ryberg

Overraskelse i kirken

20 indlæg i dette emne

Hej

Jeg har fået Anne til at overraske min mand i kirken, ved at synge en sang, ved endnu ikke hvilken. Så er åben for bud.

Meget gerne dansk, da Henrik ikke er så god til at opfange de engelsk ord..

Men hvornår i kirken skal man komme med denne overraskelse ?

(y) Heidi

Husk at komme med forslag på sange

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvad angår forslag, har I så ikke en sang som betyder noget for Jer? Eller en sang han bare elsker?

Der er jo så mange utroligt flotte sange, så det burde nok være en, som I har et fælles minde om eller lignende.

Da jeg talte med vores kirke, der sagde kirketjeneren, at hvis vi havde et særligt indslag, så kunne det komme mellem 2. og 3. salme. (Vi skal kun vælge 3 salmer). Og jeg mener, at det vist er lige efter selve vielsen (Correct me if I'm wrong - har ikke prøvet at blive viet endnu (y) )

Men det var ihvertfald vores kirkes svar.

/W2B - som endnu er i vildrede hvad angår om hun skal finde en sanger til kirken :blush:

Redigeret af W2B
0

Del dette indlæg

Jeg havde en sød pige fra musikkonservatoriet her i byen til at synge for Jari. Det var dog ikke i kirken så spørg Anne om dette nummer overhovedet egner sig for kirken...

Hør den evt. her

Aldrig undvære dig

Klaus Kjellerup - 1992

Jeg sidder lidt og tænker - på hvad der sker med os

der har været tider, hvor vi skændes og slås

for vi vil det samme, vi er næsten alt for ens

ingen vil gi´ efter - men jeg vil

Aldrig aldrig - aldrig aldrig

aldrig undvære dig - nej jeg vil

aldrig aldrig - aldrig aldrig

jeg vil aldrig undvære dig

For jeg har brug for én, der er ligesom dig

en der hvæsser mig, åh du kan ophidse mig

en, der ikke altid er så sød og flink

en, der kræver af mig og kritiserer mig

En, der hvisker mig øret, når jeg kommer for langt ud

en, der sparker til mig, når jeg bliver lidt for sløv

en, der protesterer, når jeg dominerer

en, der gør mig jaloux, når jeg er lidt for sikker

Og det gør ingenting nej, at du ser ret godt ud

og alle mine veninder - de vil dø for at få dig

det hører med i spillet imellem dig og mig

og jeg ved du aldrig svigter mig

ja - jeg ved du aldrig svigter mig

For jeg vil - aldrig aldrig

aldrig undvære dig .......

Hvis vi kunne blive ved at holde ild i flammen

åh - jeg håber sådan, at vi kunne blive gamle sammen

for når vi er sammen, er der altid en gnist

ikke altid roser, men heller aldrig trist

For du er skabt for mig - og jeg for dig

du er den eneste, der kan bestemme over mig

og derfor spørger jeg nu: Vil du vælge mig

skal vi gå den samme tornede vej ?

For jeg vil - aldrig aldrig

aldrig undvære dig ....

Redigeret af mdy
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej

Jeg vil prøve at kontakte kirkekontoret,de ved det sikkert :blush:

Vores sang er time of my life fra dirty dancing.. den regner vi med at slutte af med til bryllupsfesten og henrik har Angel ( tror det er puff daddy) til mig, men begge er nok ikke passende i kirken

(y) Heidi

0

Del dette indlæg

Vi har også fået at vide, at det skal foregå i stedet for 3. salme, så lige efter vielsen. Husk at høre præsten om det er i orden med en overraskelse. Min søsters svigerforældre ville have en ud og synge i kirken som en overraskelse til dem, men det ville præsten ikke have, han synes brudeparret skal vide hvad der skal ske, så de ikke blive skuffede. Jeg forstår det ikke, men bare husk at spørge

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min oberraskelse til Jon "kom" lige efter vielsen, da vi havde sat os sammen...

Synes det er det mest naturlige tidspunkt - når man er nær hinanden og gift.. :hearts:

Men Heidi, dette er måske noget som præsten/kirken kommer til at bestemme - bare så du ikke bli'r skuffet, hvis det er... (y)

0

Del dette indlæg

Jeg havde også arrengeret en der skulle komme og synge for min kæreste/mand i kirken.

Hun skulle synge celine dion med because you loved me (y), så jeg ringede til præsten for at aftale det, og det kunne desværre ikke lade sig gøre :blush:

Så jeg måtte ringe til hende jeg havde en aftale med og aflyse :td:

Mie

0

Del dette indlæg

...Så jeg måtte ringe til hende jeg havde en aftale med og aflyse :blush:

ØV, Mie - hvor ærgeligt... :td:

Men lige præcis - tjek med kirken - er det tilladt - hvis ja, så har de måske visse "regler" eller erfaringer med dette... (y)

0

Del dette indlæg

Min præst har sagt, at hvis vi skulle have nogle sange som IKKE var salmer, så skulle det være som 4. salme - altså efter vielsen..

Der hvor jeg er kirketjener tillader præsten slet ikke fællessange som ikke står i salmebogen. Det er der forøvrigt mange præster, der ikke gør (Måske husker I debatten om "Om lidt" ved begravelser?)

Her er der derimod tale om et solistindslag (og det tillader de fleste) og det ligger typisk lige efter vielsen og før 3. salme.

I øvrigt er der mange præster der stadig bruger det gamle vielsesritual, hvor der kun er tre fællessalmer i det hele, så dér er et soloindslag jo med til at forlænge vielsen lidt - og tro mig - det går som regel for hurtigt, synes de fleste.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har overvejet at spørge præsten om det er muligt at ordne sådan en overraskelse til når vi vender os om for at gå ud....?? Er der nogen der ved om det er muligt?

I de 2 kirker, hvor jeg arbejder er det du ønsker muligt. Solistindslaget vil jo så blive postludiet (udgangsmusikken) og det er jo fint... Husk, at give organisten besked så han/hun ikke bruger tid på at indøve et postludie, da det jo normalt er organisten der spiller postludiet. Jeg har dog oplevet både solosang, trompetsolo og korsang i stedet for orgel som udgangsmusik, så det burde nok ku' lade sig gøre...

Redigeret af kesa
0

Del dette indlæg

...I øvrigt er der mange præster der stadig bruger det gamle vielsesritual, hvor der kun er tre fællessalmer i det hele, så dér er et soloindslag jo med til at forlænge vielsen lidt - og tro mig - det går som regel for hurtigt, synes de fleste.

Det var nemlig også derfor, at vi faktisk kun "fik lov til" at synge 2 salmer - for trompetisten "talte" som den salme vi skulle ha' sunget efter vielsen - og dermed blev det ikke til 3, men 2... (y)

Piiist, Jon havde heldigvis ikke forstand på hvor mange salmer der er normalt - derfor undrede det ham slet ikke, da præsten bildte ham/os ind, at der kun var tid til 2 salmer - cool præst, og så i ledtog med mig... :blush:

0

Del dette indlæg

Sikke forskellige præster kan være kesa.. i den kirke jeg er kirkesanger/degn i, har han ingen problemer med at synge andre sange end salmer og han har heller intet imod at spille/synge 'om lidt bli'r her stille' til begravelser...  (y)

Dejlig folkelig præst I har... Heroppe i Nordjylland er der ellers laaaangt mellem de præster der tillader f.eks. "Om lidt bli'r her stille", synes jeg...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Sikke forskellige præster kan være kesa.. i den kirke jeg er kirkesanger/degn i, har han ingen problemer med at synge andre sange end salmer og han har heller intet imod at spille/synge 'om lidt bli'r her stille' til begravelser...  (y)

<{POST_SNAPBACK}>

Dejlig folkelig præst I har... Heroppe i Nordjylland er der ellers laaaangt mellem de præster der tillader f.eks. "Om lidt bli'r her stille", synes jeg...

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg synes også, at han er ret cool :blush: Til vores bryllup har han f.eks. sagt, at hvis vi vælger en sang i stedet for en salme som '4. salme', så stoler han på, at den er fin - han føler ikke, at han behøver at 'diktere' hvilke sange, der må synges og hvilke der ikke må - for generelt vælger folk jo sange, som betyder meget for dem, til deres bryllupsdag.. og så må de selvfølgelig også få dem sunget.. :loveshower::loveshower:

De salmer vi har valgt er heller ikke helt 'normale' bryllupssalmer, men det synes han bare er sejt - fornyelse er han helt med på.. :carrot:

0

Del dette indlæg

Det var nemlig også derfor, at vi faktisk kun "fik lov til" at synge 2 salmer - for trompetisten "talte" som den salme vi skulle ha' sunget efter vielsen - og dermed blev det ikke til 3, men 2...

Som khio lige har skrevet: Sikke forskellige præster kan være... Vores sognepræst insisterer på at solistoptræden ikke må "gå ud over" antallet af salmer, så vi altid 4 salmer+ evt. solistoptræden....

0

Del dette indlæg

Hej Nicole & Søren.

Fin liste, som dog kan afvige fra sted til sted, f.eks. er der et par punkter der ikke passer i de kirker jeg arbejder i:

4.Mindst brud el. gom skal vide der kommer solist (venner og familie kan ikke arrangere det)

Hos os skal både brud og brudgom være vidende om solistindslaget.

5. Det skal normalt være acapella (organisten skal ikke indblandes)

Vores organist medvirker med akkompagnement ved ca. 90 % af alle solist-indslag enten på orgel eller klavér... Det sker også at sangeren har en musikker med på klavér, guitar eller. lign.
0

Del dette indlæg

Hej Alle, (y)

Jeg har både sunget til mange bryllupper som menig korsanger i snart 10 år og synger jævnligt også til bryllupper som solistindslag i Nordjylland.

Til det kan jeg kun sige- at der er ingen faste regler. Det meste kommer an på præsten og kutymen i den kirke, han har embede i.

I en af de kirker, jeg har optrådt i mest, Hasseris Kirke i Aalborg, er man eksempelvis meget fri mht. til det musikalske udtryk og repertoire. Der har jeg bået sunget akkompagneret af henholdsvis orgel, guitar, flygel og synthesizer- forskellige sange, både på dansk og engelsk, med og uden mikrofon.

Dog er det mest normale, at der synges a capella, dvs. uden mikrofon.

Mange af de organister, der spiller heroppe, vil gerne spille med, hvis man er så heldig, at der er et flygel eller klaver i kirken- og de fleste gør det faktisk ret hæderligt. Dog plejer jeg personligt at tage en akkustisk guitarist med ud, det synes jeg giver en flot lyd.

Endnu har jeg ikke været så uheldig at møde en præst, der har sat bremser for det-

Jeg husker kun engang, hvor en præst ikke LIIGE mente at en sang af Prince, hvor teksten faktisk handlede direkte om orgasmer, ikke passede ind. :blush:

Det syntes jeg i øvrigt heller ikke, så det blev Thomas Helmig med Unspoken Truth i stedet. :td:

Det mest normale er, som det også er blevet skrevet før, at sangen bliver fremført lige efter vielsen, altså når brudeparret sætter sig. Det giver også pusterum for brudeparret til at lade det store øjeblik rodfæste sig- og man spreder stemningen lidt længere, også ud til gæsterne.

Det er ikke altid, at reglen om at enten brud eller gom skal vide det gælder- Jeg sang fx til et bryllup i juli, hvor det var en overraskelsesgave fra brudens forældre!!

Altså- tal med præsten og organisten og spørg hvad de plejer at gøre.

Håber det gav lidt klarhed?

Kh Rosen

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer