Guest Sagi

Æresport

18 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Jeg tror det er forskelligt fra landsdel til landsdel.

Jeg har kun været til et bryllup hvor der var æresport og det var i Vejle.

Der var skiltet et hjerte hvor der stod brudeparrets navne og datoen for brylluppet.

På Fyn og på Sjælland har jeg aldrig været ude for det.

Knus

Misse

0

Del dette indlæg

Hej Sagi

Jeg ved ikke af at en æresport er en speciel jysk tradition, men det kan da sagtens være......på de æresporte jeg har været med til at lave har skiltet været et hjerte med navne og dato(til bryllup et hjerte og typisk et skjold til sølvbryllup, men hvis brudeparret har valgt at benytte sig af et monogram med deres initialer, så er et skjold da oplagt og så med deres monogram og dato på)

0

Del dette indlæg

Ja, nu vil jeg som fynbo også bare lige blande mig. Jeg har efterhånden været til en del bryllupper her Fyn, og vi bruger altså også skilte. Jeg har ikke været udsat for at nogen har brugt skjoldet (heller ikke til kobberbryllupper og sølvbrylluper). Næ, de gange jeg har deltaget er der blevet sat et hjerte op.

Med hensyn til æresporten generelt, så tror jeg det er lidt med forskel, hvad man binder den af. De gange jeg har været med til at lave den på Fyn er den blevet bundet af gran. Den ene gang jeg har været med til at lave den i Jylland blev den bundet af grene - vidst nok bøgegrene

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

en æresport koster for det meste kun sved & mulligvis tårer.

skelettet er jo bare nogle gamle brædder du har til at ligge, og der er en go natur overalt i DK, og såvid jeg ved er det muligt at lave skjoldet/hjertet selv af et godt stykke pap, men du ka sikkert osse bruge et par 100 kr på at købe et i en boghandel

-jeg ved ikke det er mig der muligvis er nærig, eller det er fordi jeg er jyde, men jeg synes at en 100% hjemmelavet port ALTID er og blir den flotteste.

insolentmint@hotmail.com

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er sjællænder med stor S. Ikke københavner men sjællænder. Jeg har ALDRIG været til et bryllup eller hørt om nogen i min omgangskreds som har brugt æresporter til bryllup, så det er ihvertfald ikke nået til Hillerød/Frederikssund endnu - ihvertfald ikke hvad jeg har hørt om.

Syntes faktisk også at det passer bedre til et sølvbryllup. Der er så mange andre traditioner forbundet med bryllup, så jeg syntes næsten at en æresport er for meget, men som sagt, så har jeg jo heller aldrig oplevet det i "real life".

0

Del dette indlæg

Jeg kommer fra Nordsjælland og København - og jeg har heller aldrig set brug af æresporte ved bryllupper. Det er måske en regionalt relateret tradition?

Men som i så mange andre sager, synes jeg bare man skal gøre hvad man har lyst til og synes føles rigtigt.

Mvh Mim

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi regnede ikke med at der ville være æresport til vores bryllup idet vores forældre kommer langvejs fra. Men på trods af det, havde mine forældre haft æresport både til vores hjem og til feststedet med i bilen og sneg sig om fredagen ned og satte æresport op foran vores opgang.

Jeg ringede på et tidspunkt til min mor fordi jeg skulle have hende til at komme og hente noget og undrede mig da også lidt over at hun var her så hurtigt efter - men i al spændingen lod jeg mig spise af med en forklaring om at de havde været lige i nærheden fordi de havde været ude og køre en tur og kigge på stedet hvor vi skule holde reception. Nu bagefter kan jeg godt se at det var en virkelig tynd historie, men på det tidspunkt havde jeg alt for travlt med t være nervøs for om vi nu havde husket det hele og om det hele nu klappede.

Min mor fortalte bagefter, at hun næsten havde fået et hjertestop fordi de var sikre på at vi havde hørt telefonen ringe Postet billede Da min mand så senere på aftenen var gået ned med affaldet kom han pludselig springende op af trapperne og råbte at jeg skulle komme ned og der var så den flotteste æresport Postet billede

Det var ikke lige det spørgsmålet lød på, men jeg synes lige jeg ville dele min "æresport-historie" med jer Postet billede

[Dette indlæg er redigeret af Dinna (edited 02 Juni 2003).]

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej...

Vi er fra Nordjylland og til vores bryllup sidste år, havde vi frabedt at få lavet rod i huset så i stedet havde min moster og hendes mand (som del af vores bryllupsgave) lavet en æresport i pil og med gerbera og limefrugter og der var også lys i samt brudeslør der var også et skilt med vores navne og vielsesdatoen. Jeg blev rigtig glad for at de havde gjort så meget ud af det... Hjemme på trappen, var der en af mine forældre´s venner der havde taget brudesløret der var pyntet med i kirken, og sat omkring rækværket det var bare så fint.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer