Guest kaktus

Kage "proppenge"

28 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Jeg har ikke hørt om det før, og vi skal ikke betale det, så vidt jeg er orienteret...

Og jeg kan godt forstå at I betaler det, nu hvor I har valgt kage osv., men jeg synes faktisk at det er lidt urimeligt...! :bask:

Altså; Hvis man hyrer noget personale på timebasis e.l., kan det vel ikke være SÅ meget arbejde at servere et stykke kage, ISÆR ikke, hvis det bare handler om at stille kage og tallerkner frem til selvbetjening og så vaske op...

Det, der generer mig, er nok, at det da må være forventeligt for feststedet at I skal have en bryllupskage... Til jeres bryllup!! Selvfølgelig vælger nogle folk at undlade bryllupskagen, men mon ikke langt de fleste vælger den til? Og når feststedet ikke selv leverer kager, tvinger de jo så folk til at betale deres "prop"-kage-penge oveni, hver gang der er bryllup...

Altså; det virker lidt som at sælge en fadøl, og når man så har betalt vil de forresten også liiiige gerne have penge for at man låner glasset...! :lol:

Det er i hvert fald noget, man skal informeres om FØR man reserverer feststedet, så man har mulighed for at vælge...

Øøøøh... med fare for at få ørerne i maskinen: Det virker lidt for mig som om, at folk ikke rigtig har forstået konceptet i prop-penge... det er ellers et mere almindeligt forekommende fænomen end man tror. I andre brancher hedder det bare noget andet.

I spørgers oprindelige indlæg fremgår, at spørger rent faktisk ikke VED om feststedet kunne levere en kage - hun TROR bare ikke det er tilfældet - men spørgsmålet er nok om den tro ikke er forkert. Jeg vil med 99,9999999999999999% sikkerhed tro at feststedet har en aftale med en eller anden ekstern leverandør (formentlig en lokal bager) om at kunne levere kagen - og feststedet tjener så X antal kroner på leveringen.

Ved selv at medbringe kagen, fratager man feststedet denne fortjeneste. Det "finder feststedet sig ikke i"... og opkræver så derfor proppenge til at dække det "tab" som man lider ved ikke at måtte levere bryllupskagen.

Og hvis nogen nu sidder og tænker "det var da noget underligt noget, det gør man ikke i andre brancher" - så prøv selv at medbringe egne indkøbte reservedele næste gang bilen skal på værksted. :loveboard:

Hvis mekanikeren overhovedet vil sætte dem på, kan du være sikker på at der på regningen optræder flere timer til arbejdet end hvis han selv havde fået lov at levere delene...

Bare rolig, ingen ører i maskinen :loveboard:

Meeen: Lige meget hvor almindeligt det må være, så er kage-prop-penge i denne situation (nu kender vi jo kun den ene side, men altså...) faktisk ret så meget på grænsen af forbrugerlovgivningen... Og muligvis også lidt over stregen!

Hvis man får et tilbud fra et feststed, hvor der er bryllupskage med i, så har du helt ret; naturligvis kan man så kræve proppenge, præscis som vedr. vin. Hvis man får et tilbud af mekanikeren inkluderer det jo også hans egne reservedele, helt fint :loveboard:

MEN; Hvis man får et tilbud fra feststedet, hvor der INTET er nævnt om kage, og man så selv sørger for en kage, kan feststedet næppe EFTERFØLGENDE komme og kræve penge... Det handler om forbrugerens forventninger på aftaletidspunktet, og hvis der ikke er aftalt noget, er det svært at forsvare at kræve penge for noget "selvfølgeligt" efter aftalen er indgået...

Lidt groft sagt; hvis man køber en bil forventer man at der er en gearkasse, hvis brugtvognsforhandleren vil tage ekstra penge for gearkassen skal han lige huske at sige det FØR aftalen indgås! Ved godt at det ikke er det samme, men altså... Håber at det giver mening alligevel :loveboard:

(Og undskyld at der gik jura i den... IGEN!! Hm, er vist mere miljøskadet end først antaget... :loveboard: )

Jamen jeg behøver jo ikke at svare når jeg har dig!

Jeg kan så lige sige, at der på intet tidspunkt er blevet nævnt, hvorvidt de kunne lave en bryllupskage elle ej. Heller ikke da vi nævnte at vi skulle have bryllupskage efter middagen, og her blev der heller ikke nævnt proppenge. Det var først da vi spurgte om den måtte stå i deres køleskab fra om formiddagen. Det måtte den så godt - uden der kom leje af køleplads oven i :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Jamen jeg behøver jo ikke at svare når jeg har dig!

Jeg kan så lige sige, at der på intet tidspunkt er blevet nævnt, hvorvidt de kunne lave en bryllupskage elle ej. Heller ikke da vi nævnte at vi skulle have bryllupskage efter middagen, og her blev der heller ikke nævnt proppenge. Det var først da vi spurgte om den måtte stå i deres køleskab fra om formiddagen. Det måtte den så godt - uden der kom leje af køleplads oven i :thumbsupsmileyanim:

Tsk!! Ja, jeg er altså forarget på dine vegne!! :loveboard:

Men jura til side, så synes jeg at I har valgt den helt rigtige løsning mht. at vælge en kage selv, og så betale til feststedet, selvom det er urimeligt.

Som du selv antyder er det sikkert det bedste for jeres planlægning osv. bare at glemme det og nyde festen! For selvom det er lidt noget svineri er det jo ikke værd at ærge sig til sit bryllup pga. et princip, heller ikke selvom det ER dig, der har ret! :lol:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer