver den næste brud i selskabet.

post-10235-1121077174.jpg

0

Del dette indlæg

"I Skandinavien og i øvrigt i hele den vestlige verden er det bryllupskagen, der skæres for af både brud og brudgom, og så gemmer man det øverste lag af kagen til det første barns barnedåb. "

hmm den kendte jeg ikke.. troede man bare skulle gemme det til første bryllupsdag.

Her hos os vil det være svært at gemme det til første barns barnedåb, da den var for over 2 år siden  :)

Knuz Vinni

<{POST_SNAPBACK}>

:) Ja, det er måske lidt gammeldaw's, for mange får jo børn inden bryllup idag.

Men sådan var traditionen vel oprigtigt... :)

Knus Jane :hjerte:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ihh, sikke en god tråd...især, når man som jeg giver los i mange dårlige danske traditioner...så er det rart med lidt input fra World Wide...tror lige, at jeg skal snakke med min mor om 40 retter med ged :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det er altså også bare smadder god!! :) Vi ser jo også stort på mange af de danske traditioner til vores bryllup.

Gad godt lige se din Mutti i hovedet, når du kom hjem og bestilte 40 retter med ged !! :)

Knus Jane :hjerte:

0

Del dette indlæg

Jeg kan så navne lidt fra Tyskland.

For det første er Polterabend anderleds - der holder par og forældrene fest (ja dobbelt betaling) giver besked og så kan der komme alle der vil. Og i løbet af aften bliver der smadret/poltret porcelan (det må ikke vær glas eller spejl) for held som brudeparret skal feje sammen sammen.

Til bryllup skal paret sæve et træstam igennem med en på hver side af saven - så de kan vise de kan arbejde sammen. Og så inden de kan gå ind i feststedet skal de klippe et stort hjerte i et lagen og så bærer han hende igennem og så syges det på med smalet indsats af brud og gommen.

Ja det handler vist meget om at bevise man er en team - men håber da min forældre insiterer på de traditioner til vores dansk/tyske bryllup.

:) Sandra

0

Del dette indlæg

()() Jeg kan tilføje en russisk tradition. (fra min fætters bryllup med en russisk pige, hvor de fortalte at det efterfølgende skrevne var tradition til deres bryllupper.)

Man bager eller køber en bryllupskrans (en slags brydebolledej), hvor brudeparret efter endt middag skal bide i dette brød/krans samtidig. Den der tager den største bid af disse to, kommer til at bestemme mest i ægteskabet.

Knus Ingelise

0

Del dette indlæg

For det første er Polterabend anderleds - der holder par og forældrene fest (ja dobbelt betaling) giver besked og så kan der komme alle der vil. Og i løbet af aften bliver der smadret/poltret porcelan (det må ikke vær glas eller spejl) for held som brudeparret skal feje sammen sammen.

Til bryllup skal paret sæve et træstam igennem med en på hver side af saven - så de kan vise de kan arbejde sammen. Og så inden de kan gå ind i feststedet skal de klippe et stort hjerte i et lagen og så bærer han hende igennem og så syges det på med smalet indsats af brud og gommen.

Ja det handler vist meget om at bevise man er en team - men håber da min forældre insiterer på de traditioner til vores dansk/tyske bryllup.

()() Sandra

<{POST_SNAPBACK}>

Hejsa Sandra

Sjovt at læse om. har selv læst tysk, boet i Tyskland og haft mange tyske venenr og medstuderende og har aldrig hørt om nogle af traditionerne, interessant at høre om -HAHA-

:) Rikke

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

-HAHA- Jeg kan tilføje en russisk tradition. (fra min fætters bryllup med en russisk pige, hvor de fortalte at det efterfølgende skrevne var tradition til deres bryllupper.)

Man bager eller køber en bryllupskrans (en slags brydebolledej), hvor brudeparret efter endt middag skal bide i dette brød/krans samtidig. Den der tager den største bid af disse to, kommer til at bestemme mest i ægteskabet.

Knus Ingelise

<{POST_SNAPBACK}>

Den vil da ikke du herhjemme *S* Så finder manden jo bare ud af at det er os der bestemmer *LOL* SÅ kan vi ikke lade ham gå i den tanke, at han bestemmer :)

()() Nancy

0

Del dette indlæg

()() Sandra

Hejsa Sandra

Sjovt at læse om. har selv læst tysk, boet i Tyskland og haft mange tyske venenr og medstuderende og har aldrig hørt om nogle af traditionerne, interessant at høre om :boohoo:

Det kan jo være at det er forskellig fra region til region. Men min veninde som blev gift den 16.6 brugte også traditionerne (bilderne kan ses på smalltalk) og tidligere venner brugte det også - men nu kommer de alle fra den samme område :lol: . Men i Danmark er der jo også forskel - jeg fornemmer at æresport er mere brugt på jylland end sjælland (fra min statistik af 2 bryllupper på hver del af landet - 4 i alt)

-HAHA- Sandra

0

Del dette indlæg

()() Sandra

<{POST_SNAPBACK}>

Hejsa Sandra

Sjovt at læse om. har selv læst tysk, boet i Tyskland og haft mange tyske venenr og medstuderende og har aldrig hørt om nogle af traditionerne, interessant at høre om :boohoo:

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan jo være at det er forskellig fra region til region. Men min veninde som blev gift den 16.6 brugte også traditionerne (bilderne kan ses på smalltalk) og tidligere venner brugte det også - men nu kommer de alle fra den samme område :boohoo: . Men i Danmark er der jo også forskel - jeg fornemmer at æresport er mere brugt på jylland end sjælland (fra min statistik af 2 bryllupper på hver del af landet - 4 i alt)

-HAHA- Sandra

<{POST_SNAPBACK}>

Du har sikkert ret i , at det er meget forskelligt fra region til region, det er jo et stort land, tvivler skam heller ikke på hvad du fortæller :blush: synes bare det var pudsigt at jeg ikke kendte en eneste af traditionerne.

Nu boede jeg også i Bayern, og det er jo også ret forskelligt fra fx Nordtyskland

:lol: Rikke

0

Del dette indlæg

Du har sikkert ret i , at det er meget forskelligt fra region til region, det er jo et stort land, tvivler skam heller ikke på hvad du fortæller -HAHA- synes bare det var pudsigt at jeg ikke kendte en eneste af traditionerne.

Nu boede jeg også i Bayern, og det er jo også ret forskelligt fra fx Nordtyskland

()() Rikke

Ok nu er Bayern også helt forskellig fra resten af tyskland, både i mentalitet og traditioner. Sachsen hvor jeg kommer fra grænser på Bayern, men de er så vildt forskelig - så kan godt tænke mig de har andre traditioner.

:) Sandra

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

:bearhug: Jeg kan tilføje en russisk tradition. (fra min fætters bryllup med en russisk pige, hvor de fortalte at det efterfølgende skrevne var tradition til deres bryllupper.)

Knus Ingelise

<{POST_SNAPBACK}>

Den vil da ikke du herhjemme *S* Så finder manden jo bare ud af at det er os der bestemmer *LOL* SÅ kan vi ikke lade ham gå i den tanke, at han bestemmer :bearhug:

:bearhug: Nancy

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, jeg ville ikke bruge denne tradition.

Men de fik sådan et brød af hendes forældre, og i kan jo selv gætte hvem af dem der tog den største bid. (For dem der skal have lidt hjælp, det blevIKKE min fætter). :bearhug:

Knus Ingelise

0

Del dette indlæg

Ihh, sikke en god tråd...især, når man som jeg giver los i mange dårlige danske traditioner...så er det rart med lidt input fra World Wide...tror lige, at jeg skal snakke med min mor om 40 retter med ged :bearhug:

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Lea, ja jeg ville lige undlade at bestille gede-retter.

Men jeg synes da, den tradition med at skrive de ugiftes navne under skoene er lidt sjov.

Knus Ingelise

0

Del dette indlæg

Her hos os vil det være svært at gemme det til første barns barnedåb, da den var for over 2 år siden  :bearhug:

Knuz Vinni

<{POST_SNAPBACK}>

jeg har også altid hørt den med 1 bryllupsdag.. indtil for 14 dage siden der var en der sagde det med barnedåben... hmm men tror nu vores bliver 1 bryllupsdag.. men hvem ved :bearhug:

0

Del dette indlæg

:bearhug: Jeg kan tilføje en russisk tradition. (fra min fætters bryllup med en russisk pige, hvor de fortalte at det efterfølgende skrevne var tradition til deres bryllupper.)

Knus Ingelise

<{POST_SNAPBACK}>

griner så gælder det bare om at bide til ... eller have en stor mund

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

:bearhug: Sandra

<{POST_SNAPBACK}>

Hejsa Sandra

Sjovt at læse om. har selv læst tysk, boet i Tyskland og haft mange tyske venenr og medstuderende og har aldrig hørt om nogle af traditionerne, interessant at høre om :)

:bearhug: Rikke

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan jo være at det er forskellig fra region til region. Men min veninde som blev gift den 16.6 brugte også traditionerne (bilderne kan ses på smalltalk) og tidligere venner brugte det også - men nu kommer de alle fra den samme område :bearhug: . Men i Danmark er der jo også forskel - jeg fornemmer at æresport er mere brugt på jylland end sjælland (fra min statistik af 2 bryllupper på hver del af landet - 4 i alt)

:bearhug: Sandra

<{POST_SNAPBACK}>

hmm hvad angår æres port ved fest stedet har du måske ret...synes i hver flad selv jeg har lagt mærke til flere i jylland.. men til kobber, sølv og guld bryllupper er æresporte meget brugt på sjælland

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer