Guest Sangfuglen

Frieri - Gode råd?

5 indlæg i dette emne

Hej alle!

Jeg har simpelthen et par spørgsmål til den i dette forum garvede jury:

Jeg er en M på 28 år, som naturligvis på et eller andet tidspunkt vil giftes med min dejlige kæreste. Mine spørgsmål går på:

Er der en hovedregel for hvor lang tid der går fra man bliver forlovet til man bliver gift?

Er det normal kotyme at man "beder" svigerfaderen om hendes hånd, inden man frier?

Skal pigen have ringen den dag man frier?

Små spørgsmål, måske, men store for mig!

På forhånd tusind tak!

Kærlig hilsen

Sangfuglen

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej Sangfugl!

Garvet, og garvet... men en mening har vi da Postet billede

Sådan som jeg kender til det, og blev friet til, er det en tradition, at man skal giftes indenfor et år efter frieriet. I vores tilfælde valgte vi at blive gift på selve årsdagen for frieriet. Andre mener, at så længe datoen for brylluppet er sat indenfor et år, er det ok.

Hvad angår ringen er det lidt forskelligt. Min kæreste havde eksempelvis købt ringe til os begge, som vi fik på den dag, vi blev forlovet, og som vi også vil bruge, den dag vi bliver gift (ringene bliver pudset op og skifter finger). Er man ikke så sikker på sin kærestes smag kan man også vælge at købe en så kaldt alliancering til hende, hvorefter I inden brylluppet sammen går ud og køber ringe. En alliancering er en guldring (ofte i hvidguld) m. en brilliant el. diamant i. En alliancering indebærer også, at du ikke nødvendigvis behøver at bære ring. Under alle omstændigheder er det kutyme, at pigen får ring på, den dag, hun bliver forlovet Postet billede

Sidst men ikke mindst er der det m. at spørge svigerforældrene. Efterhånden bor man jo ikke længere hjemme, når man bliver gift, så sammen m. traditionen med, at faderen el. et mandligt familiemedlem skal følge bruden op og brudens forældre betale brylluppet, er traditionen med at spørge faderen/forældrene om lov også ved at forsvinde. MEN: Det er en smuk og romantisk tradition, som både vil glæde bruden og få dig i kridthuset hos svigerforældrene Postet billede

Held og lykke med frieriet!

Mange hilsner

Pia-Marie

0

Del dette indlæg

Hej sangfugl!

Jeg tror faktisk, at der findes en uskrevet regel om, at man skal gifte sig indenfor et år efter forlovelsen. Men vi overholder den nu ikke, for vi blev forlovet i april sidste år og bliver først gift i maj i år... Så den er der, men om man så vil overholde den er en anden sag....

Mvh. Tina.

------------------

[Dette indlæg er redigeret af Tina M (edited 26 Januar 2003).]

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej Sangfugl,

Hvordan du frier kommer også helt an på hvordan du og din kommende hustru er som personer. Er hun hamrende romatisk, vil hun helt sikkert elske at du har spurgt hendes far inden. Traditionen er som skrevet af en ande gået lidt af mode, men for en romatikker betyder det ingen ting. Det viser bare at du virkelig mener det. Jeg syntes også at det er en god ide at vente med at give hende vielsesringen - med mindre hun allerede har krydset af i alle de der smykke kataloger, hvad hun kan lide. En anden ring, valgt ud fra dit eget hjerte er mindst lige så betydningsfulgt. Det viser jo at du har brugt tid på at finde lige netop en ring til HENDE.

Roser/blomster er et must.

Om i skal giftes inden et år, er i følge traditionen det mest rigtige, men jeg har det sådan at i skal vælge en dato der betyder noget for jer begge, måske at blive gift på jeres årsdag.

Jeg håber at du kan bruge mine råd til noget, selvom de kommer lidt sent ;-)

Husk også at overraskelser kan være en sjov og god ide - tag hende med på weekend - bortfør hende...

Held og lykke

Hilsen Nadja

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer