prinzessin

Skal svigermor holde tale???

19 indlæg i dette emne

Vi blev i gaar af Carstens mor spurgt, om det passede at det var normalt at brudens far taler (ja, det ved alle jo!) OG brudgommens MOR???? Har personligt aldrig hört om denne tradition, men er der nogen der kan hjaelpe??

()() fra Else

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Der er ikke nogen stradition for at hun skal holde en tale...traditionelt er det jo brudens far, for at sige favel og tak og fordi de var "værterne" ved brylluppet... Men hvis svigermor gerne vil holde en tale, så synes jeg da helt klart at hun skal gøre det *SS*

Knuz Trine

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak for jeres svar! Det er saadan at Carstens lillebror har sagt det til deres mor, vi tror maaske det var for at göre hende nervös??? Men kom endelig med flere svar.....

()() fra Else

0

Del dette indlæg

Jeg tror også at min svigermor holder tale, sammen med svigerfar. det er et eller andet sted klart at de gerne vil "sige farvel" til sønnen og byde deres nye svigerdatter velkommen.

Selvom jeg ved at min svigermor kan snakke i evigheder om alt og intet, ville jeg alligevel blive skuffet hvis hun ikke sagde noget.

Håber det kunne hjælpe en lille smule.

()()(y)

Mette

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ved vores bryllup holdt min svigermor tale for os. Men det var istedet for min svigerfar som ikke har det godt med at stille sig op foran mange mennesker og holde tale. Og nå ja min svigerfars dag skal ikke ødelægges fordi han pr traditon SKAL holde tale, når nu min svigermor ikke har det fjerneste imod den slags.

Og det skal så lige siges at hun holdt den mest fantastiske tale for os.

-HAHA-

Mie

0

Del dette indlæg

Hehe.......der har lillebror da godt nok moret sig...

Nej det er der ikke tradition for - ligesom der heller ikke er tradition for at bruden taler så er der faktisk ikke tradition for at nogen kvinder til et bryllup taler. Men det betyder jo ikke nødvendigvis at man ikke kan gøre det alligevel. Idag er der jo mange brude, som også taler.

Når det er sagt, så var det faktisk min mor og min svigermor der holdt talerne til vores bryllup - fordi i vores familier hader mændene det og i hvert fald min far gør det IKKE, end ikke til sit eget bryllup i sin tid.

badutski

0

Del dette indlæg

Jeg fandt lige den her:

Talerækkefølge

Den traditionelle talerække ved et bryllup er:

1. taler er værten(erne) (I "gamle dage" oftest brudens far, men i dag er brud og gom som regel selv værter). Der bydes velkommen, og toastmasteren præsenteres, hvis man har sådan en

2. taler er brudens far. Hvis han ikke er til stede, er det i stedet brudens mor eller en anden nærtstående slægtning

3. taler er brudgommen

4. taler er forloveren (som evt. også er brudgommens far)

5. taler er brudgommens far (hvis denne ikke allerede har talt)

6. taler kan være bruden

Herefter er ordet frit - normalt vælges talerækkefølgen efter, hvor tæt tilknytning taleren har til brudeparret. En tommelfingerregel siger "familien først", dernæst venner og bekendte. Ofte vil nogle af talerne være erstattet af sange eller andre indslag, og så gælder de samme "regler".

Håber i kan bruge den til noget -HAHA-

-HAHA-

Gitte

0

Del dette indlæg

Min svigermor holder tale, men det er fordi min kærestes far ikke er tilstede (døde i november 2005). Men jeg tror faktisk hun havde holdt tale alligevel, da de var skildt. Men jeg ville ikke mene at det er en tradition, så hvis hun er for nervøs/rørt så kan du da sagtens tillade sig ikke at gøre det, ville jeg mene

knus SIGNE

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hos os var det faktisk kun mødrene, der holdt tale :blink:

Min mor har det noget bedre med at holde tale end min far (og jeg ligner ham nok -HAHA- ). Min mands far er død og hans stedfar viede os og havde der med ordet i kirken, hvis man kan sige det sådan -HAHA- Derfor var det helt naturligt at det var hans mor, der holdt talen :carrot:

Jeg vil ikke sige, at svigermors tale er en pligttale, men det kom nu ikke bag på mig i dette tilfælde... :bearhug:

0

Del dette indlæg

Tusind tak for alle jeres svar! Tror hellere jeg maa ringe og berolige min svigermor her bagefter - tror virkelig hun var ved at vaere nervös, Hun har nemlig ikke mindre end 3 -HAHA- sönner der skal giftes i aar..... (Min kommende som den förste - tror at vi har startet en trend???)

-HAHA- fra Else

0

Del dette indlæg

tja begge vores forældre er skilt, så derfor bliver der ingen "fællestaler" :)

min svigermor holder helt sikkert tale, min mor gør også, nok også min far (men det kan man nu ikke være helt sikker på) og min sviger-pap-far.. Så hos os er det ikke traditionen der præger taler-rækken, men de mennesker som vi er tættest på :loveshower: Mener nu også at det er det der er det vigtigste..

Håber det kunne hjælpe lidt! :biggrin:

kh Lotte

0

Del dette indlæg

Undskyld at jeg sådan bryder ind her, men jeg har lige et andet spørgsmål afledet af den der har lagt tale rækkefølgen ind:

Er det meget forkert hvis det er gommens far der taler før forloveren??

Grunden til at jeg spørger er at jeg ved at de begge vil holde tale. Gommens far er også toastmaster, og vi har derfor haft et møde om forskellige småting bla. rækkefølge

Han(gommens far) mente selv at han skulle holde tale som nr. 2 (før gommen), men det har min tilkomne så rettet ham i !! Det tror jeg måske han blev lidt ked af, og på det tidspunkt var jeg ikke helt sikker på hvem gommensfar/forlover der burde tale først.

Men det er tilsyneladende også forloveren før ham?! Jeg nænner altså næsten ikke at sige dette til ham, for han vil så gerne holde den tale!

Kan jeg evt. få gommen til at sige til forloveren at det bliver sådan eller ???

Jeg tror også at min tilkomne tror at det er korrekt med hans far efter ham, for det har jeg set at han har skrevet ned. (han har vist læst det i en af de bøger vi har lånt.

Hjælp mig lige her!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Altså for vores vedkommende er det sådan at ingen af os har en "rigtig" far.

Jeg havde godt nok både min "gamle" stedfra med, og min mors nye kæreste - så jeg havde sådan set to "fædre", men ingen af dem kunne da drømme om at holde tale hehe :denmarkflag:

Så har de så mange andre måder at vise at de holder af os.

Min kærestes far er død, så det giver sig selv.

Men begge vores mødre holdt nogle enormt søde og rørende taler!! :iloveyou:

Men jeg mener at hvis svigermor har lyst til at holde en tale til sin søns bryllup, så skal hun da have lov til det!!

Jeg har i øvrigt set det ved andre lejligheder, at det var mandens mor der holdt tale.

Tror det kommer an på hvor udadvendt man er. Hvis det er moren der er mest, er det da bare hende der holder tale - og so what hvis begge gør...

Det er da dejligt at de vil glæde sig på deres børns store dag!!

0

Del dette indlæg

Hos os holdt svigermor tale - og en rigtig god en af slagsen selvom hun altid drikker sig mod til før hun gør det :biggrin:

Jeg tror ganske simpelt ikke min svigerfar skulle vide hvad at sige, for vi ser ham meget sjældent og de blev skilt da L var 5 år. Og så er svigerfar vist bare ligeglad et eller andet sted han lignede ihvertfald sådan en hele dagen. Vi har et eneste billede ud af 700 hvor han bare ligner en der har tænkt sig at trække lidt på smilebåndet

0

Del dette indlæg

hejsa...

jeg tror at både jacobs far, hans papfar og hans mor vil holde tale for os...

derimod tror jeg ikke at hverken min mor eller min adoptiv far vil gøre det...

min far kan af gode grunde ikk...( han døde da jeg var 18... så ville sku blive lidt skræmt hvis han gjorde det)

jeg ved at hverken min mor eller a-far kan stille sig op og holde en tale... de gjorde det heller ikke til min konfi... selvom jeg ved det er sådan, er det stadig noget jeg er ked af.. men sådan er det bare....

men så er det godt at jacob har en familie der er super gode til det..

mine bedste forældre og onkler er os vildt goe til det..så derfra ska der nok komme noget fra min side af familien.... :biggrin::hug:

men synes måske det er lidt for meget hvis alle jacobs familie medlemmer rejser sig og siger noget... for hans søster og hendes kæreste ku os finde på det.. og han bror også... så håber da på at nogle af dem vælger en sang istedet.... ellers kunne det for vores vedkommende blive en meget meget lang aften...... ()():boohoo:

Men i henhold til spørgsmålet ang din kommende svigermor.. så skal hun KUN gøre det hvis hun føler for det.... det skal ik være noget der giver hende dårlige nerver....

eller noget hun skal føle sig tvunget til... det ville være så ærgeligt..

:) og tanker fra louise

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer