Guest karinakarinajens

ris i kirken

20 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Hej

Vi har også tænkt på om det er os der skal sørge for ris, eller om folk selv tager det med. Og vi har valgt ikke at gøre noget.

Vi var til to bryllupper sidte år, og der sørgede folk selv for ris, så det satser vi på at folk også gør ved vores bryllup nu på lørdag.....

Knus sus Postet billede

0

Del dette indlæg

Hej igen

Jeg har lige ringet til graveren ved den kirke vi skal giftes, og han siger at der slet ikke må kastes med ris udenfor kirken....

Så undersøg det lige først om i må. Han sagde nemlig at der ikke var mange steder man tillod riskastning mere....

Øv, øv.. Postet billede

Knus sus

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej

Har lige læst en bog om "bryllupsregler".

Det er gæsternes pligt, selv at sørge for, at have ris med. Dog er der mange som "glemmer det" eller tror, brudeparret har sørget for det. Derfor er det kutyme, at brudeparret sørger for risposer. Du kan sagtens bede nogen om at varetage denne opgave. Samtidig skal det nævnes, at det er en fordel selv at sørge for risene. Ris pletter meget, og derfor: vask og tør dem inden du putter dem i poser,- eller lige så sødt: stil en spand,- måske en gammel zinkspand? evt. malet eller med blomster på hanken? uden for kirken.

0

Del dette indlæg

Det er altså lidt en skrøne det der med de små fugle. Modsat mennesker (og enkelte duer) spiser fugle ikke hvad der er skidt for dem, og derfor heller ikke ris .. De er nu smarte.

Dette er bekræftet af en fugleekspert i et tidligere indlæg og også af (personligt) adspurgte dyrlæger Postet billede

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er rigtigt, Trunte, fuglene tager ingen skade (selv om de sikkert foretrækker at man kaster med fuglefrø... Postet billede )

Jeg har i hvert fald ikke tænkt mig at spørge præsten om vi må kaste med ris - det gør vi da bare.

Ind imellem er det nemmere at få tilgivelse end tilladelse...

0

Del dette indlæg

Hej

Jeg troede heller ikke at de virkelig mente at der ikke må kastes med ris, men det er fordi at de ikke er til at fjerne bagefter - så nu må vi sige til alle gæsterne at der bliver altså ingen riskastning, så må de gøre det et andet sted f.eks. ved feststedet....

Knus sus

0

Del dette indlæg

Prøv lige at tage lidt hensyn til kirkens personale, det er dem, der skal gøre rent efter jer....

Min mand og jeg fik først ris på receptionsstedet, primært fordi folk havde glemt det. Desuden fik vi masser af ris udenfor hotellet, da vi forlod festen om natten. Efter min mening var det et godt tidspunkt til det.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hejsa

Jeg vil som "det rette hjerte" sige, at I bør respektere et eventuelt forbud mod riskastning!!

Tænk også på, at I muligvis ikke er de eneste der skal benytte kirken den dag - og at andre måske kommer for at begrave en af deres kære.......

I skal NOK få al den ris I kan klare i løbet af dagen alligevel, så I overlever såmænd nok forbuddet i kirken.

0

Del dette indlæg

Jeg synes stadig det er noget pjat med sådan et forbud. Har selv prøvet at feje store mængder ris op - også i grus og mellem brosten - og det kan man altså sagtens.

Og hvis jeg var til en begravelse, ville jeg nok ikke lige skænke risene en tanke! Og selv om jeg så dem, ville det jo ikke gøre situationen hverken værre eller bedre. Man ved jo godt at andre menneskers liv går videre, selv om ens egen verden sorgfyldt. Og skal et brudepar så heller ikke pynte bilen, i tilfælde af at man kunne komme til at passere en rustvogn og det kunne støde nogen?

Som jeg har sagt så mange gange: Det er jeres dag - gør som I har lyst til! Selvfølgelig skal man stadig tage hensyn til andre mennesker, men ris er altså i småtingsadelingen og kan ikke skade nogen.

Mvh Mim

0

Del dette indlæg

Hejsa Mim

"Jeg synes stadig det er noget pjat med sådan et forbud" Det er da meget muligt, men det er der af en årsag og derfor bør det respekteres.

"Det er jeres dag - gør som I har lyst til! Selvfølgelig skal man stadig tage hensyn til andre mennesker, men ris er altså i småtingsadelingen og kan ikke skade nogen."

Det er der så åbenbart nogen der mener at det kan.

0

Del dette indlæg

hej Mim

Du synes åbenbart, at det hører til i småtingsafdelingen, at graveren/ kirketjeneren skal være på arbejde længe en lørdag eftermiddag, bare fordi du gerne vil gøre, som det passer dig.

Jeg er organist, og kender kirken som arbejdsplads. Vi har ikke noget imod at arbejde lørdag/søndag, det er ligesom en del af konceptet, men vi vil også gerne have lidt tid sammen med familien om lørdagen, i stedet for at gå og feje op efter nogle småting, så som ris.

Lad mig også lige påpege, at riskastning er en hedensk skik, og derfor ikke har nogen reel tilknytning til kirken.

Må jeg bede om lidt respekt for andre folk og det arbejde de gør.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jammen det er jo en hel revolotion vi er ude i her.

Hvor mange af jer, "spytter" tyggegummi ud på fortovet, eller en bananskrald ud af bilvinduet?.

Jeg vil alligevel give "det rette hjerte" ret, vi kan alle blive bedre, til at hjælpe hinanden og respektere evt. forbud. Der er jo en grund til, de er der.

Alligevel er jeg lidt dobbeltmoralsk,- for det sted vi skal holde vores fest, er al ris også bandlyst,- og hvis man heller ikke må kaste udenfor kirken... tja,- så må vi jo gå ud på vejen.........for ris, det skal vi vel ha'?.

------------------

Keep smiling

0

Del dette indlæg

Selvfølgelig har jeg respekt for andres arbejde - og jeg ville da også gerne komme og feje op selv (om søndagen!), hvis det er dét der er problemet.

Men i øvrigt er det ikke noget problem i vores tilflæde. Vores præst og kordegn er festlige mennesker, der gerne vil lade brudeparrene få den glæde - hedensk eller ej.

Det er ikke min mening at træde nogen over tæerne, men jeg synes det er trist hvis kirken generelt er så 'stiv i betrækket' at man ikke kan få lov til sådanne ting. Jo, det er da en sur opgave at skulle feje op, men har vi ikke alle nogle øv-opgaver på vores arbejde som bare skal overståes?

Jeg skal til sidst indskyde at jeg faktisk aldrig har været til et bryllup, hvor man ikke måtte kaste ris udenfor kirken eller rådhuset.. Så måske er det slet ikke et udbredt 'problem'?

Mvh Mim

[Dette indlæg er redigeret af Mim (edited 11 Juli 2003).]

0

Del dette indlæg

Kære "rette hjerte"

Jeg kan godt følge dig et sykke hen ad vejen, især når man kigger på det som at fremmede folk kommer på hen på eens arbejdsplads og gør hvad de har lyst til, også endda giver dig/graveren overarbejde.

Men det er nu engang Jeres arbejde, I har sagt ja til det på de vilkår, og får Jeres løn (nej sikkert ikke meget, men dog løn) for at udføre det stykke arbejde.

Jeg sidder også her og skal til at rette samtlige formler i et likviditetsbudget. Jeg gider ikke, da det ikke er mit ark og mig der har rodet i det. Jeg ville også hellere tidligere hjem og være sammen med familien, men det er nu engang mit arbejde.

0

Del dette indlæg

Der skal ingen tvivl være om, at jeg elsker mit arbejde. Kirken er et skønt og fredfyldt sted at komme hen i, og jeg spiller musik, som jeg elsker, oveni købet på musikinstrumenternes dronning.

Jeg kunne bare ikke lade være med at blive lidt harm over Mims ligegyldighed med regler. Der er altså masser af mulighed for at give brudeparret ris andre steder end lige uden for kirken.

Jeg har aldrig hørt om, at der skulle være forbud mod at kaste ris ude på kirkens parkeringsplads - så er det limousinchaufføren, der får fornøjelsen Postet billede

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer