AnnaPerenna

MYTE

18 indlæg i dette emne

SÅ!

Jeg er træt af at folk (ig især præster) har fået HELT galt fat i det med ris og fugle! Det er FORKERT! :)

En eller anden bridezilla havde skrevet til en dyrebrevkasse, hvor han svarede tilbage at det ikke var farligt..

Må vi så lige få andre facts på bordet :balloon: !!! :)

Anna :loveshower:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Phyy ha - HAr snart ikke tal på hvor mange gange den har være oppe og vende :) Men vi kan da godt tage den igen :)

Traditionen med at kaste ris over brudeparret, når de kommer ud af kirken stammer helt tilbage fra romertiden men blev først indført i Danmark i det forrige århundrede.

Det er en skik at kaste ris efter brudeparret, idet ris rummer kimen til en ny spire og på den måde overfører man kraften fra det man kaster efter dem til selve brudeparret.

Og til dem der tror det ikke er godt for de små pipfugle:

Du spørger om småfugle kan tåle ris, i forbindelse med dit bryllup snarlig.

Først må jeg have lov at sige tillykke med brylluppet. Jeg ønsker dig at det må blive til glæde.

Dernæst om småfuglene kan tåle ris? I Kina forsøgte man at udrydde spurve fordi de spiste ris på marken. Hvorfor skulle man gøre det, hvis fuglene ikke kunne tåle det?

Ris er korn, fugle tåler udmærket korn, også forædlede produkter!

Det er muligt at de svulmer op, men så bliver de blot mere mætte. De kan sagtens tåle det!

Kort sagt fugle kan tåle ris, så lad du blot folk smide ris.

Risene er et ønske til dig om at blive frugtbar, og nu hjælper det måske også fuglene lidt lige i deres yngletid.

Venlig hilsen

Jan Kjærgaard

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tror nogle kirker ikke vil have det, fordi de ikke gider oprydningen efter det og ikke fordi fuglene ikke kan tåle det. :)

Personligt er jeg ligeglad om der bliver kastet ris el ej - ved endnu ikke om vores præst/kirke tillader det.

:)

0

Del dette indlæg

Jeg må sige at jeg også tror at den primære grund er oprydningen efter riskastningen der gør at man flere steder ikke må smide med ris......

Vi må heldigvis gerne :) (som vores tørre,kedelige tamme præst sagde med alvor i stemmen - Ja,i må jo ikke kaste med dem inde i kirken :baa: )

Vi var til et bryllup i Hillerød i slotskirken og der måtte man heller ikke fordi området var fredet...ved ikke om det passer,men det var den besked vi fik.

:) Anja.

0

Del dette indlæg

Phyy ha - HAr snart ikke tal på hvor mange gange den har være oppe og vende :denmarkflag: Men vi kan da godt tage den igen :bearhug:

Traditionen med at kaste ris over brudeparret, når de kommer ud af kirken stammer helt tilbage fra romertiden men blev først indført i Danmark i det forrige århundrede.

Det er en skik at kaste ris efter brudeparret, idet ris rummer kimen til en ny spire og på den måde overfører man kraften fra det man kaster efter dem til selve brudeparret.

Og til dem der tror det ikke er godt for de små pipfugle:

Du spørger om småfugle kan tåle ris, i forbindelse med dit bryllup snarlig.

Først må jeg have lov at sige tillykke med brylluppet. Jeg ønsker dig at det må blive til glæde.

Dernæst om småfuglene kan tåle ris? I Kina forsøgte man at udrydde spurve fordi de spiste ris på marken. Hvorfor skulle man gøre det, hvis fuglene ikke kunne tåle det?

Ris er korn, fugle tåler udmærket korn, også forædlede produkter!

Det er muligt at de svulmer op, men så bliver de blot mere mætte. De kan sagtens tåle det!

Kort sagt fugle kan tåle ris, så lad du blot folk smide ris.

Risene er et ønske til dig om at blive frugtbar, og nu hjælper det måske også fuglene lidt lige i deres yngletid.

Venlig hilsen

Jan Kjærgaard

:blush: Jeg tænker det samme hver gang dette emen er oppe og vende, denne myte er vidst ikke til at slå ihjeld -HAHA-

:denmarkflag:

Mie

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi spurgte præsten om det samme, men han henviste os til graveren. Her fik vi at vide, at riskastning var ok. Men vi må ikke bruge fuglefrø, da det giver ukrudt som ind i helvede.... Så vi bruger ihvertfald ris.

Charlotte

0

Del dette indlæg

Det med at fugle ikke kan tåle ris ER BARE EN MYTE!!

Jeg har iøvrigt haft mailet til Dyrenes brskyttelse og her er svaret jeg fik derfra:

Tak for din henvendelse. Ja, der er modsatrettede meninger om hvad man burde kaste efter et brudepar, idet fuglene spiser kornene bagefter. Fugle har fra naturens siden et specielt fordøjelsessystem der godt kan nedbryde korn af forskellige slags. Derfor kan de nedbryde både almindelige ris, grødris, solsikkefrø mm. Jeg tror at idéen om at fugle ikke kan nedbryde ris kommer fra, at vi mennesker koger risen før vi spiser den, og derfor er tilbøjelige til at tro at fugle heller ikke kan nedbryde rå ris. Men da fuglene godt kan det, er det jo bare op til jer hvad i vil have at folk kaster efter jer på bryllupsdagen. Fuglefrø kunne bruges som et alternativ til ris men det er ikke nødvendigt.

Så held og lykke med brylluppet og risen!

Venlig hilsen

Charlotte Amdi

Dyrenes Beskyttelse

Alhambravej 15, 1826 Frederiksberg C

tlf. 33 28 70 00 -- direkte: 33 28 70 18

skrivomdyr@dyrenes-beskyttelse.dk

www.dyrenes-beskyttelse.dk

Så det er bare frem med risene - fuglerne vil jo gerne have dem - så ingen grund til dårlig samvittighed tøser :bearhug:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg sender lige denne tråd frem igen...

Den var nemlig god, da jeg snakkede med præsten om riskastning. Hun er helt ny og skal lige finde ud af, hvorledes tingene skal være, så hun var lidt i tvivl om det med at kaste med ris, da hun havde hørt, at fuglene kan få ondt i maven af ris. Og så var det jo dejligt, at jeg kunne henvise til en dyrebrevkasses svar og Dyrenes Beskyttelses svar. Så nu må vi gerne - og hun synes da

også, at der skulle kastes med et eller andet - og hun ved det næste gang et brudepar spørg.

Måske andre kan bruge disse oplysninger.

Mvh Birgitte

0

Del dette indlæg

I Norge har de en del steder lagt ned forbud om å kaste ris eller confetti, men ikke pga fuglene (ja, de spiser nok ikke confetti), men fordi kirken ikke vil at man skitner til området rundt...

Ellers ønsker jeg alle heller litt regn i sløret - det betyr at man blir rik ;) OG så kan solen skinne resten av dagen.

- Anett -

0

Del dette indlæg

Jeg bor i Norge og er nylig blevet gift i rådhus, der kom mine "kære" kollegaer med 2KG!!! solsikkefrø.....tror i jeg fandt mange frø spændende steder? :bearhug:

i tillæg havde de proppet en del i mitt skab på arbejdet og min posthylde... tog lidt tid at få fjernet alt.

Men har hørt at man bør koge risene først fordi risene svulmer op i maven på fuglene...ved ikke om det er sandt??

Men når vi gifter os igen i kirke i danmark kommer vi til at ha risposer til gæsterne.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg bor i Norge og er nylig blevet gift i rådhus, der kom mine "kære" kollegaer med 2KG!!! solsikkefrø.....tror i jeg fandt mange frø spændende steder? :kiss:

i tillæg havde de proppet en del i mitt skab på arbejdet og min posthylde... tog lidt tid at få fjernet alt.

Men har hørt at man bør koge risene først fordi risene svulmer op i maven på fuglene...ved ikke om det er sandt??

Men når vi gifter os igen i kirke i danmark kommer vi til at ha risposer til gæsterne.

Nope, det er ikke sandt og ofte er fuglefrø værre - især udenfor kirken fordi de så planter sig mellem stenene...Så skal kirken til at rydde alt det op!
0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer