Jettehj

Prøvelsesattest

10 indlæg i dette emne

kan i lige hjælpe mig??

Har lige ringet til kirke kontoret og spurgt med efternavn som vi skal have når vi er blevet gift, vi skal have mit mellemnavn som efternavn. Hun sagde på kirkekontoret at vi skal vente til efter 1. 7 med at aflevere den.

Men hvad sker der så bagefter??

:) Jette

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

kan i lige hjælpe mig??

Har lige ringet til kirke kontoret og spurgt med efternavn som vi skal have når vi er blevet gift, vi skal have mit mellemnavn som efternavn. Hun sagde på kirkekontoret at vi skal vente til efter 1. 7 med at aflevere den.

:) Jette

Ca. efter den 1.7 kan man igen skifte navn "automatisk", dvs man skal udfylde en ægetskabserklæring, hvorpå I skriver hvordan jeres efternavne skal være efter vielsen, denne udløser en prøvelsesattest (gyldig i 3-4 mdr, afh af kommune tror jeg nok). Og så skulle I gerne skifte navn på selve vielsesdagen og skal IKKE efterfølgende søge om navneændring.....sådan har jeg forstået det....

.....men eller ring igen....

knus SIGNE :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har fundet det her på nettet.

FOLKEREGISTER OG VIELSE

Vielse og registeret partnerskab

Uanset om I vælger borgerlig eller kirkelig vielse skal I udfylde en ægteskabserklæring.

Ægteskabserklæringen og relevante bilag er grundlaget for den prøvelse, kommunen foretager før vielse kan finde sted.

Nyt om navne

1. april 2006 trådte en ny navnelov i kraft. Herefter gælder følgende regler for navneforandring ved vielse eller registreret partnerskab:

Man kan ikke ændre navn i forbindelse med vielsen/registreringen.

Vielsesattesten indeholder kun de navne, som ægtefællerne bærer på vielsestidspunktet.

Rubrikkerne "Efternavn efter vielsen" på ægteskabs- eller partnerskabserklæringen skal ikke udfyldes, hvis det er sikkert, at parterne først skal vies efter 1. april.

Begrebet giftenavne afskaffes. Ønsker et ægtepar eller et registreret par samme efternavne, skal det ske ved henvendelse til kirkekontoret i bopælssognet.

0

Del dette indlæg

Hej

endelig noget jeg kan svare på!!!

jeg har aftalt med min kommune at de sender en ny prøvelses attest 1.7 , da jeg har modtaget den oprindelige!! jeg skal jo have en med til præsten da vi skal vies 5.8

så sig til din kommune ast du vil have en nu og så må de sende en ny 1.7

knus

camilla

0

Del dette indlæg

Jeg har fundet det her på nettet.

FOLKEREGISTER OG VIELSE

Vielse og registeret partnerskab

Uanset om I vælger borgerlig eller kirkelig vielse skal I udfylde en ægteskabserklæring.

Ægteskabserklæringen og relevante bilag er grundlaget for den prøvelse, kommunen foretager før vielse kan finde sted.

Nyt om navne

1. april 2006 trådte en ny navnelov i kraft. Herefter gælder følgende regler for navneforandring ved vielse eller registreret partnerskab:

Man kan ikke ændre navn i forbindelse med vielsen/registreringen.

Vielsesattesten indeholder kun de navne, som ægtefællerne bærer på vielsestidspunktet.

Rubrikkerne "Efternavn efter vielsen" på ægteskabs- eller partnerskabserklæringen skal ikke udfyldes, hvis det er sikkert, at parterne først skal vies efter 1. april.

Begrebet giftenavne afskaffes. Ønsker et ægtepar eller et registreret par samme efternavne, skal det ske ved henvendelse til kirkekontoret i bopælssognet.

Dette var også korrekt pr. 1 april!! Men det har vist sig at mange var utilfredse med de nye regler angående vielse at bryllupskontoret ændrer det igen. Altså pr. 1 juli bliver et nye regelsæt sammensat fra Familiestyrelsen, hvor det efter sigende skulle blive muligt at ændre efternavn i forbindelse med vielsen igen :cheerleader3: Men Bryllupskontoret kan ikke udstille disse prøvelsesattester førend Familiestyrelsen har meldt officielt ud den 1 juli.

:balloon: Bare de selv kan finde ud af det :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

kan i lige hjælpe mig??

:balloon: Jette

Ca. efter den 1.7 kan man igen skifte navn "automatisk", dvs man skal udfylde en ægetskabserklæring, hvorpå I skriver hvordan jeres efternavne skal være efter vielsen, denne udløser en prøvelsesattest (gyldig i 3-4 mdr, afh af kommune tror jeg nok). Og så skulle I gerne skifte navn på selve vielsesdagen og skal IKKE efterfølgende søge om navneændring.....sådan har jeg forstået det....

knus SIGNE :cheerleader3:

Her må jeg altså lige komme med en rettelse, da jeg har snakket med familiestyrelsen som står for ændringerne!

Det bliver ikke helt som før, men skal stadig udfylde en navneændringsblanket, som man så aflevere SAMMEN med ægteskabserklæringen på kommunen.

Kommunen sender så navneændringsblanketten videre til kirken, som står for ændringen.

Så det er ikke helt det samme som før 1/4-2006.

0

Del dette indlæg

kan i lige hjælpe mig??

:balloon: Jette

knus SIGNE :cheerleader3:

Her må jeg altså lige komme med en rettelse, da jeg har snakket med familiestyrelsen som står for ændringerne!

Så det er ikke helt det samme som før 1/4-2006.

Tak for denne rettelse !

SIGNE

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer