Guest 120806

Fuglefrø i stedet for ris

20 indlæg i dette emne

Hejsa,

jeg har snakket med præsten i dag, og skulle forhøre mig lidt om salmer o.lign. også om vi måtte stille risposer i kirken. Det måtte vi gerne, men der må kun kastes ris udenfor. Men hun foreslog at vi evt. brugte fuglefrø af hensyn til fuglene, jeg har selv tænkt på det, men hvad synes I? Er der nogle herinde der har brugt det?

Knus Mette

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

:bearhug:

Vi må ikke kaste med ris ved den kirke hvor vi skal giftes netop fordi fuglene dør af det.... Så der må kun bruges korn osv.... Kender ikke noget til det i praksis men at det er det man bruger for fuglene skyld.. ellers skulle det ikke være anderledes.... bruges på samme måde....

:(

0

Del dette indlæg

Hejsa...

Jo det var da også en go ide, skrev også i den tråd om dem der ville bruge sæbebobler, fordi de ikk måtte bruge ris... Men der svarede jeg også at det også var en fin ide, men at jeg pers. ikke ville gøre det på den måde, så hellere vente til senere på dagen med at blive "riset"... Men, det er nok bare mig der er lidt gammeldags på det punkt :(

Men jo ellers var det da en go ide :(

Knus

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tror altså at det med at fuglene ikke kan tåle rid, det er en skrøne.

Jeg har læst flere steder at det slet ikke skulle være et problem hvis fulge spiser ris, det at risene svulmer op, betyder bare at de bliver lidt mere mætte af det.

Søger lige lidt rundt på nettet, vender tilbage når jeg har fundet et svar

0

Del dette indlæg

Det her fandt jeg på bryllup.dk

Myten om ris og fugle

Ris svulmer ganske rigtigt op, når de bliver våde. Men det gør alle mulige andre frø også, og det tager frøspisende fugles fordøjelsessystem naturligvis ikke mindste skade af.

Det interessante ved en myte som denne er egentlig ikke, hvordan den er opstået. Den kan såmænd være fundet på af hvem som helst. Det interessante er, at den er helt umulig at udrydde, selv om den er åbenbart grundløs.

Årsagen er at denne myte rummer nogle kvaliteter, der gør den meget velegnet til at cirkulere mellem mennesker.

1. Myten rummer et dramatisk billede (den eksploderende fugl), som gør den nem at huske.

2. Den er hurtig og nem at fortælle videre.

3. Man bliver mindet om den med mellemrum, fordi den er forbundet med en bestemt tilbagevendende begivenhed: bryllup.

4. Man udsender et signal om at være et hensynsfuldt menneske, når man fortæller denne myte videre.

Når en oplysning rummer alle disse elementer af "god historie", bør enhver skeptiker være på vagt. Oplysningen behøver ikke være usand, men den vil leve videre helt upåvirket af sandhedsværdien.

0

Del dette indlæg

jeg har læst et sted at man kan købe nogle lidt dyre ris, de sku opløses lettere og ikke være farlig for fuglene... jeg kan bare ikke huske på hvilken sidedet var... mener at det var fra et af de steder der sælger færdige kort.... men hvis nogen ved noget mere om de ris jeg taler om, så kan i jo forælle os hvor de kan købes og hvordan de trylle ris virker????

jeg mener faktisk at de små ris er hjerte formet......

:bearhug: fra louise

:bearhug::(:(:(:bearhug::bearhug::bearhug::bearhug:

0

Del dette indlæg

Jeg tror det er dem her du tænker på:

hjerteris

De er lavet af en sukkerblanding, dvs de knuses når man træder på dem (man kan nemlig let falde/glide på almindelige ris) og de smelter når det regner.

Problemet er vel bare hvis det regner når de bliver kastet, vil de så ikke smitte vildt meget af på tøjet?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg hørte fra en eller anden ornitolog, at det er en skrøne med de ris. Men det er da ok, hvis folk hellere vil bruge fuglefrø. Jeg tænker så mere, om fuglefrø ikke er ret fedtede, og måske kan skade tøjet? Almindelige ris afsætter hvide mærker på mørkt tøj, så vi har på vores hjemmeside bedt om, at man anvender grødris i stedet.

Kh Bettina

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Der skal seriøst en større landsdækkende kampagne til før folk fatter at ris IKKE er skadelige for de små pippere...

Det er da helt utrligt!! :)

Synes forklaringen på, hvorfor skrønen stadig eksisterer, er rigtig god! Jeg har LÆNGE ventet på en sådan forklaring - denne her giver mening!

Tak til Gretchen for dét... (Den klogeste unge fra "Frikvarter" - meget passende!)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

:) På ornitologisk instituts hjemmeside, var der engang et indlæg om det... De skrev, at det helt klart er en skrøne.... I Kina har man dækket rismarkerne ned, netop fordi alle fuglene spiser risene! Så dør de vel næppe af det!!!

Vores præst sagde på en meget sjov og tør måde.... "Jeg har da vist aldrig set nogle døde fugle ligge rundt omkring".

Jeg tror simpelthen, at det er en skrøne de forskellige kirker har taget til sig, fordi de så slipper for oprydningen af risene bagefter! http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/whistling.gif

bare et lille pip herfra :thanks:

Redigeret af Allegra
0

Del dette indlæg

Jeg undrer mig også over hvor sejlivet den skrøne er, at fugle ikke kan tåle ris.

Ved vores kirke må man desværre ikke kaste med ris. Begrundelsen for dette er, at de kan have op til tre bryllupper på en dag og det er ikke alle, som nøjes med at kaste en smule ris - nogle har nærmest flere kilo med. Der ville derfor komme meget ris på en dag med tre bryllupper, som er besværligt at feje væk og det tredje og sidste bryllupspars gæster ville nærmest komme til at gå i ris til anklerne, når de ankom til kirken....min kæreste synes så, det er dejligt ikke at få smidt ris efter sig, men jeg synes nu det hører sig lidt til, men der kommer jo nok noget, når vi forlader festen.

0

Del dette indlæg

Vi har ikke ris, men sæbebobler. Det passer mig fint, for de kommer da ikke ind allesteder på samme måde som ris.

I Irland kaster man heller ikke ris, men confettig ( ved ikke om det er stavet rigtig) så det gør heller ikke David spor.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer