CamillaW

tale

7 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Nej du skal bare kunne læse den op uden at skulle kigge ned HELE tiden. Altså lissom i skolen, skal du bare øve dig mange gange så du også har overskuddet til at kigge op og se din tilkommende i øjnene en gangimellem. Det skal bare ikke lyde som om du læser.

Du kan dele den op i små "afdelinger" som du så kan putte på hvert sit stykke papir og klipse dem sammen i den rigtige rækkefølge. Så kommer der også en naturlig pause der hvor du vende bladet.. UPS er det godt nok forklaret??

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg vil foreslå dig at lave såkaldte "keyword cards" - små kort med stikord på, som gør at du ved hvad du skal sige, men så du ikke læser hele sætninger op ordret... Det gør talen mere levende og flydende, da du får frihed til at formulere dig på stedet..

Det kræver at du øver dig meget, så du ved hvilke ord, der skal stå på kortene, så du kan huske det hele, men det vil være det værd, når du skal holde talen.

Det er sådan jeg har tænkt mig at gøre... Held og lykke med det!! :balloons:

0

Del dette indlæg

Hejsa

Nu er jeg selv typen, der elsker at holde lange personlige taler - og min erfaring siger mig, at det er bedst at skrive talen i talesprog - altså nøjagtigt som du ville fremsige den. Jeg ved, at mange taler for, at skrive stikord og sådan noget - men problemet er bare, at når du står LIGE DER og alle kigger på dig og du skal til at holde 'dit livs tale', så kan klappen jo godt gå ned - og man kan komme til at sige tingene anderledes end man havde tænkt sig - og du vil jo gerne have den helt rigtige mening frem i dine ord. Og i øvrigt have det hele med også....

Derfor er mit råd:

Når du har skrevet din tale - så skal du ØVE - ØVE - ØVE OG ØVE......igen og igen og igen......og du skal græde alle de gange det er nødvendigt.

OG TILSIDST: WUPTI - så kan du stort set talen udenad og du kan endda komme faktisk grædefri igennem teksten. DET VIRKER!!!!

Jeg har altid (de gange jeg har holdt tale) en printet version af talen med - just in case.... OG hvis klappen skulle går helt ned, kan du stadig let finde vej igennem din tekst.

Selvfølgelig skal man ikke stå og kigge ned i papirene hele tiden - hold evt. en finger i margin - så kan du altid finde tilbage, når du har kigget ud på "publikum". ;-)

I den sidste ende handler det jo om hvad du har på hjertet og ikke om hvorvidt fremførelsen er til UG + med sidevogn og det hele.

Mvh Theresia

0

Del dette indlæg

Hej!

Jeg har gange været til flere længerevarende mundtlige eksamener, og det har hjulpet mig meget at kunne det, jeg ville sige udenad. Jeg har skrevet ned, hvad jeg ville sige og har så taget papirerne med ud på toilettet og fortalt det højt for mig selv igen og igen, og man kan faktisk lære mange sider udenad og fortælle det, så det IKKE lyder som udenadslære. Jeg har altid taget hele teksten med til eksamen, som en slags sikkerhed, hvis det skulle gå galt med hukommelsen.. Så øv mange gange. :)

Majken

Redigeret af Majken24
0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer