Guest Frangipani

Caramel shortbread/ Millionaires shortbread

1 indlæg i dette emne

Så fik jeg afprøvet denne opskrift, så her kommer den (har forbedret lidt hist og her, og har desuden et par ting jeg ikke er helt tilfreds med, så det kan være der kommer opdatering når jeg får lavet et par forsøg mere (altid godt med en undskyldning for at bage :b223: )

Shortbread dej:

- 250g mel

- 75g sukker

- 175g blødt smør

- 1 tsk. vaniljepulver

- 1 knsp. salt

Karamel:

- 100g smør

- 100g lys muscovado sukker

- 2 dåser kondenseret mælk

Chokolade-låg:

- 200 gram mørk chokolade med mindst 70 % kakao

- Lille knold smør

Fremgangsmåde:

- Shortbread-dejen laves ved at blande mel, sukker, salt og vaniljepulver i en skål, og hurtigt ælte det bløde smør ind i dejen (bearbejd dejen så lidt som muligt, den skal kun lige "samles"). Dejen fordeles i en form ca. 33*23 cm, og dejen prikkes let med en gaffel over det hele. Bages på næst-nederste rille i ovnen ved 180 grader i 15-20 minutter, dejen skal være fast og let gylden. Afkøl dejen i formen.

- Karamel: Varm kondenseret mælk, smør og sukker langsomt op under omrøring, til alt sukkeret er opløst. Skru dernæst op for varmen og bring karamellen i kog (under konstant omrøring), og lad det simre til det tykner. For at tjekke konsistensen fik jeg dette fif: Læg en tallerken i fryseren når du begynder på karamellen. Når du tror den rigtige konsistens er opnået, så sæt en dråbe karamel på den kolde tallerken, og tjek konsistensen. Denne type karamel skulle koge ret længe for mig, 10-15 minutter, og jeg synes stadig den er lidt til den bløde side.

Når karamellen er perfekt, hældes den over den afkølede shortbread, og stilles til afkøling. Kan overtrækkes når karamellen er stivnet i toppen.

- Chokolade-låg:

chokolade og smør smeltes over vandbad eller i mikroovn, og fordeles over karamel-laget (chokoladen må ikke være for varm, både for at forhindre at karamellen smelter, men også at chokoladen bliver grå).

Det kan anbefales at skære kagen i passende stykker når chokoladen kun lige akkurat er stivnet, for at undgå at chokoladen krakelerer.

---

Som sagt har jeg lidt issues med den her opskrift, dem kan i lige få med det samme, så opdaterer jeg når jeg har afprøvet ændringerne, hvis i andre prøver må i også meget gerne opdatere!

- Shortbread dejen smuldrede da jeg skar kagen ud: Tror umiddelbart det var et spørgsmål om, at dej-laget var lidt for tyndt, og måske havde bagt lidt for længe.

- Karamel-laget var alt for lyst: Manglede virkelig den der lækkerbrune karamel-farve! Tror jeg vil afprøve 2 ting, dels at lave karamellen med mørk muscovado, dels at smelte muscovadoen seperat og karamellisere den før jeg tilsætter smør og mælk. Desuden var karamellen lidt for neutral, så jeg tror et lille drys salt vil gøre underværker!

Men alt i alt må jeg sige, at resultatet var meget nær ved de shortbreads jeg har fået i Skotland, og så er det latterligt enkelt at lave :) Håber andre også får glæde af opskriften :)

Redigeret af Frangipani
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer