Guest nuserk

efternavn

26 indlæg i dette emne

hej

jeg er lidt nys efter at hører hvad i gør med hensyn til jeres efternavn, skiftes i til hans? beholder hver sit ?? eller??

jeg har to mellem navne også selvfølig et efternavn.. jeg kan ikke helt finde du af om jeg skal skifte til min kærstes ?? han hedder isaksen og jeg hedder møller.. synes det er svært for skal vi giftes skal vi vel hedde det sammen elller skal vi?? føler på en måde at det er en del af min identitet?? hmm kunne jo også tage begge navne men så har jeg 5 navne i alt det er også lidt voldsomt er det ikke??

hvad ville i gøre??

hvad koster det at skifte navn?? og hvornår skal man vide om man vil skifte???

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg beholder mit mellemnavn, og tager hans efternavn... Det har jeg valgt fordi det virker mest naturligt for mig, samtidig vil vores børn få mit mellemnavn og hans efternavn, så lidt fra hver af os.

Hvis jeg havde haft et meget sjældent slægtsnavn eller lign. havde jeg dog nok overvejet grundigt om jeg ville gå af med det, men da det er helt normalt betyder det ikke så meget. Derimod er mit mellemnavn et meget gammelt slægtsnavn, og det holder jeg fast i med næb og klør.

Det koster i øvrigt ikke noget at skifte til din mands efternavn, når det er i forbindelse med at i bliver gift.

Synes du skal vælge det der er mest naturligt for dig.. Gør op med dig selv hvor stor betydning dit efternavn har for dig.

Susanne

0

Del dette indlæg

Selvom jeg har et helt almindelig 'sen efternavn, følte jeg alligevel, at det udgjorde en del af min identitet, og havde ikke lyst til at give slip på det.

Men samtidig ville jeg også gerne have min mands efternavn. Så løsningen blev at jeg tog hans efternavn som mellemnavn (mit eget som mellemnavn og hans som efternavn klingede ikke så godt).

Endnu en ting at diskutere med svigermekanikken over ;)

Desuden havde jeg altid "ønsket" mig et mellemnavn. Har altid været skide fornærmet over, at jeg ikke fik et af mine forældres :boohoo:

Og så fik jeg nogle nemme initialer at huske: ABC

Men jeg er enig i, at det er bedst du finder ud af, hvad du vil trives bedst med - og så gør det. Det er jo dit navn, og du skal leve med det.

0

Del dette indlæg

Jeg gav mig efternavn til gemalen - for jeg ville sg'u ikke hedde Mette Madsen (ikke for at fornærme nogen), når mit efternavn kun bliver båret af 14 mennesker, ja nu altså 15. Min mand har til gengæld en ret sjældent mellemnavn, som vores børn vil få - det giver et navn fra hver, hvilket jo egentligt er meget fair... :boohoo:

Mette

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

vi tager begge hans efternavn, men når den nye navnelov træder i kraft føjer vi rasmius fars efternavn til vores, da det er et gammelt slægtsnavn. så det blir enten med fars efternavn som mellemnavn eller fars efternavn-vores efternavn så det blir med bindestreg altså

0

Del dette indlæg

vi tager begge hans efternavn, men når den nye navnelov træder i kraft føjer vi rasmius fars efternavn til vores, da det er et gammelt slægtsnavn. så det blir enten med fars efternavn som mellemnavn eller fars efternavn-vores efternavn så det blir med bindestreg altså

<{POST_SNAPBACK}>

den nye navne lov... hmm hvad går den ud på??

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er en mærkelig følelse. Det har hele tiden været planen, efter vores begges ønske, at jeg skulle have min mands efternavn. Men den aften jeg skulle udfylde prøveattesten og skulle sætte kryds i "mandens efternavn efter vielsen", da må jeg indrømme, at det væltede op med følelser. Nemlig den med at skifte identitet, men barn-og ungdom "forsvinder" da jeg pludselig ikke hedder mit slægtsnavn, og pludselig gik det op for mig at jeg slet ikke mere hedder det samme som min far - man kan slet ikke se vi er i familie med hinanden. Jo jeg måtte lige lægge den fra mig i et par uger inden jeg kunne sætte det lille kryds. :boohoo:

Nå vi er blevet gift, søger min mand om mit mellemnavn, det er et familienavn som kun min familie hedder. :boohoo:

0

Del dette indlæg

Hejsa

Efter meget store overvejelser og diskussioner :fight: tager jeg Torbens efternavn.Mit eget efternavn bliver så mit mellemnavn. Så mit kommende navn vil være Bettina Tykskov Rasmussen.

Jeg har så fået min vilje omkring vores kommende børn. De kommer også til at hedde Tykskov Rasmussen.

Det er er vildt mærkeligt at tænke på, at man bliver Fru Rasmussen. Og så se det på skrift. Det skulle jeg vænne mig meget til.

Bettina

0

Del dette indlæg

Hej

Jeg bruger mit efternavn som mellemnavn og tager så min kommende's efternavn. Han tager måske så mit efternavn som mellemnavn også.

Syntes det er mere familie agtigt at hedde det sammen i hvert fald til efternavn - mellemnavn er lige meget, bare vores kommende børn får mit mellemnavn.

Vi har begge nogle specielle efternavn - mit er der kun 47 der hedder i DK og hans ca. 150 (men er mange generationer tilbage). Så derfor vil vi begge gerne beholde navnene i familien.

Lene

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har aldrig været specielt begejstret eller knyttet til mit efternavn, og foreslog nærmest før frieriet at jeg ville tage hans navn.

Der er mange der ikke skifter navn eller tager den andens efternavn som mellemnavn, men for os er det vigtigt at vi som "enhed/familie" hedder det samme. Men jeg må indrømme, at det bliver vildere end jeg havde forestillet mig at skifte navn. Bare det at tage telefonen bliver en ny og anderledes oplevelse...

0

Del dette indlæg

Jeg har altid været af den mening at jeg ville have min kommende mands efternavn med mindre det var et "sen" da jeg selv hedder Møller! Så nu tager jeg Sims efter navn og beholder mit mellemnavn som er et sjældent slægtnavn!! MEn ja jeg hedder efter 3. september heller ikke det det samme som min elskede FAR!

Men tilgengæld hedder jeg det samme som min elskede mand!!! :heppe:

knuz L

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

ved det ikke helt- både at nu er der en del navne der blir "frigivet" hvis der er flere end 2000 der hedder det efternavn, selvom det er et slægtsnavn, så må gud og hvermand tage det (ved at betale selvfølgelig), men det blir gratis at tage et slægtsnavn fra egen familie.

hvis ex. din mor hedder svallenfin og din far hedder nielsen, og når de blir gift og får dig får du navnet nielsen, så kan du gratis tage din mors navn svallenfin.

gav det mening??

0

Del dette indlæg

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

ved det ikke helt- både at nu er der en del navne der blir "frigivet" hvis der er flere end 2000 der hedder det efternavn, selvom det er et slægtsnavn, så må gud og hvermand tage det (ved at betale selvfølgelig), men det blir gratis at tage et slægtsnavn fra egen familie.

hvis ex. din mor hedder svallenfin og din far hedder nielsen, og når de blir gift og får dig får du navnet nielsen, så kan du gratis tage din mors navn svallenfin.

gav det mening??

<{POST_SNAPBACK}>

ja det tror jeg

0

Del dette indlæg

jeg beholder mit som er et gammelt og sjældent slægtsnavn (K) og tager samtidig klaus' (J) og han tager så mit som adresseringsnavn.. dvs. jeg komemr til at hedde Stine K. J. og Klaus kommer til at hedder Klaus K.J.

<{POST_SNAPBACK}>

Den model bruger vi også.

Altså jeg beholder mit efternavn (D) som mellemnavn og tager Kims (L) som efternavn.

Han tager så mit efternavn (D) som adresserings(mellem)navn og beholder sit efternavn (L).

Så det bliver Hanne og Kim D.L

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

det lyder på de fleste af jer som om at med jeres eget + jeres mands vil det give jer to navne... jeg har to mellem navne i forvejen.. F og N + mit efter navn møller vil det ikke være lidt for meget at beholde alle 3 + få min mands navn????

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det lyder umiddelbart af meget.

0

Del dette indlæg

Jeg har også rigeligt med navne i forvejen, så jeg har valgt at SLETTE mit eget mellemnavn, ta' mit eget efternavn som mellemnavn, og min kærestes efternavn som efternavn.... Okay, det blev lidt indviklet! Men altså:

Anne-Mette B. S. bli'r til Anne-Mette S. C. Min kæreste beholder sit navn 100%, da han er meget knyttet til begge... Så han hedder stadig Anders H. C. efter brylluppet. Og jeg er så ved at få trumfet igennem, at vores børn skal hedde S. C.!! ()()

(jeg har forresten kontaktet kirkekontoret for at få slettet navnet, og det kostede ikke noget).

0

Del dette indlæg

Jeg har også rigeligt med navne i forvejen, så jeg har valgt at SLETTE mit eget mellemnavn, ta' mit eget efternavn som mellemnavn, og min kærestes efternavn som efternavn.... Okay, det blev lidt indviklet! Men altså:

Anne-Mette B. S. bli'r til Anne-Mette S. C. Min kæreste beholder sit navn 100%, da han er meget knyttet til begge... Så han hedder stadig Anders H. C. efter brylluppet. Og jeg er så ved at få trumfet igennem, at vores børn skal hedde S. C.!!  ()()

(jeg har forresten kontaktet kirkekontoret for at få slettet navnet, og det kostede ikke noget).

<{POST_SNAPBACK}>

mit problem er at jeg har ikke lyst til at slette nogen da F er min fars families slægt navn og N er min mors families slægt navn..... og mit efternavn er så det samme som mine forældre, søskende og farmor og farfar mf....... uha hvor er det altså svært

0

Del dette indlæg

Jeg kender en, der beholdte sit fornavn, mellemnavn og efternavn samt tog sin mands efternavn, da hun blev gift. Hun bruger kun sit fornavn og sit gamle efternavn eller mandens, afhængig af lejlighed, da det er for meget at skrive det hele (doven er man jo - og det er sjældent, der er felter nok at skrive på :bearhug: )

Ulempen er, at vi aldrig helt ved, hvad vi skal skrive, fordelen er, at hun har fået det, som hun ville :) Og det er altså en stor fordel.

Da min datter blev født, fik hun min mands efternavn, selvom vi ikke er gift. Vi har begge beskyttede efternavne, men alligevel tager jeg hans og smider mit eget væk - og jeg har endda ikke noget mellemnavn! Det gjorde jeg ud fra den betragtning, at det ville virke fjollet, at jeg havde et efternavn, som de andre ikke havde - og min mand ønskede det ikke, men var villig under tvang, da han har et mellemnavn og ville være ked af at få sådan et "vi tager det hele med" navn, der ville blive meget uharmonisk... Min datters har så også et mellemnavn - og med hendes efternavn er det SMUKT (det skulle jeg selvfølgelig helst synes...) men havde vi tilsat mit efternavn var det blevet uharmonisk...

Faktisk lyder vore efternavne sat sammen helt fjollet - og det synes jeg faktisk er værre end at "miste" mit ungpigenavn. For TIHI - så får jeg et ungpigenavn, det lyder da ROMANTISK :)

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer