Guest Katrinus

Hjemmelavet bryllupskager!

13 indlæg i dette emne

Min dejlige søster har sagt ja til at bage bryllupskagen. Hun er ikke konditor, men hende og hendes kæreste er ret gode til det med kager og mad i det hele taget.

Hun har aldrig bagt en bryllupskage før, og jeg er ret blank... er der nogle af jer der har erfaringer med at lave bryllupskager og har I nogle gode råd. Jeg vil gerne have en 'høj' kage (altså på stativ) - hvordan gør man det og er det svært?

Ind til videre har vi snakket om en ret simpel kagebund med hjemmelavet bær-saft ud over så den bliver 'svampet' og så massere af bær oven på - går det eller er der andre forslag? Kan man evt. komme creme og marcipan ved også eller bliver det forvirrende???

Hvis I har billeder af kager må I også meget gerne sætte dem ind så vi kan få lidt inspiration.

Mange tak for hjælpen - Katrinus

:bearhug:

Redigeret af Katrinus
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min mormor og morfar laver vores bryllupskage. Jeg tror faktisk det er nemmere at lave kagen på stativ frem for direkte oven på hinanden. Det er jo "bare" flere mindre kager oven på hinanden.

Mht. indhold kan man fylde i hvad man har lyst til - personligt skal vi have en slags hindbærmousse i og marcipan over - meget enkelt og det smager rigtig godt :bearhug:

Ellers kig på www.kagekompagniet.dk - der er lidt forslag til fyld.

Mvh

Lykke

0

Del dette indlæg

:oops:

min veninde laver vores kage - og hun er super sej til det.

Faktisk er det ikke svære at lave den oven på hinanden end på stativ. Man sætter bare nogle små træpinde ned i den nederste kage og lægger en lille plade oven på - og så en kage mere oven på osv. Jeg har faktisk selv prøvet det på et kagekursus og det er ikke svært. Kagestativerne derimod koster mange penge - hvis man skal være sikre på at de ikke tilter i løbet af dagen

:carrot: :carrot: :carrot:

0

Del dette indlæg

:oops:

min veninde laver vores kage - og hun er super sej til det.

Faktisk er det ikke svære at lave den oven på hinanden end på stativ. Man sætter bare nogle små træpinde ned i den nederste kage og lægger en lille plade oven på - og så en kage mere oven på osv. Jeg har faktisk selv prøvet det på et kagekursus og det er ikke svært. Kagestativerne derimod koster mange penge - hvis man skal være sikre på at de ikke tilter i løbet af dagen

:carrot: :carrot: :carrot:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Da vi holdte vores datters navnegivningsfest/ 1 års fødselsdag på hotel Josty fik vi en af vores gæster til at lave Bettys bryllupskage, ved ikke om du kender den? Men vi fik den lavet i en firkant, men i virkeligheden er den beregnet til i etager.

Den smager himmelsk. Den er både let og frisk.

Det er med hindbærmousse, Toblerone cream, chokomousse med friske hindbær, konditorcream, alm. lyse bunde + mørke bunde, nødder og rosiner.

Jeg har kun billeder af den som en firkant, men det skulle eftersigende være meget nem at lave.

Skulle Bettys bryllupskage have din interesse, så skal jeg gerne finde opskriften til dig.

Hilsen Krebsen

0

Del dette indlæg

jeg tror ikke det er svært at lave en bryllupskage det krave nok noget tolmodighed og overskud da der er mange forberedlser.

ang. opskrifter til bryllupskage så mener jeg at kagekombaniet har nogel og der er vist et link her inde på bryllupskal også.

:oops: ann marie

0

Del dette indlæg

Vi skal have den der bettys kage - min far laver den... Min veninde lavede den også til sit bryllup - den er supergod (opskriften ligger under menuforslag).

Jeg venter også spændt på billeder af hjemmelavede bryllupskager - da vi mangler inspiration til dette..

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg laver selv vores bryllupskage - det er ikke svært, det tager bare sin tid... men heldigvis kan man lave en del i forvejen... Nederst er der en browniesagtig chokoladebund, den skal stænkes med contreau, derefter skal den smøres med abrikosmarmelade og pyntes med friske jordbær... så kommer der et lag chkoladegarnasse (chokolade og flødeskum rørt sammen) så kommer der en lys sukkerbrødsbund med mandler i... og så skal der lidt chokoladegarnasse over... til sidst pakkes hele moleviten ind i marcipan... som pyntes med røde marcipanroser. Det bliver en super lækker kage... men jeg ahr også øvet mig en del... hvis det er noget i den retning du tænker på så skriv, så kan jeg lægge opskriften herind.

Ps... det er sjov at lave:-)

Knus

0

Del dette indlæg

Nedestående bryllupskage fra Arla skulle være til at finde ud af at lave og smager rigtigt dejligt. Se evt. mere på: http://www.arla.dk/C1256F0A0041AB8A/O/7359...1256F24003570DA

Opskriften er:

Bryllupskage

Tilberedningstid: 60+min.

Årstid: Hele året

Antal: Kage til 50-60

Appelsin-passionscreme

1 liter friskpresset appelsinsaft (ca. 12 appelsiner)

400 g sukker (ca. 4¾ dl)

2 liter piskefløde

25 modne passionfrugter

7 blade husblas

Chokolade-nougatcreme

1 liter piskefløde

300 g mørk chokolade (ca. 55% kakao)

150 g blød nougat

1¾ dl cognac

Bunde - 15 stk.

750 g finthakkede smuttede mandler

250 g groftrevet ren, rå marcipan

125 g kartoffelmel (1¾ dl)

100 g hvedemel (1¾ dl)

5 tsk bagepulver

20 æggehvider - evt. pasteuriserede (ca. 6½ dl)

625 g sukker

75 g smør - smeltet til pensling

Marcipanovertræk

1½ kg ren, rå marcipan

Chokoladeovertræk

600 g hvid chokolade , fx valrhona

bryllupskageopsats

Pynt

sukkerhjerter

små rosenbuketter med tyl og silkebånd

Bagetid for 1-2 bunde: Ca. ½ time ved 150°.

Drikkevarer: En festlig cocktail - kølig, tør champagne eller anden hvid mousserende vin tilsat ferskenlikør. Forholdet er 1 del likør og 4 dele champagne.

Appelsin-passionscreme: Bring appelsinsaft og sukker i kog i en tykbundet gryde. Kog blandingen ved jævn varme og uden låg i ca. 50 min. eller til der er ca. 6 dl appelsinsirup - rør af og til. Kog imens fløden, i en stor tykbundet gryde, ved jævn varme og uden låg i ca. 1 time eller til der er ca. 1¼ liter indkogt fløde - rør af og til, især til sidst. Del passionsfrugterne og skrab, med en ske, fyldet over i en sigte. Pres fyldet gennem sigten til der er ca. 2 dl saft. Læg husblasen i blød i koldt vand i ca. 5 min. Træk husblasen op af vandet med det vand der hænger ved. Rør husblasen i den varme, indkogte fløde sammen med appelsinsirup og passionsfrugtsaft. Stil cremen tildækket i køleskabet til næste dag.

Pisk cremen let med en håndmikser, hvis den ikke er stivnet.

Chokolade-nougatcreme: Bring fløden i kog i en tykbundet gryde - under omrøring. Del chokolade og nougat i mindre stykker og smelt dem i fløden. Kog blandingen ved svag varme og under omrøring i ca. 5 min. Tag gryden af varmen og tilsæt cognac. Stil cremen tildækket i køleskabet til næste dag.

Pisk cremen let med en håndmikser, hvis den ikke er stivnet.

Bunde: Bland mandler, marcipan, kartoffelmel, hvedemel og bagepulver. Fordel blandingen i 2 store skåle. Pisk 10 af hviderne stive i en skål. Tilsæt halvdelen af sukkeret og pisk i yderligere ca. 2 min. Vend de piskede hvider i den ene mandelblanding. Pisk resten af hvider og sukker og vend det i den anden mandelblanding.

Pensl 3 springforme (ca. 24 cm, 22 cm og 20 cm i diameter). Læg bagepapir i bunden af formene.

Kom ca. 200 g dej i den store form. Bag bunden midt i ovnen. Kom imens ca. 150 g dej i den mellemstore form og ca. 100 g dej i den lille form. Bag derefter bundene midt i ovnen. Fortsæt med resten af dejen til der er 5 bunde i hver størrelse - pensl formene og skift bagepapiret hver gang. Vend bundene ud på et stykke sukkerdrysset bagepapir - på en rist. Fjern det bagepapir som sidder på bundene og lad dem køle af.

Sammenlægning: Rør først den lyse creme op og dernæst den mørke. Læg 4 af de store bunde på et bord. Smør 2 af bundene med hver ca. 250 g mørk creme og de 2 andre bunde med hver ca. 250 g lys creme. Læg et stykke bagepapir på bunden til den store springform og læg kagen sammen således: En bund med lys creme, én med mørk creme, én med lys creme, én med mørk creme og til sidst bunden uden creme. Læg den mellemstore kage sammen på samme måde, men med ca. 200 g creme på hver bund og den lille kage med ca. 150 g creme på hver bund. Gem resten af appelsin-passionscremen til overtræk.

Marcipanovertræk: Rul, mellem 2 stykker plastfolie, ca. 275 g af marcipanen til en rund plade der passer til den store kage. Rul, også mellem 2 stykker plastfolie, ca. 300 g marcipan til en lang strimmel (ca. 6 x 80 cm). Fjern al plastfolien. Fordel ca. 200 g af den lyse creme på top og side af den store kage. Læg først marcipanlåg og derefter -kant på kagen. Tryk marcipanen fast og skær evt. kanterne til. Sæt forsigtigt ringen til springformen på. Beklæd den mellemstore kage således: Ca. 150 g lys creme, ca. 225 g marcipan til låg og ca. 250 g marcipan til strimmel (ca. 6 x 70 cm). Beklæd den lille kage med ca. 100 g lys creme, ca. 200 g marcipan til låg og ca. 225 g marcipan til strimmel (ca. 6 x 60 cm). Stil de 3 kager tildækket i køleskabet i ca. 2 døgn.

Chokoladeovertræk: Smelt chokoladen i en skål i vandbad. Fjern springformens ring fra den store kage og stil kagen på en omvendt tallerken - i et fad. Hæld med en ske chokolade over kagen - skub forsigtigt chokoladen ud over kanten, så den løber ned ad siden. Lad chokoladen stivne let og skær underkanten ren. Lad chokoladen stivne helt og fjern bund og bagepapir. Overtræk de andre kager.

Stil kagerne på opsatsen og pynt bryllupskagen med sukkerhjerter og de små rosenbuketter.

Tips: Kagen er fyldig som konfekt, så skær den i tynde stykker - det er lettest med en skarp kniv. Det tager ca. 4 dage at tilberede bryllupskagen - men den er det værd!

post-10481-1146589704.jpg

Redigeret af Titan
0

Del dette indlæg

Da vi holdte vores datters navnegivningsfest/ 1 års fødselsdag på hotel Josty fik vi en af vores gæster til at lave Bettys bryllupskage, ved ikke om du kender den? Men vi fik den lavet i en firkant, men i virkeligheden er den beregnet til i etager.

Den smager himmelsk. Den er både let og frisk.

Det er med hindbærmousse, Toblerone cream, chokomousse med friske hindbær, konditorcream, alm. lyse bunde + mørke bunde, nødder og rosiner.

Jeg har kun billeder af den som en firkant, men det skulle eftersigende være meget nem at lave.

Skulle Bettys bryllupskage have din interesse, så skal jeg gerne finde opskriften til dig.

Hilsen Krebsen

Hej Krebs

Ville du kunne overtales til at pm'e opskrift og foto til mig? Det ville jeg være super glad for!!!

Med venlig hilsen

Louise

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nedestående bryllupskage fra Arla skulle være til at finde ud af at lave og smager rigtigt dejligt. Se evt. mere på: http://www.arla.dk/C1256F0A0041AB8A/O/7359...1256F24003570DA

Tips: Kagen er fyldig som konfekt, så skær den i tynde stykker - det er lettest med en skarp kniv. Det tager ca. 4 dage at tilberede bryllupskagen - men den er det værd!

Vi skal have den fra Karoline (Arla) og den har vi prøvesmagt i påsken hvor vi var hjemme fra Bruxelles - min mor laver den. Den er rigtig god og dejlig "enkel" (tager dog tid at lave). Kan kun anbefale den. Link til opskriften på min bryllupsplanlægningsside

knus SIGNE :bearhug:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer