marielouise.

gamle sko

10 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Hej!

Det lyder da som en god idé synes jeg, har aldrig hørt noget om at skoene skal være nye. Men ifølge overtroen skal man jo have noget blåt ,noget lånt, noget gammel og noget nyt - så kan de vel bare være dit det gamle?! Der har jeg nemlig selv problemer, da jeg jo har købt det hele nyt...

0

Del dette indlæg

Du kan SAGTENS have nogle gamle sko på... Det lyder der ikke noget om... traditionelt var det jo sådan i ældre tider, at bruden skulle spare op til sine sko med den mindste mønt (idag ville det være 25, men før har det været en eller to øre) og så forlød det sig, at hvis man havde nye sko skulle man passe på dem, for den skade der skete mod ens sko var den skade der ville ske i ens ægteskab *SS* Så tag du bare de gamle på, så er der da ingen fare for at du skaber skade i dit ægteskab :thumbsupsmileyanim:

Knuz Trine

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Du kan SAGTENS have nogle gamle sko på... Det lyder der ikke noget om... traditionelt var det jo sådan i ældre tider, at bruden skulle spare op til sine sko med den mindste mønt (idag ville det være 25, men før har det været en eller to øre) og så forlød det sig, at hvis man havde nye sko skulle man passe på dem, for den skade der skete mod ens sko var den skade der ville ske i ens ægteskab *SS* Så tag du bare de gamle på, så er der da ingen fare for at du skaber skade i dit ægteskab :bearhug:

Knuz Trine

det tror jeg også at jeg vil gøre, skal jo have dem på i laaaaaaang tid :thumbsupsmileyanim:GP

knus marielouise

0

Del dette indlæg

Brudens sko må ikke må være en gave fra gommen. Hun må gerne låne en sko eller bruge en af sine gamle.

At kalde bryllupsdagen for skoaftagningsdagen som gøres i orienten, kan vel give en forståelse for skoens betydning.

Something old

Something new

Something borrowed

Something blue

- and a sixpence in your shoe

Tidligere var det optimale betalingsmiddel til brudesko, en samling Kobbermønt er, helst i enører.

Skoen var i den gamle folketro et billede på jomfruelighed, som først skulle aftages på bryllupsnatten.

Når der bindes ting efter den bil brudeparret forlader festen i, er de tomme dåser for at skræmme de onde ånder væk og sko i samme snor betyder lykke, specielt højresko.

En mønt i skoen under bryllup betød naturligvis at bruden ikke kom til at mangle penge i ægteskabet.

Håber du kan bruge det!! Jeg læste et sted at man skal sørge for at passe rigtig godt på sine brudesko. De må ikke gå i stykker eller smides ud - overtro: så går ægteskabet i stykker!

0

Del dette indlæg

Hej

Jeg skal også have nogle "gamle" på. Det er ikke så slidte at det gør noget. De er guld og købt i Singapore, så de har da lidt historie. Faktisk også for Klavs. Han ventede nemlig MEGET tålmodigt mens jeg var på udsalg i en butik og kom ud med 4 par sko! Deriblandt disse i guld.

Så han vil helt sikkert sætte pris på at de bliver brugt... hi hi

Hanne

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Bare det var mig der havde nogle "gamle" sko og have på.. Men mine "fine" sko er sorte, og det passer jo ikke så godt, så jeg må ud og köbe nogle nye, som man så först skal gå til, og hvor sjovt er det liiiige at "gå sko til", på en skala fra 1 til 10?? :lol:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer