Irishbride

Anna (Irishbride) og Patrick - Vores Canadiske Bryllup

70 indlæg i dette emne

Nu har jeg ventet og ventet og ventet på vores billeder fra fotograf, venner osv, så jeg kunne gå igang med vores bryllupshistorie®. Jeg vælger at lave 2 tråde for de 2 forskellige bryllupper, for ellers går der bare kludder i den.

Vi valgte at blive gift i Canada af mange forskellige årsager. Bl.a. forelskede vi os i kirken og ville gerne være lidt anderledes.

Vi ankom til Montreal søndagen før brylluppet klare til at fare forvildede rundt og ordne alt hvad vi overhovedet kunne inden lørdag. Ringe, blomster, hotel, musik osv osv osv.

Vores ringe så vi for første gang om mandagen. Vi havde emailet billeder til juvelleren, som også lavede min forlovelsesring. Han havde sendt os billeder tilbage af de færdige ringe. Men det er jo slet ikke som at se dem i virkeligheden.

Men vi blev ikke skuffede. Sådan her kom de til at se ud:

post-16734-1170860477.jpg

Redigeret af Irishbride
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

De næste par dage løb vi som forventet rundt. Patrick skulle hente sit tøj, min mor og hendes veninde skulle hentes og indkvarteres, vi skulle spise middag med 117 forskellige mennesker, og ikke mindst skulle vi se "vores" kirke igen.

Den var ikke blevet mindre imponerende i det år, der var gået, siden jeg så den sidst!!

post-16734-1170860746.jpg

Vi fik også bestilt blomster fra en dame laaaaaaangt ude på landet, hvor vi næsten for vild. Patricks canadiske familie er noget af det mest ubeslutsomme man kan forestille sig, og så vil de allerhelst allesammen gerne bestemme, så man skulle virkelig holde på sin ret!!!!

0

Del dette indlæg

Torsdag skulle vi have "rehearsal" - altså en gennemgang af hele ritualet med præsten. Vi øvede os i at gå den laaaaaaaaaaaaaaaange gang op til alteret.

Vores præst var noget af en skuespiller, så det var indimellem lidt svært at holde masken :whistle:

Her sidder jeg og ser en anelse betuttet ud over at der kun er 2 dage til vi skal giftes i denne koloenorme kirke:

post-16734-1170861104.jpg

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

I Canada og USA er det tradition at gommens familie arrangerer en middag for alle involverede i brylluppet efter "generalprøven" (dårlig samvittighed over at brudens familie betaler brylluppet????? :loveboard: )

Egentlig havde vi tænkt os at mødes med de af vores venner, der ankom til Canada torsdag eftermiddag og Patricks forældre rejste ikke med til Canada, så vi troede at vi undslap en "rehearsal dinner". Men nej - Patricks kusine havde organiseret en middag for os i deres hus. Det var en større affære med mad udefra og tjenere og hvad har vi.

Ikke liiiiiiiiiige vores stil, men det var da sødt af dem.

Her modtager vi en gave - en fin picnictaske (som det var et helvede at få med hjem til Irland - måske ikke helt gennemtænkt!!!)

post-16734-1170861570.jpg

Gad vide hvorfor Patrick ser ud som om han har været ude i en boksekamp og fået 2 blå øjne - Det var ikke mig!!!

Redigeret af Irishbride
0

Del dette indlæg

Fredag aften flyttede jeg alt mit habengut ned til nogle af Patricks onkel og tantes venner. Maureen og Joe Kelly er nogle af de sødeste mennesker på denne jord og de gjorde virkelig min sidste aften som single til noget specielt. Joe er irsk og 80 år gammel, men så frisk som en havørn. Han opfandt et af de første tv spil "pong" (tennis på tv'et - det er der garanteret nogle på min alder, der godt kan huske) og har designet masser af computerchips for Intel og software for Microsoft. Men nu ejer han ikke engang en PC, for han gider dem ikke. Maureen er engelsk og jeg kender ikke nogen, der kan hygge om folk som hende.

Lige da jeg ankom gik jeg helt i selvsving fordi jeg havde glemt mine øreringe og slør oppe hos Patricks onkel og tante. jeg var SIKKER på at jeg havde dem, men da vi kiggede på hele udstyret var de der ikke. (kjole, sko mv blev afleveret til Maureen og Joe allerede da vi ankom søndagen inden brylluppet).

Efter en hel masse panik og telefonopringninger blev begge dele fundet af Patricks tante (Patrick måtte jo ikke se dem) og hun kom og afleverede dem. Øreringene er min mors og skulle være mit gamle og lånte. Desuden var der i æsken en 5-øre fra 1977 (mit fødselsår), som skulle være min "sixpence in her shoe".

Vi hyggede os med vin og god mad og gik i seng ved 11 tiden. Da jeg kom ind på mit værelse lå der en æske og et kort på min hovedpude. Begge dele var fra Patrick og æsken indeholdt et par diamant og safir øreringe, som han foreslog kunne være mit nye og mit blå til brylluppet - der tudede jeg næsten!! Patrick havde fået øreringene designet af juvelleren, der lavede vores vielsesringe.

post-16734-1170862394.jpg

Redigeret af Irishbride
0

Del dette indlæg

Jeg sov forbløffende godt i den store bløde seng - faktisk helt indtil jeg blev vækket af min mor (både hun og hendes veninde var også indkvarteret hos Mr og Mrs Kelly). :loveboard:

Hele huset duftede af bacon og æg. Mrs Kelly er jo ikke engelsk for ingenting!! hun mente, at noget ordenligt mad skulle man altså have inden sådan en dag. Det havde hun jo nok ret i, og til min store overraskelse kunne jeg faktisk godt spise noget. Vi sad og snakkede noget så hyggeligt ved morgenbordet. Så hyggeligt at jeg måtte informeres om at Patricks tante altså kom om en halv time for at køre mig til frisøren.

Så jeg kom i bad med det vuns og var lige præcis klar til at køre da hun ankom.

Jeg havde haft en prøveopsætning og det var vist en god ting. Patricks tante er fransk-canadier, og det var hendes frisør der satte hår. Eneste problem - hun talte kun fransk :unsure: . Mit franske er en "anelse" rustent, og selvom jeg havde et billede med, er det begrænset hvor meget man kan forklare med fagter!!. Så Patricks tante oversatte til prøveopsætningen. 45 minutter senere var hået dullet og sløret sat i :blush:

Tilbage i bilen til Mr og Mrs Kelly så jeg kunne blive færdig inden fotografen kom.

0

Del dette indlæg

Imens var fotografen hos Patricks onkel og tante, hvor Patrick var ved at gøre sig klar.

Jeg gav ham et Armani-ur og et par manchetknapper fra Tiffany's.

Manchetknapperne kan lige anes på det her billede:

post-16734-1170864132.jpg

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg lagde min egen make-up, og var efterhånden så rutineret, at det kun tog et kvarter :loveboard:

Fotografen Julie ankom netop som jeg skulle igang med at tage kjolen på. Hun vimsede rundt og tog en masse billeder, som jeg slet ikke lagde mærke til at hun tog. Jeg syntes, da vi bestilte pakken, at det var lidt poppet, at hun skulle tage billeder mens jeg gjorde migselv klar. Men nu er jeg bare glad for de billeder, og jeg har mange flere papirbilleder end digitale.

post-16734-1170865077.jpg

Redigeret af Irishbride
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Familien Kelly har en fantastisk have og på vores bryllupsdag var det 25 grader og skyfri himmel, så selvfølgelig fik jeg også taget et par billeder udenfor. På det tidspunkt var min brudepige Gisele ankommet med brudebuketten og diverse andre blomster. (til borde, brystbuketter etc etc). Desværre har man ikke samme tradition omkring brudebuketter i Canada (eller Irland for den sags skyld)

post-16734-1170865439.jpg

0

Del dette indlæg

Og med det her billeder stopper jeg for idag, for jeg skal på uni BUUH HUUUUU.

Men jeg fortsætter imorgen :loveboard::unsure:

Jeg var lige ved at skvatte på fliserne udenfor huset, da fotografen ville have mig til at gå frem og tilbage. Det kom der der her billede ud af:

post-16734-1170865939.jpg

0

Del dette indlæg

Jamen så fortsætter jeg da bare :loveboard:

Patricks kusine, som var min brudepige var også min chauffør. Hun og hendes mand ejer en gammel Jaguar, som de havde pyntet fint. Vi kørte hjemmefra i aaaaaaaaaaalt for god tid, så vi måtte køre rundt og rundt og rundt om kirken midt i Montreal. Da vi kørte ind på parkeringspladsen var der stadig folk udenfor, som blev jaget ind af en af vores venner :unsure:

Her er jeg med min moar i bilen lige da vi ankom til kirken - min mor blev en anelse køresyg i varmen, det stakkels pus.

post-16734-1170934238.jpg

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Dørene ind til kirken er meget meget meget store :loveboard: - og lige pludselig havde sommerfuglene også meldt deres ankomst. Min mor havde travlt med at rette mit slæb til og gøre ved, og min brudepige skulle gå foran mig. Det første stykke af altergangen havde en stor måtte, hvorefter der var glatte fliser. Vi havde regnet ud, at mit slæb ikke ville glide ordenligt. Så vi havde aftalt at jeg skulle stoppe efter måtten så min mor kunne ordne slæbet igen.

Jeg gik ind til Widors Toccata fra den 5. orgelsymfoni. Jeg havde nogen kvaler med at få organisten til at acceptere den som indgangsmusik, da han mente den var alt for lang, og at vi ville komme til at stå og lytte i en evighed oppe ved alteret. Men der var altså meget meget meget langt derop, så vi stod i max 2 minutter efter at min kjole var rettet til og mine blomster afleveret :blushsmiley:

post-16734-1170935296.jpg

0

Del dette indlæg

Bare så man kan få en fornemmelse af hvor STOR kirken er :loveboard::unsure:

Man kan ane et bord med en rose og en bibel til venstre for mig. Onsdagen inden vores bryllup gik en bevæbnet tidligere elev amok på Dawson College midt i Montreal og skød vildt omkring sig. Han dræbte en og sårede 19, hvorefter han skød sig selv. Alle flag i Montreal var på halv hele ugen efter. Pigen der blev dræbt var af irsk-katolsk afstamning og var døbt og konfirmeret i kirken hvor vi blev gift. Derfor var der en kondolencebog åben ved alteret på bordet sammen med en rose og en bibel.

Vi blev spurgt om vi havde noget imod, at det blev stående under vielsen. Det havde vi selvfølgelig slet slet ikke

post-16734-1170936022.jpg

0

Del dette indlæg

Jeg kan rigtig rigtig rigtig, fik du set at jeg rigtig godt kan lide det billede hvor du står foran vinduet...

Alle billederne er pæne, men kan aller bedst lide det billede.

Tak :unsure: - hun tog nogle stykker på den måde, og jeg er rigtig glad for dem. De er lidt anderledes og viser kjolen godt.

:loveboard:

Anna

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi skulle selv sige ret meget i ceremonien. Vi skulle ikke bare sige "ja" men gentage efter præsten: (Monsignor - en lidt højere præst i den katolske kirke)

Først spurgte han om vi var kommet af egen fri vilje for at blive gift (tjaaaaaaaaaaaah tjooooooooooooooooooh :loveboard: )

Patrick and Anna, have you come here freely and without reservation to give yourselves to each other in marriage?

Both: We have

Monsignor: Will you love and honour each other as man and wife for the rest of your lives?

Both: We will

Monsignor: Will you accept children lovingly from God and bring them up according to the law of Christ and his Church?

Both: We will

Og så løfterne. Først var det Patricks tur:

Monsignor:

Patrick and Anna, since it is your intention to enter into marriage, join your right hands, and declare your consent before God and his Church.

Vi holdt hinandens højre hånd

Patrick:

I, Patrick, take you Anna, to be my wife. I promise to be true to you in good times and in bad, in sickness and in health. I will love you and honour you all the days of my life.

post-16734-1170943932.jpg

0

Del dette indlæg

Og så min tur:

Anna:

I, Anna, take you Patrick, to be my husband. I promise to be true to you in good times and in bad, in sickness and in health. I will love you and honour you all the days of my life.

post-16734-1170944316.jpg

Også da ringene skulle på skulle vi sige noget:

Monsignor:

Lord, bless and consecrate Patrick and Anna in their love for each other.

May these rings be a symbol of true faith in each other, and always remind them of their love. We ask this through Christ our Lord.

Both: Amen

Patrick:

Anna, wear this ring as a sign of my love and fidelity. In the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit.

Anna:

Patrick, wear this ring as a sign of my love and fidelity. In the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit

0

Del dette indlæg

I den katolske kirke er det en tradition at parret tænder hver deres lys i begyndelsen af ceremonien. De symboliserer bruden og gommens seperate liv før ægteskabet.

Lige efter vielsesritualet tager brud og gom hver deres væge, tager ild fra deres individuelle lys og tænder sammen et stort lys, der står mellem de 2 mindre.

Dette er det såkaldte "Marriage candle", der symboliserer ægteskabet. De 2 individuelle lys forbliver tændt - da vi jo stadig er to individer :loveboard:

Derefter sagde vi "de nygiftes bøn"

O God our Father, we thank you for uniting our lives and for giving us to each other in the fulfilment of love.

Watch over us at all times, guide and protect us, and give us faith and patience, that, as we hold each other’s hand in yours, we may draw strength from you and from each other.

We ask this through Christ our Lord.

All: Amen

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer