Banditte

Nu trænger jeg til ris og ros for min tale....

17 indlæg i dette emne

Her er den tale jeg havde tænkt mig at holde til vores bryllup d. 27.5.

Hvad siger I, er den ok??

Er ved at dø af skræk, men det betyder meget for mig at holde den.

Her er den:

TALEN TIL VORES BRYLLUP D. 27. MAJ 2006

Det glæder mig at se alle jer, der står os nær i dag. Det betyder meget for os, at I er med til at fejre denne store begivenhed. Vi er meget rørte over al den omsorg, velvilje og varme vi har mødt af så mange; jeg vil især sende en varm tak til begge vores forældre, der gør os så rige på kærlighed; og en stor tak til de fantastisk dejlige brudepiger for deres varme, deres opfindsomhed og deres støtte.

Til min mor og far kan jeg blot sige, at jeres uendelige kærlighed og støtte til mig er fuldt ud gengældt. Jeg ville ikke bytte jer med noget; jeg er altid jeres lille datter.

Til U, C, A og K kan jeg kun sige, at jeg er yderst beæret og taknemmelig over at blive taget imod med så åbne arme. I har gjort, at jeg har følt mig vellidt og velkommen fra første færd. Mange tak for jeres dejlige måde at være på og tak Ulla og Christian for at have bragt så fantastisk en mand til verden.

Så kommer jeg til dig, min kærlighed.

Jeg vil starte med at læse nogle passager op for dig, fra historien om Den lille Prins. Det er passager fra det smukke kapitel, der omhandler den lille prins’ møde med ræven, kapitlet der omhandler kærlighed, tillid og venskab.

(”Man risikerer at komme til at græde lidt, når man har gjort en tam.”)

”…..Hvad betyder 'gøre tam'?

- Noget man i al for høj grad har glemt. Det betyder at knytte bånd.

- Knytte bånd?

- Ja vist, sagde ræven. Endnu betyder du ikke andet for mig end en lille dreng, mage til hundrede tusinde andre små drenge. Jeg har ikke brug for dig, og du har heller ikke brug for mig. For dig er jeg en ræv mage til hundrede tusinde andre ræve. Men hvis du gør mig tam, så vil vi få brug for hinanden. Så bliver du den eneste i verden for mig, og jeg bliver den eneste i verden for dig.

- Nu begynder jeg at forstå, sagde den lille prins."

.........."Kan du se kornmarkerne dernede? Jeg spiser ikke korn. For mig er kornmarker noget ganske unødvendigt. De siger mig ikke noget. Og det er så kedeligt! Men dit hår har farve som guld. Og derfor ville det være så vidunderligt, hvis du ville gøre mig tam. For så ville kornet, som også er gyldent, få mig til at tænke på dig. Og jeg ville komme til at elske lyden af vinden, der stryger gennem kornet...

”- Man lærer kun det at kende, som man gør tamt, sagde ræven.”

- Hvordan bærer man sig ad? spurgte den lille prins.

- Man skal være meget tålmodig, svarede ræven. Først skal du sætte dig et stykke fra mig, således, i græsset. Jeg skæver til dig, og du siger ingenting. Ordene er misforståelsens kilde. Men for hver dag ville du kunne rykke lidt nærmere...

Næste dag kom den lille prins tilbage.

- Det var bedre, hvis du kunne komme på samme tid, sagde ræven. Hvis du for eksempel kom klokken fire om eftermiddagen, så ville jeg allerede kunne begynde at glæde mig klokken tre. Jo mere tiden nærmer sig, des gladere vil jeg være. Klokken fire er jeg allerede begyndt at blive rastløs og urolig; jeg lærer, at lykken har sin pris. Men hvis du kommer på et vilkårligt tidspunkt, vil jeg aldrig vide, hvornår jeg skal klæde mit hjerte i festdragt. Et ritual må der til."

....."Så gjorde den lille prins da ræven tam,......."

....."Menneskene har glemt den sandhed, sagde ræven. Men du må ikke glemme den. Du har for evigt ansvaret for det, du har gjort tamt."....

…”Gå hen og se på roserne igen, og du vil forstå, at din (rose) er den eneste i verden”.

”- Det er den tid du har spildt på din rose, der gør den så betydningsfuld.”

Du min Frederik, har gjort mig tam og jeg dig. Jeg ser og ved hver dag, hvert øjeblik at du er den eneste for mig og for hvert øjeblik der går, bliver du mig mere og mere betydningsfuld; hver dag mærker jeg at jeg er din rose, mærker hvordan du overøser mig med din kærlighed, din hengivenhed.

Det er de små ting der gør det.

Hvem skulle have troet eller vist, at vores møde i Kælderen skulle føre til dagen i dag og resten af livet?

Min mor havde vist opgivet al håb om at hendes kræsne datter nogensinde skulle blive afsat; det afspejler forsøgene om at lokke pizzamanden og andre med en medgift, mens min far lurede på alle potentielle bejlere til sin lille datter, garderet med et haglgevær.

Men du og jeg blev et ”os to” eller som du plejer at sige til mig Frederik: You and me against the world.

Du er min klippe i al slags vejr; den støtte som giver mig det ekstra mod og styrke til ind imellem at udforske og gå utraditionelle eller farefulde veje for at nå mine mål, også selv om begge mine fødder er dybt plantet i den Vendsbjerg’ske muld.

Mit sydlandske temperament fra den Gundorph’ske familie og Lolland, kombineret med din helt fantastiske støtte, gør at jeg med den fulde styrke kan gå ud i verden med et neonskilt i panden, hvorpå der står at jeg er så elsket, at hele verden bare kan komme an.

Jeg beundrer din balance i livet, din utrolige moral, din dybe og brede intelligens og bevarelsen af din naivitet. Jeg elsker din forkærlighed for kvalitet og tilsniger mig tanken, at det så også gælder valget af mig.

Jeg husker at tænke da du præsenterede dig; ”sikke et pragtfuldt navn, det hed min morfar også” og ”hold da op, hvor er han høj.” Men det jeg forelskede mig først i, var din moral, som overvandt min mistro overfor at indlade mig med en så godt udseende mand. Din fantastiske indre kilde og søgen efter altid at gøre det rigtige.

En af de små ting der gør helheden, er glæden ved at efterlade vores hjem, når jeg ved at der står en ko, en frø, en potteplante og en indspillet sang som et ”godmorgen” til dig når du står op nogle timer senere end mig.

Det er vores aftenritual, hvor du laver den uhyggelige lyd og jagter mig op ad trappen mens jeg skriger halvt af skræk, halvt af fryd.

Det er når vi ligger i ske og du trækker mig tættere ind til dig og lægger din kind ind mod min.

Det er når du synes jeg er sjov og sød når du prøver at vække mig og kalder mig din lille trold, fordi jeg hvæser og sprutter.

Det er når du sætter en film på som du ved jeg synes er sjov, bare for at se mig le og le og le.

Det er de utallige diskussioner og debatter vi har omkring alt fra løsrevne begreber til hele verdenssituationen.

Det er den store respekt og interesse for hinandens arbejde, livssyn og holdninger.

Det er den fantastiske humor der altid gennemsyrer vores hverdag, den humor der bringer os begge latter hver dag.

Det er den helt håndgribelige fysiske og mentale nærhed og ærlighed der følger alt hvad vi gør som en rød tråd.

Det er når du grinende kalder mig din lille rødstrømpe og feminist, når jeg blandt andet forarges over hvad jeg mener er den stigende seksualisering af børn, unge og kvinder i det offentlige rum.

Det er når jeg af uransagelige grunde vågner om natten bare for at ville give din ryg et kys.

Det er når vi indhyller hverdagen i varm hygge, det er når vi giver vores indre legebørn los.

Det er når du trøster mig når jeg er ked, det er den måde du griner højt når jeg er glad.

Det er det varme forhold vi begge har til vores familier, det er de værdier vi er enige om at bygge vores liv på.

Og som den lille prins udtrykker det:

”At ørkenen er så smuk, sagde den lille prins, det skyldes, at den et eller andet sted gemmer en brønd…””Det er med et hjem som med stjernerne eller med ørkenen. Det der giver dem deres skønhed, er usynligt.”

Nietzhe er citeret for at have sagt: Det er ikke mangel på kærlighed, men mangel på venskab, der skaber ulykkelige ægteskaber.

Du Frederik, er min bedste ven, min kærlighed, min livsledsager.

Må vores venskab, vores kærlighed altid bestå.

Jeg elsker dig.

Jeg vil afslutningsvis gerne udbringe en skål for min dejlige mand.

SKÅL.

Hvad siger I; venter spændt!

Vh Banditte

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvis ikke det var fordi at jeg pt. er placeret i en propfyldt kantine på min skole ville jeg sætte mig ned og stortude!

Din tale er den smukkeste og mest følsomme jeg længe har læst! Den er ufatteligt filosofisk og indragelsen af den lille prins (som bare er verdens bedste bog) er bare så smukt!

Man kan mærke at du elsker din mand højere end den luft du er afhængig af, og for det har du min fulde respekt! (Ikke at andre ikke også gør, men dette er bare så smukt udtrykt)

Dette er intet mindre end fantastisk..

Når du om en uge rejser dig fra bordet for at tale til din mand og dine gæster, gør det da med den stolthed man kan mærke du nærer over at være blevet gift med en så fantastisk mand! Lad ikke nervøsiteten ramme dig (selvom det er svært) for du har gjort noget meget svært til noget meget smukt!

:iloveyou:

0

Del dette indlæg

Åh Katharina; nu sætter jeg mig næsten ned og snøfter... Det var lige noget jeg havde brug for at høre :shooter::angry::pokey:

Du er en skat!

Jeg eeeeelsker også den lille prins; det er en meget smuk og klog bog! Og ja; jeg elsker sørme den mand så højt, så højt! :iloveyou:

Vh Banditte

0

Del dette indlæg

Det er en smuk bog som man bør læse for sine børn, og læse igen når man er voksen... Som barn kan man virkelig se ræven og se slangen, man kan mærke universet..

Som voksen forstår man ordene, det sørgelige, det smukke og det universelle i denne bog!

:iloveyou: Du får lige sådan en.... Og tør øjenene og næsen og vær så stolt af dig selv!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Her er den tale jeg havde tænkt mig at holde til vores bryllup d. 27.5.

Hvad siger I, er den ok??

Er ved at dø af skræk, men det betyder meget for mig at holde den.

Her er den:

TALEN TIL VORES BRYLLUP D. 27. MAJ 2006

Det glæder mig at se alle jer, der står os nær i dag. Det betyder meget for os, at I er med til at fejre denne store begivenhed. Vi er meget rørte over al den omsorg, velvilje og varme vi har mødt af så mange; jeg vil især sende en varm tak til begge vores forældre, der gør os så rige på kærlighed; og en stor tak til de fantastisk dejlige brudepiger for deres varme, deres opfindsomhed og deres støtte.

Til min mor og far kan jeg blot sige, at jeres uendelige kærlighed og støtte til mig er fuldt ud gengældt. Jeg ville ikke bytte jer med noget; jeg er altid jeres lille datter.

Til U, C, A og K kan jeg kun sige, at jeg er yderst beæret og taknemmelig over at blive taget imod med så åbne arme. I har gjort, at jeg har følt mig vellidt og velkommen fra første færd. Mange tak for jeres dejlige måde at være på og tak Ulla og Christian for at have bragt så fantastisk en mand til verden.

Så kommer jeg til dig, min kærlighed.

Jeg vil starte med at læse nogle passager op for dig, fra historien om Den lille Prins. Det er passager fra det smukke kapitel, der omhandler den lille prins’ møde med ræven, kapitlet der omhandler kærlighed, tillid og venskab.

(”Man risikerer at komme til at græde lidt, når man har gjort en tam.”)

”…..Hvad betyder 'gøre tam'?

- Noget man i al for høj grad har glemt. Det betyder at knytte bånd.

- Knytte bånd?

- Ja vist, sagde ræven. Endnu betyder du ikke andet for mig end en lille dreng, mage til hundrede tusinde andre små drenge. Jeg har ikke brug for dig, og du har heller ikke brug for mig. For dig er jeg en ræv mage til hundrede tusinde andre ræve. Men hvis du gør mig tam, så vil vi få brug for hinanden. Så bliver du den eneste i verden for mig, og jeg bliver den eneste i verden for dig.

- Nu begynder jeg at forstå, sagde den lille prins."

.........."Kan du se kornmarkerne dernede? Jeg spiser ikke korn. For mig er kornmarker noget ganske unødvendigt. De siger mig ikke noget. Og det er så kedeligt! Men dit hår har farve som guld. Og derfor ville det være så vidunderligt, hvis du ville gøre mig tam. For så ville kornet, som også er gyldent, få mig til at tænke på dig. Og jeg ville komme til at elske lyden af vinden, der stryger gennem kornet...

”- Man lærer kun det at kende, som man gør tamt, sagde ræven.”

- Hvordan bærer man sig ad? spurgte den lille prins.

- Man skal være meget tålmodig, svarede ræven. Først skal du sætte dig et stykke fra mig, således, i græsset. Jeg skæver til dig, og du siger ingenting. Ordene er misforståelsens kilde. Men for hver dag ville du kunne rykke lidt nærmere...

Næste dag kom den lille prins tilbage.

- Det var bedre, hvis du kunne komme på samme tid, sagde ræven. Hvis du for eksempel kom klokken fire om eftermiddagen, så ville jeg allerede kunne begynde at glæde mig klokken tre. Jo mere tiden nærmer sig, des gladere vil jeg være. Klokken fire er jeg allerede begyndt at blive rastløs og urolig; jeg lærer, at lykken har sin pris. Men hvis du kommer på et vilkårligt tidspunkt, vil jeg aldrig vide, hvornår jeg skal klæde mit hjerte i festdragt. Et ritual må der til."

....."Så gjorde den lille prins da ræven tam,......."

....."Menneskene har glemt den sandhed, sagde ræven. Men du må ikke glemme den. Du har for evigt ansvaret for det, du har gjort tamt."....

…”Gå hen og se på roserne igen, og du vil forstå, at din (rose) er den eneste i verden”.

”- Det er den tid du har spildt på din rose, der gør den så betydningsfuld.”

Du min Frederik, har gjort mig tam og jeg dig. Jeg ser og ved hver dag, hvert øjeblik at du er den eneste for mig og for hvert øjeblik der går, bliver du mig mere og mere betydningsfuld; hver dag mærker jeg at jeg er din rose, mærker hvordan du overøser mig med din kærlighed, din hengivenhed.

Det er de små ting der gør det.

Hvem skulle have troet eller vist, at vores møde i Kælderen skulle føre til dagen i dag og resten af livet?

Min mor havde vist opgivet al håb om at hendes kræsne datter nogensinde skulle blive afsat; det afspejler forsøgene om at lokke pizzamanden og andre med en medgift, mens min far lurede på alle potentielle bejlere til sin lille datter, garderet med et haglgevær.

Men du og jeg blev et ”os to” eller som du plejer at sige til mig Frederik: You and me against the world.

Du er min klippe i al slags vejr; den støtte som giver mig det ekstra mod og styrke til ind imellem at udforske og gå utraditionelle eller farefulde veje for at nå mine mål, også selv om begge mine fødder er dybt plantet i den Vendsbjerg’ske muld.

Mit sydlandske temperament fra den Gundorph’ske familie og Lolland, kombineret med din helt fantastiske støtte, gør at jeg med den fulde styrke kan gå ud i verden med et neonskilt i panden, hvorpå der står at jeg er så elsket, at hele verden bare kan komme an.

Jeg beundrer din balance i livet, din utrolige moral, din dybe og brede intelligens og bevarelsen af din naivitet. Jeg elsker din forkærlighed for kvalitet og tilsniger mig tanken, at det så også gælder valget af mig.

Jeg husker at tænke da du præsenterede dig; ”sikke et pragtfuldt navn, det hed min morfar også” og ”hold da op, hvor er han høj.” Men det jeg forelskede mig først i, var din moral, som overvandt min mistro overfor at indlade mig med en så godt udseende mand. Din fantastiske indre kilde og søgen efter altid at gøre det rigtige.

En af de små ting der gør helheden, er glæden ved at efterlade vores hjem, når jeg ved at der står en ko, en frø, en potteplante og en indspillet sang som et ”godmorgen” til dig når du står op nogle timer senere end mig.

Det er vores aftenritual, hvor du laver den uhyggelige lyd og jagter mig op ad trappen mens jeg skriger halvt af skræk, halvt af fryd.

Det er når vi ligger i ske og du trækker mig tættere ind til dig og lægger din kind ind mod min.

Det er når du synes jeg er sjov og sød når du prøver at vække mig og kalder mig din lille trold, fordi jeg hvæser og sprutter.

Det er når du sætter en film på som du ved jeg synes er sjov, bare for at se mig le og le og le.

Det er de utallige diskussioner og debatter vi har omkring alt fra løsrevne begreber til hele verdenssituationen.

Det er den store respekt og interesse for hinandens arbejde, livssyn og holdninger.

Det er den fantastiske humor der altid gennemsyrer vores hverdag, den humor der bringer os begge latter hver dag.

Det er den helt håndgribelige fysiske og mentale nærhed og ærlighed der følger alt hvad vi gør som en rød tråd.

Det er når du grinende kalder mig din lille rødstrømpe og feminist, når jeg blandt andet forarges over hvad jeg mener er den stigende seksualisering af børn, unge og kvinder i det offentlige rum.

Det er når jeg af uransagelige grunde vågner om natten bare for at ville give din ryg et kys.

Det er når vi indhyller hverdagen i varm hygge, det er når vi giver vores indre legebørn los.

Det er når du trøster mig når jeg er ked, det er den måde du griner højt når jeg er glad.

Det er det varme forhold vi begge har til vores familier, det er de værdier vi er enige om at bygge vores liv på.

Og som den lille prins udtrykker det:

”At ørkenen er så smuk, sagde den lille prins, det skyldes, at den et eller andet sted gemmer en brønd…””Det er med et hjem som med stjernerne eller med ørkenen. Det der giver dem deres skønhed, er usynligt.”

Nietzhe er citeret for at have sagt: Det er ikke mangel på kærlighed, men mangel på venskab, der skaber ulykkelige ægteskaber.

Du Frederik, er min bedste ven, min kærlighed, min livsledsager.

Må vores venskab, vores kærlighed altid bestå.

Jeg elsker dig.

Jeg vil afslutningsvis gerne udbringe en skål for min dejlige mand.

SKÅL.

Hvad siger I; venter spændt!

Vh Banditte

Hej Banditte

Hvor er det smukt, jeg sidder her med tårer i øjenene, TOTALT TUDEFJÆS!

Jeg EEEEELSKER selv "den lille prins"

og hvor er det smukt at bruge det i din tale.

Jeg er desværre een af dem der går helt i baglås når vi snakker om taler, men jeg har gjort det helt klart for min kommende mand at der ikke blir nogen fra mig.

Ved at det ville ødelægge min store dag - altså at gå og tænke på at jeg skulle holde tale!!

Hvad min kæreste så ikke ved, er at jeg bag i alles lille hæfte med hvem er hvem, menu osv. har lavet en lille minde CD med vores sange med en kort beskrivelse om hvad de betyder for os!

Håber så bare det blir en succes og ikke kun et plaster på såret, istedet for en fin tale!

Men tro mig, hvis jeg kunne håber jeg den ville blive ligeså smuk og bevægende som din.

Held og lykke med det hele. :iloveyou: Betty

0

Del dette indlæg

:iloveyou::shooter::angry:

Den er rigtig god - fik helt gåsehud! (y)

- jeg elsker den lille Prins, og havde sjovt nok selv overvejest at bruge samme del til min tale - hvis jeg tør holde en :sm:

Jeg har overvejet at give jj den lille prins som bog bagefter, hvor jeg så har skrevet noget sødt inden i, måske du kunne bruge den ide?

:pokey: Lene

0

Del dette indlæg

Hejsa :angry:

Puha, jeg prøvede at læse din tale højt, men min stemme knækkede flere gange. Så flot og smuk. Det eneste jeg synes er, at du måske skal prøve at forkorte alle de remser hvad der gør jeres liv så dejligt. Ikke fordi der er noget i vejen med dem, men fordi din tale kan blive for lang. Hvis din stemme knækker ligeså mange gange som min gjorde, da jeg læste din tale højt, så tager den 12 min. Nu skal du huske, man læser altid hurtigere op for sig selv end når man stå over for andre. Derfor kan du godt regne med, at den tager 15 min med alle pauserne med. Og en tale siges at være bedst når den er max. 10 min.

Den lille prins og din indledning må du for Guds skyld ikke ændre på. Banditten, det gør ikke noget du fælder tårer når du holder den, det vil kun gøre dig endnu mere skøn at høre på. Du skal nok klare den ven, og jeg er sikker på, at din tale vil man huske længe efter. Du er så rig på ord og din kærlighed til både dine forældre som hans er så dejligt at læse om for slet ikke tale om, når DU siger det til dem.

Ja suk, jeg kunne blive ved med at rose din tale. Men jeg må hellere stoppe, så du ikke falder i søvn. :shooter:

Puha, Banditten det er allerede i næste uge du skal stå som brud. Glæder mig meget til at høre tilbage fra dig, hvordan det hele gik især din tale.

Må solen skinne på jeres dag og fremover

:iloveyou: fra Krebsen

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak for alle jeres søde ord!! Det rører mig virkelig meget!!! Øvede den ved oplæsning x flere i går og den varer mellem 7- 10 minutter alt efter tempo og pauser:-)

Tror der lige er nogle ¨få steder hvor den lige skal finpudses lidt, men ellers falder den "godt i munden" på mig :shooter:

Så nu håber jeg at det går som jeg gerne vil; helst uden en dramatisk besvimelse og lignende :shooter:

Jeg vender frygtelig tilbage med historien om, hvordan det gik. Nu tager jeg nemlig afsted, huhej!

Kærlige hilsner til alle jer søde tøser fra Banditte

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvor er det dog en smuk tale - jeg er rørt til tårer.

Jeg er sikker på at der ikke vil være et eneste tørt øje...

Wauwwww, jeg er vildt imponeret.

Jeg ønsker jer en rigtig fantastisk dag!

:cheerleader3:

Simone

0

Del dette indlæg

Fantastisk tale!!!

Er helt enig i, at alle børn burde få læst Den lille Prins, jeg har selv 2 udgaver som er læst et hav af gange.

Held og lykke på selve dagen, jeres forhold lyder til at være lige så dejligt som vores ;)

Tillykke med det :cheerleader3:

Mange benovede og rørte hilsener fra Cecilia

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer