Guest Charlotte_H_P

Ægteskabserklæring

31 indlæg i dette emne

:biggrin: Hejsa,

Mange af os har nok allerede afleveret en ægteskabserklæring på kommunen, hvor vi har skrevet, hvad vi ønsker at hedde efter vielsen. Jeg er lige blevet ringet op af min kommune, hvor jeg er blevet fortalt, at der pr. 1. april bliver nye regler mht. nyt efternavn i forbindelse med en vielse.

Det bliver åbenbart til, at man IKKE kan skifte navn i forbindelse med en vielse, men at det efterfølgende skal gøres hos kordegnen - så piger, vær lige OBS på dette og tag en snak med jeres kordegn.

:bearhug:

Charlotte

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Der har for nogle uger siden været en lang tråd med dette.

Så enten skal man have ændret det efter vielsen, eller du kan gøre det inden(altså efter 1. april, men inden vielsen).

Du kan efter 1. april bare ændre navn hvis du ønsker det, og ikke på grund af vielsen.

Jeg regner derfor med at skifte til samme efternavn som ham inden vielsen, så "VORES" fælles efternavn kommer til at stå på vielsesattesten.

Det kan jeg sagtens gøre efter 1. april, men det er ikke fordi det er hans efternavn, men fordi jeg selv kan vælge frit efternavn efter 1. april.

Gav det mening??

Det er selvfølgelig ikke helt det samme. Da jeg ikke får hans efternavn fordi han hedder det, men bare vælger det samme som ham.

0

Del dette indlæg

Der har for nogle uger siden været en lang tråd med dette.

Så enten skal man have ændret det efter vielsen, eller du kan gøre det inden(altså efter 1. april, men inden vielsen).

Du kan efter 1. april bare ændre navn hvis du ønsker det, og ikke på grund af vielsen.

Jeg regner derfor med at skifte til samme efternavn som ham inden vielsen, så "VORES" fælles efternavn kommer til at stå på vielsesattesten.

Det kan jeg sagtens gøre efter 1. april, men det er ikke fordi det er hans efternavn, men fordi jeg selv kan vælge frit efternavn efter 1. april.

Gav det mening??

Det er selvfølgelig ikke helt det samme. Da jeg ikke får hans efternavn fordi han hedder det, men bare vælger det samme som ham.

:hug:

Tak fordi du hørte så godt efter, dengang :)

Kærligst :)

0

Del dette indlæg

Jeg vil af vide at for at det skulle kunne lade sig gøre med samme efternavn skal man have haft fast adresse sammen i mindst 2 år??? Andre der kan reglerne?? Jeg skal muslimsk giftes - hvilket ikke er gældende iflg. dansk lovgivning, men vi vil stadig gerne have samme efternavn - hvilket tilsydenladende er umuligt :hug:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg vil af vide at for at det skulle kunne lade sig gøre med samme efternavn skal man have haft fast adresse sammen i mindst 2 år??? Andre der kan reglerne?? Jeg skal muslimsk giftes - hvilket ikke er gældende iflg. dansk lovgivning, men vi vil stadig gerne have samme efternavn - hvilket tilsydenladende er umuligt :balloons:

Hvis jeg forstår dig rigtigt er det fordi vielsen ikke er godkendt i danmark. Jeg har hørt om et par, der ville giftes i en frikirke som heller ikke havde gifteret. De tog først på rådhuset og blev gift rent juridisk og efterfølgende blev velsignet/fremstillet i deres frikirke. Det lød til at for dem var rådhusvielsen kun noget der skulle gøres af formelle grunde, men at det for dem først var i frikirken blev rigtig gift.

Måske var det en ide? Så vil i være juridisk gift og kunne vælge samme efternavn ville jeg mene, og samtidigt holde festen som i nu vil.

Der er også mange andre ting der bliver mere besværlig hvis man ikke er juridisk gift. F.eks. ved dødsfald, børn, når man køber hus sammen....

Redigeret af bfaerch
0

Del dette indlæg

Hej

Mangler lidt hjælp

Min kæreste (kommende mand) vil tage sit mellemnavn som efternavn, kan han det når der er under 2000 personer der hedder det?

Anne

Umiddelbart vil jeg sige ja, prøv bare at se punkt 2 i ovenstående link til ny navnelov "at man vil kunne tage et mellemnavn, som man i forvejen bærer, som efternavn"

Lene

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Har lige kigget på det og tror jeg kan konkludere:

Jeg kan pr. 1. april tage min kærestes efternavn, - selv om det ikke er et -sen navn og der er under 2000, der bærer det, og vi har været samboende i MINDRE end 2 år. Det kan jeg, da vi har et fællesbarn under 18 år.

Men hvad nu med mit særbarn? Hun skal jo hedde det samme som os andre. Kan hun skifte efternavn, fordi jeg nu hedder noget andet, og derfor få mit nye "giftenavn"?

Eksperthjælp søges?

0

Del dette indlæg

Jeg synes altså også det er lidt svært:

Jeg hedder Fredberg til mellemnavn - det vil John gerne ha' også.

Desuden hedder han Haar - og det vil jeg gerne ha' - så vi begge skulle hedde "Fredberg Haar" til efternavne.

Vi har IKKE boet sammen i 2 år, - men vil jo gerne ha' de nye navne skulle stå på vielsesattesten.

Kan de det?

Og kan det overhovedet lade sig gøre?

*gruble* :cheerleader3:

:)

Birgit

0

Del dette indlæg

Pyha...jeg synes godt nok noget af det her nye navnelov virker uoverskueligt :cheerleader3: jeg må vist hellere få ringet til vores kordegn.. vi har nemlig ikke boet sammen i to år, og mit mellemnavn deles af mindre end 2000 mennesker, så jeg er da spændt på om vi overhovedet kan få fællesnævn når vi skal giftes til maj.. vi vil nemlig gerne hedde J. Hougaard (min kommende mands efternavn) Puggaard (mit mellemnavn).. det er jeg spændt på om vi kan få lov til -HAHA-

nå jeg måtte bare lige lufte mine bekymringer :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ok så - jøsses det her er forvirrende... Hvilken Kordegn er det vi skal henvende os til når vi ikke bliver gift i den kirke der hører til vores sogn ??? Er det så kordegnen i vores sogn - eller kordegnen i den kirke hvori vi bliver gift ?? Anybody knows ??

0

Del dette indlæg

Ok så - jøsses det her er forvirrende... Hvilken Kordegn er det vi skal henvende os til når vi ikke bliver gift i den kirke der hører til vores sogn ??? Er det så kordegnen i vores sogn - eller kordegnen i den kirke hvori vi bliver gift ?? Anybody knows ??

Det er kordegnen ved det sogn du hører til :bearhug:

0

Del dette indlæg

Det er kordegnen ved det sogn du hører til :bearhug:

Ok, super - jeg regnede egentlig også med at det var dem, for navneændringer har jo egentlig ikke noget med vielsen at gøre.

Nogen der ved hvordan det foregår... ?? Vi " laver " et helt nyt efternavn ( Månedal :biggrin: ) og vi kan ikke rigtigt finde ud af, om der er andre der hedder det. Inde på Danmarks statistik kan man søge på navne, men når vi skriver Månedal, skriver den " Der er 2 med navnet ". Øv tænkte vi først.. - men så prøvede vi at skrive " Kjdksjdscnn ", altså noget fuldstændig intetsigende bavl - og så skrev den det samme = " Der er 2 med navnet ". Derfor tror vi nu ikke der er andre der hedder Månedal. Men det er så noget kordegnen finder ud af ? Og skal man udfylde et skema / en ansøgning - og kan man gøre det allerede nu og så bare have den til at ligge ved Kordegnen indtil d. 1 april ?? Vi skal jo giftes 20 maj og vil gerne have det ordnet inden..

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ok, så er jeg lidt opdateret. Hvis jeg har glemt noget, så må I endelig skrive til mig m spørgsmål:

* Efter 1. april og inden vielse:

I kan tage hinandens navne både mellem- og efternavne / evt lave eget efternavn ex. med sammentrækninger af nuværende navne

Derved kan I hedde det samme på Vielsesattesten.

MEN IKKE HVIS i ikke har boet sammen i to år elller, hvis der er under 2000 mennesker der hedder det. Medmindre I har fælles barn.

Heller ikke, hvis en af jer tidligere har giftet jer til efternavnet.

* Efter vielsen:

"Bestiller" I de nye navne på kirkekontoret/sognekontoret

* Mht bryllupsrejse: Hvis rejsen er bestilt under nuværende navn, ændrer I navn efter rejsen. Hvis I rejser meget efter brylluppet, kan I nok nå at ændre det på papirer.

:biggrin:

0

Del dette indlæg

Jeg er lidt forvirret...

Min kæreste vil gerne skifte sit mellemnavn til efternavn, sådan at vi alle kan komme til at hedde det samme... lige nu hedder vores datter sin fars mellemnavn og mors efternavn. Det kunne vi godt tænke os at lave om således at vi alle kommer til at hedde min kommende mands mellemnavn til efternavn. Problemet er så at der er under 2000 der hedder det, men da jeg ringede til statsamtet sagde de at det ikke var noget problem. Men ud fra det jeg læser her er det et problem...

Giver det nbogen mening det jeg skriver...HJÆLP!

Anne

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer