Guest hw4

Valg af metal til vielsesringe

8 indlæg i dette emne

Ohøj 'zillas!

Så melder der sig et nyt spørgsmål: hvilket metal skal man vælge til sine ringe?!

Vi synes at kunne finde meget få "overbevisende" argumenter for valg af metaller til ringene, når vi søger på nettet. Og ofte er argumentationen modstridende.

Den eneste consensus som vi har fundet er at guld og hvidguld "falmer" med tiden, og skifter farve - og det gør platin ikke.

Tilgengæld er der vist langtfra enighed om, hvilke metaller der er mest "holdbare". Altså - hvilket metal kan bedst klare de "knubs og ridser", som noget man har på sin hånd hver dag uværgeligt vil få, hvis man har et aktivt liv.

Der er væsentlig forskel på prisen, på de enkelte metaller, og igen stor uenighed om hvilket der er den "bedste investering", men hvis vi lader som om at prisen er ligegyldig i denne sammenhæng, så vil vi gerne høre om jeres erfaringer med holdbarheden og evt. insiderviden om de enkelte metallers resistens mod "knubs"?

Til info er vi helt hooked på simple blanke ringe i platin (95% i en cobalt legering) - fordi vi har læst at den større hårdhed gør dem mest "holdbare", og at de bevarer deres flotte glans for evigt - men nu har vi lige snakket med en guldsmed, der siger at platinringe hurtigere og lettere får knubs ... vi er forvirrede!

PS. Ringene er tæt på dem som ses på vores avatar/profilbillede

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes ikke I skal fokusere så meget på holdbarhed, men vælge det I synes er pænest. Uanset hvad så kan I altid få pudset ringene op. I kan f.eks. køber en dåse med sådan noget smykkebad, hvor de bare skal dyppes en gang for at få en flot ny glød eller alternativt indlevere dem hos en guldsmed der gør det.

Min Husband to Be taler meget om platin eller titanum fordi han gerne vil have et let metall, da han tror det vil gøre det lettere at vænne sig til at gå med ring.

KH Frk R

0

Del dette indlæg

Jeg synes ikke I skal fokusere så meget på holdbarhed, men vælge det I synes er pænest. Uanset hvad så kan I altid få pudset ringene op. I kan f.eks. køber en dåse med sådan noget smykkebad, hvor de bare skal dyppes en gang for at få en flot ny glød eller alternativt indlevere dem hos en guldsmed der gør det.

Min Husband to Be taler meget om platin eller titanum fordi han gerne vil have et let metall, da han tror det vil gøre det lettere at vænne sig til at gå med ring.

KH Frk R

Tak for dit input. Vi er helt enige på det punkt : ) Det skal være den ring og det "look" vi bedst kan lide, men jeg (Gommen) blev bare lidt forskrækket af at den nævnte guldsmed mente at platin ville tage mod stød og hurtigere se "banged-up" ud. Specielt fordi jeg har læst mig til at det er langt hårdere end guld.

Mht. vægt, så er titanium jo let, men platin er ikke let, det vejer ca. 1,5 gange så meget som guld, så hvis han vil have lethed, så bør I ikke vælge platin. Tilgængæld kan man argumentere for at titanium ikke holder "prisen", mens denne egenskab er en fordel ved platin (og guld for den sags skyld) ... MEN det kan jo også være ligegyldigt - den skal jo ikke sælges igen ; )

0

Del dette indlæg

Enig, jeg vil også sige at lige præcis med vielsesringen skulle det gerne være ret lige meget om den holder værdien, da den alt andet lige nok vil have højere sentimental værdi end den nogensiden vil være værd i penge

KH Frk R

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Da vi skulle vælge ringe, kredsede vi både om guldringe og titaniumringe.

Vi fandt ud af at titanium-ringe er billigere ind guldringe og at vi derved kunne få en lidt mere "speciel og anderledes" ring og stadig holde os indenfor budgettet. Vi var rimelig fristet, men kun indtil vi fik at vide at titanium ubetinget er det hårdeste af de to nævnte materialer. Det er selvfølgelig godt på den måde, at de ikke kommer til at se "brugt ud" så hurtig som guldringe, men men men det betyder også at man feks. aldrig vil kunne komme til at lave om ringenes størrelser, i tilfælde af at man med tiden skulle ramle ind i en kraftig vægttab/- øgning.

Så det turde vi simpelthen ikke løbe an på. Man ved jo aldrig hvor meget man vil tage på i en evt kommende graviditet...., så derfor har vi valgt et par 14 karat glatte guldringe. Og så vil vi bare få dem pudset op med tiden og evt putte en sten i min om 12 1/2 eller 25 år.

0

Del dette indlæg

Det med ændring af størrelse på titanium ringe kommer vidst an på hvilken guldsmed man vælger. Vi har fået at vide at man godt kan ændre størrelsen, at det bare ikke er helt så simpelt som guld. Min er inde og blive ændret i størrelse lige nu faktisk. Synes titanium er fedt fordi det har et lidt sort skær, og min kæreste er helt vildt med at de ikke er så "pæne" og skinnende. Så for os er titanium det rigtige valg

0

Del dette indlæg

Vi har også valgt titanium til vores forlovelsesringe. Vi er helt vilde med looket, men jeg fødte en søn for 4 mdr siden, og nu kan jeg ikke passe min ring mere. Min finger er vokset to størrelser og ringen kan kun udvides 1 størrelse. Vi er derfor også meget i tvivl om, hvad vi skal vælge som vielsesring, da vi jo gerne vil kunne gå med ringene resten af livet. Vi er slet ikke tilhængere af guld, og vi har ikke uanede mængder af penge til ringene.

0

Del dette indlæg

Gode pointer ! Vi har slet ikke tænkt på det med at man kan komme til at tage på og skulle ændre størrelsen - og da der er ganske få dygtige guldsmede der kan arbejde med platin i Danmark, så er det måske noget vi skulle tage med i overvejelserne ... men det skær som kun platin har kan komme til at vinde os over alligevel tror jeg ... så må vi bare holde os fitte ; )

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer