FynboBredahl

Skattespørgsmål!

8 indlæg i dette emne

:balloons:

Jeg anvender mit hovedskattekort til min SU. Mit bikort anvender min arbejdsgiver.

Jeg har sat min indkomst op med 60.000kr for nyligt og forventede derefter at skulle betale mere skat af min SU. Men nu har jeg fået min nye SU-opgørelse, som siger, at jeg nu får udbetalt 500kr mere om måneden!

Giver det mening?!

Skal jeg ikke betale mere i skat nu, hvor jeg har ændret min indkomst?

Jeg kan med det samme afsløre, at jeg overhovedet ikke har en pind forstand på sådan noget her, men den havde I vel allerede luret....? :bearhug:

Tak for hjælpen på forhånd... :super:

:cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hmmm...Nu har jeg jo selv været fanget i det håbløse system i mange år, så måske jeg kan komme med et bud?!

Umiddelbart så bør det ikke influere på udbetalingen af din SU, da det er dit fradrag som bestemmer hvor meget skat du skal betale af din SU, når du anvender dit hovedkort der. Når du skriver, at du kun vil få 500.- udbetalt af din SU, så tyder det på, at du har opgivet noget forkert og fået flyttet dit fradrag (Altså hovedkortet) fra din SU til din anden indkomst (Som jeg formoder må være lønindkomst). Andelen af skat i forholdet til din lønindkomst bør kun ændre sig i takt med at du tjener flere penge, altså i dit tilfælde 60.000 kr. Skatteprocenten bliver således ikke højere, da du formentlig ikke stiger til mellemskat.

Nå, sikke en omgang - Jeg håber at det bare er lidt forståeligt. Ellers må du henvende dig på SU-kontoret på din uddannelsesinstitution.

0

Del dette indlæg

Hmmm...Nu har jeg jo selv været fanget i det håbløse system i mange år, så måske jeg kan komme med et bud?!

Umiddelbart så bør det ikke influere på udbetalingen af din SU, da det er dit fradrag som bestemmer hvor meget skat du skal betale af din SU, når du anvender dit hovedkort der. Når du skriver, at du kun vil få 500.- udbetalt af din SU, så tyder det på, at du har opgivet noget forkert og fået flyttet dit fradrag (Altså hovedkortet) fra din SU til din anden indkomst (Som jeg formoder må være lønindkomst). Andelen af skat i forholdet til din lønindkomst bør kun ændre sig i takt med at du tjener flere penge, altså i dit tilfælde 60.000 kr. Skatteprocenten bliver således ikke højere, da du formentlig ikke stiger til mellemskat.

Nå, sikke en omgang - Jeg håber at det bare er lidt forståeligt. Ellers må du henvende dig på SU-kontoret på din uddannelsesinstitution.

Nej nej... Jeg får 500 MERE udbetalt af min SU :super: 500kr, som jeg før betalte i skat.

"Andelen af skat i forholdet til din lønindkomst bør kun ændre sig i takt med at du tjener flere penge, altså i dit tilfælde 60.000 kr." Jamen det er jo det, jeg mener! Jo mere jeg tjener, jo mere skat, skal jeg vel betale?

Jeg ved godt, at skatteprocenten ikke stiger, men... Nej, jeg forstår det faktisk ikke! :bearhug:

Jeg vil bare undgå at skulle betale skat tilbage når vi når til foråret næste år....

:cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Beklager - Det har jeg læst forkert :cheerleader3:

Sålænge du har opgivet alt rigtigt, så bør du ikke få et skattesmæk til næste år. Det er kun hvis skatteprocenten ændrer sig, at man skal være opmærksom.

Ellers må du ringe til SKAT og få en forklaring - Ærlig talt, så er jeg heller ikke nogen haj til det :super::balloons:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Efter hvad jeg kan tænke mig til:

Du har opgivet, at du sådan ca. kommer til at tjene X antal kroner. Disse penge tjenes ind ved arbejde og SU.

Dit hovedkort og dermed dit fradrag bruges på din SU. Der er en fast skatteprocent. Ergo burde den ikke ændre sig. SU bidraget stiger dermed hvert år - har du tjekket, at det ikke er der pengene kommer fra? Reelt set - hvis SU bidraget ikke har ændret sig, så burde du skulle betale det samme - du skal over 200.000 kr. (tror jeg det er) før skatteprocenten ændrer sig og du derved skal betale mere.

Dit bikort bruger du til dit arbejde. Der betaler du automatisk den skatteprocent skattevæsenet har sat dig til. Dvs. hvis du har opgivet et reelt tal for, hvad du regner med at tjene (og gerne lidt over) så burde du ikke få et skattesmæk.

Jeg har selv været på skatteforvaltningen før for at ændre den forventede indtægt fordi jeg var bange for et skattesmæk - men de sagde dernede, at det mere eller mindre ikke betød noget før man kom op i nærheden af 200.000 kr. Dernæst så tror jeg, at mange skattesmæk skyldes regnefejl hos skattevæsenet, fordi hvis man har opgivet sin ca. indtægt og stadigvæk for et skattesmæk så kan man jo ikke rigtig gøre andet.

0

Del dette indlæg

Hvis det er fordi at du har forhøjet din lønindtægt, er det nok fordi at du har fået et større beskæftigelsesfradrag

Beskæftigelsesfradraget beregnes med 2,5% af AM-bidragspligtig indkomst minus evt. bidrag til privattegnet pensionsordninge. Fradraget kan max udgøre kr. 7.300

0

Del dette indlæg

Hvis det er fordi at du har forhøjet din lønindtægt, er det nok fordi at du har fået et større beskæftigelsesfradrag

Beskæftigelsesfradraget beregnes med 2,5% af AM-bidragspligtig indkomst minus evt. bidrag til privattegnet pensionsordninge. Fradraget kan max udgøre kr. 7.300

Ja det er også noget af det eneste jeg kan komme i tanke om, hvis det KUN er din indtægt du har ændret.

Din skatteprocent burde IKKE være ændret da det er ret lidt du tjener.

0

Del dette indlæg

En forøgelse af beskæftigelsesfradraget udløser ikke en skattebesparelse på 500 kr. pr. måned. Der kan være tale om at du har betalt for meget i skat den første del af året. Eksempelvis et månedsfradrag som ikke er udnyttet. Er det nye skattekort lavet uden at der er taget højde for hidtidig indkomst/skat, så bør man lige checke en ekstra gang.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer