pernille25

Hvordan har i sikret hinanden ?

13 indlæg i dette emne

Hej

Til alle jer som har købt hus sammen eller har børn inden I bliver gift.

Hvordan har I gjort for at sikre hinanden ved dødsfald ?

Nu står vi jo for at købe hus sammen, og vi regner med at bestille et testamente indefra familieadvokaten.dk også bare få det tinglyst.

Pernille :bearhug:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej

Vi har godt nok hverken børn eller hus sammen eller dvs vi købte en lejlighed/hus sidste år, men det er kun Henrik der står på skødet.

Henrik har udtalt at han kun vil giftes med en ægtepagt :bearhug: hvilket jeg jo syntes er lidt træls, på godt jysk..

Men vi har taget noget gæld sammen,som min far nu betaler ud, men så skal ægteskabet også stå uden ægtepagt.

Jeg ved faktisk ikke hvordan man står med ægtepagten, hvis Henrik dør, så går det vel til mig, som hans hustru :super:

Jeg vil i hvert fald følge godt med i denne tråd,kan jo være man kunne blive klogere..

Knus Heidi

:bearhug:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Der findes noget der hedder krydslivsforsikringer som kan være en rigtig god ide at tegne når man bor sammen.

Krydslivsforsikringen er de papirløse parforholds redning. Med den i hånden undgår I økonomiske problemer i forbindelse med arv og boafgift.

Når du tegner en krydslivsforsikring, tegner du en forsikring på din kærestes liv. Du ejer forsikringen, og du betaler præmien. Din kæreste tegner en lignende forsikring på dit liv. Hvis din kæreste dør, får du en dødsfaldssum udbetalt uden boafgift. Der er nemlig ikke tale om en arv, da det jo er dig, der ejer forsikringen.

Du kan evt. søge lidt på google om emnet (selvom det ikke er verdens mest interessante :bearhug:

/Stine

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har ikke gjort noget.

Hvis man laver testamente, og vil have kæresten skal arve, skal kæresten betale en masse penge i arveafgift. Vist nok en pænt stor procent. Men inden kæresten kan få sine penge, skal nærmeste familiemedlem have tvangsarven. Den kan man nemlig ikke omgås. (Så vidt jeg ved).

Ved en krydslivsforsikring kan man få udbetalt en forsikringssum, uden afgifter.

Det bedste man kan gøre, for at undgå juridisk tovtrækkeri, er at blive gift.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke gjort noget.

Hvis man laver testamente, og vil have kæresten skal arve, skal kæresten betale en masse penge i arveafgift. Vist nok en pænt stor procent. Men inden kæresten kan få sine penge, skal nærmeste familiemedlem have tvangsarven. Den kan man nemlig ikke omgås. (Så vidt jeg ved).

Ved en krydslivsforsikring kan man få udbetalt en forsikringssum, uden afgifter.

Det bedste man kan gøre, for at undgå juridisk tovtrækkeri, er at blive gift.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har foreslået min kæreste at vi bare går på rådhuset :bearhug: , men det vil han ikke!

Vi får tinglyst det testamente og tegner en krydslivsforsikring, det har vi også på bilen.

Tænk hvis uheldet er ude og den anden part står alene og vi ikke har gjort noget ! Så arver en af vores forældre et halvt hus :super:

Vi tegner både et testamente på huset og et på vores livsforsikringer, så er vi da helt gaderet :heppe:

Pernille :bearhug:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har købt andelslejlighed, og det er kun mig der står på andelsbeviset...

Jeg har en livforsikring, der er skrevet til at falde i min kærestes hænder i tilfælde af død. Han har ingen livsforsikring, men han har en pensionsopsaring, som falder ud til min fordel, ved dødsfald...

Sådan har vi gjort indtil videre...men vi har jo heller ingen børn. For vi skal giftes først, før vi sætter børn i verdenen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fik lavet gensidig testamente for nogle år siden, hvor vi lader den anden arve mest muligt (det står der faktisk).

Vi valgte at besøge en advokat, og selv om det gjorde det en smule dyrere, var det godt givet ud, for man fik en masse god rådgivning og forklaring på arveloven.

Vi valgte ikke at lave krydsforsikring, samejekontrakter m.v. fordi vi stort set ingen fællesøkonomiske interesser havde dengang.

Dengang ejede jeg dog en lejlighed, og en af bevæggrundene for testamentet var, at han skulle have forkøbsret på den, netop for at han ikke bare kunne smides på porten af min familie (tror ikke det var sket, men hvorfor tage chancen).

Eftersom vi ikke har børn, er vi universalarvinge til hinanden, dvs den længstlevende arver hele skidtet. Ellers var det 50% vi kunne testamentere.

I dag er vi så blevet gift, så vi er automatisk blevet arvinge til hinanden. Efter advokatens råd har vi dog valgt, at testamentet skal gælde alligevel. Bl.a. fordi hvis vi får børn, står barnet/børnene nemlig (uden testamente) som arving til 2/3 af formuen, mens ægtefællen "kun" har lovmæssig ret på 1/3.

Og den forskel ville vi gerne udjævne lidt. Så er der heller ikke så meget at komme op at diskutere om.

Man kan selvfølgelig sidde i uskiftet bo, men det kan vist også give lidt udfordringer senere hen.

Generelt var jeg glad for testamentet inden vi blev gift, fordi det gav mere ro i sjælen (arveafgift eller ej). I dag er det ikke så vigtigt, men alligevel rart at have på plads.

Hvis man har en livsforsikring enten privat eller gennem arbejde, kan det foresten være en god idé at få indsat ens partner som begunstiget. Så vidt jeg husker bliver de penge nemlig udbetalt udenom boet ved dødsfald.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Der findes noget der hedder krydslivsforsikringer som kan være en rigtig god ide at tegne når man bor sammen.

Krydslivsforsikringen er de papirløse parforholds redning. Med den i hånden undgår I økonomiske problemer i forbindelse med arv og boafgift.

Når du tegner en krydslivsforsikring, tegner du en forsikring på din kærestes liv. Du ejer forsikringen, og du betaler præmien. Din kæreste tegner en lignende forsikring på dit liv. Hvis din kæreste dør, får du en dødsfaldssum udbetalt uden boafgift. Der er nemlig ikke tale om en arv, da det jo er dig, der ejer forsikringen.

Du kan evt. søge lidt på google om emnet (selvom det ikke er verdens mest interessante  :)

/Stine

Det er netop, hvad vi gjorde...og blev anbefalet fra bankens side.

:)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi lavede sådan en sikring i banken da vi købte, men vores bankrådgiver ville også råde os til at sikre os ved et testamente for hvis den ene af os skulle gå hen og dø kunne vores forældre kræve en del af det så det i banken var slet ikke så sikkert. Det er kun til at man kan få nogle penge hvis den ene dør. Så vi har fået lavet et testamente hvor vi arver alt efter hinanden. Det er en god ide at få det gjort. Så er man i hvert fald sikret hvis det uheldige desværre skulle ske

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Der findes noget der hedder krydslivsforsikringer som kan være en rigtig god ide at tegne når man bor sammen.

Krydslivsforsikringen er de papirløse parforholds redning. Med den i hånden undgår I økonomiske problemer i forbindelse med arv og boafgift.

Når du tegner en krydslivsforsikring, tegner du en forsikring på din kærestes liv. Du ejer forsikringen, og du betaler præmien. Din kæreste tegner en lignende forsikring på dit liv. Hvis din kæreste dør, får du en dødsfaldssum udbetalt uden boafgift. Der er nemlig ikke tale om en arv, da det jo er dig, der ejer forsikringen.

Du kan evt. søge lidt på google om emnet (selvom det ikke er verdens mest interessante  :)

/Stine

<{POST_SNAPBACK}>

Lige netop den har vi lavet, men den er ikke så sikker har vi fået af vide da forældrene kan gå ind og blande sig

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa

Da vi købte vores lejlighed, blev vi af vores advokat anbefalet, både at få lavet et testamente samt en samejeoverenskomst. Samtidig har vi sørget for at alle pensioner står med en begunstigelse på.

Testamentet falder så bort, når vi siger Ja til hinanden i kirken.

Bettina

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer