Caroline72

Totalt i chok....

30 indlæg i dette emne

Jeg bliver helt flov :balloons:

Jamen så skal i have historien (igen)

Min søde kæreste vil så gerne give mig en ring med en rubin i i morgengave, men de er enten ikke til at få eller alt for dyre (fandt vi ud af). Derfor foreslog jeg at vi kunne burge stenen fra et arvesmykke jeg har fra min oldemor.

Jeg beskriver ringen for guldsmeden og dens alder (ca.1930´erne) og hun mener der er en lille chance for at det er en ægte rubin, men skal se ringen først. Så jeg iler hjem og henter den og bringer den til guldsmeden, der straks er mere positiv: den er slet ikke så slidt som hun havde forventet (stenen altså) og da den er endnu ældre (ca.1910) er det sandsynligvis en ægte rubin.... pris i handlen: 15-20.000,- (for stenen alene)!!!!! Jeg var totalt i chok!! Og blev helt i tvivl om, om jeg overhovedet ville have pillet ved mit arvesmykke, så jeg ringede til min Farmor (som jeg fik ringen af da jeg fyldte 16(!) og spurgte hende ligeud om hun ville blive ked af , at vi satte stenen i en ny fatning - NEJ nej, det var da en god ide! Så nu venter jeg på at guldsmeden undersøger stenen og HÅBER at den er ægte, men da fatningen er 18k ell. derover og noget af dekorationen hvidguld er det meget sandsynligt....

Så nu har jeg bestemt mig: HVIS jeg er den heldige ejer af sådan en fin sten, må min tilkommende hjertens gerne forære mig en ny (og endnu hemmelig for mig altså) indfatning.

Om jeg er spændt???

Jo deeeeeet!

Redigeret af Caroline72
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej

Jeg er heller ikke helt med, men vil da meget gerne kommentere hvis du har købt nogle flotte ringe.

Jeg har også oplevet at mine tråde blev læst men ikke kommeteret......og jo man bliver da lidt ked af det, men der er jo så mange tråde herinde, så nogen af dem kan godt forsvinde lidt i mængden. Jeg er sikker på at det ikke er personligt ment. Herinde plejer det at være i orden at holde bryllup der koster 10000 såvel som i 100000 klassen - det er der vist ingen der skeler til.

Mange :balloons::balloons::toot: til dig - og op på hesten igen.

Beatles

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Øh... Jeg var herinde tidligere på eftermiddagen og kigge - og der var dit indlæg her ikke. Og nu har du slettet det - tror du er nødt til at give folk lidt mere tid til at svare ;) For mit eget vedkommende ved jeg da, at jeg tit tænker over hvad jeg skal svare, før jeg skriver noget.

0

Del dette indlæg

Jeg er en af dem der har læst indlægget, men ikke kommenteret det..

Årsagen er ganske enkelt at tit når jeg læser indlæg, så læser jeg.. og går senere tilbage for at kommentere..

Der sker meget i dette forum på kort tid og derfor gør jeg det på den måde..

Ked af at du har taget det som om jeg og andre ikke har villet kommentere på det, sådan er det slet ikke og jeg håber da at du vil fortælle din historie igen for dem som ikke har nået at få det læst...

Og til historien vil jeg bare sige...

Hold da op hvor en flot vurdering af ringen, dejligt med sådan en overraskelse..

Jeg glæder mig til at høre hvad i endeligt besluttede jer til, at beholde ringen som den er, eller at flytte stenen hvis det kan lade sig gøre...

:balloons: til dig... Op med humøret... :balloons:

0

Del dette indlæg

Altså nej nej.. Jeg var også inde og læse og kommenterede det ikke lige med det samme... Jeg skulle jo lige hente min Christian for at fortælle ham den dejlige historie.. Tog det slet ikke som blær, men bare som en af de rigtig fede overraskelser...

Så stort tillykke med "opdagelsen", glæder mig helt vildt til at se den både før og evt efter forvandling..

Knus Tanya :balloons:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Så fik vi historien bag!! Godt at vide - hvad det drejede sig om :balloons:

Du skal vide, at jeg som mange af de andre - tit er inde og læse, men ikke altid lige får skrevet tilbage...Der er altid respons at hente, men giv det tid,

Misundelse er en grim ting, og den findes sikkert også her - men gemt godt i så fald - jeg har aldrig oplevet det, og nu har jeg hængt på siden august 2004.....hvis den kommer ud, så er det som regel positiv misundelse - hvis du forstår!! Jeg plejer at oversætte det sådan, når det er god misundelse, så er det, når man kan stå frem og være ærlig og sige, at man er misundelig, men samtidig synes det er dejligt/godt/kanon for vedkommende!!!

Vi er jo alle i samme båd, bryllupskulleret, og der er sgu så mange søde tøser her inde...man kan altid opleve at få nogle gode kommentarer med på vejen, og der er sgu aldrig sure miner!!!

Men for at vende tilbage til din ring - Synes da det må være dejligt, hvis det er en ægte rubin!! Tænk du får en ring, som ingen andre har - og som har en hel speciel betydning for dig!!! Den vil være unik!! Havde jeg samme mulighed, så havde jeg benyttet mig af den!!

Svale :balloons:

0

Del dette indlæg

Vil bare lige have det på det rene - HAR du fået nogle negative kommentarer, eller var det fordi ingen kommenterede, at du bare gik udfra alle var misundelige!

Jeg vil da gerne fortælle dig, hvorfor jeg ikke svarede:

Har simpelthen ingen mening om dit indlæg. Bevares, det er da dejligt for dig. Men fingerringe siger mig INTET! (undtaget min forlovelsesring, og min kommende virlsesring).

Derudover synes jeg ikke rubiner er kønne, men det var jo ikke dét du efterlyste, har jeg ret?

Men altså, som andre siger, dejligt at læse om din glæde!!

Så tillykke med det :balloons:

0

Del dette indlæg

Jeg har ikke hørt/set dit tidligere oplæg.

Men jeg vil bare sige at hvor er det en dejlig overraskelse at have et arvestykke i den klasse.

Personligt har jeg ingen arvesmykker, så jeg ville være meget glad for at have et.

Held og lykke med det hele.

Hilsen Tina

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej

Jeg er heller ikke helt med, men vil da meget gerne kommentere hvis du har købt nogle flotte ringe.

Jeg har også oplevet at mine tråde blev læst men ikke kommeteret......og jo man bliver da lidt ked af det, men der er jo så mange tråde herinde, så nogen af dem kan godt forsvinde lidt i mængden. Jeg er sikker på at det ikke er personligt ment. Herinde plejer det at være i orden at holde bryllup der koster 10000 såvel som i 100000 klassen - det er der vist ingen der skeler til.

Mange :toot::super::hug: til dig - og op på hesten igen.

Beatles

Hej Beatles

Du har ret, indlæg kan let drukne herinde og selvfølgelig er det ikke personligt. jeg når da heller ikke at læse alle tråde - beklager :)

Og til historien vil jeg bare sige...

Hold da op hvor en flot vurdering af ringen, dejligt med sådan en overraskelse..

Jeg glæder mig til at høre hvad i endeligt besluttede jer til, at beholde ringen som den er, eller at flytte stenen hvis det kan lade sig gøre...

()() til dig... Op med humøret... :hug:

Tak, jeg er også spændt på hvad det ender med.

Tror også jeg har misset grunden til dette udbrud??????

Det var nu ganske enkelt: jeg var så glad/overrasket og ville gerne dele det med nogen. Så kunne jeg jo se at der var de første 20 der havde læst det uden at kommentere. Det har jeg ikke temperament til i sådan en situation. Desuden kunne jeg godt se at det måske kunne blive opfattet som blær, hvilket ikke var hensigten - jeg aner jo ikke om jeg er købt eller solgt. Derfor slettede jeg indlægget.

Altså nej nej.. Jeg var også inde og læse og kommenterede det ikke lige med det samme... Jeg skulle jo lige hente min Christian for at fortælle ham den dejlige historie.. Tog det slet ikke som blær, men bare som en af de rigtig fede overraskelser...

Så stort tillykke med "opdagelsen", glæder mig helt vildt til at se den både før og evt efter forvandling..

Knus Tanya :balloons:

Mange tak Tanya :)

Så fik vi historien bag!! Godt at vide - hvad det drejede sig om :balloon:

Du skal vide, at jeg som mange af de andre - tit er inde og læse, men ikke altid lige får skrevet tilbage...Der er altid respons at hente, men giv det tid,

Misundelse er en grim ting, og den findes sikkert også her - men gemt godt i så fald - jeg har aldrig oplevet det, og nu har jeg hængt på siden august 2004.....hvis den kommer ud, så er det som regel positiv misundelse - hvis du forstår!! Jeg plejer at oversætte det sådan, når det er god misundelse, så er det, når man kan stå frem og være ærlig og sige, at man er misundelig, men samtidig synes det er dejligt/godt/kanon for vedkommende!!!

Vi er jo alle i samme båd, bryllupskulleret, og der er sgu så mange søde tøser her inde...man kan altid opleve at få nogle gode kommentarer med på vejen, og der er sgu aldrig sure miner!!!

Men for at vende tilbage til din ring - Synes da det må være dejligt, hvis det er en ægte rubin!! Tænk du får en ring, som ingen andre har - og som har en hel speciel betydning for dig!!! Den vil være unik!! Havde jeg samme mulighed, så havde jeg benyttet mig af den!!

Svale :balloons:

Hej Svale

Tak for dit søde svar. Dejligt at du har så gode erfaringer at dele ud af. Jeg håber også den er god nok, men spændingen bliver ikke udløst før engang i næste uge. :blink:

hvor er det spændende :balloon: krydser fingre fo at den er ægte og din kæreste så overrasker dig på jeres første da som mand og hustru :loveshower:

Tak Stine

Uha ja, det håber jeg også. Ellers er det forfra med den morgengave, men det overlever vi nok også. (Mangler en smiley der krydser fingre!).

Jeg har ikke hørt/set dit tidligere oplæg.

Men jeg vil bare sige at hvor er det en dejlig overraskelse at have et arvestykke i den klasse.

Personligt har jeg ingen arvesmykker, så jeg ville være meget glad for at have et.

Held og lykke med det hele.

Hilsen Tina

Tak Tina :)

0

Del dette indlæg

Hvor er det bare en dejlig historie. :loveshower: Og hvilken overraskelse det bliver når manden og guldsmeden har været kreative sammen..... Det bliver med garanti noget vi VIL høre om og se billeder af senere! Et smykke fra ham og som samtidig er fra din farmor - en meget romantisk ide i mine øre :balloons:

Dejligt at du fortalte historien igen......

:balloons: Ida

0

Del dette indlæg

Vil bare lige have det på det rene - HAR du fået nogle negative kommentarer, eller var det fordi ingen kommenterede, at du bare gik udfra alle var misundelige!

Jeg vil da gerne fortælle dig, hvorfor jeg ikke svarede:

Har simpelthen ingen mening om dit indlæg. Bevares, det er da dejligt for dig. Men fingerringe siger mig INTET! (undtaget min forlovelsesring, og min kommende virlsesring).

Derudover synes jeg ikke rubiner er kønne, men det var jo ikke dét du efterlyste, har jeg ret?

Men altså, som andre siger, dejligt at læse om din glæde!!

Så tillykke med det :balloons:

Hej Idonno

Nej, det har jeg ikke. Og nej jeg gik ikke bare ud fra at alle var misundelige. Jeg genlæste mit indlæg og kunne måske godt se at det kunne opfattes som blær, hvilket ikke var hensigten. Derfor slettede jeg det og skrev så hele historien i ned i anden ombæring.

Mht. rubiner/ ringe etc. ja så er smag og behag forskellig..

0

Del dette indlæg

Hvor er det bare en dejlig historie. :loveshower: Og hvilken overraskelse det bliver når manden og guldsmeden har været kreative sammen..... Det bliver med garanti noget vi VIL høre om og se billeder af senere! Et smykke fra ham og som samtidig er fra din farmor - en meget romantisk ide i mine øre :balloons:

Dejligt at du fortalte historien igen......

:toot: Ida

Hej Ida

Mange tak :balloons: Jeg skal nok følge op på historien.

:super::hug:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

At bære en ring som betyder noget for en er da vidunderligt. Denne bliver speciel på to måder. Dels fordi den er et arvestykke, dels fordi din kommende mand får den fattet i en ny smuk fatning til dig. Det kan jeg godt forstå, at du glæder dig over. Jeg fik selv fattet min farmors akvamarin om, og er bare SÅ glad for den ring! Den minder mig om hende hver gang jeg har den på.

:balloons: Gitte

0

Del dette indlæg

Har du nogensinde set "Antikrunden" på tv, hvor folk kommer og lader fagfolk vurdere deres arvestykker? Har du nogensinde set nogen af de afsnit, hvor folk kommer med noget der kunne have været en kostbar antikvitet, men som nu er værdiløs for de har ødelagt den ved at male det/reparere/bygge det om - og hvor vurderingsmanden nærmest er helt tårevædet fordi en sjælden ting, som samlere vil elske og være villige til at give en formue for, er ødelagt og værdiløs, fordi folk enten var skødesløse eller, hvad der oftere er tilfældet, gerne ville spare lidt og ændrede antikviteten så de slap for at skulle give penge ud for noget helt nyt.

Det er lige oræcis det du gør nu!

- Med fare for at blive skældt ud, så er det vanvid at ødelægge den fine antikvitet du ejer, hvis smykket er så gammelt og er 18k guld med en ægte rubin. Gå ind hos Bruun-Rasmussen og få ringen vurderet hos en ekspert i stedet for hos en tilfældig guldsmed, der intet ved om antikke smykker.

Enhver med bare den mindste forstand på antikviteter og antikke smykker, vil kunne fortælle dig, at smykker i den kvalitet fra den tid var utrolig sjældne og kun for de allermest velhavende og efterspørgslen på dem idag, er ret stor. Værdien af ringen i god og hel stand overstiger langt prisen på stenen og guldet alene. At den så oven i købet har affektionsværdi og har været i familien, gør den jo ikke dårligere.

Når du ødelægger det fine smykke så berøver du eftertiden og dine børn for et spændende stykke kulturhistorie og for en kostbar antikvitet. Og alt sammen for at spare prisen på en ny sten *suk*. Køb dog en rubin i løs vægt (så dyre er de altså heller ikke, hvis man køber gennem en forhandler uden alt for store avancer) og få lavet en ny ring med en ny sten. Og hvis du absolut hellere VIL have en ny ring på bekostning af den gamle - så sælg den gamle på Bruun-Rasmussen Auktioner inde i Bredgade eller et af de andre gode auktionshuse og køb en ny ring for pengene. Så får ringen en ejer der forstår at værdsætte den som den fine antikvitet den er og som vil passe på den for eftertiden.

Med venlig hilsen

Louise

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Har du nogensinde set "Antikrunden" på tv, hvor folk kommer og lader fagfolk vurdere deres arvestykker? Har du nogensinde set nogen af de afsnit, hvor folk kommer med noget der kunne have været en kostbar antikvitet, men som nu er værdiløs for de har ødelagt den ved at male det/reparere/bygge det om - og hvor vurderingsmanden nærmest er helt tårevædet fordi en sjælden ting, som samlere vil elske og være villige til at give en formue for, er ødelagt og værdiløs, fordi folk enten var skødesløse eller, hvad der oftere er tilfældet, gerne ville spare lidt og ændrede antikviteten så de slap for at skulle give penge ud for noget helt nyt.

- Med fare for at blive skældt ud, så er det vanvid at ødelægge den fine antikvitet du ejer, hvis smykket er så gammelt og er 18k guld med en ægte rubin. Gå ind hos Bruun-Rasmussen og få ringen vurderet hos en ekspert i stedet for hos en tilfældig guldsmed, der intet ved om antikke smykker.

Enhver med bare den mindste forstand på antikviteter og antikke smykker, vil kunne fortælle dig, at smykker i den kvalitet fra den tid var utrolig sjældne og kun for de allermest velhavende og efterspørgslen på dem idag, er ret stor. Værdien af ringen i god og hel stand overstiger langt prisen på stenen og guldet alene. At den så oven i købet har affektionsværdi og har været i familien, gør den jo ikke dårligere.

Når du ødelægger det fine smykke så berøver du eftertiden og dine børn for et spændende stykke kulturhistorie og for en kostbar antikvitet. Og alt sammen for at spare prisen på en ny sten *suk*. Køb dog en rubin i løs vægt (så dyre er de altså heller ikke, hvis man køber gennem en forhandler uden alt for store avancer) og få lavet en ny ring med en ny sten. Og hvis du absolut hellere VIL have en ny ring på bekostning af den gamle - så sælg den gamle på Bruun-Rasmussen Auktioner inde i Bredgade eller et af de andre gode auktionshuse og køb en ny ring for pengene. Så får ringen en ejer der forstår at værdsætte den som den fine antikvitet den er og som vil passe på den for eftertiden.

Med venlig hilsen

Louise

HEEEEEP for hulen da!

Jeg sad også og blev helt svedt ved tanken om, at I er ved at ødelægge en kostbar og uerstattelig antikvitet. Find på noget andet som morgengave, og lad denne smukke ring gå videre i arv i familien. Om ikke andet kan I se den som en pensionsopsparing! Pas godt på, hvad I gør!

Kh Bettina

0

Del dette indlæg

Med venlig hilsen

Louise

HEEEEEP for hulen da!

Jeg sad også og blev helt svedt ved tanken om, at I er ved at ødelægge en kostbar og uerstattelig antikvitet. Find på noget andet som morgengave, og lad denne smukke ring gå videre i arv i familien. Om ikke andet kan I se den som en pensionsopsparing! Pas godt på, hvad I gør!

Kh Bettina

I et tidligere indlæg om ringen (tror ikke det er denne tråd), bliver der skrevet at fatningen er i så dårlig stand, at ringen ikk kan bæres uden at stenen falder ud (... noget i den stil).

- Så ja, det kan da godt være at man "ødelægger kulturhistorie" osv. men JEG ville nu foretrække at kunne gå med denne sten, arvet fra en bedsteforælder.. og sat i en ny fatning. Fremfor at ringen må ligge i skuffen!

:bearhug: Majken

0

Del dette indlæg

Kære Louise & Bettina

Ihar totalt misset pointen.

Stenen bliver (forudsat at den er ægte) sat i ny indfatning fordi den gamle er slidt. Fordi stenen betyder noget for mig og fordi smykker skal BRUGES, de skal ikke ligge og pynte i en samlers montre. Og jeg HAR forstand på gamle ting og er selv samler men af og til må der gøres en undtagelse, så tingen kan blive nydt og brugt i nuet. Eftertiden rager mig en høstblomst (I DENNE SAMMENHÆNG). Hvis mine børn og børnebørn ikke fatter den beslutning, tja - så er det deres hovedpine. (nå ja, og så ER det jo ikke kronjuvelerne vi taler om ;))

Jeg kunne ALDRIG drømme om at skille mig af med et gammelt familiesmykke for at købe noget nyt. Så andre kan få glæde af min arv, det er da tåbeligt.

En del af pointen er jo netop at sten af denne slags ikke kan købes for menneskepenge og da jeg så heldig at eje en, der har været min oldemors og derfor alligevel kan få min drømmemorgengave - det er hovedsagen for mig.

Så hvis stenens historien er så vigtig - så fik den lige endnu et romantisk kapitel.

Og hvis kr. og øre værdien forringes - who cares? Affektionsværdien er der alligevel ingen der kan betale.

Redigeret af Caroline72
0

Del dette indlæg

I et tidligere indlæg om ringen (tror ikke det er denne tråd), bliver der skrevet at fatningen er i så dårlig stand, at ringen ikk kan bæres uden at stenen falder ud (... noget i den stil).

- Så ja, det kan da godt være at man "ødelægger kulturhistorie" osv. men JEG ville nu foretrække at kunne gå med denne sten, arvet fra en bedsteforælder.. og sat i en ny fatning. Fremfor at ringen må ligge i skuffen!

Nemmerlig! :):)

0

Del dette indlæg

Med venlig hilsen

Louise

HEEEEEP for hulen da!

Kh Bettina

Jeg er helt enig med Majken, og hvilken glæde er der også ved noget kan gå i arv hvis det alligevel bare kan ligge i en skuffe??....

Jeg synes at du skal høre om den gamle fatning evt. kan blive restureret, det er der en del guldsmede som ville elske at få lov til :) ellers synes jeg at idéen om en ny fatning er rigtig god :)

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer