arno

PUHA! Skr. dansk eksamen i dag (fredag)

42 indlæg i dette emne

Så er det i dag at det går løs!!!

Jeg fik udleveret opgavepapirerne (på CDrom) kl 9 ved kontoret på seminariet torsdag, og havde 24 timer til at forberede mig (læse papirerne og finde yderligere materiale).

Fredag kl 9-15 skal jeg så sidde på seminariet og skrive en velformuleret og lærerfaglig 5-10 siders opgave, baseret på de udleverede papirer + med en opgaveformulering som jeg får udleveret kl 9 fredag.

Redigeret af arno
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Held og lykke... jeg sad selv og svedte sidste år, så jeg kender det... håber på at det er en god opgave I får. Vi kunne let "regne" vores ud, da vi fik materialet!

Det tror jeg også at vi kan... SÅ svært kan det vel heller ikke være??

Har du nogle go'e "tips og tricks" som jeg kan bruge i morgen og fredag? Evt nogle gode opsætningsidéer til opgaven, omfang af "udenomslitteratur" eller lign?

ALT modtages med kyshånd... :iloveyou:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Knæk og bræk :shooter:

Sad der selv for 2 år siden - og kæresten sidste år. Forbered så meget du kan. Lav så meget analyse du kan komme afsted med. Du kan ikke gætte hele opgaven - der er som regel et spørgsmål man ikke kan forudse - men sørg for at tænke analytisk og pædagogisk i din forberedelse. Hav alt om medier hjemme. Jeg fik i sin tid en kortfilm. Hvis du får noget lignenede - så sørg for at det er en møj grundig analyse. Tænk over hvad du kan gøre ved det i en undervisningssammenhæng. Hvorfor man skal bruge det, hvad ståer der i Fælles mål om det osv.

Men alt det ved du vel ;)

Ellers så bare pm mig.

:iloveyou:

0

Del dette indlæg

Knæk og bræk :angry:

Sad der selv for 2 år siden - og kæresten sidste år. Forbered så meget du kan. Lav så meget analyse du kan komme afsted med. Du kan ikke gætte hele opgaven - der er som regel et spørgsmål man ikke kan forudse - men sørg for at tænke analytisk og pædagogisk i din forberedelse. Hav alt om medier hjemme. Jeg fik i sin tid en kortfilm. Hvis du får noget lignenede - så sørg for at det er en møj grundig analyse. Tænk over hvad du kan gøre ved det i en undervisningssammenhæng. Hvorfor man skal bruge det, hvad ståer der i Fælles mål om det osv.

Ellers så bare pm mig.

Jeg kan kun nikke genkendende... uha, hvor er det hele langt væk allerede. Jo... lav alt det du kan lave hjemmefra allerede nu (hmm... ved godt at det er sent.). Her tænker jeg på litteraturliste, forside osv... så er du fri for at sidde og bakse med det til selve eksamen. Og sørg for at læse nøjagtigt, hvad der står at du skal... giv dig tid til virkelig at forstå opgaven. Jeg havde min nudanskeordbog med, da jeg var bange for at blive i tvivl om forskellen på at analysere og vurdere og de andre fine ord. Vi havde en del i klassen sidste år, som simpelthen ikke havde læst opgaven godt nok igemmen. De havde ikke forstået opgaven ordentligt...

Det var vist lige de bedste råd... du må meget gerne beskrive det udleverede materiale herinde imorgen. Måske vi kan komme med gæt og ideer til, hvad det er du skal forberede dig på? Vi sad sammen vores klasse sidste år og gættede løs... og havde faktisk gættet alt rigtigt, men der var vist heller ingen trickspørgsmål sidste år.

Al held og lykke herfra...

:shooter:

0

Del dette indlæg

Knæk og bræk :angry:

Ellers så bare pm mig.

Uh... Det kunne godt være at jeg sender en bette PM til dig... Det er vel ikke snyd, er det?? :shooter:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kan kun nikke genkendende... uha, hvor er det hele langt væk allerede. Jo... lav alt det du kan lave hjemmefra allerede nu (hmm... ved godt at det er sent.). Her tænker jeg på litteraturliste, forside osv... så er du fri for at sidde og bakse med det til selve eksamen. Og sørg for at læse nøjagtigt, hvad der står at du skal... giv dig tid til virkelig at forstå opgaven. Jeg havde min nudanskeordbog med, da jeg var bange for at blive i tvivl om forskellen på at analysere og vurdere og de andre fine ord. Vi havde en del i klassen sidste år, som simpelthen ikke havde læst opgaven godt nok igemmen. De havde ikke forstået opgaven ordentligt...

Det var vist lige de bedste råd... du må meget gerne beskrive det udleverede materiale herinde imorgen. Måske vi kan komme med gæt og ideer til, hvad det er du skal forberede dig på? Vi sad sammen vores klasse sidste år og gættede løs... og havde faktisk gættet alt rigtigt, men der var vist heller ingen trickspørgsmål sidste år.

Al held og lykke herfra...

Har godt hørt den med at nærlæse opgaven... Der er åbenbart en masse der generelt kan misforståes... UH! Jeg både glæder mig, og gruer for det!!!

Jeg skal NOK sende en beskrivelse herind i morgen. Måske endda noget materiale? Jeg har nemlig meldt mig til at få CDrom udgaven, så den er elektronisk... Al hjælp er go' hjælp - så kan jeg jo selv sortere i sidste ende :shooter: Og det er vel ikke snyd, vel?? :angry:

0

Del dette indlæg

Held og lykke til dig, Mette :shooter:

Jeg skal nøjagtig det samme de næste 2 dage... bare på Haderslev Sem.

He he he... Skal vi lave opgave "sammen"?? :pokey::sm::iloveyou:

Held og lykke også til dig. Det kan være at vi mødes i denne tråd igen i morgen, når vi har fået opgave-hæftet. Det ville da være hyggeligt at dele tanker med dig!

:angry:

0

Del dette indlæg

Jeg vil meget gerne hjæpe dig også. Jeg var igennem ræset sidste år. Når du sidder derinde så hold øje med tiden. DISPONER - det er kodeordet, og husk tegnsætningen, der ryger en hel karakter på tegnsætning alene.

Pøj, pøj

Beatles

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg vil meget gerne hjæpe dig også. Jeg var igennem ræset sidste år. Når du sidder derinde så hold øje med tiden. DISPONER - det er kodeordet, og husk tegnsætningen, der ryger en hel karakter på tegnsætning alene.

Pøj, pøj

Beatles

Ja tegnsætningen... Jeg plejer ikke at have de store problemer med det, men jeg tumler uheldigvis det gamle og nye komma sammen i EEN stor pærevælling... :iloveyou: Men nu får vi at se; det går jo nok altsammen.

Jeg satser på at få skrevet et par sider "hjemmefra", så jeg ikke skal skrive 8-10 sider på de 6 timer (det tror jeg ikke at jeg kan nå...). Og så vil jeg selvfølgelig have ordnet "rammerne" - dem er jeg i gang med lige nu. Så er det bare at hoppe i gang med at skrive når jeg får selve opgaven.

0

Del dette indlæg

Nu vil jeg gå i seng, og se om jeg kan sove til kl 7 i morgen, hvor uret ringer. Skal afsted kl 8 for at være der til tiden, og så for vi at se hvad der sker...

Men jeg skal nok melde mig herinde i morgen - for at få et par hjælpende hænder :angry: I mellemtiden må I MEGET gerne skrive flere gode tips, idéer og tanker til mig :shooter:

0

Del dette indlæg

Ang. komma, så var det vist sådan sidste år, at vi selv måtte vælge om vi satte komma foran ledsætning eller om vi lod være... det er vist stadig de gældende kommaregeler ikke? Vi skulle dog skrive, hvilket komma vi benyttede os af. Vores lærer gav os det fif at skrive det aller sidst i opgaven - altså før litteraturlisten, men ellers til sidst. Så var det ligesom ikke blikfang, hvilket komma vi havde brugt... det mente hun nemlig godt at det kunne blive, hvis man skrev det forrest. Et lille trick måske?

Og nej, det er overhovedet ikke snyd at hente hjælp hos din lærerstuderendeveninder fra BK. Hele pointen med opgaven er vel at man må hente hjælp og materialer så tosset man vil inden selve eksamenen!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

ja held og lykke....kan kun sige jeg IKKE er misundelig, dejligt når den aller aller sidste eksamen er færdig. Forsvarede speciale for et år siden, hvilken dejlig fornemmelse endelig at blive færdig efter slid og slæb i mange år.

Krydser for dig hvad krydses kan :iloveyou:

SIGNE

0

Del dette indlæg

Fik kun sovet 3 timer i nat, og er lige kommet hjem fra seminariet for en halv time siden. Så nu er jeg nødt til at sove et par timer, og så hopper jeg ud i at forberede mig til i morgen!

Kort genfortalt: Vi stod i kø oveni hinanden, for at få eksamenoplægget. Så fik vi, og skrev under på at vi havde modtaget. Vi fandt sammen tre personer fra mit dansk-hold, som alle havde valgt CDrom udgaven af opgaven. Vi fik printet en udgave til hver ud. Og så sad vi næsten 5 timer og gennemgik det hele - papir for papir (stort set). Det var GULD værd, og virkelig noget at bygge videre på!!

Det bedste af det hele er, at jeg rent faktisk føler mig totalt godt rustet i min "parat-viden" til denne opgave!! ...det havde jeg slet ikke forestillet mig... Jeg havde regnet med at jeg ville være et NERVEVRAG lige så snart jeg fik opgaven i hånden! Men jeg har taget det stille og roligt. Efter seminariet tog jeg i tre forskellige butikker for at købe lidt godt ind til eksamen i morgen + aftensmad til i aften (er alene hjemme). Og så skulle jeg LIIIIIGE have købt høretelefoner til min computer (dem skal vi bruge i morgen).

Det er jo selvfølgelig lidt svært at sige hvilket emne/tema vi har fået opgave om, for vi får jo først opgaven i morgen. Men mit bud på CDrom udgaven er overordnet: FAGDIDAKTIK (dansk CKF 8).

Vi har fået følgende tekster:

1a) uddrag af lærervejledning til "Dansk i midten" (kender jeg ikke?)

1b) uddrag af lærervejledning til "Dansk i midten"

2) uddrag af elevens bog ("Dansk i midten")

3a) lærerens seddel til eleverne vedr opgaven

3b) lærerens seddel til eleverne vedr logbogen

4) 5 elevproducerede power point præsentationer om fugle

5) Uddrag af logbøger til power point præsentationerne

6) Uddrag fra "Fælles Mål"

7) Elevevaluering - et lidt "empirisk" stykke papir

De ting vi har snakket om i dag er, at vi sikkert bliver sat til at vurdere/evaluere/analysere undervisningsmaterialet - fagdidaktisk. Måske bliver vi sat til at analysere enten elevernes logbøger, eller måske power point præstationerne? Ved det ikke... Kan jo kun gætte. Alle andre bud vil være meget velkomne!!

Vi har været omkring Birte Sørensen "Danskfagets didaktik". Omkring Bo Steffensen, Howard Gardner m.fl. Snakket om "Flow", motivation, Illeris' læringstrekant - og om proces/produkt orienteret undervisning.

ALLE indput på dette tidspunkt er velkomne - så skriv endelig løs! Jeg håber lidt på at en eller flere af jer måske kender "Dansk i midten", og måske kan skrive lidt om jeres erfaringer med undervisningsmaterialet?

0

Del dette indlæg

Det kunne være værre lol. Du skal formentlig også give en vurdering af danskbogssytemet. Har du mulighed for at tage på biblo og kigge det igennem?

Fik i lavet en analyse af elevteksterne (power point - logbog)? Ellers er det nok en god ide.

Og selvfølgelig alt hvad der er godt og skidt med logbog.

Og henhold ALT til fælles mål.

Google "Dansk i midten" - der må ligge en anmeldelse et sted.

Lav så vidt muligt så meget analyse som muligt på forhånd. Der er ikke ret meget tid til det til eksamen.

Pøj pøj :iloveyou:

0

Del dette indlæg

Har desværre IKKE haft mulighed for at kigge Dansk i Midten igennem - alle stod på nakken af hinanden for at kigge på 1 eneste eksemplar... Men jeg har googlet det, og har fundet en masse godt; bl.a. en side hvor en skole rent faktisk prøver det af (med fine billeder ikke megen tekst). Men det med vurderingen kom vi også frem til; det er nærmest OPLAGT, og det ville undre mig meget hvis ikke vi skal det. Har dog ikke fundet ret mange anmeldelser af Dansk i Midten, men jeg googler lige lidt videre.

Vi analyserede ikke logbøgerne (5 stk) og power point (5 stk)... Vi snakkede om det, men blev enige om at det var nok ikke lige det som ville være i fokus i morgen. Der er immervæk 10 "tekster", og skulle vi have analyseret dem allesammen, var vi nok aldrig kommet hjem :shooter: Men vi snakkede om dem, og jeg vil lige skrive lidt mere til de enkelte i aften.

HAR været omkring mine logbog/portefolie-optegnelser. Det kommer sikkert til at være en stor del af opgaven, kan jeg tænke mig... Og Fælles Mål skal drives ned over ALT hvad jeg skriver i morgen; den har jeg også fanget :angry:

:iloveyou: ...for dit :pokey: input!!

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer