Frk. Sif

Bordplan

29 indlæg i dette emne

Jeg har flere gange læst herinde, at metoden med at bytte plads løbende gennem middagen er blevet afprøvet med succes.

Så nu er jeg blevet helt nysgerrig, forslaget faldt nemlig i god jord hos baglandet.

Hvordan gjorde I? Byttede alle eller kun gæsterne? Og hvornår rykker man ? Og gik det hele op...? Og hvad synes gæsterne?

Jep - mange spørgsmål :shooter: Venter i spænding... :iloveyou:

Christina

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har jo lige været ude og snakke med feststedet i onsdags.. og de foreslog at vi stillede bordene op i sillebens formation og så placerede alle gæsterne ved de borde, så skulle kristian og jeg have vores eget 2 mands bord, som løbende blev sat til de andre borde...

Så vi ville sidde ved bordenden ved alle de forskellige borde under middagen, og dermed kunne sidde ved bord sammen med alle!

Han sagde at det var hylemorsomt, især hvis man starter med at sidde midt i lokalet alene ved tomands bordet... folk aner ikke hvad der foregår, men som aftenen går er det bare et hit!

Sådan fik vi det fremlagt... håber det kan bruges!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det gjode vi til min storebrors bryllup - altså skiftede pladser.

De havde delt op i tre kategorier - lidt som da man gik i børnehave.

Folk havde under deres tallerken enten ingenting, æble eller pære, og så skulle man efter hovedretten bytte pladser - den med æbler skulle sætte sig ved et æble på et andet bord, og det samme med dem med pære og dem der ikke havde noget skulle blive siddende.

Skal lige sige vi sad ved runde borde, så de kunne ikke gøre den med to-mandsbordet, som eller lyder rigtig sjovt :shooter:

:shooter: Lene

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

jeg har også hørt om modellen, hvor man sidder ved runde borde. og dækker op( stiller en stol mere) til en ekstra. så hvis folk vil snakke med en fra et andet bord. er der en plads ledig. så man ikke snupper en plads hvor vedkommende er på toilet. og hvis man mingler lidt rund mellem retterne. så kan brudeparet jo slå sig ned og snakke med deres gæster uden at skulle stå op.

0

Del dette indlæg

Hejsa

Jeg har været til flere fester hvor mændene efter hver ret skulle flytte 4 pladser til venstre - det har været en ret stor succes. Damerne har som ofte også en håndtaske mm med så mændene er mere "mobile".

Jeg har dog aldrig prøvet det til et bryllup, men hvorfor ikke?

Begynder også selv at overveje ideen :cheerleader3:

:balloon:

0

Del dette indlæg

Jeg har før skrevet herinde, at vi gør det, at alle gæsterne, på nær dem som ikke er mobile (med små børn eller gamle), rykker rundt efter vores mellemret og efter hovedretten. Så vi starter med at sidde traditionelt med vores forældre og derefter med vores søskende og venner blandet. Inde i folks navnekort skriver vi f.eks. tigerne eller aberne og så skal de, som sidder permanent ved bordet (bordkaptajnerne) have et lille skilt, hvor navnet står og der skal man gå hen. Vi leger så med tanken om, at i stedet for at skrive 2 navne, fordi de skal skifte 2 gange, så skrive 4, så folk tror, at de skal skifte 4 gange under middagen :unsure: Og vi er sikre på, at det giver en masse snak og afslappet stemning, i stedet for, at sidde ved de samme pladser hele aftenen. Søren vil så selv præsentere vores planer og bruger sådanne grunde som f.eks. at ved bord 4, siger tjenerne, bliver der drukket for meget, så vi deler jer op og bord 2 ser ud til at røvkede sig, osv. :super:

Vi har 5 runde borde og det er da noget af sin sag, at lave tre bordplaner, men vi har det også sjovt med det. Vi mangler kun lidt nu og har faktisk lavet 6! bordplaner, da vi har ændret bordantallene fra 6 borde til 5 med flere pladser omkring. Så nu er vi da blevet noget ferme til det :denmarkflag:

Hilsen Cecilia, der glææææder sig til, at se folks reaktioner :unsure:

Vores fest bliver holdt meget stiligt og smukt, så det her er nok det sidste, folk forventer :biggrin:

0

Del dette indlæg

Hej.

Vi gør det også.

Vi skulle lave bord plan til runde borde og antallet gjorde at det var praktisk talt håbløst at få til at gå op.

Så vi besluttede at lave 5 runde borde og på hvert bord vil der være dækket op til os.

Derudover laver vi et børne bord.

Vi rykker rundt efter forret, efter mellemret, efter 1. servering af hovedret og efter 2. servering af hovedret.

Og for at børnene selvfølgelig ikke skal snydes, så "mellemlander" vi der ind i mellem og siger skål med dem.

Vi er spændt på hvad folk siger, men tror at alle bliver glade for det, for så har vi mulighed for at tale med alle.

Vi er dog lidt i tvivl om vi skal starte ved bordet med vores forældre. - Det afhænger af hvornår min far planlægger at holde sin tale, da jeg vil sidde ved siden af ham der. - Så han bliver lige indvoveret lidt i vores planer. - men eftersom han også er Toastmaster går det nok .

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har oplevet det flere gange rundt omkring. Det er rigtig godt når der er tale om bryllupsfester hvor der er mange som ikke kender hinanden og det er faktisk mere reglen end undtagelsen.

Jeg plejer af og til "at spille 2 elefanter kom marcherende, mens de pågældende gæster flytter plads". Det vækker altid jubel hos de øvrige :bearhug: Det er dog kun sjovt en gang og man gør det kun hvis selskabet er til det. taler vi om at en eller flere af de gæster der rokerer er kraftigt overvægtige, ja så gør man det heller ikke. :heart:

0

Del dette indlæg

jeg sidder jo og klør mig lid i hovedbunden.

hvordan klare man det i praksis. med glas osv. tager man bare sine glas med rundt eller hvordan.

og er det tilfældigt hvornår man skifter plads. :bearhug:

Altså hos os (dvs. min storebror) var det inden deserten. Rent bestik lå jo allerede på den plads man skulle hen til, og desserten blev tallerken serveret (nu jeg tænker over det, var den vist bryllupskagen, så den gik man op og tog selv, hvor der stod en stak tallerkener ved siden af), så den var også klaret, så man skulle bare have sit/sine glas med...og hvad man ellers havde af sjal og tasker mv.

0

Del dette indlæg

:bearhug:

Vi laver 4 langborde... Og 1 hovedbord til 2... folk vil glo noget når vi skal sidde alene.. Men efter vi har budt velkommen vil vi så flytte vores 2-mands bord hen for enden af et af de 4, og så flytte igen til mellemretten, igen til hovedretten, og til sidste bord til desserten...

Så´en kom med forsklaget herinde og den nuppede vi, så får vi siddet ved flere forskellige og da vores forældre alle er skilt kommer vi nemmere henover den opgave....

Det er noget utraditionelt, men i disse tider og vi har allerede barn osv...

:heart:

0

Del dette indlæg

Der er kommet så mange gode svar at jeg nu er helt forvirret: Flytter alle, kun nogle af gæster, eller kun brudeparret?

Min plan var nogle udvalgte skulle flytte men blir i tvivl om det kan gå op ? Og hvad med servicet? Og dem der ikke skal flytte og derfor ikke kommer til at sidde med brudeparret, vil de ikke føle sig lidt snydt? Hvad mener I???????????

:bearhug: Christina

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Sikke mange gode idéer. Dem vil jeg helt sikkert overveje at bruge. MEN jeg bliver lige lidt nervøs. Hvad hvis den, der har siddet der før en har spildt fx rødvin eller brun sovs, der hvor min kjole støder på bordet? Det kan jeg jo slet ikke overskue, hvordan løser man det?

Knus Pippi75

0

Del dette indlæg

Vi brugte den model, hvor vi selv flyttede rundt. Vores bordplan bestod af 6 borde. De var sådan ca. kvadratiske (i mangel på runde borde). Ved hvert bord var der placeret 8 gæster (heldigvis gik det op). Ved to af siderne, sad der tre og ved den tredje sad der to. Så kunne alle ved bordet tale sammen. Den sidste side stod tom. Vi startede med at sidde på "den tomme plads" ved et af bordene, og så flyttede vi os ellers rundt til alle bordene. Vi skiftede ca. hver halve time. Vi fik buffet, så vi kunne ikke skifte efter hver servering. Vi tog vores tallerkner, glas og bestik med os, når vi flyttede. Festen var ret uformel, så det gjorde ikke noget at brudeparret vandrede rundt med deres tallerkner :balloons:

Hvis vi havde dækket op ved alle de pladser, hvor vi skulle sidde, var vi kommet til at mangle service. Der var kun lige til 50 personer i festlokalet. Og vi ville da gerne have vores mad og vin med os...

Det var en stor succes!!!

Alle gæsterne syntes, at det fungerede godt. Vi slap for tage stilling til hvilke gæster der var "vigtigst" eller hvilket kriterium, man nu anlægger, når man placerer brudeparret ved bordet. Vi syntes ikke, at nogle af vores gæster var nærmere eller mere vigtige end andre.

Tumling

0

Del dette indlæg

Vi har også puslet med tanken om at skifte pladser. Vi sad og lavede et udkast til bordplan, hvortil min kæreste sukkede og påpegede at han ikke gad sidde ved voksenbordet :balloons:

Jeg har siddet og læst i tråden, og det slog mig lige... Vil man så ikke komme til at have de samme samtaler 5-6 gange i løbet af aftenen, alt efter hvor mange steder man nu skal sidde! Jeg kan lige se det for mig.

Hej, dejligt i også vil sidde her hos os. Hvor var det en smuk vielse. Hvor ser du skøn ud! Dejligt sådan som i har pyntet med teltet. Hvor smager maden godt! Det er bare så hyggelig en aften (jeg er selvfølgelig optimistisk, og håber at vores gæster får en fantastisk aften).

Nå videre til næste bord...

Hej, dejligt i også vil sidde her hos os. Hvor var det en smuk vielse. Hvor ser du skøn ud! Dejligt sådan som i har pyntet med teltet. Hvor smager maden godt! Det er bare så hyggelig en aften

Hej, dejligt i også vil sidde her hos os. Hvor var det en smuk vielse. Hvor ser du skøn ud! Dejligt sådan som i har pyntet med teltet. Hvor smager maden godt! Det er bare så hyggelig en aften.

http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/haha.gif Ej jeg ved godt at det ikke bliver sådan, og som sagt, så synes vi også at det er en super god idé at gøre det sådan! Jeg så bare lige dagen for mig, og kunne slet ikke lade være med at grine :biggrin:

Anne

0

Del dette indlæg

Jeg må indrømme at jeg ikke er så pjattet med det, og slet ikke til et bryllup...

Jeg har prøvet flere gange hvor hver 2. gæsterne skulle rykke 3 pladser til højre, og ja det er da et frisk pust og giver lidt liv.

Men hvis man er "uheldig" og lige har fået gang i en spændene samtale med bordherren, ja så bliver den afbrudt, og så skal man begynde forfra... :bask:

Ofte kan tage lidt til at få gang i en interessant samtale, og skulle begynde forfra flere gange på en aften orker jeg ikke. Så holder man sig til det banale ("hvor kender du så xx fra, hvad laver du etc").

Jeg regner med at der kommer en del indslag i løbet af aftenen, så der er nok af "afbrydelse"...

Jeg synes hellere man skal bruge tid på at lave en rigtig god bordplan (selv om man ikke på forhåns kan sige hvordan det går).

:balloons: Snart Fru Aas

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

:)

Vi laver 4 langborde... Og 1 hovedbord til 2... folk vil glo noget når vi skal sidde alene.. Men efter vi har budt velkommen vil vi så flytte vores 2-mands bord hen for enden af et af de 4, og så flytte igen til mellemretten, igen til hovedretten, og til sidste bord til desserten...

Så´en kom med forsklaget herinde og den nuppede vi, så får vi siddet ved flere forskellige og da vores forældre alle er skilt kommer vi nemmere henover den opgave....

http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/bearhug.gif

Hej

Det bliver også vores løsning... Og problemet med skilte forældre kommer vi jo også udenom...

Dorthe

0

Del dette indlæg

Jeg må indrømme at jeg ikke er så pjattet med det, og slet ikke til et bryllup...

Jeg har prøvet flere gange hvor hver 2. gæsterne skulle rykke 3 pladser til højre, og ja det er da et frisk pust og giver lidt liv.

Men hvis man er "uheldig" og lige har fået gang i en spændene samtale med bordherren, ja så bliver den afbrudt, og så skal man begynde forfra... :bask:

Ofte kan tage lidt til at få gang i en interessant samtale, og skulle begynde forfra flere gange på en aften orker jeg ikke. Så holder man sig til det banale ("hvor kender du så xx fra, hvad laver du etc").

Jeg regner med at der kommer en del indslag i løbet af aftenen, så der er nok af "afbrydelse"...

Jeg synes hellere man skal bruge tid på at lave en rigtig god bordplan (selv om man ikke på forhåns kan sige hvordan det går).

:) Snart Fru Aas

Det er helt klart at skal man lave disse rokader til et bryllup så bør det ikke ske mere end 2-3 gange over hele middagen. Ellers bliver det alt for turbolent og udflagrende. Det skal heller ikke være noget med at alle skal flytte sig en plads eller lignende. De gange jeg har set det praktiseret har det måske været 30-40% af gæsterne der har skullet rokere og det har typisk været i situationer hvor de har været placeret ved rundborde eller kvadratiske enkeltborde.

Det ses faktisk ikke praktiseret så tit. Hverken ved bryllupsfester eller øvrige fester. Det handler - når vi taler bryllup - angiveligt om nogle af de betragtninger som Fru Aas er inde på. Ved fødselsdags- og firmafesterne handler det nok mere om at middagen typisk ikke varer lige så lang tid som ved en bryllupsfest.

Redigeret af diskobil
0

Del dette indlæg

Vi har også puslet med tanken om at skifte pladser. Vi sad og lavede et udkast til bordplan, hvortil min kæreste sukkede og påpegede at han ikke gad sidde ved voksenbordet :)

Jeg har siddet og læst i tråden, og det slog mig lige... Vil man så ikke komme til at have de samme samtaler 5-6 gange i løbet af aftenen, alt efter hvor mange steder man nu skal sidde! Jeg kan lige se det for mig.

Hej, dejligt i også vil sidde her hos os. Hvor var det en smuk vielse. Hvor ser du skøn ud! Dejligt sådan som i har pyntet med teltet. Hvor smager maden godt! Det er bare så hyggelig en aften (jeg er selvfølgelig optimistisk, og håber at vores gæster får en fantastisk aften).

Hej, dejligt i også vil sidde her hos os. Hvor var det en smuk vielse. Hvor ser du skøn ud! Dejligt sådan som i har pyntet med teltet. Hvor smager maden godt! Det er bare så hyggelig en aften

Hej, dejligt i også vil sidde her hos os. Hvor var det en smuk vielse. Hvor ser du skøn ud! Dejligt sådan som i har pyntet med teltet. Hvor smager maden godt! Det er bare så hyggelig en aften.

:) Ej jeg ved godt at det ikke bliver sådan, og som sagt, så synes vi også at det er en super god idé at gøre det sådan! Jeg så bare lige dagen for mig, og kunne slet ikke lade være med at grine http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/biggrin.gif

Anne

Jeg griner også. Og ja: du har egentlig ret. De samtaler vi førte ved de 6 borde, var ret ens. Men jeg synes ikke, at det gør så meget. For alle fik lejlighed til at sidde sammen med brudeparret og for alle gæsterne var det jo første gang, de fik lejlighed til at fortælle brudeparret om deres oplevelse af det hele (dejligt at I også vil sidde her hos os, smuk kjole, dejlig mad osv)

Eftersom vi jo trods alt også talte med gæsterne om andet, så syntes jeg alt i alt at det var fint - også for os.

m.v.h.

Tumling

Redigeret af Tumling
0

Del dette indlæg

:balloon:

:bearhug:

Hej

Det bliver også vores løsning... Og problemet med skilte forældre kommer vi jo også udenom...

Dorthe

Hej,

Vi har også en "masse forældre" da vores forældre er skilt, så vi er ude i noget af det sammen men ikke helt. Vi skal have rundborde med 8-10 personer ved hver. Også regner jeg med at vi starter med at sidde ved to hold forældre. Og så efter hovedretten eller deromkring flytter vi over til et andet bord hvor der også sidder nogle forældre. Og så ved jeg ikke om vi flytter tilbage igen. Det er vist den nemmeste løsning unden ALT for meget tumult. Synes jeg nemlig er en skam sådan en dag. Det skulle jo gerne være en dejlig og afslappende aften for alle.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer