Gantzel21

Fra udekat til indekat

20 indlæg i dette emne

Nu ligger landet sådan, at min svigermor indenfor overskuelig tid flytter fra sit hus og dermed skal vi overtage deres dejlige kat :)

Min bekymring går på, at den hele sit liv har været udekat og haft sin gang hvor den nu ville inde og ude.

Kan er gl. udekat på 10 år vænne sig til at blive indekat?

Har I nogle gode råd til, hvad vi kan gøre for at det går nemmere??

:bearhug: Gitte

Redigeret af Gantzel21
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej..

Vi har en kat..stor fed hankat. Ude kat med store bogstaver..

Jeg vil mene, ikke for at være en lyseslukker, at det kan ikke lade sig gøre at træne den til at blive indekat. Ment på den måde at det vil den aldrig få det godt med.

Vores kat er kun knap 5 år, men han ville dø hvis vi holdt ham indespærret.. :)

Håber i finder på noget der kan gøre jer alle glade.. :bearhug:

0

Del dette indlæg

Hey.

Med fare for at virke pessismistisk, så er jeg faktisk enig med Hemdrup, i at det kan stort set ikke lade sig gøre.

Katten har nu i 10 år vænnet sig til at verden er meget stor. Så tror jeg ikke den vil synes det er særlig fedt at være lukket inde på X antal kvadratmeter.

Vi har selv 2 dejlige misser, og de er indekatte, men de har aldrig været udenfor så det volder ingen problmer. Jag talte engang med vores dyrlæge om det med inde/udekatte, og han sagde at en indekat kan vænnes til at være udekat, men det er næsten umuligt at gøre det omvendt.

Noget man tværtimod godt kan lære en kat er, at den skal holde sig indenfor et begrænset område (eks. indkørslen og haven). Et andet alternativ (så har I altid styr på missen) kunne være at lave et stort vouliere (sådan staver man vidst ikke til det), men et stort bur med klatretræer og alt muligt. Så ¨år den stadig fornemmelsen af at være ude, og i ved hvor missen er! Eller hvis i bor i lejlighed med evt. altan, kunne man sætte et net foran altane, vupti så er der et udendørs bur der......

Håber at det gav lidt input.

Knuzzer :carrot:

0

Del dette indlæg

:bearhug::):)

Jeg håbede virkelig at der var en mulighed, nu da katten er blevet en ældre herre og måske ikke nær så legesyg mere.

Problemet er, at vi bor i en 2-vær. lejlighed uden altan og der må IKKE være dyr på de grønne områder der hører til bebyggelsen.

Svigermor flytter fra et dejlig hus op til sin kæreste i Århus - heller ingen mulighed for at tage katten med der.

Vi har ikke lyst til at sælge katten sammen med huset eller få ham aflivet, bare fordi svigermor ikke kan beholde huset. Vi elsker den kat over alt på jorden, og ville gøre alt for den, så jeg håber/håbede at han evt. kunne vænne sig til at være inde.

Andre der har gode råd? Evt. nogen der har prøvet det?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu er jeg vist lige nødt til at fortælle en lille historie om at det KAN lade sig gøre...

Har nogle venner som flyttede i en lille studielejlighed på ca. 30m2 for nogle år siden. Der hvor de boede før, boede en søster i en lejlighed overfor. Denne søster havde en stor hankat, som de havde taget ind nogle år før - den havde levet som vildkat omkring banegården i nogle år, men det var lykkes dem at få katten til at "flytte ind" hos dem. Den havde stadigvæk fuld adgang ud til, via kattelem.

Så fik søsteren barn, og hun kunne ikke ha' katten længere. Mine venner tog så katten til sig (de boede lige overfor), men katten havde så IKKE kattelem mere - den blev lukket ud når den havde brug for det.

Så flyttede mine venner til en lille lejlighed udenfor Århus. De var MEGET spændte på hvordan den gamle hankat ville tage det - om den ville stikke af osv. Men nu kommer det "sjove" så:

Hankatten gider ikke gå udenfor længere!!

Den bliver smidt ud af lejligheden af og til, fordi mine venner synes at den da sikkert gerne vil lidt udenfor, men så bliver den siddende indtil den bliver lukket ind igen :bearhug: Den vil med andre ord hellere være inde i den lille lejlighed, end at rende rundt udenfor - selvom det er en "vildkat", og at den er vant til at være ude.

MEN MEN MEN MEN MEN MEN

Det er jo desværre bare en lille solstrålehistorie. For jeg er lidt i tvivl om, hvor vidt det vil gå SÅ godt i alle de tilfælde hvor man prøver det. Jeg er nok også mest tilbøjelig til at tro at det IKKE vil gå godt, hvis man prøver at vænne en kat til at være indekat, når den har haft adgang til naturen hele dens liv.

Håber I finder en god løsning... Det ville være hjerteskærende hvis den skulle aflives. Kender I ikke et sted ved nogle venner som kan tage den, hvor den har adgang til naturen?

0

Del dette indlæg

Håber I finder en god løsning... Det ville være hjerteskærende hvis den skulle aflives. Kender I ikke et sted ved nogle venner som kan tage den, hvor den har adgang til naturen?

<{POST_SNAPBACK}>

Desværre ikke :bearhug: Alle vores venner og familie bor enten i lejlighed uden altan/have eller også er de ikke interesserede i en kat. Jeg regner med at forhøre mig hos den dyrlæge som katten altid har haft - hun må da kunne fortælle os om der er noget håb.

Det der gør sagen så "sørgelig" er, at det slet ikke var meningen at svigermor skulle flytte nu, men nu har hun fundet en kæreste som ikke vil have et weekend forhold og ikke vil vente de par år der evt. ville gå, før vi(manden og jeg) havde mulighed for at overtage huset - men det er en anden historie.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Åh ja det synesjeg næsten er en endnu mere sørgelig del af historien :bearhug: Men mht katten, jeg tror I skal prøve, det sker der jo ikke noget ved, gi det enmåned og er det helt forfærdeligt og er katten meget tydeligt ikke tilpas med de nye omgivelser må I jo tage den derfra... det kan jo være at han ved at det er så nye omgivelser ikke får problemer med at befinde sig godt. :loveflag:

0

Del dette indlæg

Åh ja det synesjeg næsten er en endnu mere sørgelig del af historien http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/sad.gif  Men mht katten, jeg tror I skal prøve, det sker der jo ikke noget ved, gi det enmåned og er det helt forfærdeligt og er katten meget tydeligt ikke tilpas med de nye omgivelser må I jo tage den derfra... det kan jo være at han ved at det er så nye omgivelser ikke får problemer med at befinde sig godt. :loveflag:

<{POST_SNAPBACK}>

Tak :bearhug:

Rart at se at der er nogen som trot lidt på at det måske går godt. Det er egentlig mandens kat, men da vi flyttede i lejlighed blev den boede hos svigermor pga. den var udekat. Den kender os utroligt godt og elsker os begge meget - måske det kan være en positiv ting? Håber :blush:

0

Del dette indlæg

Ja, det bliver næppe en nem opgave. Som det er nævnt, kan det være svært for misser at vænne sig til et mindre areal at færdes på. Selv for katte som altid har været inde, kan en lejlighed være i underkanten - havde engang én, som slet ikke kunne klare det, selvom den aldrig havde prøvet andet.

Men håbet er lysegrønt, og jeg vil da kaste et par forslag på bordet:

Tror I skal være indstillet på at ofre noget tid og opmærksomhed på den...lege med den eller hvad den nu gider...så den ikke bliver for ensom og frustreret. Det er lige så meget Jer der skal være indstillet på en ekstra personlighed i hjemmet, og ansvaret som følger.

Måske kan I lave lidt tilpasning af lejligheden, så misser har noget at kravle rundt på. Katte kan godt lide at ligge lidt oppe og overskue verden, så måske kunne der monteres nogle hylder under loftet og klatre-/kradsetræ op til dem.

Tænk lidt kreativt, og opfind aktiviteter for den. Lån nogle gode kattebøger eller gennetrævl internettet - der må være idéer som kan tyvstjæles derude.

Overvej at anskaffe en ekstra kat, så den har nogen at have selskab af. Nogle gange er to faktisk bedre end én. Er selvfølgelig lidt risikabelt med en ældre kat, som måske ikke er vant til andre. Men tror f.eks. en killing bliver forholdsvis venlig behandlet af andre katte. Man har jo også lov at opdrage på sin kat - skæld ud når de ikke kan enes, så de lærer I ikke vil tolerere den opførsel.

...fejler alting håbløst, ja, så er jeg bange for I alvorligt må overveje om misser ikke vil være bedre tjent med et andet hjem. Ud og reklamer for den.

Aflivning synes jeg bør være aller, aller, aller sidste overvejelse. Men står valget mellem dét, eller et ulykkeligt og frustreret liv i en lejlighed, ja...så bør det tages med.

Krydser fingre for jer alle tre :loveflag:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hejsa

Vi bor også i lejlighed ,med katte. Den ene er en indekat og skal være det da den er på kontrakt ... den anden købte vi for at den ikke skulle kede sig og det var en ude kat ... det er gået fint. Den har hverken mjavet eller på nogen måde virket som om den savner noget.

Vindueskarmen er missernes, så kan de ligge og følge med i det udenfor men jeg tror ikke du skal være bekymret, jeg ville ihvertfald forsøge når I nu er så glade for den.

Håber I finder ud af det

:loveflag:

Lene

0

Del dette indlæg

hvis i vælger at give indelivet en chance - så sørg for at der er noget af det fra dens gamle hjem følger med katten til dens nye hjem eller placer nogle af jeres ting hos damen førend katten bliver flyttet - så de kommer til at lugte godt/velkendt af gammel dame/kat osv.

Hvis katten f.eks. har en yndlings stol at ligge i vil den helt sikkert kunne genkende den i dens nye hjem og derved gøre den mere tryg.

Og ja sørg endelig for at den har noget beskæftigelse - det kan være alt fra en valnød (rigtig sjov at lege med på et trægulv - og I vil helt skkert ikke få lukket et øje om natten - hvis katten synes det er sjovt) eller noget mere avanceret - igen en fordel hvis katten kender det fra sit gamle hjem.

Det var lige nogle gode råd.

hej fra knirke :loveflag:

0

Del dette indlæg

Ihhh tak for hjælpen :bearhug: Rart at jeg nu kan se lysere på det. Havde frygtet at vi måtte undvære den skønne misser og det ville være forfærdeligt.

Slevfølgelig klør vi på og giver katten den bedste mulighed for at tilpasse sig - giver den tid og sørger godt for den.

Så er det næste spørgsmål bare, om katten og vores kanin kan acceptere hinanden :blush: Det tror jeg nu godt de kan, da de har mødt hinanden et par gange hvor det gik godt http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/smile.gif

Og psttt Knirke - hun er ikke en gammel dame :loveflag:

Redigeret af Gantzel21
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ihhh tak for hjælpen http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/smile.gif Rart at jeg nu kan se lysere på det. Havde frygtet at vi måtte undvære den skønne misser og det ville være forfærdeligt.

Slevfølgelig klør vi på og giver katten den bedste mulighed for at tilpasse sig - giver den tid og sørger godt for den.

Så er det næste spørgsmål bare, om katten og vores kanin kan acceptere hinanden -HAHA- Det tror jeg nu godt de kan, da de har mødt hinanden et par gange hvor det gik godt :)

Og psttt Knirke - hun er ikke en gammel dame  :loveflag:

<{POST_SNAPBACK}>

nåenej.... heeeeeeeeeelt forkert antagelse.... men svigermor... ja, var umiddelbart inde i mit hoved bare en gammel dame - men sorryyyyyyy!!!! håber ikke hun (eller gemalen) læser med her :bearhug::blush: Håber i øvrigt at du kunne bruge mit lille råd

0

Del dette indlæg

Ihhh tak for hjælpen http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/smile.gif Rart at jeg nu kan se lysere på det. Havde frygtet at vi måtte undvære den skønne misser og det ville være forfærdeligt.

Så er det næste spørgsmål bare, om katten og vores kanin kan acceptere hinanden -HAHA- Det tror jeg nu godt de kan, da de har mødt hinanden et par gange hvor det gik godt :)

Og psttt Knirke - hun er ikke en gammel dame  :loveflag:

<{POST_SNAPBACK}>

nåenej.... heeeeeeeeeelt forkert antagelse.... men svigermor... ja, var umiddelbart inde i mit hoved bare en gammel dame - men sorryyyyyyy!!!! håber ikke hun (eller gemalen) læser med her :bearhug::blush: Håber i øvrigt at du kunne bruge mit lille råd

<{POST_SNAPBACK}>

No hard feeling :kiss: Her er det kun mig der læser :)

Og jotak - afprøver rådene når tiden nærmer sig :hug:

0

Del dette indlæg

Ja nu kan jeg heller ikke lade vær med at komme med mit indput.....

Jeg synes nu folk er lige lovlige hårde og hurtige til at dømme "lost cause"!! Der er jo ikke andet for end at prøve, og som jeg læser det så er alternativet jo en aflivning - og det ville da være synd uden at gøre et forsøg med noget andet først. Der er meget I kan gøre for at gøre denne overgang så mild som muligt. Bor I langt fra din svigermor? Hvis ikke så kan I jo få katten på "ferie" et par gange inden at hun flytter (hvis det allerede er om en mdr. el.lign. så begynd allerede nu med at få katten ud et par dage / en dag af gangen). Med mindre at katten ikke er vant til at rejse i kattekassen, for så vil dette sikkert være meget stressende for den.

Derudover så er alfa og omega at I IKKE skifter foder, at I får alle kattens ting med (kasse, legetøj, kattegræstræ osv.). Hvis den ikke har lært at gå på kattebakke, så gør jer den tjeneste at BEGYNDE NU, overhovedet ikke sjovt at få ødelagt alle tæpper i lejligheden. Og lad vær med at købe noget billigt bras at ligge i bakken, for det er umuligt at holde lugtfrit og vil generer jer meget, samt katten måske vil undgå at gå på bakke. :blush:

Husk der er basale ting der skal huskes på som ikke er så nødvendige til en udekat....bl.a krassetræ (det vil jeres tapet takke jer for ;) )

Nå dette blev jo til en helt stil - sorry jeg blev vist revet lidt med :bearhug:

Det er jo ikke sikkert at jeres elskede kat vil synes at det er fedt, men når I nu ikke har alternativer (som er ønskelige), så giv det da endelig en chance, og giv katten en chance for at lære det - giv ikke op efter en uges tid! Dyr kan vænne sig til meget, og måske får den lov til at blive udekat om et par år igen!!!

Held og lykke med det :loveflag:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer