beatles

stenaldertema

7 indlæg i dette emne

Jeg er ved at planlægge undervisningen i det næste halve år. Jeg skal have historie og billedkunst i en 3. klasse og skal bruge nogle gode nemme ideer.

indtil videre er jeg igan med

- et kompendium om stenalderen

- Har fundet en god stenalderroman til oplæsning

- Lave vores egne hulemalerier

- Pølse skåle op

- iagttagelsestegning af skolens skelet

- Tegninger af stenalderens dyr ( vidste I at der har levet mamutter i danmark!!!!!!!)

- Måsle lave voees egen "ravhalskæde" , og en stendysse

- En enkelt eskurtion bliver der også plads til......

- som afslutning - lidt sjov og ballade - filmen ice age ( båske både 1 og 2?)

Har I flere ideer???? alle ideer modatges med kyshånd :cheerleader3:

Beatles

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Se nu kommer arkæologen jo op i mig....hehe Det er jo lige mit "turf" du er inde på...

Men here goes: (forsøger at rette det an til 3. kl. som jeg rent faktisk selv underviser i stenalder på Køge Museum

1) nu ved jeg ikke hvor i kommer fra men - Ekskursion til Køge museum. Der kan man hver tirsdag få undervisning i henholdsvis jægerstenalder eller bondestenalder (børnene elsker det, især jægerstenalderen fænger). Undervisningen tager 5 kvarter, hvor de sidste 30 min er noget praktisk arbejde....

Undervisningen er gratis for alle institutioner.

2) Ice age (tegnefilm) er god til at illustrere istiden som jo er forløberen for stenalder i DK

3) Bjørne Brødrene (tegnefilm) kan man slet ikke komme uden om da, den er lavet godt - de bruger de rigtige jagt-redskaber/metoder - fiskemetoder osv. Går klædt rigtigt og bor rigtigt m.v.

4) at lave div. lerting/krukker med pølseteknik - den teknik brugte man i Stenalderen. evt. knus granit først og bland 1/3 i leret, så det blliver drøjere - det gjorde man dengang. Husk at skålene i jægerstenalderen var spidse i bunden, så de kunne stå af sig selv nede i et bålsted.... og i bondestenalderen brugte man pinde og fingre til at lave mønstre på keramikken, her blev den også brændt og var fladbundet.

5) LAD VÆRE med at prøve at slå flinteflækker.....det er MEGET farligt for øjnene, når man ikke er øvet. Men Lejre Forsøgscenter har meget med flinteforsøg i øjeblikket man kan komme og se.

6) Madlavning a´ la stenalder (blandet jæger-bondestenalder) Brændenælde-suppe, kærne mælk til flødeskum og smør med 3 sammenbundne pinde (tager tid og armkræfter....) Ligeledes, krebs, rejer, østers, bær og nødder, og kød - især renkød.

7) ervherv små stykker frisk-flået skind (kanin størrelse og forsøg at garve som i jægerstenalderen i egebark-vand (i stenalderen brugte man ofte tis eller Hjernemasse - men det er nok ikke lige så sjovt)

8) Leg arkæolog. Lav en masse lerpotter, brænd dem hårdt og slå dem itu og begrav dem i en større sandkasse - lad børnene grave efter dem med skeer og tandbørste, for derefter at se om de kan samle skårene til potter igen....

9) flet hamp/sisal reb som i jægerstenalderen.

10) grut korn som i bondestenalderen.

11) lav en stendysse (bondestenalder-grav) i miniskala - med små rundstokke og sten der skal rulles på stokkene og løftes op på jorden...

12) byg en primitiv bivuak eller iglo af træ og skind (stof), sådan boede de i Jægerstenalderen.

13) Lav jægerstenalderlamper - en flad skål af ler formet næsten som en kano, ubrændt og kun tørret i solen. Fyldt med tran (man kan evt. bruge flydende gelelys) og en væge - og du har en lampe.

Det var lige sådan nogle hurtige ting.....sig til hvis du vil vide mere.

PS.. Helleristninger høre til bronzealderen!

Desuden husk: mange stenalderromaner er gode og underholdende - men husk at nævne for børnene at alt i dem ikke nødvendigvis er sandt - har haft børn der efter sådan en roman virkelig troede fuldt og fast på at man døbte piger blomsternavne og drenge dyrenavne i stenalderen... :cheerleader3: og børn kan jo sagtens forstå at noget ikke altid er 100% rigtigt....

Badutski

Redigeret af badutski
0

Del dette indlæg

tak - du er en skat :cheerleader3::cheerleader3::cheerleader3:http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/bearhug.gif

hm, havde altså slået hellerisninger op, der stod at de tidligste var sen stenalder........ internet er bare ikke altid det bedste sted at finde oplysninger - så tak ( er overhovedet ikke historieuddannet - såååå øhhhhh)

den bog jeg har fundet til oplæsning i klassen er selvfølgelig fiktion, men den skulle være ok - det er noget spændings kriminoget om fundet af gletchermanden i en gletcher i alperne.

Runer - er det først langt senere?????

Tak igen - du er en skat http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/bearhug.gif

Beatles

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja runer er først meget senere - vikingetid for at være mere nøjagtig......

Istiden slutter i DK omkring. 15000 - 11000 f.kr. og allerede her begynder den tidligste stenalder som hedder Palæolitikum - som vi dog har næsten ingen spor efter..... Herefter følger:

Jægerstenalder: 9000 f.kr. - 2500 f.kr. (også kaldet mesolitikum)

Bondestenalder: 2500 f.Kr. - 1500 f.kr. (også kaldet neolitikum)

bronzealder: 1500 f.kr. - 400 f.Kr.

Jernalder: 400 f.kr. - ca. 900 e.kr. (jernalderen er opdelt i førromerk, romersk og germansk)

Vikingetid: ca. 900 e. kr. - ca. 1100 e.kr.

Herefter Middelalder og Renæssance, som begge hører under historisk tid (da der findes historiske - skriftlige kilder herfra) og ikke som de andre er forhistorisk tid.

0

Del dette indlæg

Sikke en masse spændende idéer! :cheerleader3:

Jeg ville have foreslået madlavning, men vidste ikke rigtigt hvad der var almindeligt at spise dengang og hvilke tilberedningsmetoder man brugte. -HAHA-

Godt med en dygtig ekspert, der kan hjælpe..... :cheerleader3:http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/bunny_4.gif http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/bunny_4.gif

:cheerleader3: fra Marianne

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer