FruAas

Rygning under middagen

51 indlæg i dette emne

Vi har egentlig bestemt at der ikke må ryges under middagen (er begge ikke-rygere der foretrækker at kunne dufte maden frem for cigaretskod i askebægere på bordet).

Der står et par borde ved indgangen hvor der så kan ryges.

Men bl.a. gommens mor er ryger (men ryger normalt kun udenfor).

Kan man det?

Hvad gør I?

Det skal siges at brylluppet er i februar, så man kan ikke gå ud og ryge!

:bearhug:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvis der er mulighed for at gå et andet sted hen under middagen og ryge så kan i sagtens siger at der ikke må ryges ved bordene.

Hvis det ikke er til at ryge andre steder synes jeg det er en dårlig ide da middagen jo kan vare mange timer. Er selv ryger og ville sidde og blive ireteret hvis jeg ikke havde nogen mulighed for at ryge i 3-4-5-6 timer.

Vi har selv valgt at der må ryges under middagen, vi regner med at rygerne har så meget pli at det kan lade sig gøre uden at genere ikkerygerne for meget.

0

Del dette indlæg

Vi har valgt at der kun kan ryges udendørs. Vi er begge ikke rygere, og der kun 5 ud af 33 der er rygere, hvoraf den ene kun er festryger. Der er halvtag på den ene side af bygningen, så hvis det regner, bliver de ikke drivvåde.

En anden mulighed er at vi indretter et rygeum i et tilstødende lokale. Men en ting er sikkert, Vi gider ikke sidde i røg, når det er os der bestemmer og betaler.

Omzig

0

Del dette indlæg

Det er så let for os, da der er indendørs rygeforbud i alle offentlige bygninger (dermed også restauranter, hoteller, kontorer etc.) i både Irland og Canada :bearhug:

Vi er absolut også ikke-rygere begge to, og Patrick tåler ikke ret godt cigaretrøg, så vi ville nok have bedt om at folk holdt festlokalet røgfrit under alle omstændigheder. Men som lovgivningen er her, er der bare ikke noget at rafle om :bearhug:

:(

ANna

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Uha - jeg synes det er svært, det med rygning :bearhug:

I skal tænke på, at det er en fest. og at det er voksne mennesker, vi har med at gøre. Det med forbud, synes jeg er noget dumt noget. Men jeg kan også godt forstå, at det ikke er rart med et alt for tilrøget lokale :( Jeg har nu tiltro til, at vores gæster selv kan finde ud af at tage hensyn til hinanden. Vi har ikke specielt mange rygere i familien, men jeg kunne aldrig finde på at sige, at de ikke måtte ryge under hele sådan en bryllupsmiddag. Det er jo en del af en god fest for dem :bearhug: Nu er vi også så heldige, at det er et stort lokale med meget højt til loftet, vi skal feste i. Og det hjælper meget.

Men forbud - nej det synes jeg ikke om :bearhug:

0

Del dette indlæg

Vi er begge ikke-rygere så der bliver rygeforbud til vores bryllup. Dem der ryger har mulighed for at gå ud på en balkon og ryge. Det er heldigvis ikke så mange rygere vi kender, men nogle af de vigtigste er dog rygere, bl.a. svigermor og min svoger. Jeg har bestemt ingen skrubler i at passe på mit heldbred :heart: Jeg vil som en anden skriver bestemt ikke sidde i røg under middagen da dette ødelægger min appetit og efterfølgende lugt af røg :banned:

0

Del dette indlæg

Har faktisk slet ikke selv overvejet det der med rygningen - men det er da helt sikkert noget jeg vil vende med min kæreste (forlovede - hihi). Jeg synes det lyder som en god løsning i er kommet frem til. Det jeg tænker om det er, at hvis det er "hensynsfulde" rygere der inviteres ville jeg ikke have noget problem med det. Men hvis ikke, ville det personligt ødelægge rigtig meget for mig at blive røget lige op i hovedet. Om jeg er brud eller gæst!! Jeg er selv ikke ryger.. Men den er altid svær den med rygningen.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg var til bryllup hos en veninde sidste sommer, hvor der var rygeforbud under middagen. En af gæsterne kunne simpelthen ikke tåle røgen, så derfor havde de valgt at lave rygeforbud - selvom gommen selv er (var) ryger!!!

Det betød blot, at de mandlige gæster fik flere lejligheder til at kysse bruden, når gommen forlod bordet... Men det var også en varm sommerdag, hvor de fleste gæster gik ud en gang imellem for at få lidt luft.

Vi har ikke snakket om, hvor vidt vores bryllup skal være røgfrit. Min forlovede og jeg ryger begge to, men jeg kunne godt forestille mig, at vi ville prøve at begrænse rygning under middagen. Jeg ser ikke noget problem i at folk skal gå ud eller gå et andet sted hen, hvis de skal ryge. Personligt synes jeg faktisk, det er rart nok at man kommer ud og bevæger sig lidt... Så jeg vil nok opfordre folk til at gå udenfor, men jeg tror ikke, vi holder det 100% røgfrit - der skal jo være plads til alle, og mange af vores gæster er rygere. Men i og med der er mange rygere, vil der også hurtigt blive tilrøget, hvis lokalet ikke er kæmpestort.

Vi skal heldigvis giftes om sommeren, så der vil nok naturligt være mange, som går udenfor helt af sig selv...

Man har naturligvis ret til selv at bestemme, når det er ens egen fest. Men personligt synes jeg, det er dårlig stil at forbyde folk at ryge.

Man kunne evt. prøve om man kan indrette bordplanen således, at rygerne sad i samme ende af lokalet eller noget. Rygere er trods alt også mennesker - dog med en dårlig vane, men man forbyder jo heller ikke sine overvægtige gæster at spise, vel? Ved godt, det er en vovet sammenligning, men overdrivelse fremmer forståelsen... Der bør være en gylden middelvej i mine øjne - for det vil også 'ødelægge' stemningen lidt for rygerne, hvis man gør det helt umuligt for dem at ryge...

0

Del dette indlæg

tja, vi er begge ikke rygere, men der var intet forbud mod rygning - det var et rummeligt lokale med meget højt til loftet, så røgen generede ikke nogen - jeg bemærkede det ikke engang - der var vel 10 rygere ud af de 75 og de havde pli nok til kun at ryge imellem retterne ... så det kan altså sagtens lade sig gøre uden af rygerne skal henvises til at fryse udenfor..

:heart: Stine

0

Del dette indlæg

Vi er begge ikke-rygere - og min kæreste har astma, og derfor er vores hjem røgfrit - men jeg går bestemt heller ikke ind for forbud. Jeg vil ikke risikere, at det halve af festen kommer til at foregå udenfor, for hvis der står et par stykker og får sig en smøg, så kommer de nok hurtigt i en samtale, og så står de der pludselig i 20-30 min... og hvad så med indslag - der vil aldrig være fyldt helt op...?

Vi bryder os heller ikke om at folk ryger, imens vi spiser, og derfor vil vores toastmaster henstille til rygerne om at tage hensyn til deres bord"kammerater" (vi skal sidde ved runde bord med 10 ved hver) - på den måde skulle vi gerne undgå rygning og spisning på samme tid... Desuden har vores hotel et godt (men lydløst) udsugningsanlæg, som vil køre under hele festen...

Redigeret af MetteR
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ved vores bryllup bad vi gæsterne om at ryge udenfor eller i receptionen. Vi havde flere gæster, der ikke kunne tåle røgen (og så var jeg selv lige stoppet med at ryge :heart: ) Nej, det havde nu ikke noget med det sidste at gøre - det var blevet besluttet længe inden jeg stoppede med at ryge - der var bare ingen der skulle sidde til vores bryllup og få det dårligt. Det fungerede fint og alle respekterede det!

0

Del dette indlæg

Der var totalt rygeforbud til vores bryllup og det var overhovedet ikke noget problem.

Vi havde aftalt med toastmasteren, at hun indimellem opfordrede til en rygepause. Derved forlod rygerne lokalerne på samme tid og alle andre kunne så selv bestemme om de ville strække ben eller blive siddene. Alle kom hurtigt ind igen.

Der var ingen sure miner fra rygerne, tværtimod. De hyggede sig vældigt, og det gjorde ikkeygerne også.

0

Del dette indlæg

I dag er der rygeforbud under middagen ved ca. 80% af de bryllupsfester vi kommer ud til og det er selvfølgelig helt ok. Derimod er det knap så tit at der også er rygeforbud bagefter. Her er risikoen for at et rygeforbud kan sprede selskabet også større.

Personligt har jeg som ryger aldrig haft problemer med rygeforbud når jeg er ude og spille. Er der rygeforbud efterfølgende gælder det også mig, og så er det bare frem med mobiltelefonen og stopuret. :heart:

0

Del dette indlæg

Vi har valgt at rygere må ryge sig en cigaret under pauserne mellem hver ret, på den måde sikre vi os at aller er i salen. Det siger toastmateren inden middagen starter. Efter middagen må folk pulse al det de har lyst til.

Vi har desværre været med et par gange, hvor rygning har været forbudt under hele aften, hvilket endte med, at lokalerne så tit tomme ud. Det synes vi ikke så så hyggeligt ud. Vi er selv ikke ryger, dog kan jeg godt finde på at ryge en cigerat eller to under festlige lejligheder. :heart:

Hilsen Krebsen

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Til vores bryllup kommer der børn med. Lige fra 3 mdr - 8 år. Bla vores egen søn som vil være 1½ år på det tidspunkt. Vi har altid været meget hysteriske med vores søn og røg, og holder ham så vidt muligt fra det. Så jeg regner med at vi laver rygeforbud, simpelthen for de små børns skyld. Så må toastmasteren lave nogle rygepauser hvor folk går udenfor og ryger :heart:

0

Del dette indlæg

Vi lod simpelthen være med at sætte askebægre på bordene. OG under vores velkomst sagde vi faktisk ingenting, for det glemte vi.

Men folk kender os, og her hjemme ryger vi ikke indenfor. Vi holdte det i telt hjemme i haven, og alle rygere gik pænt udenfor.

Det er jeres fest, så I bestemmer. Min mand kan heller ikke tåle røg, og jeg er heller ikke for god til det.

At folk ryger er jo lige som deres last og så må de indordne sig. Jeg synes helt ærlig ikke man skal tage specielle hensyn til noget folk selv har valgt at begynde på. ;)

Ja, det er bare min mening. :heart:

0

Del dette indlæg

:heart: Hejsa

Vi er begge rygere og ved da at der kommet et godt blandet selskab af både rygere og ikke rygere til vores bryllup. vi laver ikke noget decideret forbud mod rygning under middagen. Det har der aldrig været behov for ved festlige lejligheder idet folk generelt er gode til at respektere hinanden. Det bliver sådan at folk kan ryge mellem retterne men ikke mens maden indtages -HAHA-

Og til kaffen er der så frit slag.

Hvis man ved at der er rygere blandt gæsterne og man ønsker at holde salen røgfri - så synes jeg det er helt okay at man gør opmærksom på hvor der kan ryges - og evt. koordinere det med toastmasteren om at indlægge rygepauser undervejs så de ikke konflikter med taler, sange og andre festlige indslag.

-HAHA-

0

Del dette indlæg

Vi gør det at der vil blive holdt rygepauser mellem retterne og sagene/talerne.

F.eks. forret, sang, sang, tale, rygning, hovedret osv. altså rygningen til sidst.

Hvornår der er rygepause vil tostmageren gøre opmærksom på.

Ved endnu ikke om de vil blive bedt om, at gå udenfor, men det vil de sikkert, da der kommer nogle med små børn og jeg vil ikke være skyld i, at de bliver udsat for passiv rygning.

Nu er der heldigvis også kun max 5 ud af c. 40 gæster som ryger.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg havde mange diskutioner med mig selv ang. rygning inden vores bryllupet. På den ene side så er det F.... vores fest så vi bestemmer, på den anden side ville vo jo gerne at alle skulle have en dejlig dag, så jeg endte med at sige...Ok, rygning er tilladt, folk skal bare selv bede om askebægre.

Vi havde så lavet hovedretten som buffet, for at give festen lidt mere flow og for at rygere skulle have en chance. Men alle gik udenfor og røg....:heart:

0

Del dette indlæg

Vi havde ikke rygeforbud - men lod være med at sætte for mange askebægre frem.

Folk gik udenfor og røg - og det gav også et par pauser under middagen, hvilket var ok - det var meget varmt så vi nød pauserne i det fri...

0

Del dette indlæg

Man kunne evt. prøve om man kan indrette bordplanen således, at rygerne sad i samme ende af lokalet eller noget. Rygere er trods alt også mennesker - dog med en dårlig vane, men man forbyder jo heller ikke sine overvægtige gæster at spise, vel? Ved godt, det er en vovet sammenligning, men overdrivelse fremmer forståelsen...

Ja overdrivelse fremmer forståelsen, men de to ting synes jeg overhovedet ikke kan sammenlignes. At sidde sammen med en overvægtigt mens han/hun spiser, gør ikke noget ved en, mens den passive rygning er både generende for ikke-rygerens hals og øjne, kan give hovedpine, sætter sig i deres tøj og hår, ja jeg kunne blive ved... For slet ikke at tale om, at passiv rygning jo er utrolig farligt og jeg synes ikke jeg med god samvittighed kan udsætte mine gæster for andres farlige vaner.

At placere rygerne et sted i lokalet synes jeg heller ikke er nogen god ide, for det første vil det bare betyde at resten af gæsterne holder sig væk fra den del af lokalet (kunne jeg forestille mig) og så vil rygerne nok også ende med at føle sig ret isolerede når de finder ud af at de er placeret allerbagerst i lokalet. I mit tilfælde vil det heller ikke kunne lade sig gøre, idet stor-rygerne er hans forældre, og de skal jo sidde sammen med os.

Vores bryllup bliver 100% røgfrit, både under middagen og den efterfølgende fest, da jeg har det meget dårligt med røg og jeg synes ikke, at 5 rygere skal have lov til at bestemme at 30 ikke-rygere skal udsættes for al den røg.

Mht rygepauser så vil der heller ikke blive noget af den slags. Rygerne må selv bestemme hvor tit de har tænkt sig at forlade festen for at ryge og går de så glip af en tale mens de er væk, så er det deres valg. Jeg vil ikke have rygepauser fordi så føler jeg at jeg opfordrer dem til at gå ud og ryge, og også fordi jeg er meget sart omkring røg. Selvom rygerne går udenfor så sidder røgen stadigvæk i deres tøj når de vender tilbage og det er lige så farligt og generende som var de blevet siddet ved bordet mens de røg.

Allerhelst vil jeg bede folk om at afholde sig fra at ryge under hele middagen netop fordi det kan være generende for deres borddame/herre når de kommer ind igen. Bagefter, under dansen, kan ikke-rygerne så selv vælge om de vil blive i nærheden af rygerne når de kommer ind igen, men så kan jeg i hvert fald sige med god samvittighed at jeg har gjort mit for at beskytte mig selv, min familie og mine venner mod passiv rygning.

For nogle vil dette måske lyde utrolig barskt, men jeg har det sådan at hvis rygerne kan bestemme at hvis vi vil være sammen med dem så bliver vi nødt til at acceptere passiv rygning, så må rygerne også acceptere at hvis de vil være sammen med os, så må de finde sig i "ren luft". (for eksempel: som sagt er det mine svigerforældre der ryger og jeg accepter at hvis de inviterer os ud at spise så bestiller de bord i rygerafdelingen velvidende at hverken han eller jeg ryger, og hvis vi inviterer dem ud at spise så har vi tænkt os at bestille bord i ikke-rygerafdelingen velviddende at de ryger.)

Så i min ideelle verden vil de rygere der skal med til vores bryllup lade cigaretterne blive hjemme den ene dag i de 7 timer festen kommer til at vare.

Redigeret af AnneD
0

Del dette indlæg

Man kunne evt. prøve om man kan indrette bordplanen således, at rygerne sad i samme ende af lokalet eller noget. Rygere er trods alt også mennesker - dog med en dårlig vane, men man forbyder jo heller ikke sine overvægtige gæster at spise, vel? Ved godt, det er en vovet sammenligning, men overdrivelse fremmer forståelsen...

Ja overdrivelse fremmer forståelsen, men de to ting synes jeg overhovedet ikke kan sammenlignes. At sidde sammen med en overvægtigt mens han/hun spiser, gør ikke noget ved en, mens den passive rygning er både generende for ikke-rygerens hals og øjne, kan give hovedpine, sætter sig i deres tøj og hår, ja jeg kunne blive ved... For slet ikke at tale om, at passiv rygning jo er utrolig farligt og jeg synes ikke jeg med god samvittighed kan udsætte mine gæster for andres farlige vaner.

At placere rygerne et sted i lokalet synes jeg heller ikke er nogen god ide, for det første vil det bare betyde at resten af gæsterne holder sig væk fra den del af lokalet (kunne jeg forestille mig) og så vil rygerne nok også ende med at føle sig ret isolerede når de finder ud af at de er placeret allerbagerst i lokalet. I mit tilfælde vil det heller ikke kunne lade sig gøre, idet stor-rygerne er hans forældre, og de skal jo sidde sammen med os.

Vores bryllup bliver 100% røgfrit, både under middagen og den efterfølgende fest, da jeg har det meget dårligt med røg og jeg synes ikke, at 5 rygere skal have lov til at bestemme at 30 ikke-rygere skal udsættes for al den røg.

Mht rygepauser så vil der heller ikke blive noget af den slags. Rygerne må selv bestemme hvor tit de har tænkt sig at forlade festen for at ryge og går de så glip af en tale mens de er væk, så er det deres valg. Jeg vil ikke have rygepauser fordi så føler jeg at jeg opfordrer dem til at gå ud og ryge, og også fordi jeg er meget sart omkring røg. Selvom rygerne går udenfor så sidder røgen stadigvæk i deres tøj når de vender tilbage og det er lige så farligt og generende som var de blevet siddet ved bordet mens de røg.

Allerhelst vil jeg bede folk om at afholde sig fra at ryge under hele middagen netop fordi det kan være generende for deres borddame/herre når de kommer ind igen. Bagefter, under dansen, kan ikke-rygerne så selv vælge om de vil blive i nærheden af rygerne når de kommer ind igen, men så kan jeg i hvert fald sige med god samvittighed at jeg har gjort mit for at beskytte mig selv, min familie og mine venner mod passiv rygning.

For nogle vil dette måske lyde utrolig barskt, men jeg har det sådan at hvis rygerne kan bestemme at hvis vi vil være sammen med dem så bliver vi nødt til at acceptere passiv rygning, så må rygerne også acceptere at hvis de vil være sammen med os, så må de finde sig i "ren luft". (for eksempel: som sagt er det mine svigerforældre der ryger og jeg accepter at hvis de inviterer os ud at spise så bestiller de bord i rygerafdelingen velvidende at hverken han eller jeg ryger, og hvis vi inviterer dem ud at spise så har vi tænkt os at bestille bord i ikke-rygerafdelingen velviddende at de ryger.)

Så i min ideelle verden vil de rygere der skal med til vores bryllup lade cigaretterne blive hjemme den ene dag i de 7 timer festen kommer til at vare.

Stærk gået, siger jeg bare! :)

Det er bare så svær en debat, men jeg forstår klart din holdning og deler den også. Til vores bryllup er der også kun 5 rygere, og de er alle vant til at der ikke ryges i vores hjem, og det vil der heller ikke blive ved vores bryllup. Vi holder heller ikke rygepauser, men rygerne er da velkomne til at gå udenfor, hvis de ønsker det. Jeg har dog tænkt på at de får et rygerum, hvis det blæser en stiv kuling og hvis det regner helt vildt.

Sundhedsaspektet og det at pådutte folk en risiko er jo bevist i det uendelige. Synes heller ikke man kan sammenligne det med overvægt, dat fedt ikke giver sidemanden en øget dødelighed.

Her lidt fra den virkelige verden. Jeg var indlagt med en blodprop, et sted hvor folk får at vide at rygning påviseligt giver en øget risiko. Selvom der er rygeforbud på hospitalet, er der oprettet et rygerum på denne afdeling. Der er ingen døre i rummet, da man jo skal kunne komme ind i kørestole. Rygende patienter får et rygeforklæde, så nu de ikke kan styre deres bevægelser så godt, ikke kommer til at futte sig selv eller andre af.

Når man kom ned i den ende af gangen blev alle patienter udsat for den passive rygning. Jeg forstod bare ikke hvorfor man skulle ha lov at ryge, når man ikke var i stand til at komme udenfor. Her var der tale om en gruppe, der bogstavligt havde fået et vink med en vognstang, om at der skulle laves om i deres levevis, hvis de skulle forblive i denne verden.

Jeg ved så godt at de havde været ude for noget af et chok, og mange ikke havde meget andet godt i livet end deres smøger, men jeg synes det havde været bedre for dem i længden, hvis de havde fået hjælp til at kvitte smøgerne, mens de var på hospitalet Og når de var i stand til at komme udenfor igen, så kunne tage stilling til om de ville forblive rygere. Der var dog mange der droppede smøgerne, mens de var indlagt. Jeg selv, jeg kvittede mit stressende job, der havde givet mit meget forhøjt blodtryk.

Omzig

0

Del dette indlæg

Hej :)

Så vil jeg også give mit besyv med...

Der vil også være totalt rygeforbud inder middagen til vores bryllup, medmindre folk går ud af det lokale festen holdes i, men det er "under eget ansvar", dvs. ingen indlagte rygepauser, men folk kan forlade lokalet hvis de er trængende. Det skal lige siges at vi begge er tidligere rygere, og der er INGEN i hver vores familie der ryger, men det gør tilgengæld mange af vores venner.

Grundende til det er bl.a. at der er børn til stede, at passiv rygning beviseligt er skadeligt, og at sætter sig i vores smagsløg. Og er der noget jeg ikke gider, er det til mit eget bryllup ikke at kunne smage maden ordenligt... :bask:

Oplever faktisk at det bliver mere og mere normalt at man ikke ryger til store arrangementer - var til et brylluo sidste år hvor der var rygeforbud - og det til trods for, at bruden var (er) ryger. :balloons:

Som en anden skriver, så er folk vant til, at der ikke ryges i vores hjem og til vores fødselsdage - også selvom det ikke holdes hjemme.

Efter middagen er vi endnu ikke sikre på hvad vi gør. Kan jo som eks-ryger sagtens sætte mig ind i "hygge-smøgerne" :balloon:

Mia :rolleyes:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer