arno

Kolonihave!

28 indlæg i dette emne

Vi var i går ude og så på nogle kolonihaver lige 8 min til fods fra vores lejlighed. Vi fik en "flyer" med posten forleden, om at der var ledige haver dernede, og da det igennem mange år har været en af mine drømme med sådan en have, tog vi ned og kiggede på sagerne. - og forelskede os i en/to haver.

Skal til samtale med formanden for foreningen i eftermiddag, og så er jeg spændt på hvad det ender med... For de to haver vi har kigget på er hver cirka 200m2 - ligger lige ved siden af hinanden. De koster cirka 600kr/året at leje - cirka 1000kr hvis vi tager begge haverne. Depositum er cirka 1200kr.

Men skal vi tage TO haver (altså ca 400m2) eller "nøjes" med een have (ca 200m2)??? Jeg er MEGA i tvivl... Vi har ikke haft have før - men er begge to vokset op med forældres store haver. Og vi savner jord mellem fingrene, og lidt dejligt grønt at kigge på og arbejde med.

Det vi gerne vil bruge haven/haverne til er følgende: Bålplads, rosen-bede, krydderurter, terrasse, høj-bede (med jordbær, ærter etc.), evt en lille petancebane, græs så vi har mulighed for at slå vores store telt op dernede, stikkelsbærbuske...

Er der nogen der har en mening om mit lille dilemma?? - skal jeg starte med een have (og så ærgre mig over hvis jeg senere gerne vil have mere, men haven ved siden af er optaget)? - skal jeg starte med begge haverne (og tage den med ro i starten, - men måske risikere at det bliver for meget for mig/os)???

Jeg har hele tiden mulighed for at "sælge fra" hvis det bliver for meget.

Redigeret af arno
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville satse på begge haver. Og så bare tage den med ro i starten, indtil du er blevet fortrolig med arbejdet. Det ville da være en skam, hvis du senere fortrød og ikke har muligheden for at få den anden have.

0

Del dette indlæg

med alt de I gerne vil så er der vist ikke plads i en have :blush: ej, umiddelbart er mit råd - tag dem begge og så drop den ene hvis det er for meget, for som du selv skriver hvad er oddsene for at den ved siden af er ledig hvis I fortryder om et år? og ja, tag den med jo, det skulle jo gerne være en fornøjelse at have en have .. men det er bare mit ydmyge råd ....

-HAHA- Stine - der er lidt midundelig på kolonihave - haven - og ærger sig over at hun og kæresten ikke slog til sidste år, da de havde buddet.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hmm... Så det I allesammen råder mig til er, at tage begge haverne med det samme - og så tage den med ro med at få det hele startet op? - og evt "sælge fra" hvis det bliver for meget?

Jeg ved ikke om det er for meget arbejde, og det er nok også derfor at jeg er i tvivl. Men jeg ville på den anden side ærgre mig GUL, GRØN og LILLA hvis jeg bagefter finder ud af at jeg egentlig gerne vil have lidt mere plads - og haven ved siden af så er lejet ud...

Som haverne ser ud nu, er der INGENTING i dem. Der er hæk rundt om (som trænger til en kærlig hånd!), og græs/ukrudt på jorden. Så det første der skal gøres er at fræse det hele - lægge nyt græs - og klippe hækken til acceptabel længde -HAHA-:blush: Og så skal jeg have fundet eet eller andet billigt lille hus at smide på grunden (hvis der er nogen der har nogle idéer til at SU-venligt hus, så sig ENDELIG til!!).

0

Del dette indlæg

som du selv skriver, græs med hæk rundt om - evt. start med den ene grund sådan, og så begynd med den anden, på at gøre den som I gerne vil have den, når I har ordnet en grund er det nok nemmere at bedømme om I orker en mere, og så har I en færdig grund i stedet for 2 halvfærdige ...

0

Del dette indlæg

...og synes I i det hele taget at priserne er rimelige?? Jeg kender ikke priserne for sådan nogle kolonihaver, men synes det virker billigt med 600kr/år for 200m2. Dertil kommer 15kr per kubikmeter vand - der er vandmåler på hver vandhane, så hver især betaler for det de bruger.

0

Del dette indlæg

som du selv skriver, græs med hæk rundt om - evt. start med den ene grund sådan, og så begynd med den anden, på at gøre den som I gerne vil have den, når I har ordnet en grund er det nok nemmere at bedømme om I orker en mere, og så har I en færdig grund i stedet for 2 halvfærdige ...

Det havde jeg faktisk slet ikke tænkt på - at starte med den ene have, og gøre den færdig, og så gå videre til den næste bagefter, hvis vi orker det... - det lyder da egentlig som en ganske god idé!! På den måde havner vi heller ikke i at vi måske har investeret en del i den "ekstra have" - og så måske skal give den fra os igen fordi det bliver for meget. TAK for den tanke!! -HAHA-

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

selv tak, og ja, det virker meget billigt, der hvor di så på den køber man dem, og de koster ca. 20-30.000 men det er jo så en færdig have, men en af de små med en del foranstående vedligeholdelse ...(dvs. et meget gammelt og lille hus)

Okay... Jeg har også set på nogle som man skal købe - de kostede omkring 35.000kr at KØBE. Denne have er jo så LEJEhave, men jeg synes faktisk det er billigt med 600kr/år i leje. Og vandet skulle efter hvad jeg har hørt også være rimelig billigt...??

Jeg ved ikke hvor meget sådan nogle små kolonihavehuse koster - men rygterne forlyder at man lige skal stikke hovedet forbi den lokale tekniske skole, og at de måske har nogle svendestykker stående som de sælger for en okay pris (omkring 1000-2000kr)... Det skal jo ikke være et sommerhus, men bare et lille hus hvor der er plads til en madras, en stol og et bord - og så til haveredskaber.

0

Del dette indlæg

Det er noget som jeg så på RABATTEN for nogle uger siden. Men jeg ved så ikke lige om det passer... - det er der jo kun EN måde at finde ud af på!! :blush: Så jeg skal forbi "den lokale" i denne uge... -HAHA-

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vil også lige smutte forbi en produktionsskole - hvis de ellers har en snedkerlinje. Det kan jo være at jeg har heldet med mig! ;o)

Skal ned og snakke med formanden for kolonihaveforeningen om 3 kvarter, og så kan det være at jeg allerede der er ny kolonihave-lejer!!! Det bliver VILDT godt, og jeg glæder mig allerede rigtig meget! Der bliver jo en del arbejde med haven i starten, men håber at der måske dukker søde, rare mennesker op, som måske har lidt "have-guf" (planter, blomster, jordbærplanter, fliser etc) som de gerne vil forære mig :bearhug: Det er i hvert fald en nemmere og billigere måde at starte op på, end at skulle købe alt fra nyt af.

Så hvis der er nogen af jer der bor i Silkeborg-området, som har nogle ting som I gerne vil af med, så sig ENDELIG til :bearhug::kiss: Det ville bare være dejligt!

0

Del dette indlæg

Så er jeg hjemme fra mødet med formanden, og situationen er som følger:

Jordleje per år: 400kr

Kontingent 1. have: 400kr

Kontingent 2. have: 100kr

= 900kr - disse 900kr skal fordeles, så vi betaler 300kr hver 4. måned.

Derudover skal vi betale:

Disposition oprydning: 500kr

Disposition vand: 300kr

Leje af vandmåler: 400kr

- disse ting får man tilbage efter man ikke vil have haven længere, med mindre man mangler at rydde grunden (500kr), mangler at betale vand (300kr), eller gerne vil beholde vandmåleren (400kr).

Så vi skal starte med at betale 1500kr - og så har vi søreme en dejlig kolonihave på i alt 400m2!!! Og derudover kan vi mod depositum på 50kr få en nøgle til et lille fælleshus (skur!), som også bliver betalt tilbage hvis man ikke vil have haven længere.

Jeg takkede pænt JA TAK til have 9 og 10 - så nu er haverne søreme mine!! (vores...)

Redigeret af arno
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

ih, tillykke med dem begge - kommer der et bette billede en af dagene?

Billederne kommer da med det samme!!!!!!!! :bearhug::bearhug: - som I kan se er der absolut INGENTING på grundene. Faldt dog over nogle enkelte forhutlede jordbærplanter godt gemt inde i hækken mellem de to grunde. De skal selvfølgelig pilles ud, og integreres i haven!

GLÆDER mig til at komme i gang - men først skal jeg have fundet en der kan fræse haven for mig, og evt også plane den.

post-1053-1114453124.jpg

0

Del dette indlæg

Da jeg snakkede med formanden i dag, sagde hun at husene på grunden SKAL være bygget efter en speciel tegning. Den har jeg vedhæftet...

Hmm... Hvordan får man bygget sådan et hus? Så billigt som muligt, fordi man er fattig studerende...?

post-1053-1114453961.jpg

Redigeret af arno
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

hvor ser det hyggeligt ud - sidder helt og får lyst til at have have ...mht. huset, i kender ikke nogen der er i lære som tømrer, snedker eller lign.? ellers så smut da fordi produktionsskolen/teknisk skole - det kunne jo være at der at nogen der, de ville bygge et for en bette skilling (lad vær med at spørge hvor jeg skulle lyde som min farmor der) - evt. spørg formanden hvad folk plejer at gøre - I er vel ikke det første der skal have bygget et hus ?

:bearhug: Stine

0

Del dette indlæg

hvor ser det hyggeligt ud - sidder helt og får lyst til at have have ...mht. huset, i kender ikke nogen der er i lære som tømrer, snedker eller lign.? ellers så smut da fordi produktionsskolen/teknisk skole - det kunne jo være at der at nogen der, de ville bygge et for en bette skilling (lad vær med at spørge hvor jeg skulle lyde som min farmor der) - evt. spørg formanden hvad folk plejer at gøre - I er vel ikke det første der skal have bygget et hus ?

:bearhug: Stine

Dejligt at du synes det ser hyggeligt ud - også UDEN noget andet end græs/ukrudt :bearhug: Jeg tror der er godt potentiale i de haver, og glæder mig MEGET til at komme i gang med det. Har dog lige en lille skriftlig opgave på 20 sider som skal afleveres på mandag, inden jeg kan hoppe ud i det! :kiss:(y) Men så skal jeg også i gang!

Hmm... - jeg ved faktisk ikke lige om jeg kender nogen som er i lære som tømrer eller lign. Det ville da være rigtig smart!! Men jeg kan jo spørge rundt mellem mine venner og bekendte. Formanden havde ingen tips eller idéer til hvordan vi skulle få bygget et hus... Så vi er lidt "alene" om det. Men det kunne være at jeg kunne prøve at gå forbi den lokale tekniske skole. Problemet er jo så bare, at de jo nok snart holder sommerferie (y)

Øv. Det er ikke helt så nemt som jeg gerne ville have at det skulle være :huh:

0

Del dette indlæg

måske var en eller flere klar på at tjene en skilling i ferien? men er faktisk ikke sikker på om det er nemmere at prøve og finde en lille typehus der svarer målene - hvis tegningen er fra kommunen kan det også være at de ved hvor huset kan skaffes, er den fra kolonihaven, så husk at spørg om der må afviges det mindste, det er jo en fordel hvis det skal være et færdighus :bearhug:

0

Del dette indlæg

Så vidt jeg kunne forstå på formanden er det en tegning som er fra kommunen - men det er meningen at man SELV skal bygge det.

Jeg spurgte også om man må afvige lidt fra tegningen - og det må man, ved at man godt må tilføje et lille "skur på skuret", og yderligere må man selv bestemme om huset skal have en skillevæg, eller om det skal være eet stort rum.

Så jeg vil gerne have eet stort rum (giver mere frihed), og så sætte et lille skur på skuret senere, som vi kan have redskaber i. Så kan man bedre benytte huset som HUS, og ikke kun som redskabsskur :bearhug: Det er for mig at se meget mere smart.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer