Guest BhnSinac

Ringe med palladium?

16 indlæg i dette emne

Hejsa alle I skønne tøser :cheerleader3:

Jeg ville høre om der er nogle af Jer der har erfaringer med palladium på Jeres vielsesringe?

Min tilkommende og jeg er blevet lidt hooked på nogle ringe i hvidguld med palladium, men vi ved ikke om det bliver ved med at være pænt...

Vores forlovelsesringe som er lidt over 2½ år gamle og i hvidguld kan godt komme til at se næsten helt nye ud hvis man bare pudser dem lidt.

Kan vi forvente det samme af palladium, eller???

Håber der er nogen der har lidt kendskab til det...

Mvh, Betina :toot:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hejsa.

Mit bedste råd er klart at snakke med en guldsmed om det.

Hvidguld er nemlig ikke bare hvidguld. Jo finere og renere guld der er brugt, jo blødere og mere modtagelig for slag og ridser er det. Til gengæld er det mere bøjeligt og nemmere at rette op på. Osv...

Tak for svaret :toot:

Men nu var det mere palladiumet jeg var i tvivl om..

Mvh, Betina :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Hejsa.

Hvidguld er nemlig ikke bare hvidguld. Jo finere og renere guld der er brugt, jo blødere og mere modtagelig for slag og ridser er det. Til gengæld er det mere bøjeligt og nemmere at rette op på. Osv...

Ja, det forstod jeg godt, men jeg tror der er de samme betingelser for palladium, men ved det faktisk ikke, der var det jeg mente ;o

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hejsa.

Ja, det forstod jeg godt, men jeg tror der er de samme betingelser for palladium, men ved det faktisk ikke, der var det jeg mente ;o

Okay, det er bare helt i orden. Men tak alligevel ;)

0

Del dette indlæg

Hejsa.

Okay, det er bare helt i orden. Men tak alligevel ;)

Hej med jer,

Palladium er også hvidguld. Det man kalder hvidguld er bare en legering, dvs. en blanding af guld og andre metaller, som giver hvidguld. Palladium er bare dyrere og en anelse hårdere end det man i daglig tale kalder hvidguld. Så der er for det almindelige menneske ingen forskel ;o)

Håber det gav dig svar på dit spørgsmål.

knus smilinglady

0

Del dette indlæg

Hej med jer,

Palladium er også hvidguld. Det man kalder hvidguld er bare en legering, dvs. en blanding af guld og andre metaller, som giver hvidguld. Palladium er bare dyrere og en anelse hårdere end det man i daglig tale kalder hvidguld. Så der er for det almindelige menneske ingen forskel ;o)

knus smilinglady

Hejsa :toot:

Jamen tak for oplysningen da! Jeg er ret sikker på at det bliver de ringe vi har kigget på så! :cheerleader3:

Betina :toot:

0

Del dette indlæg

Hvidguld blev i sin tid opfundet, som en imitation af de dyre platinsmykker - og hvidguld er ikke et metal, men er bare almindeligt guld der er blandet op med en blanding af sølvfarvede metaller, så det bliver mindre gult i det. Til sidst "overtrækker" man det med en Rhodium belægning, som giver det den "rigtige" hvidguldsfarve (som i realiteten jo faktisk er rhodium-farvet).

Efterhånden som Rhodiumlaget slides af, kan man se mere og mere af det gullige hvidguld indenunder. Man skal derfor regne med at sende sine hvidguldssmykker til op-rhodinering med jævne mellemrum, hvis man bruger dem meget og man ikke bryder sig om den svagtgullige farve indenunder. Det kan være ret dyrt, hvis det er smykker med sten indfattet, som så skal pilles ud før rhodineringen og gen-fattes bagefter.

Princippet vil være helt det samme med en palladium belægning. Hvis man vil have gennemfarvede smykker der beholder samme farve, skal man vælge platin eller almindeligt guld.

Med venlig hilsen

Louise

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvidguld blev i sin tid opfundet, som en imitation af de dyre platinsmykker - og hvidguld er ikke et metal, men er bare almindeligt guld der er blandet op med en blanding af sølvfarvede metaller, så det bliver mindre gult i det. Til sidst "overtrækker" man det med en Rhodium belægning, som giver det den "rigtige" hvidguldsfarve (som i realiteten jo faktisk er rhodium-farvet).

Efterhånden som Rhodiumlaget slides af, kan man se mere og mere af det gullige hvidguld indenunder. Man skal derfor regne med at sende sine hvidguldssmykker til op-rhodinering med jævne mellemrum, hvis man bruger dem meget og man ikke bryder sig om den svagtgullige farve indenunder. Det kan være ret dyrt, hvis det er smykker med sten indfattet, som så skal pilles ud før rhodineringen og gen-fattes bagefter.

Princippet vil være helt det samme med en palladium belægning. Hvis man vil have gennemfarvede smykker der beholder samme farve, skal man vælge platin eller almindeligt guld.

Med venlig hilsen

Louise

Hej Louise

Tak for oplysningen. :heart: Når du siger at man skal sende sine smykker til "face-lift" med jævne mellemrum, hvad mener du med dette? Som sagt er vores forlovelsesringe i hvidguld (af ikke ret høj karakter, kan bare ikke huske helt præcist hvor meget), og de ser overhovedet ikke gullige ud. De er over 2½ år gamle. Som tidligere nævnt, kan vi faktisk bare pudse dem lidt i en bomuldsklud når de er blevet lidt for fedtede og så ser de ud som nye...

Betina :bearhug:

0

Del dette indlæg

Med venlig hilsen

Louise

Hej Louise

Tak for oplysningen. :heart: Når du siger at man skal sende sine smykker til "face-lift" med jævne mellemrum, hvad mener du med dette? Som sagt er vores forlovelsesringe i hvidguld (af ikke ret høj karakter, kan bare ikke huske helt præcist hvor meget), og de ser overhovedet ikke gullige ud. De er over 2½ år gamle. Som tidligere nævnt, kan vi faktisk bare pudse dem lidt i en bomuldsklud når de er blevet lidt for fedtede og så ser de ud som nye...

Betina :bearhug:

Det betyder såmænd bare, at man sender ringen til en guldsmed der piller eventuelle sten ud og så dypper ringen i en "bad" af flydende metal (i dette tilfælde rhodium) så ringen får et nyt fint "overtræk".

Så længe man ikke kan se det gullige hvidguld titte frem under belægningen, er rohodiumlaget ikke er blevet slidt af endnu og så det kun nødvendigt at vaske ringen i lidt mildt opvaskemiddel og polere den efter i en blød bomuldklud som I allerede gør :-)

Med venlig hilsen

Louise

0

Del dette indlæg

knus smilinglady

NEJ NEJ NEJ!!!!

hvidguld består f alm. guld + andre metaller. En af tillægs metaller kan være palladium (det kalder mand palladiums hvidguld - den bedste legering), som gør at den gule guld bliver hvidt. hvidgulds produkter rhodinierer mand for at beholde den flote hvide blankhed. det krever at fra tid til andet skal de tur forbi gulsmed og få en ny rhodiums overflade

her forvæksler i palladium med PLATIN (PLATINIUM) som er meget dyre og meget mere årde materialle. platin forbliver altid hvidt og behøver ikke at være rhodineret.

hilsen guldsmed

0

Del dette indlæg

knus smilinglady

NEJ NEJ NEJ!!!!

hvidguld består f alm. guld + andre metaller. En af tillægs metaller kan være palladium (det kalder mand palladiums hvidguld - den bedste legering), som gør at den gule guld bliver hvidt. hvidgulds produkter rhodinierer mand for at beholde den flote hvide blankhed. det krever at fra tid til andet skal de tur forbi gulsmed og få en ny rhodiums overflade

her forvæksler i palladium med PLATIN (PLATINIUM) som er meget dyre og meget mere årde materialle. platin forbliver altid hvidt og behøver ikke at være rhodineret.

hilsen guldsmed

Okay..! Det er super at her er så mange forskellige folk herinde!! Alle ved noget om et eller andet! :loveflag:

Vi forbliver ved de hvidguldsringe med palladium som vi har forelsket os i! -HAHA- Hvorfor gå på kompromis når det nu er dem man vil have?? Det gør ingenting at de skal vedligeholdes en gang imellem. ;)

:loveboard: Betina

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

hej hej...

Vi havde også set på hvidguldsringe med palladium, jeg spurgte en guldsmed og han sagde at det problem der kunne blive ved ringe med palladium er at palladium er så hårdt at ringen ikke kan laves mindre hvis den bliver for stor, han ville på det kræftigste fraråde os at købe en ring med palladium, bare lige til info:-)

0

Del dette indlæg

hej hej...

Vi havde også set på hvidguldsringe med palladium, jeg spurgte en guldsmed og han sagde at det problem der kunne blive ved ringe med palladium er at palladium er så hårdt at ringen ikke kan laves mindre hvis den bliver for stor, han ville på det kræftigste fraråde os at købe en ring med palladium, bare lige til info:-)

der er ingen problemer med at lave palladiumsguld ringe op eller ned størrelse. de ringe som IKKE kan laves i størelse er STÅL og TITANIUM.

0

Del dette indlæg

der behøves ikke at udtge sten til at rhodinere smykker. det kan ikke svare sig at få palladium belægning på smykker - omkostningere er de samme og rhodium overflade er stærkere.

0

Del dette indlæg

Det betyder såmænd bare, at man sender ringen til en guldsmed der piller eventuelle sten ud og så dypper ringen i en "bad" af flydende metal (i dette tilfælde rhodium) så ringen får et nyt fint "overtræk".

igen for at rhodinere, forgyldne eller belæge med en anden metal behøves ikke at tage stenene ud.

processen er elektrolytisk derfor metallet mand belæger med er IKKE FLYDENDE!!!

vi skal helt op over tusind grader for at få smeltet metal. ringen sansynligvis vil smelte sammen med badet.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer