Guest Desirée

Efternavn...

15 indlæg i dette emne

Hej!

Jeg skal giftes næste sommer og både min forlovede og jeg er fast besluttet på at have samme efternavn. Men ingen af os ønsker hinandens efternavn :ph34r:

og hans mellemnavn er beskyttet i DK, så det må vi ikke tage som efternavn.

Er det muligt at "opfinde" et helt nyt efternavn eller bare tage et andet?

Hvis I hørt om det før, så skriv :)

:wub: wife to be!!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det mener jeg saktens I kan. På et tidspunkt ville jeg gerne have et efternavn som lå laaangt tilbage i familien, men det blev aldrig til noget. Jeg ved så ikke om det skal være et familienavn, men mon dog når man kan skifte fornavn, så kan man vel også skifte efternavn.

Hilsen Pjuske, som er lidt stresset i dag.

0

Del dette indlæg

Hejsa

Jeg ved ikke om ddet er muligt at opfinde jeres eget efternavn, men det kan de helt sikkert fortælle jer på statsamtet - og det er alligevel dem der skal godkende navnet. I finder ud af hvilket statsamt I hører til (hvis I ikke ved det) ved at ringe til kommunene.

Og så flytter jeg lige dit indlæg til et andet sted, hvor det hører mere hjemme end under billeder ;)

0

Del dette indlæg

Hejsa

Jeg ved ikke om ddet er muligt at opfinde jeres eget efternavn, men det kan de helt sikkert fortælle jer på statsamtet - og det er alligevel dem der skal godkende navnet. I finder ud af hvilket statsamt I hører til (hvis I ikke ved det) ved at ringe til kommunene.

Og så flytter jeg lige dit indlæg til et andet sted, hvor det hører mere hjemme end under billeder ;)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Alt er mulligt, hvis man er villig til at betale for det. Hvis I vil opfinde et navn, skal det godkendes først og derudover skal I betale 3000 kr for navnet pr person hvis det bliver godkendt. I kan også være smarte som os, hvor vi også har valgt at få nyt efternavn. Vi har valgt et mellemnavn som er i min familie. Jeg vælger at ændre mit navn først også fordi det er mit familienavn og når vi så skal giftes er det "gratis" for min mand at få navnet... Ansøgningen er sendt afsted og vi mangler blot at få svar.

Her et link til flere oplysninger

civilret/

gå ind under : hvad siger reglene, så kommer der en lang liste og under Navne kommer du til alle tænkelige emner indenfor navneændring...

Held og lykke

August04

nb :her kan du finde blanketter til ansøgninger om nyt navn...

statsamt

Redigeret af August04
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej miss Maria

Min kæreste har beskyttet mellemnavn, som jeg gerne vil have som efternavn, dette kan jeg godt får i alle mine offentlige papier undtagen i min pas, der skal det være mit efternavn eller hans. Måske en mulighed for jer? :)

Nu var det godt nok ikke mig, der spurgte, men derfor kunne det da godt være, det var en mulighed for spørgeren :) Det, du omtaler, hedder et adresseringsnavn (men det kræver jo så, at hun kan leve med at få mandens efternavn også - eller omvendt - og det var de vist ikke så vilde efter?) Redigeret af Miss Maria
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

jeg har en god mulighed..

han kan ændre sit efternavn hvis der er andre i hans familie der har hans mellemnavn som efternavn kan han få efternavnet slettet det gjorde jeg

jeg hed petersen og min farfar hedder murphy jeg skulle bare have tiladelse fra ham lidt svært jeg har aldrig set ham men min far var døbt det og skulle tage det tilbage før jeg kunne hedde det

og det kommer ikke til at koste noget hvis der er en anden i familien der hedder det til efternavn

håber det var en mulighed

kh murphy

0

Del dette indlæg

han kan ændre sit efternavn hvis der er andre i hans familie der har hans mellemnavn som efternavn

Der er også en regel om, at mellemnavnet skal have haft status som efternavn inden for de seneste tre generationer i familien - altså være brugt som efternavn.
0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer