Guest anjah

Den nye navnelov...

13 indlæg i dette emne

Vi er endelig blevet enige om et efternavn vi begge ville have.... Søren hedder Søren holck brandstrup Nielsen.... Jeg hedder Anja hultén klestrup Hansen. Jeg vil ikke hedde Nielsen, for det har jeg aldrig brudt mig om, jeg synes ikke det passer til mig... og så var vi blevet enige om at søren skulle ændre sit navn til Søren brandstrup Holck, og så skulle jeg så bare tage hans efternavn til brylluppet, så jeg ville komme til at hedde Anja hultén klestrup Holck..... Er i med så langt??? :bearhug:

Nu er problemet så at efter den navnelov vi har nu, kan det ikke lade sig gøre da Holck er sørens mormors efternavn og ikke hans mors. Med mindre vi betaler 3000 kr. Men til april 2006 træder der en ny navnelov i kræft og så kan vi sagtens hedde det, men så er vi jo blevet gift... :bearhug:

Mit spørgsmål er så..... Hvis vi beholder hver vores navn når vi bliver gift og søren så ændrer sit navn til april, kan jeg så også hedde det selvom jeg ikke tager hans navn når vi bliver gift???? Altså hvis jeg vælger ikke at hedde nielsen nu, kan jeg så alligevel godt tage hans efternavn når han ændrer det???

Puha.... Det var langt, håber i kan forstå hvad jeg har skrevet!!!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej Anja!

I kan sagtens vente med at ændre jeres navne til april (det har vi også selv måtte gøre), for i den nye navnelov kan Søren skifte sit navn, og derefter kan du tage hans efternavn. Selv hvis det var et mellemnavn du ville have (og jeg går ud fra at Holck skal være jeres efternavn...) ville det også kunne lade sig gøre.

Og det er IKKE nødvendigt at du skal tage Nielsen indtil da - i kan sagtens beholde hver jeres navne, uden at det giver problemer den dag i skal ændre det.

Håber det gav mening, ellers bare spørg løs igen :bearhug:

:bearhug: Charlie

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi venter også indtil april med at skifte navne.....jeg har allerede ondt af de mennesker som skal tage sig af navneændringerne. Man må håbe at der er afsat ekstra ressourcer til det....ellers risikerer de ski da og gå ned med stress hele bundtet

Redigeret af dmb
0

Del dette indlæg

Ok... nu er jeg også helt forvirret... hvor man kan finde ud af om et efternavn/mellemnavn pludselig godt kan bruges alligevel....?

Vores historie er nemlig at jeg hedder Louise Agnete Madsgaard Nielsen og Otto hedder Otto Sørensen Drejer.... vi vil gerne så vi begge hedder Madsgaard Drejer?? Nogen der ved om man må det efter den nye navnelov? For efter den gamle må man ikke? ;)

0

Del dette indlæg

Kan man ikke gøre sådan, at man tager mandens efternavn - og så sletter manden sit efternavn til april og tager sit mellemnavn til efternavn, hvorefter jeg også tager hans nye efternavn ?  :bearhug:

<{POST_SNAPBACK}>

'Jo jeg kunne sagtens leve med at skulle hedde nielsen i 6 mdr. end til den nye lov træder i kraft, men så skal jeg skifte efternavn to gange... Det er både forvirrende og der er alt for meget papirarbejde ved det.....

Vi venter bare til den nye lov træder i kraft...

0

Del dette indlæg

Hej Madsgaard!

Så længe det er navne I begge to har i forvejen kan I sagtens gøre som du skriver... Ingen problemer. Man kan både tage ægtefællens mellemnavn og efternavn, og ændre et mellemnavn til efternavn hvis det er det man vil...

Det bliver først tricky den dag man vil have et navn som man ikke rigtig har nogen forbindelse til, for da er det at visse navne er beskyttet...

Men som sagt kan den kombination du taler om sagtens lade sig gøre.

:bearhug: Charlie

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej Madsgaard!

Så længe det er navne I begge to har i forvejen kan I sagtens gøre som du skriver... Ingen problemer. Man kan både tage ægtefællens mellemnavn og efternavn, og ændre et mellemnavn til efternavn hvis det er det man vil...

Det bliver først tricky den dag man vil have et navn som man ikke rigtig har nogen forbindelse til, for da er det at visse navne er beskyttet...

:griner:-  Charlie

<{POST_SNAPBACK}>

Nej det er ikke helt rigtigt, for så ville vi ikke have haft noget problem.... Hvis man har et mellemnavn som man vil bruge som efternavn, så SKAL ens forældre hedde det/have heddet det til efternavn, for hvis det kun er forældrenes mellemnavn og det går helt tilbage til bedsteforældrene før det bliver brugt til efternavn, så kan det ikke lade sig gøre uden det koster penge...

0

Del dette indlæg

Hej Madsgaard!

:griner:-  Charlie

Nej det er ikke helt rigtigt, for så ville vi ikke have haft noget problem.... Hvis man har et mellemnavn som man vil bruge som efternavn, så SKAL ens forældre hedde det/have heddet det til efternavn, for hvis det kun er forældrenes mellemnavn og det går helt tilbage til bedsteforældrene før det bliver brugt til efternavn, så kan det ikke lade sig gøre uden det koster penge...

Nej, det er ikke helt rigtigt... Ifølge den nye navnelov må man netop GERNE tage sit mellemnavn som efternavn:

§ 4. Et navn kan tages som efternavn, hvis en af følgende betingelser er opfyldt:

1) Navnet har tidligere været ansøgerens efternavn.

2) Navnet bæres eller har været båret som efternavn af en af ansøgerens forældre, bedsteforældre, oldeforældre eller tipoldeforældre.

3) Navnet er eller har været ansøgerens mellemnavn.

4) Navnet bæres som efternavn af ansøgerens mors eller fars nuværende eller tidligere ægtefælle, når den pågældende stedfar eller stedmor samtykker. Med en ægtefælle sidestilles en samlever, såfremt betingelserne i § 5, stk. 2, er opfyldt.

5) Navnet bæres som efternavn af ansøgerens nuværende eller tidligere plejemor eller plejefar, og den pågældende samtykker.

6) Navnet er et efternavn, som ansøgeren har ret til efter de øvrige bestemmelser i dette kapitel, med ændring af en kønsbestemt endelse af dette efternavn, hvis navnet har tradition i en kultur, som tillader dette.

7) Ansøgeren har kendskab til og har indhentet samtykke fra alle, der her i landet bærer navnet som efternavn.

Stk. 2. Et navn kan dog ikke tages i medfør af stk. 1, nr. 2-7, hvis det efternavn, der ønskes, er taget i medfør af § 7, stk. 1, nr. 1 eller 2.

Stk. 3. Et navn kan heller ikke tages i medfør af stk. 1, nr. 3, hvis ansøgerens mellemnavn er taget i medfør af § 11, stk. 1, nr. 4.

Stk. 4. Et navn kan endvidere ikke tages i medfør af stk. 1, nr. 6, hvis det betegner det modsatte køn i forhold til den, der skal bære navnet. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender kan fastsætte regler, der for transseksuelle personer gør undtagelse fra bestemmelsen i 1. pkt.

Stk. 5. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender kan fastsætte nærmere regler om samtykke, jf. stk. 1, nr. 4, 5 og 7. Bæres et navn, der ansøges om i medfør af stk. 1, nr. 7, af et barn, der er fyldt 12 år, kræves samtykke fra barnet. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender kan, hvor særlige forhold taler herfor, undtage fra kravet om samtykke i stk. 1, nr. 4 og 5.

Ægtefællers og samlevendes efternavne

§ 5. Ønsker ægtefæller samme efternavn, kan den ene ægtefælle med den anden ægtefælles samtykke tage dennes efternavn, medmindre navnet er taget i medfør af § 7, stk. 1, nr. 1 eller 2.

Stk. 2. Det samme gælder personer, der ikke er gift, men som erklærer, at de lever i et ægteskabslignende forhold, og som enten har levet sammen i mindst 2 år eller har fælles børn under 18 år, der har eller skal have navnet som efternavn.

Mellemnavne

§ 11. Som mellemnavn kan tages:

1) Et navn, der tidligere har været ansøgerens mellemnavn.

2) Et navn, som den pågældende kan tage som efternavn.

3) Et navn, der bæres eller har været båret som mellemnavn af ansøgerens forældre, bedsteforældre, oldeforældre eller tipoldeforældre.

4) Et navn, der kan tages som fornavn efter § 13, stk. 1, uanset hvilket køn det pågældende navn betegner.

5) Et navn, der bæres som mellemnavn af ansøgerens mors eller fars nuværende eller tidligere ægtefælle, når den pågældende stedfar eller stedmor samtykker. Med en ægtefælle sidestilles en samlever, såfremt betingelserne i § 5, stk. 2, er opfyldt.

6) Et navn, der bæres som mellemnavn af ansøgerens nuværende eller tidligere plejemor eller plejefar, når den pågældende samtykker.

7) Et navn, som den pågældendes ægtefælle bærer som mellemnavn eller efternavn, når ægtefællen samtykker. Med en ægtefælle sidestilles en samlever, såfremt betingelserne i § 5, stk. 2, er opfyldt.

Stk. 2. Et mellemnavn kan ikke tages i medfør af stk. 1, nr. 7, hvis det navn, der ønskes, er et patronymnavn, jf. § 7, stk. 1, nr. 1 eller 2. Et mellemnavn kan heller ikke tages i medfør af stk. 1, nr. 3 og 5-7, hvis det navn, der ønskes, er et mellemnavn taget på grundlag af et patronymnavn, jf. § 7, stk. 1, nr. 1 eller 2. Et mellemnavn kan endvidere ikke tages i medfør af stk. 1, nr. 1, 3 og 5-7, hvis det navn, der ønskes, er et mellemnavn taget i medfør af stk. 1, nr. 4.

Stk. 3. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender kan fastsætte nærmere regler om samtykke, jf. stk. 1, nr. 5-7. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender kan, hvor særlige forhold taler herfor, undtage fra kravet om samtykke i stk. 1, nr. 5 og 6.

Stk. 4. Et mellemnavn kan bortkastes. Et mellemnavn bortfalder, hvis det tages som efternavn.

Stk. 5. Et adoptivbarn har ret til at tage et mellemnavn såvel efter adoptantens eller adoptanternes slægt som efter sin oprindelige slægt i medfør af bestemmelserne i dette kapitel. Ved ophævelse af et adoptivforhold bevarer adoptivbarnet retten til et mellemnavn, der er erhvervet på grundlag af adoptionen.

Håber at det gave lidt mening med galskaben - men her kan alle da i hvert fald selv læse hvordan den nye lov kommer til at være...

:denmarkflag: Charlie

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer