Guest MC-pigen

Verdens nemmeste og hurtigste bryllupskage?????

10 indlæg i dette emne

Jeg overvejer selv at lave bryllupskage - jeg er bare desværre verdens mest utålmodige menneske.

Er der nogen, der har en opskrift på en bryllupskage, der er nem og "hurtig" og lækker? Den skal vel kunne fryses?

Jeg kan låne forme og opsats til en 8 etagers kage...

Gerne noget med chokoladekage + jordbær eller hindbær "smat" + et nemt overtræk...

Er jeg totalt utopisk tænkende???

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg overvejer selv at lave bryllupskage - jeg er bare desværre verdens mest utålmodige menneske.

Er der nogen, der har en opskrift på en bryllupskage, der er nem og "hurtig" og lækker? Den skal vel kunne fryses?

Jeg kan låne forme og opsats til en 8 etagers kage...

Gerne noget med chokoladekage + jordbær eller hindbær "smat" + et nemt overtræk...

Er jeg totalt utopisk tænkende???

Jeg tror det den nemmeste er Bettys opskrift (du kan finde den her i forummet) - der er der hindbærsnask i :cheerleader3: Den tager stadig en lille rum tid at klappe sammen, men det er nok den nemmeste du finder. Hvis du oveni køber færdige bunde skulle den ged vist være barberet :cheerleader3:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

hvis du vælger lave bettys kage, ved jeg du kan købe macipanlåget færdig udrullet :-) jeg købte dem i tyskland ved ikk hvor de kan fåes i dk... men det er fra odense macipan....

opskriften på kagen

Bryllupskage m/ hindbærmousse og tobleronecreme (opskriften er til en bryllupskage i 3 etager – svarer ca. til 65 personer)

Bemærk! Denne opskrift er skrevet til ”nybegyndere” ud i bryllupskage-eventyret.

Er du ”øvet”, kan du lave dejen til alle bundene på én gang,

og derefter bage bundene i forme og efterfølgende dele dem ved hjælp af en kagesav el. lign.

DE BEDSTE LAGKAGEBUNDE(Hver portion er til 2 bunde)

Øverste kage:(ca. 18 cm i diameter)

2 æg

50 g flormelis

30 g hvedemel

30 g majsstivelse

½ tsk. bagepulver

Mellemste kage:

(ca. 24 cm i diameter)

4 æg

100 g flormelis

65 g hvedemel

65 g majsstivelse

1 tsk. bagepulver

Nederste kage:

(ca. 32 cm i diameter)

6 æg

150 g flormelis

100 g hvedemel

100 g majsstivelse

1½ tsk. bagepulve

Fremgangsmåde:

Det er bedst at lave en portion dej ad gangen. Så er det mere overskueligt.

Skil æggene, så hviderne er for sig selv og blommerne er for sig selv.

Pisk æggehviderne stive i en ren og tør skål.

Pisk derefter i en anden skål æggeblommer med flormelis, til massen er lys og luftig - pisk ca. 5 minutter med en elpisker.

Bland hvedemel, majsstivelse og bagepulver sammen, og pisk det hurtigt i æggemassen.

Pisk evt. 3 spsk. æggehvide i dejen med elpisker, inden resten af hviderne vendes forsigtigt i massen,

så dejen bliver luftig.

Tag et stort stykke bagepapir og smør det lidt med fedtstof.

Bagepapiret kan ligge på en bageplade eller i en bradepande.

Fordel halvdelen af dejen på bagepapiret (det er et meget tyndt lag, men det hæver i ovnen).

Dejen skal bredes så meget ud på bagepapiret, at bunden vil kunne dække ”platformen” til bryllupskagestativet.

Bag bunden i ca. 10 min. ved 225 grader i en forvarmet ovn.

Hold øje med bunden og bliver den for mørk, kan der lægges staniol over. Lad bunden køle af, før bagepapiret fjernes.

Fordel herefter den sidste halvdelen af dejen på et nyt stykke bagepapir, og følg ovennævnte vejledning.

CHOKOLADEKAGEBUND(samme diameter som ovenfor)

Øverste kage:

2 æg

½ dl sukker

75 g smeltet, mørk chokolade

0,75 dl mel

0,25 dl majsstivelse

½ tsk. bagepulver

15 g smeltet smør

0,25 dl vand

Mellemste kage:

4 æg

1 dl sukker

150 g smeltet, mørk chokolade

1½ dl mel

½ dl majsstivelse

1 tsk. bagepulver

25 g smeltet smør

½ dl vand

Nederste kage:

6 æg

1½ dl sukker

225 g smeltet, mørk chokolade

2,25 dl mel

0,75 dl majsstivelse

1½ tsk. bagepulver

35 g smeltet smør

0,75 dl vand

Fremgangsmåde:

Det er bedst at lave en portion dej ad gangen. Så er det mere overskueligt.

Skil æggene, så hviderne er for sig selv og blommerne er for sig selv.

Pisk æggehviderne stive i en ren og tør skål.

Pisk derefter i en anden skål æggeblommer med sukker, til massen er lys og luftig - pisk ca. 5 minutter med en elpisker.

Smelt chokoladen over et vandbad eller i microovnen, afkøl den lidt og pisk den i æggemassen.

Sigt mel, majsstivelse og bagepulver og vend det i dejen sammen med vand og smør. Pisk evt. 3 spsk. æggehvide i dejen med elpisker, inden resten af hviderne vendes forsigtigt i massen, så dejen bliver luftig.

Tag et stort stykke bagepapir og smør det lidt med fedtstof.

Bagepapiret kan ligge på en bageplade eller i en bradepande (det er et meget tyndt lag, men det hæver i ovnen).

Dejen skal bredes så meget ud på bagepapiret, at bunden vil kunne dække ”platformen” til bryllupskagestativet.

Bag bunden i ca. 10 - 15 min. ved 180 grader i en forvarmet ovn til kagen føles fast. Hold øje med bunden!! -

den kan godt være færdig før tid eller skal have mere tid alt efter hvilken ovn der bruges.

Lad bunden køle af, før bagepapiret fjernes.

Føler man for det, kan man godt bruge mere end 150 g mørk chokolade. - Jeg bruger gerne 200 - 250 g,

men det er jo en smagssag.....

OBS! Alle bundene kan laves i forvejen og fryses ned! Skal tøs’ op ved stuetemp.

Hindbærmousse

(der er rigeligt til alle 3 kager)

500 g dybfrosne hindbær

2 spsk. Sukker

Kornene fra 1 hel vanilliestang

4 dl youghurt naturel

1 – 1½ liter piskefløde

Fremgangsmåde:

Bærrene optøes og moses ud med sukker og vanille.

Yoghurten vendes i hindbærrene og til sidst vendes det hele med den stiftpiskede fløde.

Fløden skal piskes HELT STIFT, lige før det bliver til smør…. Hvis fløden ikke piskes stift nok,

vil moussen blive for lind.

Sker det, piskes da noget mere fløde helt stift og vend det i.

Moussen skal have en konsistens som det ”guf” man putter på gammeldags isvafler.

Stil moussen koldt 1 times tid. Vær opmærksom på, at moussen først stivner rigtigt,

når kagen er lagt sammen og har stået flere timer i køleskabet!

Tip! Hindbærrene kan erstattes med brombær, solbær el. lign. Evt. jordbær, men de er mere ”våde” end hindbær,

så de skal ”drænes” godt for vand, og så skal der bruges mere pisket fløde.

OBS! Moussen kan fryses, og tøs’ op ved stuetemp.

Piskes med lidt mere flødeskum (ca. en halv liter piskefløde eller mere – Det er en vurderingssag).

Tobleronecreme

600 – 800 g toblerone

1 liter piskefløde

Der kan puttes mere piskefløde i efter behag.

Fremgangsmåde:

Smelt Tobleronen over vandbad eller i micro-ovnen. Pisk piskefløden stiv.

Når Tobleronen er kølet ned, vendes den forsigtigt med flødeskummet.

Der kan bruges mere eller mindre piskefløde, alt efter hvordan man ønsker cremen.

Tip! Tobleronen kan evt. erstattes med hvid chokolade, mørk eller lys chokolade.

Alt efter smag, kan der eksperimenteres med mintchokolade eller chokolade med ”knas”.

Det smager også lækkert, at supplere tobleronen med 500 g nougat.

OBS! Moussen kan fryses, og tøs’ op ved stuetemp.

Piskes evt. med lidt mere flødeskum (en kvart liter piskefløde, måske en anelse mere – Det er en vurderingssag).

Den nemme smørcreme(Portionen er til en kage i 3 etager)

625 g sukker

2½ dl vand

1250 g usaltet, blødt smør

Evt. lidt smagsstof

Kog sukker og vand til en lage, og afkøl denne til stuetemperatur.

Pisk smøret luftigt og tilsæt lagen lidt efter lidt.

Tilsæt evt. smag (Citronsaft/skal, appelsin, essens eller lign.)

OBS! Smørcremen kan fryses, og tøs’ op ved stuetemp. Smørcremen er kun nødvendig, hvis kagen udelukkende dækkes med marcipan (hvis fyldet kommer i kontakt med marcipanen, kan man risikere at fyldet får overtrækket til at ”bule” ud!) Dækkes kagen først med et tyndt lag marcipan og herpå et tyndt lag sugarpaste, er smørcremen ikke nødvendig. Denne kombination er anbefalelsesværdig, og jeg bruger den selv.

Masse til ”bomber”/dekorationsglasur

1 dl pastauriserede æggehvide piskes stift og vendes med ca. 500 g flormelis. Der kan tilsættes smag, f.eks. appelsinsaft, hvis det ønskes. Massen bliver hårdere end alm. glasur, og man skal kunne lave en lille ”top” i glasuren uden at den flyder ud. Når ”bomberne” skal laves, gøres det som følger: Lav et lille kræmmerhus ud af mellemlægningspapir (klister det godt til med klistrebånd, så det bliver nemmere at holde på). Sørg for at hullet hvor massen skal ud, er på størrelse med svovlet på en tændstik – Fyld herefter ca. 2 tsk. masse i kræmmerhuset, og luk det. Nu er kræmmerhuset lige til at presse små ”bomber” ud af. Øv dig evt. på et stykke papir først. Der skal laves adskillige kræmmerhus til en hel bryllupskage, for det kan ikke nytte noget, at prøve at genfylde et kræmmerhus der allerede er brugt. Det er noget værre ”nas” at arbejde med, så start hele tiden på et nyt kræmmerhus.

Andre ingredienser

Der skal desuden bruges:

F.eks. Ca. 30 – 40 marcipanroser (alt efter hvordan kagen skal pyntes) – Hvis du laver roserne selv svarer det til ca. 500 g marcipan

F.eks. Ca. 60 – 70 marcipanblade (igen alt efter hvordan kagen skal pyntes) – Hvis du laver bladene selv svarer det til ca. 200 g marcipan

Ovennævnte kan også laves i sugarpaste, sukker eller købes.

Der skal bruges 3 store marcipanlåg min. 3 mm tykke. (størrelsen afhænger af ”platformene” til bryllupskagestativet). Marcipanen kan erstattes med sugarpaste eller man kan bruge en kombination af begge.

Jeg bruger begge dele selv – først et tyndt lag marcipan og herpå et tyndt lag sugarpaste – jeg køber:

2 kg marcipan (500 g til 18 cm, 1 kg til 24 cm og 1½ kg til 32 cm)

3 kg sugarpaste (500 g til 18 cm, 1,2 kg til 24 cm og 1,8 kg til 32 cm)

Kagen kan også pyntes med friske blomster – sørg dog for, at de ikke er sprøjtede – eller anden pynt. Det er kun fantasien der sætter grænser!

Så skal bryllupskagen lægges sammen!

Tidsplan

(udgangspunktet er, at bryllupskagen skal være færdig til om lørdagen)

Lørdag, Søndag og Mandag: Lave marcipanroser og blade – Tip! Form bladene til roserne og til bladene i en lille plastikpose liggende på bordet. Så kan man få kanterne helt tynde uden at det går i stykker. Eller køb værktøjet hertil hos f.eks. www.kagekompagniet.dk

Tirsdag: Bag chokoladebundene og opbevar dem i lufttætte beholdere (hvis de har været frosset ned, skal de tøes op ved stuetemperatur, men først den dag kagen skal lægges sammen)

Onsdag: Bag de hvide bunde og opbevar dem i lufttætte beholdere (hvis de har været frosset ned, skal de tøes op ved stuetemperatur, men først den dag kagen skal lægges sammen)

Torsdag:

1. Lave hindbærmoussen og Tobleronecremen (hvis de har været frosset ned, tøes de op ved stuetemp. den dag kagen skal lægges sammen, og vendes med mere pisket fløde) .

2. Udstik alle bundene, så de passer lige til ”platformene” til bryllupskagestativet.

3. Læg chokoladebunden i ”udstikker-ringen” på ”platformen”. Ovenpå chokoladebunden lægges et tykt lag hindbærmousse, og derefter lægges en alm. bund. Herpå lægges et lag Tobleronecreme og til sidst lægges den sidste bund på. Alle 3 kage overdækkes og stilles koldt, gerne i køleskabet (hvis de kan være der). Det er vigtigt at de står koldt, så moussen kan stivne.

Fredag:

Fjern ”udstikker-ringene”. Alle 3 kager dækkes med et lag smørcreme, så farverne på kagen dækkes. Derefter dækkes hver kage med marcipan (se vejledningen til pålægning af marcipan).

Pynt kagen med marcipanroser, blade o.s.v. – HUSK NU, at lægge pynten ens på alle 3 kager. Hvis stativet kan fragtes samlet, så saml stativet med kagerne først, og pynt kagerne når stativet er samlet. Det er nemmest, at gøre kagerne ens på den måde.

Lav til sidst små ”bomber” hele vejen rundt om kage, der hvor marcipanen slutter, så kanten ikke kan ses. De må ikke være for store. Husk at lægge dem tæt, så ser det pænest ud.

NYD nu din kreation, og dæk hele bryllupskagen forsigtigt med madfilm, og stil kagen koldt.

Hvis kagen er dækket af marcipan, er det ikke en god idé at opbevare den i KØLESKABET! For så vil marcipanen begynde at ”Svede” og klistre. Sugarpasten er mere hårdfør i køleskabet, men det bedste er, hvis kagen står i f.eks. en flamingoboks eller papkasse i køleskabet. Og det er naturligvis super, hvis man har et svaleskab til rådighed. (Hvis det er meget varmt udenfor, mere end 25 grader, så skal kagen i køleskab eller svaleskab, for at sikre at fløde kan klare varmen)

Udstikkerringe

Hvis du ikke har udstikkerringe, så kan du lave en hjemmelavet version med pap og sølvpapir/bagepapir. Dette gøres således:

Når kagerne skal lægges sammen, lægger du de nederste bunde på "platformene" på bryllupskagestativet, og så laver du 3 lange (de skal være så lange, at de kan nå hele vejen rundt om bundene, og de skal vel være ca. 17 cm brede) stykker pap, som du folder sølvpapir eller bagepapir om, så pappet ikke ligger direkte op imod kagen. Så sætter du chokoladebundene på hver deres "platforme", og så folder du pappet rundt om bundene, så pappet står op fra bunden som et "rør", og så klistre du enderne sammen med klisterbånde. Husk at bunden skal være helt "omsluttet" af pappet, men der må hellere være en lille "revne" mellem pap og bund end at pappet bøjer bunden. Så begynder du ellers at fylde hinbærmousse ned i rørene, derefter en bund o.s.v. Til sidste presser du let på den øverste bund, så kagen bliver så lige som muligt.

Sådan lægges marcipanen/sugarpsten på bryllupskagerne:

Marcipanen rulles ud, så der er min. 10 cm for meget hele vejen rundt. Husk, at overtrækket ikke må være rullet for tyndt ud, så sprækker den, når du prøver at lægge den på.... Rul overtrækket ud på bagepapir! Tykkelsen skal helst være min. 3 mm.

Dog skal den max. være 1,5 mm hvis du vælger at overtrækken kagen med både marcipan og sugarpaste. Overtræk da først kagen med marcipan, sæt den i køleskabet ½ times tid, så den bliver klistret, og læg herefter sugapasten på. Så klistrer de 2 lag sammen.

Det er en god idé at være 2 personer om at lægge overtrækket på kagen: Tag overtrækket, som er rullet ud på bagepapir. En af jer holder fast i den ene side, og den anden holder fast i den anden side. Vend overtrækket rundt, så bagepapiret er øverst. Mål med øjet om kage er nogenlunde lige under overtrækket. Læg det derefter forsigtigt på, og mens den ene trækker forsigtigt i bagepapiret, holder den anden overtrækket nede på kagen.

Herefter klipper du det overskydende overtrækket væk, men du skal dog have ca. 5 cm. i overskud, så du kan rette det til sidst.

Start nu med at glatte overtrækket ned langs siden, tag et lille stykke ad gangen, og til sidst skærer du så overtrækket til med en lille skarp kniv, så den passer med højden på kagen.

Jo tykkere overtrækket er, jo nemmere er det at lægge på! Men til gengæld kan det også blive lidt vammelt at spise.

Prisoverslag: ca. 500,00 kr. for ingredienser til selve bryllupskagen (det er excl. overtræk, pynt og topfigur). Beløbet kan naturligvis variere alt efter om f.eks. Tobleronen købes på tilbud.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

det er netop den kage jeg lavede en prøve af sidste weekend og den er nem, nem, neeeeem :cheerleader3:

Toblerone cremen smagte himmelsk.

Marcipan lågene kan du købe i superbest, og nogen gange i netto, der har jeg købt mine :thumbsupsmileyanim:

Jeg skal prøve at finde et billede af min prøvekage fra sidste weekend

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også været igang med netop denne kage idag. Udnyttede at svigerfar har fødselsdag i morgen så jeg kunne øve mig lidt. Syntes også den er relativt nem, men havde dog lidt problemer med at bage selve bundene, hvilket kan skyldes at jeg er totalt "bagespasser".

Jeg kan ikke udtale mig om smagen rigtigt endnu, da kagen stadig står i køleskabet og først skal fortæres i morgen, men det jeg smugsmagte at toblerone moussen og hindbær moussen var himmelsk.

Jeg glæder mig til at smage den i morgen, hvis den er god, vil jeg nok lave den til vores bryllup, men tror jeg vil forhører mig om ikke bageren kan fabrikere bundene for mig.

Sådan her blev det endelige resultat:

post-32811-1209246114.jpg

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Jeg har også været igang med netop denne kage idag. Udnyttede at svigerfar har fødselsdag i morgen så jeg kunne øve mig lidt. Syntes også den er relativt nem, men havde dog lidt problemer med at bage selve bundene, hvilket kan skyldes at jeg er totalt "bagespasser".

Jeg kan ikke udtale mig om smagen rigtigt endnu, da kagen stadig står i køleskabet og først skal fortæres i morgen, men det jeg smugsmagte at toblerone moussen og hindbær moussen var himmelsk.

Jeg glæder mig til at smage den i morgen, hvis den er god, vil jeg nok lave den til vores bryllup, men tror jeg vil forhører mig om ikke bageren kan fabrikere bundene for mig.

Sådan her blev det endelige resultat:

post-32811-1209246114.jpg

Super flot kage.. Hvordan har du skrevet navnet.. er det i fri hånd??

Malene

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej du kan få de mest fantastiske fromager i www.kagebutikken.dk De er bare så nemme at lave og gode. Der kan du også få sugarpaste og marcipan til overtræk på kagen samt topfigurer og pynt. Hvis du køber bundene og selv skærer dem til, så bruge der ikke være det store i det andet selve den kreative process. På www.kagekompagniet kan du få lavet jeres eget foto til kage, monogram eller et af de sukkerbilleder de har fast.

Håber det kunne bruges...

Vedhæfter lige en fødselsdagsgave som jeg har lavet til mig selv - på sammen hurtige måde, da den skulle laves om morgen inden Brunch gæsterne kom

post-23178-1214335450.jpg

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Betty kage er god nem og hurtig :)

Altså generelt set, så er det ikke cremerne der tager lang tid, overhovedet, men det at samle kagerne og pynte tager virkelig laaang tid. Jag lavede 7 kager til vores bryllup, snød og brugte almindelige lagkagebunde, men det tog to hele dage at lave dem, og vi var to.

Jeg fortryder ikke at jeg gjorde det, overhovedet. Men skulle jeg vælge nu, så ville jeg have fået nogle andre til det, for det tog lang tid, især når hele festen var gør-det-selv, og jeg havde masser af andre ting på mine lister ;)

Jeg lavede ikke helt betty's kage, men tæt på. Vi havde en ckolade-nougatcreme med cognac og så en hindbærcreme, den var bare såååå lækker, og jeg har den øverste etage liggende i fryseren.

På Arla's hjemmeside, er der opskriften på chokoladecremen, og der er flere gode fif og en tidspplan, så den giver et ret godt overblik ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer