Mor1233

Bryllupsgave

22 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Min søn skal giftes - er der noget der er normalt hvad gaven angår. De ønsker sig penge - hvor mange for man "normalt" af sine forældre, hvis der er noget der er normalt ??

Lene

Der er vel ikke noget der er "normalt". Det kommer an på hvad man har råd til som forælder. Af min far fik vi 2500 kr. i gave og 5000 kr. i tilskud til brylluppet, af min mor og hendes kæreste fik vi 5000 kr. samt 11-12000 kr. i tilskud til brylluppet. Vi blev glade for det hele :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Det synes jeg kommer an på mange ting. Primært hvad man har råd til at give og herudover også hvad standarden for gaver normalt er fra dig til din søn og svigerdatter. En bryllupsgave vil nok typisk ligge i et højere prisleje end en fødselsdagsgave eller julegave - men igen - det afhænger af hvordan I normalt gør i jeres familie.

Af mine svigerforældre og af mine forældre fik vi gaver i omegnen af 1000 kr.. Herudover havde vi fået en en ganske høj sum i tilskud fra hvert hold forældre til brylluppet.

Hvad har du selv i tankerne? Afhængig af hvor "velhavende" du/I/din søns svigerforældre er, kan du jo evt. høre dem, hvad de har i tankerne at give - så kan du jo ud fra det vurdere om du vil være med i det prisleje.

Men som sagt - der er ikke noget, der er rigtigt og forkert. Jeg synes i bund og grund det må være interessen for at deltage i den store dag, der er det vigtigste - selv om gaver er dejlige :cheerleader3:

Redigeret af AnjaSL
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det synes jeg kommer an på mange ting. Primært hvad man har råd til at give og herudover også hvad standarden for gaver normalt er fra dig til din søn og svigerdatter. En bryllupsgave vil nok typisk ligge i et højere prisleje end en fødselsdagsgave eller julegave - men igen - det afhænger af hvordan I normalt gør i jeres familie.

Af mine svigerforældre og af mine forældre fik vi gaver i omegnen af 1000 kr.. Herudover havde vi fået en en ganske høj sum i tilskud fra hvert hold forældre til brylluppet.

Hvad har du selv i tankerne? Afhængig af hvor "velhavende" du/I/din søns svigerforældre er, kan du jo evt. høre dem, hvad de har i tankerne at give - så kan du jo ud fra det vurdere om du vil være med i det prisleje.

Men som sagt - der er ikke noget, der er rigtigt og forkert. Jeg synes i bund og grund det må være interessen for at deltage i den store dag, der er det vigtigste - selv om gaver er dejlige :cheerleader3:

Enig :blush:

Man skal give ud fra hvad man kan (og har lyst til), og man skal under ingen omstændigheder sammenligne med hvad andre giver/gav, for vi har nu en gang ikke alle sammen samme indkomst.

0

Del dette indlæg

Man skal give ud fra hvad man kan (og har lyst til), og man skal under ingen omstændigheder sammenligne med hvad andre giver/gav, for vi har nu en gang ikke alle sammen samme indkomst.

Altså jeg synes ikke, der er noget i vejen for at forhøre sig hos andre og vurdere det ud fra ens egen situation og ønsker. Ingen skal købe sig fattig i bryllupsgaver, men hvis man som forældre vil give en flot gave, så kan man jo blive lidt ked af, hvis 'almindelige' gæster kommer med en større gave.

Det er da rart at stikke en finger i jorden for at få en idé om niveauet hvis man er i tvivl.

Redigeret af ninan
0

Del dette indlæg

Hej

Det er jo umuligt at råde andre, men af vores forældre og bedsteforældre fik vi:

4000,- af mor

Gave for ca. 2500 af far

1000,- fra svigerfar

5000,- af min farmor og farfar.

De har givet fuldstændigt uafhængigt af hinanden - de vidste altså ikke hvad hinanden gav på nogen måde, så det har været hvad de helt selv syntes.

Vi har ikke modtaget tilskud til afholdelsen af festen eller på anden måde fået noget selvom jeg kan læse at mange herinde har fået enten kjole, kage, drikkevarer, musik eller noget i den stil. - det er vi altså ikke kede af, for det er os selv der har inviteret til bryllup og vi er bedre lønnet end vores forældre er.

Redigeret af Dorthe A
0

Del dette indlæg

Ved du hvad? jeg synes du skal tage udgangspunkt I hvad du /I har råd til. Det er vel ikke gavens størrelse det kommer an på, men at den er givet med kærlighed. Jeg ville være rigtig ked af det hvis min far eller mine svigerforældre skulle bruge alle deres penge for at kunne give os en stor gave, bare fordi det gør man.... Vi betaler HELE arrangementet selv, da vi tjener mere end vores tre forældre, der er pensionister, gør tilsammen. Jeg er sikker på at din søn og svigerdatter bliver glade for gaven uanset størrelsen og prisen.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu synes jeg ikke t du skal føle dig forpligtet af at give et tilskud, som mange herinde skriver at de har fået. Det kan udelukkende kun være de par hvor forældrene har mange penge. Eller som har været forberedt på at ville gøre det når deres børn en dag skulle giftes.

Hvad gav I i jeres søn da han blev konfirmeret i forhold til resten af gæsterne?

Det synes jeg kan være et got udgangspunkt.

Vi fik:

Min mor + stedfar: 2000,- + en lykkefrø

Min far + stedmor: 3000,-

Anders´mor + stedfar: 2000,- + bryllupskagen

Anders` far: 5000,-

Vi var meget overraskede over hvor meget de gav, det havde vi hverken forventet eller troet.

Jeg vil sige at 1000,- pr. forældrepar havde været rigeligt, da resten af de inviterede gav ca. 500,- per familie.

Altså ca det dobbelte af hvad andre giver.

Jeanne

0

Del dette indlæg

Vi fik 1000 kr af min svigermor. Hun er enke og pensionist, og så er der ikke meget at rutte med.

Af mine forældre fike jeg betalt alt mit udstyr, ca. 5000 kr i tilskud til festen og et springvand med lys, balje og sten til haven.

Vi blev glad for begge dele. Vi vidste at min svigermor ikke har så mange penge, derimod lånte jeg smykker af hende, min mand fik sin afdøde far's manchet knapper fra Georg Jensen. Det betyder ufattelig meget for os.

Konklution: Gør hvad der er i din magt. Hvis du ikke har råd til en stor gave, kan du jo gøre et eller andet specielt for dem.

Enten noget der har med festen at gøre, eller hvis de har børn, så tilbyd at tage dem på overnatning på deres 1 mdr.s bryllupsdag.

Det kan du jo give dem som et gavekort til brylluppet. Det er kun fantasien der sætter sine grænser. Jeg syntes en personlig gave betyder meget mere end kr - øre. Enhver der har penge kan betale sig fra tingene. Men det er ikke alle enhver der giver noget af sit inderste.

Og det koster ikke noget.

VH Heto

Tillykke med din datter og svigersøn.

0

Del dette indlæg

Vi fik 1000 kr af min svigermor. Hun er enke og pensionist, og så er der ikke meget at rutte med.

Af mine forældre fike jeg betalt alt mit udstyr, ca. 5000 kr i tilskud til festen og et springvand med lys, balje og sten til haven.

Vi blev glad for begge dele. Vi vidste at min svigermor ikke har så mange penge, derimod lånte jeg smykker af hende, min mand fik sin afdøde far's manchet knapper fra Georg Jensen. Det betyder ufattelig meget for os.

Konklution: Gør hvad der er i din magt. Hvis du ikke har råd til en stor gave, kan du jo gøre et eller andet specielt for dem.

Enten noget der har med festen at gøre, eller hvis de har børn, så tilbyd at tage dem på overnatning på deres 1 mdr.s bryllupsdag.

Det kan du jo give dem som et gavekort til brylluppet. Det er kun fantasien der sætter sine grænser. Jeg syntes en personlig gave betyder meget mere end kr - øre. Enhver der har penge kan betale sig fra tingene. Men det er ikke alle enhver der giver noget af sit inderste.

Og det koster ikke noget.

VH Heto

Tillykke med din datter og svigersøn.

Sorry. Jeg mente din søn og sviger datter. :bestwishes:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu synes jeg ikke t du skal føle dig forpligtet af at give et tilskud, som mange herinde skriver at de har fået. Det kan udelukkende kun være de par hvor forældrene har mange penge. Eller som har været forberedt på at ville gøre det når deres børn en dag skulle giftes.

Jeg håber da bestemt heller ikke det blev opfattet som "sådan skal MAN gøre"! :bestwishes: Men nu blev der spurgt til hvad andre gør - og så fortalte jeg hvad der var blevet givet i vores familie - og mine forældre er skam heller ikke mega-rige. De har blot for sat nogle penge til side i forbindelse med arv til mig og min bror når vi på et tidspunkt ville giftes - og det er vi utrolig taknemmelig over og havde bestemt ikke forventet det.

Så som jeg skrev i mit første indlæg - tag udgangspunkt i jeres egen økonomi og det niveau I plejer at give for i jeres egen familie - for det er deltagelsen i brylluppet, der i sidste ende må være det vigtigste og ikke gaven i sig selv, men at man dukker op og oprigtigt er med til at fejre brudeparrets kærlighed.

0

Del dette indlæg

Vi får 10000 kr af svigermor og svigerfar. De har penge nok og har besluttet at vi får penge og 10000 kr oveni til festen.

Mine forældre har ikke så mange penge, men de laver bryllupsgaven, ligger hus til reception og laver en masse af maden + indkøb.

Jeg vil tro at vores gave fra dem bliver 1000-2000 kr eller en ting.

Jeg er bedøvende ligeglad med hvad de kan give af penge og glad for alt den hjælp de giver os med planlægning.

:thumbsupsmileyanim:

-Lollipop

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ved ikke hvad man "gør" og om der overhovedet er noget man gør.

Af min mor fik vi ca. halvdele af festen (dvs. knap 30.000) hvor af de 23.000 var vores gave - hun sørgede for overnatning for alle vores gæster og de rasterende var hvad vi manglede efter at have lavet budget.

Både min mand og jeg er på SU og jeg er ret sikker på at vi ikke vil have fået det tilskud hvis vi var i et normalt lønnede job. Altså hun gjorde det fordi hun selv lige har fået et nyt godt lønnet job og fordi hun ønskede at give os den bedste dag, med noget af det luksus som vi ellers ville have sparet væk pga. vores SU.

Af min mprs kæreste (som har været min papfar de sidste 15-17 år vil jeg tror) fik vi et strygejern til den nette sum af 300 kr. (pris skiltet sad på) Det er måske ikke for så meget, men vi havde ønsket os det og han var så glad og stolt. Så helt ærligt syntes jeg det var en helt fin og fed gave (spørg mig om hvorfor min mor og ham endnu ikke har fået fælles økonomi og er begyndt at give gaver sammen :boohoo: )

Fra Yngves forældre fik vi en granterplade - det er en vandplade der gør et eller andt ved vandet så det (skulle) smage mere friskt (tror jeg) Både dem og vi tænker ret alternativ og det er en plade Yngves forældre har været rigtig glad for at bruge og har derfor valgt at give den til os. Min kære husbond mener pladen koster omkring 3000. Den høre nok lidt mere til deres alternative tænkning end til vores og for at være ærlig så bruger vi den ikke rigtig,. men den står fremme, parat til at sætte et glas eller en kande vand på den og jeg tænker på dem når jeg ser den, så alligevel er vi (i hvert fald eller) glad for den. Måske ikke lige med det formål der var hensigten.

:balloon:

Pointen er som de andre skriver hvad du/I kan og har lyst til. Vi er blevet glad for alt har faktisk ikke tænkt over det. Det der har betydet mest for os er at mærke hvor glade og stolte de har været på vores vegne og så har det været rigtig dejligt og spillet en rigtig stor rolle hvor meget de har villet hjælpe uden tøven og uden at se problemer i lige at hente t eller andet for os, flytte et bord eller folde 60 servietter for os:-)

Redigeret af mmunck
0

Del dette indlæg

Vi fik af min mor og træ-far 2 statuetter som hver kostede 1000 kr. Desuden betalte min mor brudekjolen (12.500,-)

Min far og hans kæreste gav os 3000 kr i gave og så betalte han musikken (10.000,-).

Vi havde ikke forventet så meget fra min far, da han havde meldt ud han ville give 4000. Jeg tror det var fordi han lige havde solgt sit hus for at flytte sammen med sin kæreste, og jeg tror egentlig at mine søskende har fået stukket en skilling også i den anledning.. Formentlig 6000 hvis jeg kender ham ret!

Min svigermor gav os et stort og flot navneskilt sammen med Kims søster og svoger. -Jeg ved ikke hvad det kostede, og jeg er ærlig talt ligeglad. Vi er superglade for det, og det betyder meget, at de gav os det. Min svigermor er efterlønner og har ikke meget at rutte med. Oveni købet ved jeg, at hun hver måned sætter 50 kr ind på alle børnebørnenes børneopsparinger (5 børn = 550 kr) -Det er altså meget på en efterløn.

Min pointe: Fint at man undersøger og hører hvad andre gør, men vi var lykkelige for alle gaver, og alt hvad der blev gjort og arrangeret i forbindelse med vores bryllup.

Redigeret af KimsRikke
0

Del dette indlæg

Vi har fået et tilskud til kagen på 1000 kr af min mor, og min far har givet os 20.000 i bryllupsgave... Så det er altså meget forskelligt!! Og det det er helt i orden, for de har meget forskellig indkomst!!

Det er mange penge, men jeg har det fint nok med at modtage dem, for jeg ved at han har råd til det.

Michaels mor har også sagt at hun giver et økonomisk tilskud, men jeg ved ikke på hvor megt.

Og det er jo slet ikke det det kommer an på! Vi vil bare gerne have at alle har en god dag!!

Mathilde

0

Del dette indlæg

Jeg synes alfa og omega er, at man giver efter sin formåen og lyst!

Vi var enormt heldige at få flotte generøse pengegaver som tilskud til brylluppet af vores forældre, hvilket jeg er meget taknemmelig for. Samlet set fik vi 36.000 af vores forældre, hvilket var halvdelen af det samlede budget til vores bryllup. Jeg føler mig enormt priviligeret, men udelukkende fordi, at jeg ved både forældre og svigerforældrene har råd til at være så generøse. Hvis jeg vidste mine forædre / svigerforældre ikke havde råd, så ville jeg havde det forfærdeligt med at de ville bruge så mange penge på os.

Af min kærestes to brødre fik vi et vildt lækkert digital kamera til 3500 kr, hvor jeg bagefter er blevet meget forlegen over at de har brugt så mange penge på os. Selvom jeg er vildt glad for kameraet, så har jeg lidt ondt i maven over at de har brugt så mange penge! Af mine søskende fik vi for ca 500 kr hver, så gavebudgettet er vidt forskelligt familierne imellem. Men traditionelt set så giver de større gaver indbyrdes i min kærestes familie, så måske er det heller ikke så mærkeligt at det også var sådan til brylluppet? :bestwishes:

Sidst men ikke mindst vil jeg sige, at det faktisk ikke var gaverne som var vigtige på bryllupsdagen. Vi er meget taknemmelige for det vi har fået, men festen blev ikke mere eller mindre god af gaverne vi modtog. Så stor eller lille gave er underordnet - det er stemningen, følelserne, hjælpen og de smukke glade gæster som gør dagen til noget specielt!

:thumbsupsmileyanim: Maiken

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kan kun sige, at jeg holde med alle de andre - både at det er svært hvilket niveau der passer til jeres familie - og det er tanken som tæller.

Jeg må nu indrømme, at vi ikke har ønsket os penge! Jeg synes generelt, at det er dårlig stil at ønske sig penge - uha - jeg ønsker ikke en diskution herinde:-) Men jeg må indrømme, at jeg altid tænker, at det er da utroligt, at man ikke ønsker sig noget... Og jeg synes så til gengæld, at det er ok at ønske sig penge - til f.eks en sofa - eller et fjernsyn! da det jo er kæmpe gaver!

Håber du bliver klogere af alle vores besvarelser :help:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer