Guest Musemor

Beskyt jeres slægtsnavn

18 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Jeg har et specielt navn som mellemnavn, og det samme har min kæreste... vi kan højest sandsynlig IKKE få hans mellemnavn som efternavn, når vi bliver gift pga. man skal spørge alle med samme navn/samme udtalelse som hans navn... se det synes jeg jo ikke er retfærdigt... at man ikke kan viderebringe sin families navn til sin mand/kone... uden at man skal 'be om lov'...

vores familier har begge to haft mellemnavnet som efternavn på et tidspunkt, men fordi nogle fjolser har valgt at sætte et 'carlsen' og et 'andersen' bagved, så skal vi lige pludselig spørge om lov for at hedde det til efternavn begge to..

Redigeret af Lovebear
0

Del dette indlæg

Jeg har et specielt navn som mellemnavn, og det samme har min kæreste... vi kan højest sandsynlig IKKE få hans mellemnavn som efternavn, når vi bliver gift pga. man skal spørge alle med samme navn/samme udtalelse som hans navn... se det synes jeg jo ikke er retfærdigt... at man ikke kan viderebringe sin  families navn til sin mand/kone... uden at man skal 'be om lov'...

vores familier har begge to haft mellemnavnet som efternavn på et tidspunkt, men fordi nogle fjolser har valgt at sætte et 'carlsen' og et 'andersen' bagved, så skal vi lige pludselig spørge om lov for at hedde det til efternavn begge to..

<{POST_SNAPBACK}>

Er dette en speciel aftale de har i hans familie??? For vi skal have Jans mellemnavn til efternavn, og hans mellemnavn er et slægtsnavn - og vi skulle ikke spørge om lov

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har et specielt navn som mellemnavn, og det samme har min kæreste... vi kan højest sandsynlig IKKE få hans mellemnavn som efternavn, når vi bliver gift pga. man skal spørge alle med samme navn/samme udtalelse som hans navn... se det synes jeg jo ikke er retfærdigt... at man ikke kan viderebringe sin  families navn til sin mand/kone... uden at man skal 'be om lov'...

<{POST_SNAPBACK}>

Er dette en speciel aftale de har i hans familie??? For vi skal have Jans mellemnavn til efternavn, og hans mellemnavn er et slægtsnavn - og vi skulle ikke spørge om lov

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis meget få personer i DK hedder det navn til efternavn - evt. har det beskyttet - så skal man spørge dem om lov.. og så er det lige meget om Christians familie har heddet det til efternavn før..
0

Del dette indlæg

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis meget få personer i DK hedder det navn til efternavn - evt. har det beskyttet - så skal man spørge dem om lov.. og så er det lige meget om Christians familie har heddet det til efternavn før..

<{POST_SNAPBACK}>

ahhhh sådan, tak for svaret :respekt:

0

Del dette indlæg

Ikke for at svine den side til, men går man ind under berørte navne popper mit efternavn frem. Det er IKKE et familienavn og det er IKKE beskyttet.

Vi er langt over 1000 personer i DK der hedder Birk til efternavn....

Endvidere er der så mange navne nævnt, at det vist nærmet kun er Jensen, Andersen og Nielsen som ikke er nævnt....såeh undskyld mig, hvis jeg fornærmer nogen, men den side giver jeg altså ikke så meget for.....

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ikke for at svine den side til, men går man ind under berørte navne popper mit efternavn frem. Det er IKKE et familienavn og det er IKKE beskyttet.

Endvidere er der så mange navne nævnt, at det vist nærmet kun er Jensen, Andersen og Nielsen som ikke er nævnt....såeh undskyld mig, hvis jeg fornærmer nogen, men den side giver jeg altså ikke så meget for.....

<{POST_SNAPBACK}>

Det er op til dig selv, om du synes det her er noget for dig, men derfor kan det godt være aktuelt for andre med lidt mere specielle familie navne, som man gerne vil beskytte. For mit eget vedkommende ville jeg bestemt ikke bryde mig om at min nabo kunne komme til at hedde det samme som mig, for vi er ikke i familie. Derfor er det også et spørgsmål om familieære, hvis du forstår hvad jeg mener?

Musemor :byebye:

0

Del dette indlæg

Nu får jeg nok tæsk.... Men jeg har pt. et MEGET specielt mellemnavn, som også er et af de der beskyttede familienavne. Når vi skal giftes, er det der første, der ryger!! Selvfølgelig ville det være kedeligt, hvis vi alle hed Jens Jensen, men et navn bliver efter min målestok ikke bedre af at være specielt og beskyttet. Jeg glæder mig SÅ meget til at få et "normalt" efternavn, så folk ikke ser underlige ud i hovedet, når man prænsenterer sig... "HVAD hedder du? Anne-Mette Bru...HVAD?"

0

Del dette indlæg

Jensen, Andersen og Nielsen ER nævnt... Ærligt, så gi´r jeg heller ikke meget for den side.............

0

Del dette indlæg

Som jeg har forstået det... (Og med risiko for at få :slag: :))

Så drejer denne lov om at fremme de "gode gamle danske -sen navne" - derfor har man valgt at sige, at såfremt der er mere end 1000 personer, der bærer navnet skal det frigives således at man til enhver tid kan ændre sit navn til et af disse. Der var vist gået inflation i de nye - undskyld - popsmarte navne, og langtsomt begyndte sen navnene at forsvinde, som egentlig er en del af vores fædrene arv. Og her taler jeg ikke om vores egen slægt, men vores tilhørsforhold til Danmark.

Jeg synes det er forkert et eller andet sted at kalde det et slægtsnavn. For jo jeg hedder Olsen, min fars familie hedder Olsen, men det er der tusindvis af andre mennesker, der også gør uden jeg nødvendigvis er i familie med dem alle sammen (Heller ikke selvom min far har en MEGET stor familie GP)

Måske er det fordi jeg intet forhold har til Olsen at jeg er ligeglad, men jeg synes ærlig talt at det kan være underordnet om min nabo hedder Khabolosi eller Olsen! Klart jeg ville protestere hvis mit unikke mellemnavn var i fare, men det er det ikke - og det bliver det hellere ikke fordi det netop er et UNIKT navn.

:bearhug:

B*

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Som jeg har forstået det... (Og med risiko for at få  :slag: :))

Så drejer denne lov om at fremme de "gode gamle danske -sen navne" - derfor har man valgt at sige, at såfremt der er mere end 1000 personer, der bærer navnet skal det frigives således at man til enhver tid kan ændre sit navn til et af disse. Der var vist gået inflation i de nye - undskyld - popsmarte navne, og langtsomt begyndte sen navnene at forsvinde, som egentlig er en del af vores fædrene arv. Og her taler jeg ikke om vores egen slægt, men vores tilhørsforhold til Danmark.

Jeg synes det er forkert et eller andet sted at kalde det et slægtsnavn. For jo jeg hedder Olsen, min fars familie hedder Olsen, men det er der tusindvis af andre mennesker, der også gør uden jeg nødvendigvis er i familie med dem alle sammen (Heller ikke selvom min far har en MEGET stor familie GP)

Måske er det fordi jeg intet forhold har til Olsen at jeg er ligeglad, men jeg synes ærlig talt at det kan være underordnet om min nabo hedder Khabolosi eller Olsen!  Klart jeg ville protestere hvis mit unikke mellemnavn var i fare, men det er det ikke - og det bliver det hellere ikke fordi det netop er et UNIKT navn.

:bearhug:

Nåååå, på den måde, så forstår jeg det bedre..(havde nok ikke læst det godt nok)

B*

0

Del dette indlæg

Så vidt jeg kan se og har hørt er det en protest, der er startet af de gamle greve og baroner.

Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det fjerne den sidste rest af deres fordumstids storhed og alle vil i princppet kunne komme til at hedde et gammelt grevenavn..

Det er de jo ikke så tilfredse med.

Så jeg ved ikke hvor meget man skal gøre ved sagen.. I princippet kan alle jo købe et nyt efternavn i dag

Her erlisten over ledelsen bag sitet:

Stoltenberg

Gröning

Breyen

Arnold Busck

Tetzlaff

Hastrup

Haj

Lyngholm Andersen

Egmont Petersen

Weincke

Rask

Fønss

Normann Eriksen

Duckert

Wedell-Wedellsborg

Både kæresten og jeg hedder noget ganske særligt til efternavn.. Tror der er 11, der hedder mit (kun min familie) og 20 der hedder hans.. snart 21...

- Og det er begge to købenavne, som min oldefar og hans farfar har købt sig til..

Redigeret af lillebitteminimig
0

Del dette indlæg

Mit efternavn er sørme på listen over beskyttede. Hmmm men ok efter et tjek på dansk statestik kan jeg se at vi også kun er 610 der har det. Vi er derfor for få til det bliver gjort frit automatisk. Jeg ville gerne have at Erik tog mit navn når vi bliver gift, syntes ligesom det gør det mere rigtigt at man hedder det samme. Men han vil ikke. Han syntes det er synd for hans piger fra tidligere ægteskab at deres far pludselig hedder noget andet, skidt så med vores fælles søn har mit navn. :angry1: Nå det var et sidespring....

Er der nogen der ved om alle protesterne har gjort en forskel? Jeg kan sagtens forstå at man gerne vil beskytte et gammelt hæderkronet navn, samtidig kan jeg nu heller ikke forstå dem der vil hedder von Puddel eller lign. :blush:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Er der nogen der ved om alle protesterne har gjort en forskel? Jeg kan sagtens forstå at man gerne vil beskytte et gammelt hæderkronet navn, samtidig kan jeg nu heller ikke forstå dem der vil hedder von Puddel eller lign.  :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det har gjort den forskel at i stedet for at der 1000 der hedder navnet, så er der nu 2000 der skal hedde navnet før man kan bruge det, så antallet af "gamle, beskyttede" navne er nu større...

0

Del dette indlæg

<{POST_SNAPBACK}>

Selvfølgelig ville det være kedeligt, hvis vi alle hed Jens Jensen...

<{POST_SNAPBACK}>

Jensen, Andersen og Nielsen ER nævnt... Ærligt, så gi´r jeg heller ikke meget for den side.............

<{POST_SNAPBACK}>

BEHØVER I TVÆRE I DET???!!!!!! Jeg havde jo ikke ligefrem LYST til at hedde Fru Jensen, vel??!!!!! :angry1: :angry1: :angry1:

:loveboard:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer