mia kronhoej

Hvilke traditioner under festen,

6 indlæg i dette emne

Hej toezer (og maend),

jeg er ved at lave haefter som skal vaere paa bordene med:

• Menu
  • Hvem sidder ved dit bord information
  • og til sidst bordskikke ved et dansk bryllup (dette er mest fordi der er 25 australske der som nok ikke vil forstaa det uden)

Jeg har selv taenkt paa foelgende:

• Slaa paa glasset/tallerkenen - skal staa paa stol og kysse
  • trampe med foedderne - under bordet og kysse
  • Gommon forlader rummet - maendene kan kysse bruden
  • Bruden forlader rummet - kvindrne kan kysse gommen
  • Taaen af sokken klippes af gommens sok - er dette for held og lykke i aegteskabet??

Kan I taenke paa andre der bruges?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Sikke en sød ide. Det er jo lidt svært med udlændinge, for man har jo lissom ikke selv tid til at forklare ting under festen.

Vi får formentligt en stribe italienere med - og de kan vel at mærke ikke engelsk. Så det var måske ikke en dårlig ide med sådan et hæfte.

Kender desværre heller ikke andre traditioner - med mindre man vil beskrive brudevalsen (hvor man går ind på parret osv.) eller den med sløret, som jeg har set nævnt herinde, men aldrig selv oplevet. Der er vist også nogen der kaster strømpebånd (lissom brudebuket i USA), men der skal du selvfølgelig kun skrive dem, du selv går ind for.

Og så er det jo ikke altid, der skal skrives... Faktisk tror jeg at den med sokkerne i virkeligheden skal være en "overraskelse" for gommen, hvor drengene "lige pludselig overmander ham". Jeg synes dog godt du kan skrive det alligevel (alle ved jo det kommer til at ske). Men måske vil det være synd for nogen traditioner at brudeparret lægger op til noget, der burde være "spontant".

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej toezer (og maend),

jeg er ved at lave haefter som skal vaere paa bordene med:

• Menu
  • Hvem sidder ved dit bord information
  • og til sidst bordskikke ved et dansk bryllup (dette er mest fordi der er 25 australske der som nok ikke vil forstaa det uden)

Jeg har selv taenkt paa foelgende:

• Slaa paa glasset/tallerkenen - skal staa paa stol og kysse
  • trampe med foedderne - under bordet og kysse
  • Gommon forlader rummet - maendene kan kysse bruden
  • Bruden forlader rummet - kvindrne kan kysse gommen
  • Taaen af sokken klippes af gommens sok - er dette for held og lykke i aegteskabet??

Kan I taenke paa andre der bruges?

[/quote

Jeg tror at du har fået de fleste med og der er som de andre tøser siger, det med sløret og strømpebåndet.

Jeg var selv til dansk-australsk bryllup her i danmark i sommer og da havde vi på polterabend informeret gæsterne om vore traditioner, brudeparret havde dog også selv informeret dem. Svigermor (australier) var hjemmefra meget forundret over traditionen med sløret, -det kunne man da ikke. men på selve aftenen var hun en af de første til at rive. :cheerleader3:

Vi havde snakket meget om de danske traditioner og jeg havde egentlig ikke tænkt over om australierne selv havde nogen. Derfor blev jeg noget overrasket da de i kirken begyndte at klappe da parret blev erklæret for ægtepar, klapperi i kirken er jo nærmest uhørt i Danmark.

De gjorde også meget ud af det med strømpebåndet der skulle af med tænderne, men om det decideret er en australsk tradition, ved jeg ikke.

:rolleyes:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer