Guest TinaJensen

Hvem laver hvad??

6 indlæg i dette emne

Hej Alle sammen

Nu ser jeg gang på gang at folk herinde skriver om risposer, æresporte osv...

Men hvilke traditioner er der egentligt om alt sådan noget???...

Jeg tror altså ikke at der er nogen der laver æresport til os. Hvem gør normalt det?

Og hvor? (festen bliver holdt på hotel og der sover vi også)

Hvem laver så risposerne?(mor eller svigermor)???

Jeg regnede egentligt med selv at lave dem til kirken, og der skal ikke være nogle på bordene, tror jeg(vi må ikke kaste indendørs, og vi skal jo ikke køre fra festen)

Jeg tror altså ikke at min mor eller svigermor ved at det er dem der bør lave det!

Er der andre traditioner med noget andre gør for os den dag?

Og hvordan siger man det evt. til folk, hvis de ikke ved at det er dem der bør lave?

Risposerne har jeg nu egentligt ikke så meget imod! Det er meget sjovt at lave selv. Men måske jeg så bør bede min mor eller svigermor om at hjælpe?

Puh ha... Det blev vist en lidt rodet besked. Håber I kan hitte ud af den og gerne vil hjælpe...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej Tina.

I virkeligheden er det jo gæsterne, der giver brudeparret ris, så når jeg er inviteret til bryllup har jeg ris med selv, og deler ud af dem til andre gæster, der har glemt. Risene symboliserer frugtbarhed, så når gæsterne kaster ris på parret ønsker de dem på denne måde et frugtbart liv.

Nu er der efterhånden mange, der laver poser med ris og sætter i kirken til gæsterne. Min mor har selv tilbudt at lave disse, så det får hun lov til. Der er sikkert gæster der har ris med selv alligevel.

Med hensyn til æresport, så laves det vel som regel ved parrets hoveddør. Jeg regner ikke med at få nogen, for jeg bor på Sjælland og festen holdes på Fyn.

:bearhug: Knus fra Gitte.... som syr slør på søndag! :denmarkflag:

0

Del dette indlæg

Hej Tina.

I virkeligheden er det jo gæsterne, der giver brudeparret ris, så når jeg er inviteret til bryllup har jeg ris med selv, og deler ud af dem til andre gæster, der har glemt. Risene symboliserer frugtbarhed, så når gæsterne kaster ris på parret ønsker de dem på denne måde et frugtbart liv.

Nu er der efterhånden mange, der laver poser med ris og sætter i kirken til gæsterne. Min mor har selv tilbudt at lave disse, så det får hun lov til. Der er sikkert gæster der har ris med selv alligevel.

Med hensyn til æresport, så laves det vel som regel ved parrets hoveddør. Jeg regner ikke med at få nogen, for jeg bor på Sjælland og festen holdes på Fyn.

:bearhug: Knus fra Gitte.... som syr slør på søndag! :denmarkflag:

Hej søde

Jeg tror måske også jeg bare laver risene selv, når de nu ikke ved at de skal. Jeg har en pæn kurv jeg kan lægge dem i.

Mht. æresporten er det så vennerne der laver denne?? Også selv om vi ikke sover hjemme til brylluppet?

Festen holdes i Holbæk, og jeg bor kun ca. 6 km fra denne, og kirken ligger også rigtig tæt på bopæl. Det er faktisk sådan at man kører lige igennem vores by når man skal fra kirke til fest.

Jeg forventer ikke at der er nogen der laver den, men bliver måske alligevel lidt skuffet hvis de ikke gør. ;)

Kan man sige det på en eller anden pæn måde til dem der bør lave den??

Mht. kirke er der jo også regler, men der har vi en aftale med kirketjeneren om at de pynter. Det har jeg sagt til mine forældre og venner.

0

Del dette indlæg

Folk havde selv ris med til vores bryllup. Jeg havde dog brugt små risposer til bordkort så der var jo også ris. De blev også vældig flittig brugt da vi smuttede fra festen. Med hensyn til æresport så er der vennerne der laver den hjem til og familien laver til feststedet.. Vi holdt også vores bryllup på hotel og der måtte man gerne lave æresport. Det tror jeg man må de fleste steder..

Smider da lige et par billeder af vores æresporte

post-10092-1141593330.jpgpost-10092-1141593410.jpg

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

og lige et billede mere af den der var på hotellet. Alle de blomster der var på den pillede min mormor af til mig så jeg kunne lægge dem ned på min mors grav dagen efter..

post-10092-1141593539.jpg

Andre traditioner.. hmm... Nogle binder brudeslør på antennerne på bilerne, men ved egentlig ikke hvem der sørger for det og pyntning af kirke er vel meget forskelligt. Til vores bryllup havde min svigermor sørget for det

0

Del dette indlæg

Jeg laver IKKE risposer selv det må gæsterne selv tage med hvis de vil det, jeg tror nok min søster

laver nogle men det må hun selv om.... ( vil da nok blive glad hvis der er nogle som vil bruge tid

på mit bryllup). Æresport ved jeg at min familie laver jeg tror at min mor og søster prøver at

blive enige om hvordan den skal være.

Det der med slør i altenden skal det ikke være fra bruden???????? og siger man ikke at det er et

symbol på et langt og godt ægteskab, og er der ikke nogety med at hvis man ikkke kan sidde det på bilen skal man holde det tæt til kroppen eller er det bare noget fis jeg har hørt????????

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer