Sign in to follow this  
Followers 0
Guest June

fondue.....har i forslag til flere "ingredienser"?

9 posts in this topic

Til vores ret utraditionelle bryllup skal vi have fondue med salatbar og flødekartofler. Nu har jeg så lavet liste over de ting jeg skal bruge, men har en fæl fornemmelse af, at der er noget jeg har glemt. Har i nogen tilføjelser eller gode ideer?

Fondue:

Okse, svine, skinke og kalkunkød, kylling

Bacon

Cocktailpølser.

Cherrytomater

Champignon

Beignet dej

Salatbar:

Tomat

Salat

Pinjekerner

Ananas

Agurk

Fetaost

Syltede hvidløg

Croutons

Majs

Ærter

Bønnespirer

Peberfrugt

Løg

Champignon

Oliven

Div. dips og dressinger

Hvad mangler jeg?

Håber I kan hjælpe.

Kærlig hilsen June

Edited by June
0

Annonce ♥

Hey... god ide til anderledes mad !! :tu:

Jeg har engang prøvet at få rejer til fondue. Der var lavet en beignet dej som man dyppede rejerne i inden de "røg i gryden" det er lissom dem man får i kina grillen... dybstegte rejer. Hvis du synes ideen er ok, så kan man dybstege en masse andre ting, løgringe, kød ( specielt kylling) champignons, osv. Jeg skal se om jeg kan finde opskriften på beignet dejen, den er ret simpel.

0

Annonce ♥

Heysan! :)

Tak for de gode ideer. Er ført på listen....

Kærlig hilsen June

Hvor mange bliver I til brylluppet???

Kunne faktisk godt se fidusen, hvis jeg ellers kan få kæresten overtalt og vi skal også lige have fundet lidt flere fonduer så...

Tanker

fra

Nethe

0

Hyggelig ide - jeg kommer faktisk lige over fra min svigerinde, hvor vi har spist fondue her til aften.

Det eneste der bekymrer mig ved jeres ide er det med kyllingekødet, som jo kan indeholde salmonella, og derfor ikke er så godt at røre ved og derefter putte fingrene i munden. Måske kunne I sørge for nogle vådservietter, som kunne være ved hvert bord, så man lige kan "vaske" fingrene efter at have pillet ved det rå kød - det gør også, at gæsterne med deres fine tøj hele tiden er rene og ikke sætter fedtfingre på deres tøj.

Men ellers synes jeg det lyder som om I har dækket jer godt ind - hvor mange gæster har I tænkt, der skal være pr fonduegryde? Og husk: måske går fonduesættet tørt for sprit i løbet af middagen = hav ekstra sprit samt evt. en der er ansvarlig for at hælde nyt sprit på, så gæsterne ikke selv skal sidde med det, skulle det blive nødvendigt.

Vi har et par fonduegryder og en af dem er købt i Føtex for omkring 50 kroner, så det er muligt at skrabe sammen uden at det bliver vanvittig dyrt.

Med hensyn til tilbehør tænkte jeg på, om I har mulighed for at lave bagte kartofler, der hvor I skal holde brylluppet, for det er altså også rigtig lækkert til fondue. Og hvis jeg må være så fræk at spørge: laver i oliefondue eller rødvinsfondue? Jeg vil til en hver tid fremhæve rødvinsfonduen i forhold til oliefondue og ikke mindst i forbindelse med bryllup.

Det blev en lang smøre, som jeg håber du kan bruge til noget.

Mvh Cecilie

0

Hej Cecilie!

Jeg havde tænkt mig, at kyllingen skulle være stegt på forhånd, og så dyppes i dej, så det blev til dybstegt kylling. På den måde er man ovre problemet med bakterier. En vådserviet er ikke nok til at klare dét, for så tørrer man fingre i servietten, vender tilbage til sin mad, tørrer igen, og så har man fået fat i de bakterier man efterlod i første aftørring, plus at man ikke slipper af med bakterierne på hænderne ved en simpel aftørring.

Faktisk kræver det en vask af hænderne. (Kan da så også liiige oplyse, at man efter at have gjort hænderne våde og fordelt sæben, skal vaske hænderne i min. 10 sek. Så kan man skylle. (grundigt) Lyder ikke af så længe, vel? Er længere end man tror. Nå, men slut på lektionen i køkken/håndhygiejne. :lol: (Er sådan liiiidt miljøskadet) :)

Så du har absolut ret i, at det er noget man skal tænke over. :)

Jeg havde forestillet mig, at der skulle være 4 om en gryde. Er det ikke meget passende? Og så ville jeg lave en halvdelen til rødvin. Så har alle mulighed for det de bedst kan lide....

Bagekartofler......det skal vi nok også have.

Extra sprit? ()() Havde jeg faktisk ikke lige tænkt på! Tak for reminderen!!!!

Kærlig hilsen June

0

Annonce ♥

Hej June

God ide med kyllingekødet - det vil være så kedeligt, hvis en eller flere af jeres gæster fik det dårligt pga maden.

Men jeg synes alt i alt det lyder rigtig hyggeligt - kunne godt finde på at tage ideen op, når vi skal holde 30 års fødselsdag.

Jeg tror, at 4 personer per gryde er fint. Vi har lige i dag købt en fonduegryde i rustfrit stål i Bilka - den er pæn og enkel og kostede 100 kroner. Hvis I nu alligevel skal ud og investere, og ikke kan låne jer frem, så er det da en mulighed, der er værd at overveje.

Jeg glæder mig til at høre, hvordan det endte med at blive.

Cecilie

0