bobo...

Opskrifter på fyld og smørcreme

4 indlæg i dette emne

Jeg kunne godt tænke mig at prøve Nogle forskellige slags fyld og nogle forskellige slags smørcreme (det der skal bruges til at smørre lagen op med) inden vi låser os helt fast på fyldet..

Så derfor vil jeg høre om i ikke har lyst til at spamme løs med alle de forskellige opskrifter i har???

Så ville jeg ihvertfald blive meget glad..

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Puha, mange af mine opskrifter har jeg i bøger.

Meeeen... jeg kan da fortælle dig hvad jeg selv plejer at gøre :-)

Når jeg lave store kager der skal stables så er jeg faktisk begyndt at bruge en utrolig lækker sandkage ligende kage til bunde. Den holder sig lækker fugtig i flere dage og kan få smag alt efter hvad man ellers har i kagen. Jeg har ofte brugt citrus/orange med birkes. Jeg bager den ofte på yoghurt istedet for smør, der kan man jo også give smag. Ellers en lækker nøddebund er altid populær, hvis man ikke har allergikere :-)

Som fyld bruger jeg kun fromage, alt efter hvad man har af tid så kan man jo lave den fra bunden (husk 1 blad husblas pr. dl væske) eller købe eksempelvis neutralfromage pulver http://kagebutikken.dk/product.asp?product=1368 og så blande den smag i man vil have.

Til overtræk bruger jeg ikke smørcreme for jeg kan ikke med smagen, så jeg holder mig til chokolade ganache - man kan også bruge neutralfromagen (der står vejledning på deres side) det virker ok.

I forhold til smag så laver jeg tit fromage på det der er fremme, jeg koger en kompot på frugten/bær (som kan fryses) som jeg kommer i fromagen. Et par af de lækre er: passionsfrugt, lime, solbær, stikkelsbær, fersken og... ja alt kan jo bruges :-)

Jeg lavede en bryllupskage hvor det var sprøde nøddebunde med et lag solbærfromage og et lag med limefromage - den var virkelig dejlig.

Chokoladebunde med passion eller fersken er også skønt!

Stikkelsbær er bare dejligt specielt til en bund med hvid chokolade.

Jeg skal selv til at eksperimentere med lakridsbunde men det er måske lidt kækt.

Håber at det var lidt hjælpsomt :-)

0

Del dette indlæg

Puha, mange af mine opskrifter har jeg i bøger.

Meeeen... jeg kan da fortælle dig hvad jeg selv plejer at gøre :-)

Når jeg lave store kager der skal stables så er jeg faktisk begyndt at bruge en utrolig lækker sandkage ligende kage til bunde. Den holder sig lækker fugtig i flere dage og kan få smag alt efter hvad man ellers har i kagen. Jeg har ofte brugt citrus/orange med birkes. Jeg bager den ofte på yoghurt istedet for smør, der kan man jo også give smag. Ellers en lækker nøddebund er altid populær, hvis man ikke har allergikere :-)

Som fyld bruger jeg kun fromage, alt efter hvad man har af tid så kan man jo lave den fra bunden (husk 1 blad husblas pr. dl væske) eller købe eksempelvis neutralfromage pulver http://kagebutikken....sp?product=1368 og så blande den smag i man vil have.

Til overtræk bruger jeg ikke smørcreme for jeg kan ikke med smagen, så jeg holder mig til chokolade ganache - man kan også bruge neutralfromagen (der står vejledning på deres side) det virker ok.

I forhold til smag så laver jeg tit fromage på det der er fremme, jeg koger en kompot på frugten/bær (som kan fryses) som jeg kommer i fromagen. Et par af de lækre er: passionsfrugt, lime, solbær, stikkelsbær, fersken og... ja alt kan jo bruges :-)

Jeg lavede en bryllupskage hvor det var sprøde nøddebunde med et lag solbærfromage og et lag med limefromage - den var virkelig dejlig.

Chokoladebunde med passion eller fersken er også skønt!

Stikkelsbær er bare dejligt specielt til en bund med hvid chokolade.

Jeg skal selv til at eksperimentere med lakridsbunde men det er måske lidt kækt.

Håber at det var lidt hjælpsomt :-)

Hej mange tak.. det satte nogle helt nye tanker igang..

må jeg bede om opskriften på den chokolade ganache??

Jeg laver chokolade bunde, har en opskrift som holder sig fugtig i en 3 - 4 dage..

Redigeret af bobo...
0

Del dette indlæg

Uhm, det lyder lækkert - så er ganache et sikker hit- jeg har tidligere lagt denne under Mette's bryllupskage men den kommer lige her også. Derfor jeg omtaler fondant :-)

Til fyld:

1/2 L fløde

150g hvid chokolade / 200g mørk/ 250-300g Lys -alt efter hvilken chokolade du bruger er mængden forskellig.

Til overtræk(50/50):

500g Chokolade

1/2 L Fløde

Generelt bruger jeg Björnsted chokolade den smager bare så lækkert. Til ganache bruger jeg den næst mørkeste(ca. 60%). Deres lyse chokolade er så lækker (normalt ikke noget for mig) efter en tur i køleskabet ender den i min mave og når aldrig at bruge den til ganache :-) Björnsted er økologisk og kan købes i Netto og førtex.

Fremgangsmåde:

Hak chokoladen fint - evt. brug en foodprocessor. Hæld den hakkede chokolade i en skål og hav en grydeske klar (brug ikke en elpisker).

Fløden koges langsomt op, når den lige begynder at koge tages den af varmen og hældes over chokoladen. Lad blandingen stå et par minutter.

Rør godt til al chokoladen er smeltet og cremen er lind.

Lad cremen køle lidt før du kommer film over. Filmen skal dække overfladen af cremen så der ikke kommer luft til. Sæt den i køleskabet til dagen efter.

Når du tager den ud så rør godt. Er det den til fyld og den er for blød skal du bare røre rigtig godt evt, med elpisker til den bliver tykkere.

Hvis den er for hård til at smøre op med, kan den komme 5 sek. i micro ovn - rør i den til den har ensartet konsistens. Gentag hvis det ikke er nok- bare vær forsigtig så du ikke brænder den på.

Du kan komme knas, bær eller andet i cremen til fyld.

Hvis cremen skal have lidt chilli så smid en lille rød chilli uden kerne i fløden når den koges op - tag den ud inden fløden hældes over chokoladen. Det virker super godt :-)

Nå du har smurt kagen op skal den lige stå lidt så cremen stivner. Når det er gjort kan du bruge en spatel som du lige har hældt varmt vand over og tørret igen! Den varme spatel smelter chokoladen og glatter toppe pænt.

Inden du overtrækker med fondant skal du pensle den chokolade overtrukne kage med sirup for at sikre at fondanten bliver hvor den skal.

Du kan bruge 100g marmelade som piskes med 100ml kogende vand. Pisk indtil den er glat - fjern evt. klumper og urenheder.

Her er en ret fin beskrivelse af brugen - http://himmelske-kag...-trin-3-at.html

Hvis du ender med at gå helt amok i chokolade ganache til at smøre op med må du endelig skrive igen - jeg har flere opskriver i den mere vilde ende hvis du virkelig vil lave det vilde overtræk.

Jeg bruger selv den jeg har sat ind her :-)

Blomsterberg har denne formel hvis du vil bruge den til at overtrække en kage :-)

Ganache:

Chokoladen hakkes fint og kommes op i en lidt stor skål.

Fløden opvarmes til ca. 80 grader og gryden tages af varmena

[/left]

Hæld den lune ganache ud over den sammenlagte og kolde kage. Fordel den flydende ganache med en palet, så både side og top op har ganache i et jævnt, tyndt lag.

[/left]aa

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer