TEN

Farvning af brudekjole

21 indlæg i dette emne

Hej Piger

Der er nok kun få der kan huske mig - det er jo et helt år siden jeg blev gift. Men jeg har endelig fået taget mig sammen til at gøre noget ved min kjole. Noget jeg lovede mig selv den dag jeg købte den... Nemlig at den skulle farves så den kunne komme i brug igen. Nu har jeg fået det gjort og tænkte at andre måske kunne bruge den samme metode, hvis I også er kede af at den dejlig kjole aldrig kommer i brug igen....

Her er opskriften:

1 babybadekar

7,5 l. meget stærk te (jeg brugte nogle tebreve med engelsk te, som er meget mørk)

ca. 30 l. koldt vand.

1 brudekjole el. nederdel :)

Først lavede jeg et par prøver med noget stof jeg havde i overskud (ellers kan man måske klippe lidt af f.eks. indersiden af linningen) og fandt ud af at teen skulle være meget mørk og det skulle ligge et par timer. Puttede prøverne i vaskemaskinen ved 30 grader for at teste om det holdt. Og det gjorde det.

Inden jeg farvede kjolen gennemblødte jeg den i lunkent vand. Teen lavede jeg af kogende vand og kølede ned til håndtemperatur med koldt vand - dvs. teen skal være helt vildt stærk da den bliver fortyndet meget.

Kjolen blev lagt i badekaret (min søns :bestwishes: ) med så få folder som muligt. Til at starte med var en del af stoffet overnpå. Jeg rørte i det til stoffet var helt gennemblødt og under vandet. Herefter rørte jeg i det ca hver 15. minut i 2 timer. Sørg for at røre over det hele så der ikke er steder kjolen ligger foldet under hele farvningen. Det giver mærker.

Postet billede

Efter endt farvning skyllede jeg den i vaskemaskinen og hang den op. Og det blev smukt synes jeg. Lige hvad jeg havde håber på :hug:

Postet billede

Send end PM, hvis nogen skulle have spørgsmål til hvordan jeg gjorde... jeg kigger ikke herind så tit...

Kh Nina

Hæ-hæ! Jeg må heller gøre det hele grønt ligesom jeg plejede da jeg skrev meget herinde.

Redigeret af TEN
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Tak for komplimenterne :) Jeg er også bare så glad for det! Faktisk enendu gladere end før - for nu kan den komme i sving igen. Og vi skal til to brylupper i efteråret så det er bare super!

Nederdelen er lavet af noget syntetisk materiale. Sådan noget tyk silke-look-alike som de fleste andre brudekjoler (altså dem der ikker af rigtig silke...). Jeg evd det selvfølgelig ikke - men jeg vil tro at når den tager i mod så vil det meste andet syntetiske stof også gøre det... Og havde det været silke ville jeg nok have brugt noget silkemaling i stedet.

Kh Nina

0

Del dette indlæg

jeg vil bare sige at hvis man ikke ønsker den fine farve som TEN´s kjole har fået kan man købe frugtthe, sådan en "bland-selv" og så blir theen rød og så burde kjolen vel også

jeg finder lige ud af hvad teen præcis hedder næste gang jeg er ude og handle og så vender jeg tilbage til jer

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg har nederdelen til salg herinde, da jeg ikke får den brugt - så I kan se den her. Farven er virkelig smuk, synes jeg. Den ser lys ud i dagslys og bliver mere gylden at se på om aftenen - og så har nederdelen en smuk havfrufacon. Slet ikke nogen der mangler sådan et vidunder :oops:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer