Pippi75

Hvad siger de i kirken?

14 indlæg i dette emne

Vi har 2 alternativer:

A) Kirkelig vielse i februar

B) Borgerlig vielse i januar + kirkelig velsignelse i maj

Er der nogen, der kan hjælpe mig med hvad der bliver sagt til en kirkelig velsignelse af borgerligt viede? Nedenstående er kirkelig vielse. Hvad er forskellen?

Knus Pippi75

TILSPØRGSEL OG ERKLÆRING

Præsten siger:

Så tilspørger jeg dig N.N. (brudgommens navn):

Vil du have N.N. (brudens navn), som hos dig står,

til din ægtehustru? - Ja!

Vil du elske og ære hende,

og leve med hende både i medgang og modgang,

i hvad lykke Gud den almægtige vil tilskikke jer,

som en ægtemand bør leve med sin ægtehustru,

indtil døden skiller jer ad? - Ja!

Ligeså tilspørger jeg dig N.N. (brudens navn):

Vil du have N.N. (brudgommens navn),

som hos dig står, til din ægtemand? - Ja!

Vil du elske og ære ham,

og leve med ham både i medgang og modgang,

i hvad lykke Gud den almægtige vil tilskikke jer,

som en ægtehustru bør leve med sin ægtemand,

Så giv hinanden hånd derpå!

Præsten lægger sin hånd på deres hænder og siger:

Eftersom I forud har lovet hinanden at ville leve sammen i ægteskab og nu har bekræftet dette for Gud og for os, som er her til stede, og givet hinanden hånd derpå, så forkynder jeg jer at være ægtefolk både for Gud og mennesker.

Her kan brud og brudgom eventuelt give hinanden vielsesringe.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er ikke sikker, men er der ikke noget med, at præsten normalt ikke tilspørger brudeparet som ved en vielse? Man er jo allerede gift. :blush:

Jeg tror måske, jeg læste noget i Sophie og Lisettes tråd om dette. Noget med at deres præst er så rar, at hun gerne vil lave en tilspørgelse? Du kan jo prøve at høre dem. :blink:

Det er bare et gæt...

Held og lykke med det hele, uanset om det bliver vielse eller velsignelse. :unsure:

0

Del dette indlæg

Åhhh, jeg kan ikke huske det - men der er en LILLE forskel....

Har hørt en historie om, et par som var blevet gift i udlandet, men som ikke fortalte det til nogen, og planen var så at de skulle have det afvide om aftenen i gommens tale. ! - En af svigermødrene lagde mærke til at noget var anderledes i præstens tilspørgelse - at noget manglede... - men spørg mig ikke lige hvad det er ;) - jeg skal prøve at finde det.

Desuden tror jeg at der er stod forskel på bogerligt viede, mand/kvinde og så borgerligt viet kvinde/kvinde....?!

Er ikke sikker, men TROR det ;) :unsure:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi skal jo også velsignes i Folkekirken efter at være blevet gift (og velsignet) i den katolske kirke.

I den katolske kirke har man lidt mere indflydelse på, hvad der bliver sagt, og sådan her var vores velsignelse:

The Renewal of Marriage Vows

Father Flor: (vores præsts)

Dear Patrick & Anna, on the day of your wedding day you declared your love for one another in the presence of the Church’s minister and the community.

Christ has abundantly blessed your love, and will continue to do so. He consecrated you in baptism, and enriched and strengthened you with the sacrament of matrimony, so that you can carry out the duties of marriage in mutual and lasting fidelity.

The Church congratulates and rejoices with you in celebrating your marriage.

And so on this happy day I invite you to renew your marriage vows.

Patrick:

Anna, I renew the commitment I made to you on our wedding day. I promise to be true to you in good times and in bad, in sickness and in health.

I will love you and honour you all the days of my life.

Anna:

Patrick, I renew the commitment I made to you on our wedding day. I promise to be true to you in good times and in bad, in sickness and in health.

I will love you and honour you all the days of my life.

Fr. Flor:

You have renewed your wedding vows in the presence of the Lord and this community.

May the Lord in his goodness deepen your commitment to one another, and fill you both with his blessings.

0

Del dette indlæg

Hvis et par allerede er borgerligt viet, siger præsten noget med at "I er allerede rette ægtefolk" (så vidt jeg husker), men man siger alligevel "ja" til hinanden - "Så tilspørger jeg dig.....".

Hvis du har en salmebog, står teksten til både alm. vielse og velsignelse i den bageste del (efter alle salmer, hvor der kommer en masse bønner osv).

Men præsten siger på en eller anden måde, at I allerede er gift, så man kan ikke gemme overraskelsen til senere på aftenen.....

Men selve ceremonien er ligeså smuk og vidunderlig som den "almindelige" ceremoni, synes jeg. Man tænker ikke over, at der er forskel når man sidder i kirken (undtagen hvis man, som jeg, er med til mange bryllupper - så er der det med teksten).

Med venlig hilsen,

Anne-Mette

Øv jeg har ingen salmebog :unsure: Der er vel ikke en, der har en salmebog liggende, som gider at skrive det af?

Knus Pippi75

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej Pippi

Prøv at gå ind på hjemmesiden Folkekirken og søg på vielse - så kommer begge ritualer/tekster frem i fuldt omfang. Håber det kan bruges :blush:

mvh. Birgitte

Det var faktisk den side, jeg havde quoted fra :griner: Jeg havde bare ikke opdaget, at kirkelig velsignelse stod længere ned på siden. Tak for det - nu har jeg sammenlignet dem - de er næææsten ens. Jeg ringer lige og spørger sognepræsten i morgen, om hvordan hun gør det :unsure:

Knus Pippi75

0

Del dette indlæg

Lige præcis den med "til døden skiller jer ad" bad vi vores præst om at udelade til vores bryllup. Og han accepterede da han mente at vi havde argumenterne i orden.

Jeg kunne/ville ikke sige ja til at når Henrik døde så ville jeg ikke elske ham mere og omvendt.

0

Del dette indlæg

Lige præcis den med "til døden skiller jer ad" bad vi vores præst om at udelade til vores bryllup. Og han accepterede da han mente at vi havde argumenterne i orden.

Jeg kunne/ville ikke sige ja til at når Henrik døde så ville jeg ikke elske ham mere og omvendt.

WEEE.... AnnetteFalk :cheerleader3: Rart at se dig herinde også :bearhug:
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

WEEE.... AnnetteFalk :cheerleader3: Rart at se dig herinde også :bearhug:
Yep, jeg er allevegne :griner:-
0

Del dette indlæg

Okay - indrømmet, jeg er en cyber-knald-hat, for jeg kan altså bare ikke finde teksten til den kirkelige del af en velsignelse på den hjemmeside. Søger på "vielse", men kan ikke finde ud af at finde teksten...

Nogen der vil hjælpe?

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer